Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Alexander Lüthi

Noen som opplever økt vampire drain på 36.10? Har bare hatt versjonen et par dager, men opplever at den tapte uvanlig mange km nå i natt...
Model 3 SR+, hw3

cra

Sitat fra: knegg på fredag 18. september 2020, klokken 08:50
Med gammel kartdata så er dette fremdeles en 70-sone, og mangel på skilt hjelper ikke akkurat Teslaen til å vite at det er en 80-sone.

Fristende å dra en "bitch, please" (humoristisk ment, altså!); har ei 60-sone her i Sykkylven som har vært 60-sone siden jeg ble gammel nok til å lese fartskilt, og den står fremdeles som 50 i kartene.  ::)

Innfartsvegen til/fra Ålesund er ikke så stort problem i rushen (heldigvis?), for det er svært sjelden det går i så mye som 80, og det er i det minste mulig å sette AP til 79. Ellers virker det som om svært mange ikke har fått med seg endringen til 80 her. Om det er fører eller bil som gjør feil skal være usagt.

Har desverre null forhåpninger om skiltlesing i bilen; til det er den nok for gammel, men det skulle vært artig å vite hvor i kjeden det svikter på farten som er angitt i kartene. Det skule da være i alles interesse at disse var så riktige som mulig? Og noenTM har da vedtatt hvor på kartet en fartsgrense skal endres lenge før skiltene faktisk kommer opp? Har ikke disse rutiner for å melde det inn et sted?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

#167
ADAS har utspilt sin rolle, og vil nok ikke bli vedlikeholdt. Den er faktisk bare godkjent "opp til" autonom level 2. Den blir derfra erstattet (se bilde under). Jeg er rimelig sikker på at Tesla nå vil benytte muligheten til å lage sitt eget "ADAS-system" med grunnlag av de dataene den nå får tilgang til fra andre Tesla-biler. Et fungerende skiltlesnings-system må alltid ha en fallback hvis skiltene av en eller annen grunn er uleselige.





Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Boge på fredag 18. september 2020, klokken 08:57
Innfartsvegen i Ålesund fikk jeg 80 sone tidligere i år, men i forbindelse med Rollback på kartdata datt den tilbake til 70. Problemet slik jeg ser det er at bilen er dårlig på "opphevet fartsgrense" som er skiltet på strekningen.

Og ja, uten skilt etter opphevet fartsgrense (som den ikke forstår) så blir det vanskelig.
Min bil leser opphevet fartsgrense skilt og endrer fart, men det ser ut til at den da bruker fartsgrensen fra kartdata. Så da er du vel like langt, hvis den er feil. Du får få deg en selfie stang med et 80 skilt på :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

knegg

Sitat fra: cra på fredag 18. september 2020, klokken 10:14
Sitat fra: knegg på fredag 18. september 2020, klokken 08:50
Med gammel kartdata så er dette fremdeles en 70-sone, og mangel på skilt hjelper ikke akkurat Teslaen til å vite at det er en 80-sone.

Fristende å dra en "bitch, please" (humoristisk ment, altså!); har ei 60-sone her i Sykkylven som har vært 60-sone siden jeg ble gammel nok til å lese fartskilt, og den står fremdeles som 50 i kartene.  ::)

Innfartsvegen til/fra Ålesund er ikke så stort problem i rushen (heldigvis?), for det er svært sjelden det går i så mye som 80, og det er i det minste mulig å sette AP til 79. Ellers virker det som om svært mange ikke har fått med seg endringen til 80 her. Om det er fører eller bil som gjør feil skal være usagt.

Jeg begynner å lure på om noe av grunnen til at folk tror det er 70 kan også være på grunn av at bilene (sikkert mange som sliter med det samme) sier det er 70-sone og folk stoler på det. Selv taxisjåfører her i området ligger i 70 uten en bil foran.  ::)
Om jeg var ny i et område, ikke hadde fått med meg hva grensen var, og bilen sa den var 70 så hadde jeg kjørt i 70. Dette skjer sikkert veldig mange plasser med frustrerte biler bak meg under sommerferien.

Veldig lokal diskusjon, men synes farten gikk ned etter de fikk opp midtrabatten for flere år siden.

Sitat fra: cra på fredag 18. september 2020, klokken 10:14
Har desverre null forhåpninger om skiltlesing i bilen; til det er den nok for gammel, men det skulle vært artig å vite hvor i kjeden det svikter på farten som er angitt i kartene. Det skule da være i alles interesse at disse var så riktige som mulig? Og noenTM har da vedtatt hvor på kartet en fartsgrense skal endres lenge før skiltene faktisk kommer opp? Har ikke disse rutiner for å melde det inn et sted?

