Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

mthoring

Kartene er to år gamle, så takk og pris for at bilen nå leser skilt. Får håpe det kommer oppdatering på kartene snart.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

#166
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:30
Tror ikke den leser skiltet som 70 km/t. Heller det at den ikke forstår skiltet, og bruker en eller annen default verdi. Eller leser data fra nav-databasen (som heller ikke er riktig). Jeg passerer et par slike skilt nesten daglig, og det har aldri skjedd meg.
Den leser skiltet. For det dukker opp et 70-skilt i veikanten ved siden av bilen i instrumentpanelet når jeg nærmer meg det. Og det har "alltid" vært 60km/t på dette stedet. Ihvertfall siden jeg begynte å kjøre bil der i 1998.

Edit:
For de som er lokalkjente, så er dette i retning sør på E134 over Karmsund bro på Karmøy i Rogaland. Hvis andre har kjørt der, så er jeg nysgjerrig på om de også opplever det samme som meg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

AndreasRingdal

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:41

For de som er lokalkjente, så er dette i retning sør på E134 over Karmsund bro på Karmøy i Rogaland. Hvis andre har kjørt der, så er jeg nysgjerrig på om de også opplever det samme som meg.
Har også havnet i 70 der ja.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:51
Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

#170
Ikke overrasket.. Som jeg skrev i en annen tråd her, så kjørte jeg gjennom en fartsmåler som viste at jeg kjørte 85 km/t. Denne fartsmåleren leste altså Teslaen som et fartsskilt, men feiltolket 8-tallet som et 6-tall, satte maks fart til 73km/t (65+11%) som da endte med en passe hard og plutselig oppbremsing fra 88 eller hva den stod på.

Ironien i det hele er at den IKKE leser digitale fartsskilter, men fartsmåleren, jo den skulle den lese, og sette en fartsgrense som ikke finnes i Norge.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:45
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
Hvorfor? Blir det for komplisert?
Aner ikke hvorfor, men ved fartsgrenser som slutter på 5, er 5-tallet lite (ca halv størrelse av hovedtallet).
10 betyr hundre km/t.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fonberg

Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Elmo

Sitat fra: fonberg på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:29
Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
Tror ikke det har med lesing av skilt.
Helt siden jeg fikk bilen (mars 2019) så opplever jeg tilsvarende idioti når jeg kommer E18 fra vest og tar av til Ring3/Granfosstunellen på Lysaker.  Ingen forskjell før og etter HW3/skiltlesing.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fonberg

Sitat fra: Elmo på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:44
Sitat fra: fonberg på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:29
Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
Tror ikke det har med lesing av skilt.
Helt siden jeg fikk bilen (mars 2019) så opplever jeg tilsvarende idioti når jeg kommer E18 fra vest og tar av til Ring3/Granfosstunellen på Lysaker.  Ingen forskjell før og etter HW3/skiltlesing.

Tja, jeg skal ikke sette penger på at det skyldes skiltlesing når jeg kjører av E6, men før HW3 så endret den alltid til 80 litt etter opphevd 60-skiltet i Strindheimtunnelen. Nå gjør den ikke det lenger.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Motorwatt

Så lenge nav-databasen er utdatert, og vi ikke vet hvilke prioriteringer som gjøres mellom leste skilt og databasen, må vi nok dessverre bare leve med disse feilene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA