Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

harelabb

Sitat fra: Sulle på lørdag 02. januar 2021, klokken 13:25
Hvis du kjører på TACC regulerer ikke bilen farten etter skiltene.
Nei, jeg tror den regulerer etter høyvekta på Moss :)

Motorwatt

TACC er heller ikke perfekt, men på feilkategoriserte motorveier er den bedre enn AP til å holde farten. Hvilken dårlig erfaring er det du har med TACC på slike motorveier?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

harelabb

Jeg har hatt bilen i 4 dager, så ikke så mye. Men jeg hadde forventet at TACC skulle virke utenfor motorvei. Ganske skuffet. Det er tydeligvis lenge til fullstendig selvkjørende kan realiseres. :(

sjokomelk

Hva er feil med TACC på bilen din, harelabb? Holder den ikke farten du har stilt den inn til å holde? Det er ingen automagi som gjør noe som helst, du må gjøre alle justeringer opp/ned selv og den fungerer på samme måte som adaptiv cruise control i alle andre biler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:03
Jeg har hatt bilen i 4 dager, så ikke så mye. Men jeg hadde forventet at TACC skulle virke utenfor motorvei. Ganske skuffet.
Det gjør den da også. Men den er litt for fintfølende for bl. a. møtende trafikk på smale veier. Tror nok du etterhvert, når du blir bedre kjent med bilen, lærer deg å tilpasse kjøringen etter begrensningene i TACC. Trådstarter hadde spørsmål pm fartsgrensejustering, og den skjer bare ved bruk av AP.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

harelabb

Jeg er nok litt fersk i dette. Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. AP er nesten ubrukelig i Stavanger (ingen skiltlesing på motorveien, og gjennomgående feil fartsgrenser registrert av bilen). Så jeg er skuffet.

Motorwatt

SitatAP er nesten ubrukelig i Stavanger (ingen skiltlesing på motorveien, og gjennomgående feil fartsgrenser registrert av bilen). Så jeg er skuffet.
Det har du all grunn til, men du får gjøre som mange av oss andre; leve i håpet om en snarlig forbedring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

harelabb

Ja, får satse på nye oppdateringer. Problemet er egentlig bare at bilen ikke har peiling på gjeldende fartsgrense. Med den teslatettheten her i Stavanger, burde det kunne gå an å oppdatere kartene basert på skiltgjenkjenning, slik det er beskrevet tidligere i tråden. Fordelen med Tesla er at bilen kan bli bedre efterhvert.

Handyman

Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....
TACC (Aktiv Cruisce Control) er BETA og skal ikke lese fartskilter, det er det AP som gjør.... men altså ikke på motorvei, av en aller annen grunn. Aktiv betyr at den skal ta hensyn til hindringer mm. foran bilen.
Det er nok ikke noe feil med bilen din. Les om dette på side 101 i manualen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#159
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....

Riktig. Fartsgrensene (fra kamera eller GPS) leses kontinuerlig uansett innstilling, og man kan trykke på fartsskiltsymbolet (TM3). Da overføres og oppdateres den registrerte skilthastigheten til TACC (eller spak til fører én gang (S/X). Men fartsgrensene er jo ofte feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. januar 2021, klokken 01:17
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....

Riktig. Fartsgrensene (fra kamera eller GPS) leses kontinuerlig uansett innstilling, og man kan trykke på fartsskiltsymbolet (TM3). Da overføres og oppdateres den registrerte skilthastigheten til TACC (eller spak til fører én gang (S/X). Men fartsgrensene er jo ofte feil.
Spak ned én gang også på M3
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jlan

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 03. januar 2021, klokken 09:27
Spak ned én gang også på M3
Langt trykk ned - eller bare holde spaken nede i det en passerer skiltet. Det som er litt uheldig er at en fortsatt må bruke scrollehjulet hvis en vil være nede på ny lavere fartsgrense i det en passerer skiltet.

Ved å sette aktuell fart i menyen kan en få vanlig ACC funksjon ved påslag med kort trykk ned og fartsgrense ved påslag med langt trykk ned.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tror ikke den leser skiltet som 70 km/t. Heller det at den ikke forstår skiltet, og bruker en eller annen default verdi. Eller leser data fra nav-databasen (som heller ikke er riktig). Jeg passerer et par slike skilt nesten daglig, og det har aldri skjedd meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA