Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2020.36  (Lest 17265 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3356
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #15 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 12:31 »
Regner med at de nå bruker tid på å lære gjenkjenning av europeiske skilt. Dette bør egentlig ikke være så komplisert, da det finnes standarder. I Europa er disse regulert under "Vienna Convention on Road Signs and Signals" fra 1968 (finnes noen unntak med fargevalg. Sverige som eksempel). USA, Australia og Canada bruker MUTCD som er mere tekstbasert, og er nok grunnen til at det er disse landene som nå har fått .36-versjonen.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.40.8

Kartelaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #16 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 12:50 »
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes

Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
« Siste redigering: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 12:55 av Kartelaven »
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3356
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #17 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 12:51 »
Bra funn! Nå kan vi glede oss!
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.40.8

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1222
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #18 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 13:17 »
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes
Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
Oppgradering til HW3 på biler med FSD har jo pågått en stund i Norge, og ville vel uansett ikke bli påvirket av denne versjonen hvis stemmer at denne skilt-lesingen ikke gjør at farten tilpasses automatisk. (Siden de vel har laget denne funksjonen selv, så vil de nok teste og tilpasse dette en stund før de slår på automatikk.) 
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3356
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #19 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 13:36 »
Ser ut som den blir slik den er i dag. Har man innstilt på 50 km/t, og kommer til en 40-sone, så reduserer den farten. Når den kommer fra 40-sonen til en 50-sone (med 50-skilt) så øker den til 50. Men starter man for eksempel  i en 50-sone, og kommer til 80-sone, så øker den ikke automatisk. (hmm vet ikke helt om jeg skjønte det jeg skrev..).
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.40.8

Kartelaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #20 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 13:56 »
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes
Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
Oppgradering til HW3 på biler med FSD har jo pågått en stund i Norge, og ville vel uansett ikke bli påvirket av denne versjonen hvis stemmer at denne skilt-lesingen ikke gjør at farten tilpasses automatisk. (Siden de vel har laget denne funksjonen selv, så vil de nok teste og tilpasse dette en stund før de slår på automatikk.)

Ble litt feil, tenkte på HW3 oppgradering av model 3 som skulle startet i mai..
Automatisk tilpasning kommer nok rimelig snart.  :+1:
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1621
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #21 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 15:17 »
Ser ut som den blir slik den er i dag. Har man innstilt på 50 km/t, og kommer til en 40-sone, så reduserer den farten. Når den kommer fra 40-sonen til en 50-sone (med 50-skilt) så øker den til 50. Men starter man for eksempel  i en 50-sone, og kommer til 80-sone, så øker den ikke automatisk. (hmm vet ikke helt om jeg skjønte det jeg skrev..).
Jo, jeg tror det er omtrent slik. Den går opp igjen, men ikke over den farten man opprinnelig innstilte på. Så ofte får man ikke nytte av det, fordi man må gripe inn manuelt og sette ned farten, siden bilen reagerer for sent når man f.eks.  kjører fra en 80 sone inn i en 50 sone. Dermed øker den ikke tilbake til 80 igjen
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jokke

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 332
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #22 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 15:39 »
Uansett bra hvis fartsgrensene blir riktige, nå er det MYE feil

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3713
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #23 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 15:53 »
Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3356
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #24 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 16:03 »
Ikke engang sikkert at det lagres noe sted, men at det kun skjer lokalt ved hjelp av det kameraene leser. Vet at man tidligere mente det skulle leses, lagres, og redistribueres, men nå er forhåpentligvis dette behovet borte? Lite mening med å få opplyst redusert hastighet for en midlertidig hendelse noen dager senere....
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.40.8

Stig-Arne

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 353
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #25 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 18:07 »
Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
Forventer egentlig at AP 2,5 klarer dette fint med å se skilt og registrere hastigheten selv. Tipper det kommer med tiden. Har ingen planer om å punge ut for HW 3.0 for å si det slik.

xerxes

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 206
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #26 på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 19:42 »
synes du skal håpe på det ja

Stig-Arne

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 353
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #27 på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 08:52 »
synes du skal håpe på det ja
Er det liv er det håp

HKS

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 615
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #28 på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 10:37 »
Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
Forventer egentlig at AP 2,5 klarer dette fint med å se skilt og registrere hastigheten selv. Tipper det kommer med tiden. Har ingen planer om å punge ut for HW 3.0 for å si det slik.
Teknisk klarer både HW 2.0 og 2.5 å detektere skilt helt uten problemer. Spørsmålet er bare om Tesla prioriterer å implementere det. Er nok redd for at det meste av ny utvikling kun kommer til å skje på HW3 og nyere.

Når HW 2.0 kom stoppet i praksis også all videre utvikling av HW 1.0...
Tesla Model S 90D

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7498
    • Vis profil
Sv: 2020.36
« Svar #29 på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 15:25 »
Fascinerende at du vet at det går helt uten problemer teknisk...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy. Har Tesla Fawlty X, e-Niro og kosebil med V12, for å kompensere for elbilene.