Jeg forstod det at den skulle hente inn kartdata fra openmaps. Men der er veien oppdatert til 80-sone. Vi får vel kanskje ny kartdata i 2021...
2020 Model 3

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. september 2020, klokken 10:31
ADAS har utspilt sin rolle, og vil nok ikke bli vedlikeholdt. Den er faktisk bare godkjent "opp til" autonom level 2. Den blir derfra erstattet (se bilde under). Jeg er rimelig sikker på at Tesla nå vil benytte muligheten til å lage sitt eget "ADAS-system" med grunnlag av de dataene den nå får tilgang til fra andre Tesla-biler. Et fungerende skiltlesnings-system må alltid ha en fallback hvis skiltene av en eller annen grunn er uleselige.
Nå tror jeg du blander ting igjen. "ADAS" er en forkortelse for Advanced driver-assistance systems - https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_driver-assistance_systems - og er en betegnelse på førerstøttesystemer.
"ADAS tiles" er kartdata/info om veier. Og dette er de avhengige av fremover også. Og de har lagd sine egne allerede basert på data de samlet inn fra AP1-biler i sin tid. (Det er kjørestilen til AP1-biler som gjør at bilen bremser ned i svinger når du kjører på TACC.) Etter AP2 kom har de ikke vedlikeholdt denne databasen noe særlig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

SitatVi får vel kanskje ny kartdata i 2021...

Min gjetning er ultimo 2020, eller primo 2021.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Vi snakker om skiltgjenkjenning som er en del av ADAS-systemet, og ikke andre funksjoner i ADAS.

Også kalt ADAS level 0. Parking sensors, surround-view, traffic sign recognition, lane departure warning, night vision, blind spot information system, rear-cross traffic alert, and forward-collision warning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: knegg på fredag 18. september 2020, klokken 10:47
Jeg begynner å lure på om noe av grunnen til at folk tror det er 70 kan også være på grunn av at bilene (sikkert mange som sliter med det samme) sier det er 70-sone og folk stoler på det. Selv taxisjåfører her i området ligger i 70 uten en bil foran.  ::)

Godt mulig du er inne på noe, ja. Og det er jo langt fra alle biler som oppdateres OTA som Tesla (selv om flere begynner å komme etter).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knegg

Fortsatt i Ålesund....
80 skilt ble lest som et 30 skilt og maks fart med autopilot ble 40.

2020 Model 3

knegg

Og deretter kunne jeg sette 100kmt når jeg passerte det gamle 70kmt skilte (som er borte).
2020 Model 3

Motorwatt

Har i dag også opplevd å få 30 km/t på et par veier jeg kjører daglig, og som normalt har hatt 50 km/t. Skifter ikke før den leser et nytt skilt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: geirci2 på torsdag 17. september 2020, klokken 22:29
Sjekket versjonsinfo og kjørte en tur - 2020.36.11 installert. Foretok soft/hard reboot før jeg kjørte.

Skikkelig nedtur :-( ... men hadde vel ikke ventet annet heller med HW2.5.
Det eneste Tesla'n "fikk" var "Forbedringer på hastighetskontroll av Cruise Control" (som forøvrig fungerte som forutsatt), men alle øvrige "goodies" manglet (pga. HW2.5). Ingen lesing av fartsskilt, trafikklys etc. etc...

Nå er det bare å sende inn - hver 14. dag -  forespørsel om HW3 retrofit (=FSD Computer) til Tesla Servicesenter (jeg betalte for FSD da jeg kjøpte/mottok Tesla'n april 2019).

Forøvrig så resatte jeg kamerainnstillingene (i Service-menyen) - dette tok faktisk bare 10 minutter - uten at det hadde noen betydning.
Jaja, du kan velge å vær glad til. Litt mer spennende med HW3, men når sant skal sies så er den DÅRLIGERE nå med HW3 og 36.10 enn den var med HW2.5 og softwaren som var for et par år siden.

Fartsgrenser som før har vært riktige er nå helt på tur. Ene 80-sona her med firefelts vei, 3 km rett strekke uten en av/påkjørsel, og midtdeler, påstår den er 60-sone. Og som nevnt lenger oppe leser den heller ikke dynamiske skilt, iallfall ikke de nye. Verken i lys eller mørke.

Motorwatt

Nå blir det bare tull! For to uker siden var det veiarbeid på en kort strekning jeg bruker flere ganger om dagen (ca. 150 meter), og den har vist riktig hastighet (50 km/t) siden jeg fikk skiltlesing (2020.36.10). I perioden med veiarbeid som varte i 2-3 dager ble fartsgrensen satt ned til 30 km/t. Nå har Tesla gitt beskjed til bilen om å bruke 30 km/t her, så nå bremser bilen lydig ned selv om arbeidet er over for lengst. Det verste er at det ikke ble satt opp et 50 km/t skilt der arbeidet opphørte, så nå kjører bilen med makshastighet 30 km/t i 4 kilometer før nytt skilt dukker opp. Bare å slå av automatikken. Så er da spørsmålet hvor ofte det sendes oppdateringer, eller om det sendes noe nytt i det hele tatt....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. september 2020, klokken 14:43
Det verste er at det ikke ble satt opp et 50 km/t skilt der arbeidet opphørte, så nå kjører bilen med makshastighet 30 km/t i 4 kilometer før nytt skilt dukker opp. Bare å slå av automatikken. Så er da spørsmålet hvor ofte det sendes oppdateringer, eller om det sendes noe nytt i det hele tatt....
Her gjør faktisk bilen det som er helt korrekt etter boka. Hvis det ikke kommer et "slutt på 30" eller "50 km/t"-skilt etter veiarbeidet, så gjelder fortsatt 30 til neste veikryss eller skilt. Så her kan du ikke klage på bilen, men må heller klage på de som driver med veiarbeidet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA