Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo-Bergen-Oslo på en dag :)

Startet av Øyvind.h, lørdag 29. august 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

I morgen skal jeg prøve første skikkelig gode langtur med Eqc'en.
Ferden går fra Nordstrand i Oslo, til Åsane utenfor Bergen og tilbake igjen samme dag.

Foreløpig har jeg sørget for ny profil med oppdatert kort hos BKK, Mercedes Me kortet som støtter Ionity m.fl., Circle K appen og diverse andre.

Jeg har ikke helt bestemt stoppesteder, men tipper vi kjører 3-4 timer før første pause. Mulig Maurset er ok plass? De har 2 lynladere fra BKK.

Deretter er jeg litt mer usikker. Fokus er på effektiv lading da jeg må kjøre tur/retur på en dag (rundt 920-940km). Kanskje kjøre Maurset-Åsane-Eidfjord og lade i Eidfjord? Jeg kommer nok ikke helt opp til Maurset igjen uten å lade mye der på vei til, og jeg foretrekker på denne turen litt kortere stopp.

Om noen har tips ift rute eller annet så fyr gjerne løs! Legger ut tid, forbruk og bilder ved anledning :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Det blir Spennede og følge med på denne turen og hvilke utfordringer / opplevelser du melder etterpå  :) :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

knute

Maurset er greit mtp. lading, men det er en byggeplass uten noen andre tilbud per nå.
Må man, så må man, men jeg synes det var relativt kjedelig å sitte der i 20 minutter i sommer :)

Her for tre uker siden:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Eidfjord har også lynladere fra BKK og ligger vel rundt en halvtime lenger vest/mot Bergen. Her var det mye mer å finne på.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Øyvind.h

Takk for tipset. Det er et poeng at det finnes i hvert fall en kiosk eller noe i nærheten. Vi bil sikkert gå på toalettet og kjøpe noe småtteri.
Eidfjord kikket jeg på som alternativ. Kanskje like greit å kjøre dit ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

#4
Sitat fra: knute på lørdag 29. august 2020, klokken 21:28
Maurset er greit mtp. lading, men det er en byggeplass uten noen andre tilbud per nå.
Må man, så må man, men jeg synes det var relativt kjedelig å sitte der i 20 minutter i sommer :)

Her for tre uker siden:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Eidfjord har også lynladere fra BKK og ligger vel rundt en halvtime lenger vest/mot Bergen. Her var det mye mer å finne på.

Testet denne laderen nå i høst. Fikk god fart der. Men synes de laderne står alt for tett, slik at man sliter med å få parkert like mange biler som det  sies at den kan lade samtidig. Og helt enig i at det er dørgende kjedelig uten tilbud.

Bruk heller den i Eidfjord, men unngå mandagen om du kan. Da kan du få nyte en Thai Fod Truck på torget der, som tilsynelatende er god. Jeg klarte selvsagt å dra dit på en mandag som er eneste dagen den er stengt. Og var der rett før 19, så hjem til Oslo går, men jeg valgt likevel å stoppe og sove vel en time hjemmefra for jeg følte meg for trøtt til å kjøre videre. Hadde sovet litt lite før jeg tok turen over.

Var forøvrig på hjemveien jeg ladet på ladestasjonen på bildet, fordi jeg rett og slett lette for dårlig på kartet etter BKK-ladestasjonen. Google visste bare GK som skulle være en enkelt lader og virket å stå som opptatt, samt SuC-stasjon som jeg ikke kan lade ved, selv om jeg var knapt 100 meter unna der det og viser seg at også BKK-laderne er.  :-[
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: knute på lørdag 29. august 2020, klokken 21:28
Maurset er greit mtp. lading, men det er en byggeplass uten noen andre tilbud per nå.
Må man, så må man, men jeg synes det var relativt kjedelig å sitte der i 20 minutter i sommer :)

Her for tre uker siden:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser jo ut som det er et fint fjell ved siden av der man kan springe en tur opp på og ned igjen mens man lader ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2020, klokken 22:09
Sitat fra: knute på lørdag 29. august 2020, klokken 21:28
Maurset er greit mtp. lading, men det er en byggeplass uten noen andre tilbud per nå.
Må man, så må man, men jeg synes det var relativt kjedelig å sitte der i 20 minutter i sommer :)

Her for tre uker siden:


Ser jo ut som det er et fint fjell ved siden av der man kan springe en tur opp på og ned igjen mens man lader ;)

Fristet ikke i regnet, og med bare småsko på beina...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Fremme på byggeplassen nå :)
Her var det rimelig dødt ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#8
Lader der også i går. Klarte ikke å få startet laderen med Bilkraft appen, men det gikk greit med Audi kort. Ser ut som om ladingen ikke ble registrert, men kanskje det er fordi jeg stoppet ladingen etter 5-6 minutter. Fikk bare 57 kW ved 70 % på e-tron 50 etter 1 time kjøring fra Dagali , men det skyldes sikkert kaldt batteri. Hvilken ladefart fikk du @Øyvind.h ?

Amatøren

#9
Ladekurven på e-tron 50 begynner å synke mye ved 66 % (begynner faktisk å falle bare litt over 60 %) selv med varmt batteri.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Var litt dårlig hastighet der ja. Ladet ikke så mye, så jeg vet ikke hvordan det ville sett ut med med mye strøm på batteriet.
Men mener den toppet på rundt 100kW og lå på 90 ved 54%. Pendlet litt opp og ned mellom 90 og 102.

På Ionity ved Bergen nå. Der gikk den rett opp i 107-108. Når den passerte 70% lå den fortsatt på 80-ett-eller-annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

#11
Vurdert å kjøre E16 tilbake? Det er min foretrukket vei når jeg farter Oslo - Bergen. Da kan f.eks ta deg et godt måltid i Flåm mens du lader. Evt stoppe på Gol eller ved Lærdalstunnelen (Skal sies at jeg ikke har testet å kjøre strekningen med elbil, men kommer til å kjøre her når jeg skal over neste gang med EQC'en).
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#12
Takk for tipset! Var dessverre allerede på Gol når du skrev det.

Det er sent så jeg kommer ikke med oppsummering før i morgen, men det var en strålende tur! Mye positivt, men også en irritasjon.

13,5 timer bak rattet og jeg er overraskende lite sliten. Fin i både kropp og hode. Det hadde jeg definitivt ikke forventet etter en så lang og intens dag. Gode seter med massasje og den eksepsjonelt gode støydempingen må ta æren for mye av det tror jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Da var det tid for oppsummering (sorry - lang post).

Legg 1 Oslo-Maurset (291km):
Avreise 05:35 søndag morgen. 4 grader ute i følge gradestokken på huset. Høsten er her :)
Planen var lading på Maurset eller i Eidfjord, avhengig av behov og strøm. Oppover Hallingdal gikk det i bra tempo, men tok ikke igjen første bil før vi kom til Flå. I mitt hode skulle 30 mil være problemfritt, men kjølig utetemperatur, god hastighet og mange høydemeter gjorde at det bare holdt akkurat. Kikket på rute og restrekkevidde når vi nærmet oss Haugastøl, og oppdaget da at rekkevidde var lavere enn distansen Waze oppgav. Integrert navi mente også at det var litt snaut, så da ble det fartsgrensen siste par mil frem til Maurset. Fra toppen på nesten 1300 meter var det 500 meter ned til Maurset, så vi ankom laderen med 4% igjen.

Fasit for første legg: 291km, 3:38, 25kWh/100km, 800moh og snittfart på 80km/t.

BKK laderen på Maurset ga ikke helt den effekten den skulle. Den begynte på 90kW og jobbet seg sakte opp mot 102kW, før den begynte å falle tilbake igjen mot 90kW. Litt skuffet over det, men vi spiste litt frokost og jeg brukte tiden på å se på ruta videre. Etter 27 minutter var det avreise med mer enn nok buffer.
Ladet fra 4% til 56%. Tilført 42,5kWh. 27 minutter.

Legg 2 Maurset-Åsane Bergen (165km):
Etter 5:58 (utenom lading) ankom vi Åsane i Bergen. Snittfarten hadde falt til 77km/t og forbruket hadde gått ned til 22,1kWh/100km (ikke for det legget, men for turen totalt).
Det var utrolig flott natur på veien!
Ankom med rundt 25% igjen.

Etter at sønn og flyttelass var avlevert på destinasjon kjørte jeg bort på Circle K Åsane og Ionity laderne der.
Fikk ladeplass ved siden av en Ford Mach-E. Plugget i med 23% igjen i følge laderen og fikk umiddelbart 107kW.
Ettersom klokken nå var 12:30 var det på tide med litt lunsj så jeg bestilte en "superburger" på Circle K som ble spist i sola. Det tok drøye 30 minutter fra jeg hadde parkert til pause/lunsj var ferdig.
Bilen hadde da ladet til 85%. Jeg ladet ikke med noe konkret mål i tankene, så jeg sjekket ikke hvor mye jeg måtte ha for å komme meg dit jeg ville. Det ble rett og slett bare lading imens jeg spiste.

Legg 3 Åsane-Gol (284km).
Tilbaketuren fra Bergen ble en helt annerledes tur. Det var mye trafikk, litt kø opp ved Vøringsfossen bak lastebil og generelt stort sett kjøring på/rundt fartsgrensen.
Ved avreise fra Åsane la jeg inn Eidfjord i navi, som estimerte ankomst der med 53%. Men det er for kort for ny pause (2 timer/144km) så jeg sjekket Ionity Gol som jeg tenkte kunne passe bedre. Der mente navi jeg ville ankomme med 19%, så da ble det målet (285km/4:21 i følge Google).
Her burde jeg kanskje valgt den hakket lengre ruta via Flåm og Lærdal, for det var mye trafikk over RV7. Men det var søndag, så sikkert litt hipp som happ.
Uansett en flott dag med nydelig natur, selv i en tysk bunkers. Det var noen ganger på turen jeg savnet panoramaruta i Model X, men til gjengjeld maskerte EQC`en ut alle ujevnheter med Mercedes` kvalitet.

Ved ankomst Ionity var det fullt. Det var ledig på BKK, men jeg gadd ikke lete etter den så jeg ble bare stående og vente som første i køen. Etter 5-6 minutter dro to biler samtidig. Den ene stolpen lyste grønt fra jeg kom, men de andre lyste blått. Det betyr kanskje at den ene bilen var ferdigladet? De kom uansett og hentet bilen noen minutter etter at jeg kom, så det var ikke noe som frustrerte meg.

På første lader kom det bare "feil ved kommunikasjon". Kabelen dirret. Jeg forsøkte et par ganger og holdt kabelen mot bilen slik jeg har lest en del med Audi gjøre, men det endret ingen ting. Byttet stolpe og da fungerte alt slik det skulle. Det eneste jeg kan tenke meg at jeg gjorde feil var kanskje å holde opp brikken for raskt mot ladestasjonen mens det stor "initialiserer" eller noe sånt? Aner ikke....

Startet å lade med 19% igjen, akkurat som navi hadde estimert. Ladet i drøyt 20 minutter opp til 63% (navi mente jeg skulle lade til 55%, men jeg tenkte kanskje jeg kunne holde høyere tempo mot Oslo og la på litt ekstra. Køen både bilens navi og Waze sa jeg ville møte tenkte jeg at hadde løst seg opp når jeg kom så langt.Så feil kan man ta......

Status for turen totalt var nå 740km, 10:26 kjøretid, 20,8 i forbruk og 71km/t snittfart.

Legg 4 Gol-Oslo (176km).
Både bil og sjåfør hadde fått energipåfyll og turen gikk mot slutten. Trafikken gikk stort sett rundt fartsgrensen, men ved Hønefoss var det bom stopp. Saktegående kø nesten helt til toppen av Sollihøgda forsinket nok rundt 45 minutter. Men, det var en fin kveld og ingenting jeg skulle rekke, så det var bare å beholde autopiloten på og skli fremover.

Vel fremme i Oslo viste bilen 916km kjørt, 13:33 kjøretid, forbruk på 20,2 og snitthastighet på 68km/t.

Positivt:
Etter 13,5 timer bak rattet var jeg i følge kona i uforskammet god form når jeg kom hjem (hun var ikke med). Jeg tok riktignok flere pauser underveis, men en stille kupè, komfortabelt understell og seter med god støtte og massasje må nok ta noe av æren.
Jeg har alltid syntes at setene i Model X har vært gode, men når vi nærmet oss Bergen kommenterte sønnen min at han syntes setene var mye bedre og at han syntes setene i X`en var for harde.

Understellet fjerner alt av dumper, hull og andre ujevnheter. Og den sitter godt i krappe svinger! Sidevangene på setene kan blåses opp eller tappes avhengig av om du vil sitte godt fast på svingete veier eller ha frihet til å bevege deg litt mer. Med ekspanderte sidevanger og kjøremodus i sport er det en morsom bil :D

Autopiloten fungerer godt som støtteverktøy. Jeg hadde nok fortsatt foretrukket AP1, men absolutt brukbar og avlastende. Det autopiloten ikke klarer er krappe svinger, eksempelvis typisk veier en finner på fjellet. Der er den ikke stødig og god nok, men fortsatt brukbar som støtte. Fartstilpasninger gjør den derimot veldig bra. Alt styres fra rattet, så en kan kjøre langt uten å ha føttene på pedalene om en ønsker.


Nøytralt:
Etter Model X blir alle biler litt "bunkers". På en så flott strekning skulle jeg gjerne hatt panorama frontvindu. Dessverre veldig få som tilbyr dette. Noen har panorama tak, men det gir ikke samme effekten og har ingen betydning for forsetene.

Lading på kommersielle ladere har fungert greit. Litt ventetid på gol, krøll med en stolpe og litt treg lading på BKK. Ikke så enkelt og problemfritt som jeg er vant med fra tidligere biler, men det er overkommelig.

Det gikk totalt 433,- på strøm på turen. 3,- per kWh hos Ionity. 3,70 hos BKK.

Negativt:
Det var ikke mye negativt å melde om på denne turen, men en ting spesielt var irriterende. Det er kjørebane-sikringen som skal gjøre at du ikke drar av veien over sperrelinje. Jeg mener ikke vibreringen i rattet når en kjører inntil veimarkering. Den er perfekt og gir et mye mer subtilt og fornuftig varsel enn Teslaen som dirrer ubehagelig. I Teslaen slå jeg denne av fordi den var irriterende. I Mercedesen fungerer den perfekt.
Men - Mercedesen har en funksjon som tvinger deg tilbake i kjørefeltet om den mener du krysser heltrukket linje.
Det ene problemet med denne funksjonen oppstår om en vil maskere ut småsvingete veier ved å bruke mer av veiens bredde. Mange mindre svinger kan oppleves nesten som rett strekning av fører/passasjer om en kjører litt dynamisk. Men denne sperren slo inn nå og da, og da forsøker bilen å tvinge deg tilbake i ditt kjørefelt. Bilen bremser også litt når den gjør det. Ikke som skikkelig fantombrems, men absolutt merkbart.
Den kan alltid overstyres, men du opplever å bli motarbeidet.

Når jeg tok igjen første bil ved Flå kjørte jeg forbi på en slette. Og når jeg skulle legge meg inn igjen opplevde jeg at bilen motarbeidet meg. Jeg tror jeg blinket mot høyre for å legge meg inn, men kan ha glemt det og dermed endt opp med å trigge filbytte-hinderet. Når jeg kjører forbi har jeg alltid god plass og gode marginer, så det er ingen krise at bilen jobbet mot meg her, men det var ikke behagelig opplevelse at bilen forsøkte å bremse mitt bytte av fil tilbake til korrekt kjørebane.
Jeg tviler dessverre på at denne funksjonen kan slås av uten at jeg samtidig deaktiverer autopiloten. Men tar gjerne tips om den kan deaktiveres. Jeg kan leve med å ikke ha vibreringen i rattet når en nærmer seg stiper, om det samtidig fjerner denne funksjonen.


Tips:
Gå til setemassasjemenyen og trykk og hold på hhv førersete og passasjersete. Velg "legg til som favoritt", så får du opp knapper for setemassasje når du trykker på stjerna på rattet eller på dashbordet istedenfor å lete i menyer eller bruke stemmekommando.
Det samme for energiflyt. Da kan du hoppe rett til et bilde som viser batteriprosent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA