Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 09:24Kjørte ID.3, og den reduserte farten slik at den hadde riktig hastighet da den passerte skiltet. Virker ikke på TACC, bare på AP.

Tipper at dette vil bli fikset etter hvert, slik mye annet blir bedre og bedre i det stille fra versjon til versjon. Men nå lurer jeg på hvor lang tid det skal ta før jeg får 2020.36. Har ikke en gang fått tilbud om 2020.32 ennå. Har selvfølgelig aktivert placebo-knappen i menyen. :)

Motorwatt

#46
Den leser ikke de elektronisk fartsskiltene på E18.... Men leser fartsskilt med gul bakgrunn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

@Motorwatt, hvor pålitelig er skiltlesing på 2020.36 sammenlignet med skiltlesing på AP1 biler? Har hatt AP1 bil som lånebil nå nylig, og kjørte ca 800 km. Opplevde mye trøbbel med skiltlesing på den også. Klarte veldig ofte ikke å lese opphevet fartsgrense, noe som medførte at den hentet fartsgrense fra DB, og gjorde dermed AP ubrukelig i mange tilfeller. Stort sett på alle strekninger der AP2 viser feil fartsgrense viste også AP1 bilen feil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

#48
Har aldri kjørt AP1, og heller ikke fått testet skiltet "Fartgrense opphevet". Men det er noen skilt den ikke får med seg til tross for at den visuelle visningen i IC er tydelig nok. Den får også "fallback" til gammel navdatabase de gangene den ikke oppfatter riktig skilting. Så kanskje litt som AP1 du beskriver.

Kanskje de ganske enkelt har hentet AP1-skiltlesing fram fra en skuff?

Men jeg har fremdeles EU-2019 som navdatabase, så det er mulig at den nye, som allerede er nedlastet, ikke er aktivet ennå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

En annen mulighet er om NN nå er aktiv, slik at feilene som nå blir registrert faktisk fører til en korreksjon ganske umiddelbart. Ref. @sjokomelks innlegg om akkurat dette temaet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

#50
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 09:24
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 09:06
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 08:44
Kjører nå. Virker også helt perfekt. Men reduserer ikke farten før skiltet er passert.
Er ikke det som forventet, da? Det er foreløpig bare for visualiseringen sin del, ikke for TACC/AP. Det tør de nok ikke før dette er testet en god stund.

Med korte 40-soner er man igjennom sonen før farten blir helt redusert. Hva du mener  med "Det er foreløpig bare for visualiseringen sin del, ikke for TACC/AP" skjønner jeg ikke,. På AP nå fungerer hastighet opp og ned automatisk. Opp bare hvis du har begynt med en høyere hastighet. Kjørte ID.3, og den reduserte farten slik at den hadde riktig hastighet da den passerte skiltet. Virker ikke på TACC, bare på AP.
Regulering av hastigheten med AP har vel alltid gått automatisk opp og ned, men da på bakgrunn av annen navigasjonsdata og ikke skiltlesing. (Med unntak av med AP1/Mobileye.)
Jeg trodde at det som gjaldt hastighetsassistenten i 2020.36 foreløpig ikke faktisk regulerte hastigheten?
I release notes står det jo: "...vises i kjørevisningen og blir brukt til å tilpasse fartsgrenseadvarselen".
Men hvis den informasjonen faktisk brukes til å regulere hastigheten, så er jo det strålende:)

(Glem at jeg skrev noe om TACC, den bruker jeg aldri og skal ikke uttale meg om hvordan den fungerer:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 11:16
Kanskje de ganske enkelt har hentet AP1-skiltlesing fram fra en skuff?
AP1-skiltlesing er data som kommer ut av et svart hull for Tesla sin del. Mobileye sitt system har levert data ferdig prosessert til Autopilot som styrer bilen, justerer farten og gjør andre ting basert på input fra Mobileye.
AP1-biler har ingen mulighet for å "se selv". De får bare alt ferdig prosessert og servert på fat fra EyeQ SOC.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Kanskje det  faktisk er en AP1-løsning de har tatt fram. Tok med en bekjent som har AP1 på en testtur, og ved 2 anledninger hvor min bil ikke fikk med seg skiltet, og derfor reduserte hastigheten til 40 km/t (skulle vært 50 km/t), gjorde AP1-bilen til den bekjente nøyaktig det samme på samme sted. Min registrerte heller ikke "Fartssone opphevet", akkurat som hans.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

Iflg. TeslaFi har utrullingen av 2020.36 nå også begynt i Europa.
Versjonen er 2020.36.3.1 og TeslaFi har registrert 14 norsk-registrerte Tesla.

Venter på at noen kommer med info/erfaringer med denne versjonen, med bla. lesing av skilt, trafikklys, stoppskilt mm.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

kodax

Sitat fra: geirci2 på onsdag 09. september 2020, klokken 13:24
Iflg. TeslaFi har utrullingen av 2020.36 nå også begynt i Europa.
Versjonen er 2020.36.3.1 og TeslaFi har registrert 14 norsk-registrerte Tesla.

Venter på at noen kommer med info/erfaringer med denne versjonen, med bla. lesing av skilt, trafikklys, stoppskilt mm.
Det er det vi har diskutert nå på siste halvannen side ;)
(Installert hos meg også, men får ikke testet siden kjærringa har kjærra.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geirci2

Beklager, men leste kun de siste innleggene på denne siden, og så ikke at det allerede var lagt inn info om at 2020.36.3.1 var kommet hit til Norge.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

mortenhauan

Fungere stort sett greit med skiltgjenkjenning for min del, men største problemet er at den ikke leser «slutt på» skilt (de hvite med streker over). Gule skilter leses i 70% av tilfellene. Vanlige skilter er rimelig stabilt. Hadde et par tilfeller der den las maks høyde skilt som fartskilt, maks høde 4,2 ble til 40 sone. Men ellers er det jo endelig på plass. Og det kan jo bare bli bedre.
Model 3 Performance - 10.2019

RuneW

Sitat fra: mortenhauan på onsdag 09. september 2020, klokken 13:56
Fungere stort sett greit med skiltgjenkjenning for min del, men største problemet er at den ikke leser «slutt på» skilt (de hvite med streker over). Gule skilter leses i 70% av tilfellene. Vanlige skilter er rimelig stabilt. Hadde et par tilfeller der den las maks høyde skilt som fartskilt, maks høde 4,2 ble til 40 sone. Men ellers er det jo endelig på plass. Og det kan jo bare bli bedre.

Er dette med slutt på fartsgrense et særnorsk (europeisk) fenomen? I så fall kan det jo ta litt tid før støtten er der (både gjenkjenning og logikk).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ruslebiff

Sitat fra: RuneW på onsdag 09. september 2020, klokken 15:09
Er dette med slutt på fartsgrense et særnorsk (europeisk) fenomen? I så fall kan det jo ta litt tid før støtten er der (både gjenkjenning og logikk).

Brukes vel i andre land og? Iallefall på Autobahn for å indikere fri fart, men da uten tall inni.

geirci2

Var 14 dager i Tyskland i sommer og skiltet for "Fri fart" på Autobahn var gjengitt korrekt på displayet iallefall - og da var det jo bare å trykke inn fartspedalen :-)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA