Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

akseln

Jeg har fått oppgradert min 2017 TMX til HW3 og MCU2. Den leser nå skilter og justerer hastigheten tilsvarende. Eneste utfordringen så langt var når jeg kom fra en 60 sone, gjennom rundkjøring og til en FV med 80 sone. Der var det ikke noe fartsskilt etter rundkjøringen og da trodde bilen at det fortsatt var 60 km/t. Tidligere leste den 80 km/t fra kartene.

sjokomelk

Dette er bare første steg. Så det vil bli bedre etter hvert som Tesla legger inn mer og mer logikk. De har bare ikke tatt hensyn til at i Norge er det generell fartsgrense på 80 hvis du ikke ser et fartsgrenseskilt på 300 (?) meter. Jeg har samme problemet et par steder hvor "slutt på 60" tolkes som "60" og bilen nekter å godta 80 på Autosteer. Og siden det da ikke kommer nye skilt før fartsgrensa går under 80 igjen på den aktuelle strekningen hos meg, så er man litt låst.

Tenk på dette som en 1-åring som akkurat har begynt å gå. Da kan du ikke kjefte på ungen for at den ikke klarer å løpe maraton på under 2 timer første gangen den tar sine egne skritt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

akseln

Kan faktisk være at det er dette som var problemet her også dvs. at det var et slutt på 60-skilt som ble tolket feil.

På min daglige vei hjemmefra har vi et slikt skilt, men det har blitt tolket riktig hver gang - eller i alle fall til nå.

Handyman

Sitat fra: akseln på torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:36
Kan faktisk være at det er dette som var problemet her også dvs. at det var et slutt på 60-skilt som ble tolket feil.

På min daglige vei hjemmefra har vi et slikt skilt, men det har blitt tolket riktig hver gang - eller i alle fall til nå.
Bilen din har ikke "tolket" skiltet, den har hentet farten fra navigasjonsdatabasen... som tydeligvis har riktig info på dette stedet. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Dette står det i 2020.36:

"Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning."

https://electrek.co/2020/08/29/tesla-software-update-visually-detect-speed-limit-signs/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

akseln

Handyman, er du sikker? Skjermen viser riktig skilt dvs. et hvitt 60-skilt med skrå streker. Fartsgrenseskiltet i skjermen endrer seg også umiddelbart, mens det tidligere tok noe tid før den byttet fra 60 til 80. Skal ta en ekstra sjekk om litt.

Angående TM3 så har jeg nå følgende biler:
- 2017 TMX med HW2 og MCU2. SW 2020.40.4. Denne leser skilter og endrer hastighet. Gjorde det også med 2020.36.11.
- 2019 TM3 med HW2.5 og MCU2. SW 2020.36.16. Denne leser ikke skilter.

Handyman

Sitat fra: akseln på torsdag 15. oktober 2020, klokken 13:51
Handyman, er du sikker? Skjermen viser riktig skilt dvs. et hvitt 60-skilt med skrå streker. Fartsgrenseskiltet i skjermen endrer seg også umiddelbart, mens det tidligere tok noe tid før den byttet fra 60 til 80. Skal ta en ekstra sjekk om litt.

Angående TM3 så har jeg nå følgende biler:
- 2017 TMX med HW2 og MCU2. SW 2020.40.4. Denne leser skilter og endrer hastighet. Gjorde det også med 2020.36.11.
- 2019 TM3 med HW2.5 og MCU2. SW 2020.36.16. Denne leser ikke skilter.
Mulig jeg misforstod deg, jeg trodde du mente med forrige HW, når du sa frem til nå.
Ser du skiltene i animasjonen så leser den jo skilt. Trodd altså du mente før dette. Beklager hvis jeg tok feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

45316

Jeg sliter med at den leser 110 km/t skilt som 70 km/t på ny motorveg. 70 km/t stemmer med gammel fartsgrense men synes at det er rart den viser 70 km/t skilt i grafikken da det er 110 km/t skilt som står der. Første versjon av programvaren etter lansering av skiltlesing viste 110 km/t men alle versjoner etter den viser 70 km/t.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


akseln

#113
Hva mener du med skilt i grafikken? Farsskilt vises ved siden av veien med stolpe og det hele. Se bilde fra min TMX som leser et "slutt på 60-sone"-skilt.  Skjermen viser 50-fartsgrense fordi jeg akkurat kjørte ut fra en sidevei der det var 50. Byttet til 80 rett etter den leste skiltet.

Chris Neumann Ruud

Gjelder fartsendringa etter skilt også på ap på biler med HW3 eller må det  FSD-opsjon for at det skal funke?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

akseln

Mener det holder med HW3 og er uavhengig om du har FSD eller ikke. Har FSD, så dette er jeg ikke helt sikker på, men det står ikke noe om det på f.eks. Teslascope.

45316

Sitat fra: akseln på onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:39
Hva mener du med skilt i grafikken? Farsskilt vises ved siden av veien med stolpe og det hele. Se bilde fra min TMX som leser et "slutt på 60-sone"-skilt.  Skjermen viser 50-fartsgrense fordi jeg akkurat kjørte ut fra en sidevei der det var 50. Byttet til 80 rett etter den leste skiltet.
Det er skiltet på skjermen som viser 70 på skjermen til tiltross for at det fysiske skiltet er 110 km/t.

Har ikke eget bilde, men for illustrasjon legges ved et bilde fra Internett.



Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


ok67

Ulempen er at om det går ein veg ved sidan av som er skilta med fatsgrense så risikoerer du at bilen les det skiltet og følger den fartgrensa, f.eks. på veg ned Vannvikbakken
https://www.google.com/maps/@63.5517169,10.1866152,3a,75y,98.72h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjK9MEz9lcWLPzboFtjbkYg!2e0!7i13312!8i6656
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

45316

På aktuell veg er det ingen andre skilt i nærheten og den leser konsekvent 110 km/t skiltene på vegen som 70 km/t

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Motorwatt

Trodde at det bare var i USA skiltlesing kan brukes på motorvei (Highway), og at det krever siste versjon av 2020.40.x?

In addition to local roads, Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data for highways. As usual, to adjust Speed Assist settings, tap Controls > Autopilot > Speed Limit.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA