Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dieselbil salget øket 30% mens batteribilene står på stedet hvil

Startet av elektrolux, fredag 28. august 2020, klokken 20:51

« forrige - neste »

elektrolux

Med tanke på at Norge har de dårligste ordningene for å øke salget av batteribilene er dette lite overraskende.

Jeg har tidligere påpekt at det koster meg over 10 kr å kjøre elbilen 3 km til bakeren i Norge grunnet bompenger, mens samme tur i hvilket som helst annet land ville kostet maks 2 kr.

Med kun få kroner i forskjell på å passere bom er det ikke lenger hensiktsmessig å bruke flere hundre tusen på en batteribil.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempevekst-i-dieselbil-salget-i-norge/3424011675.html

Fjern bompenger fra batteribilene så vil trenden snu.

For folk flest betyr noen få kroner ekstra i bom lite, men de betaler gjerne mye for å slippe unna hele problemet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnus Hansen

Herregud for en tendensiøs og tullete artikkel.

Hovedpoenget i artikkelen er altså at det selges mye flere dieselbiler enn elbiler. Vel og merke totalt. Når man tar med bruktmarkedet. Bruktmarkedet som naturlig nok reflekterer en bilpark som har vært dominert av fossile biler inntil helt nylig.

Kan i forbifarten nevne at dieselandelen av nybilsalget var 12.8% i juli. Men det er selvfølgelig ikke nevnt i artikkelen.

Daniel_0007

Er ikke bare bompenger, har du ikke mulighet å lade hjemme så koster det nesten det samme å kjøre x antall km som diesel bilen, diesel bilen fyller du opp raskere i tillegg.
Model 3 2019 LR Rwd

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 21:08
Herregud for en tendensiøs og tullete artikkel.

Hovedpoenget i artikkelen er altså at det selges mye flere dieselbiler enn elbiler. Vel og merke totalt. Når man tar med bruktmarkedet. Bruktmarkedet som naturlig nok reflekterer en bilpark som har vært dominert av fossile biler inntil helt nylig.

Kan i forbifarten nevne at dieselandelen av nybilsalget var 12.8% i juli. Men det er selvfølgelig ikke nevnt i artikkelen.

Enkelt har levd i en boble og trodd at de eneste bilene som blir solgt i Norge er nye biler. Virkeligheten er at ca tre ganger så mange brukte biler som nye selges. En spørreundersøkelse om hva slik bil en ville kjøpe neste gang (elbil eller fossilbil) tvang en del mennesker å gå ut av bobla, da det ble påpekt at i de fleste tilfeller ville neste bil være en bruktbil!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 28. august 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 21:08
Herregud for en tendensiøs og tullete artikkel.

Hovedpoenget i artikkelen er altså at det selges mye flere dieselbiler enn elbiler. Vel og merke totalt. Når man tar med bruktmarkedet. Bruktmarkedet som naturlig nok reflekterer en bilpark som har vært dominert av fossile biler inntil helt nylig.

Kan i forbifarten nevne at dieselandelen av nybilsalget var 12.8% i juli. Men det er selvfølgelig ikke nevnt i artikkelen.

Enkelt har levd i en boble og trodd at de eneste bilene som blir solgt i Norge er nye biler. Virkeligheten er at ca tre ganger så mange brukte biler som nye selges. En spørreundersøkelse om hva slik bil en ville kjøpe neste gang (elbil eller fossilbil) tvang en del mennesker å gå ut av bobla, da det ble påpekt at i de fleste tilfeller ville neste bil være en bruktbil!

Bruktbilsalg er bare skifte mellom eiere, så lenge det ikke er snakk om økt tilførsel pga iport, så endrer det i utgangspunktet ikke på andelen. Men selvsagt er det sikkert noe tilførsel ved import, men samtidig vil noen bruktbiler ende opp på skraphaugen, så det eneste reelt interessante, er om det kommer inn flere eller færre biler enn det går ut av kjøretøybestanden.

Nybilsalg er derimot tilførsel av nye kjøretøy, og her er jo det viktige hvordan utviklingen går. Og slik det ser ut, så er vi nær 50 % rene elbiler, deretter kommer hybrider med stadig lengre elektrisk rekkevidd som vil legge bak seg de fleste milene uten drivstofforbruk verdt å nevnes. Så deler ice-biler uten elektrifisering eller med mildhybridisering ca 25 % av nybilsalget.

Så det å prøve å blåse opp at bruktbilsalget i større grad handler om å skifte eiere på den andelen kjøretøy der motoriseringen inntil nylig har stått for 50 % av omsetningen, er å prøve å blåse på støvet som er i ferd med å legge seg. Det faller fort ned igjen.

Det mest interessante er faktisk det at nå begynner det å bli fart på elbilsalget i resten av Europa, inkludert folkerike stater som Tyskland, Frankrike og Spania.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 28. august 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 21:08
Herregud for en tendensiøs og tullete artikkel.

Hovedpoenget i artikkelen er altså at det selges mye flere dieselbiler enn elbiler. Vel og merke totalt. Når man tar med bruktmarkedet. Bruktmarkedet som naturlig nok reflekterer en bilpark som har vært dominert av fossile biler inntil helt nylig.

Kan i forbifarten nevne at dieselandelen av nybilsalget var 12.8% i juli. Men det er selvfølgelig ikke nevnt i artikkelen.

Enkelt har levd i en boble og trodd at de eneste bilene som blir solgt i Norge er nye biler. Virkeligheten er at ca tre ganger så mange brukte biler som nye selges. En spørreundersøkelse om hva slik bil en ville kjøpe neste gang (elbil eller fossilbil) tvang en del mennesker å gå ut av bobla, da det ble påpekt at i de fleste tilfeller ville neste bil være en bruktbil!

Så hva er din løsning? Begynne å produsere bruktbiler? Ellers har selvfølgelig RJK helt rett. Bruktbiler fortsetter å bytte eier til de blir skrapt. Og så lenge det er flere fossilbiler enn elbiler totalt, så vil også flere av disse omsette brukt. Nå som flertallet av nye biler er elektriske, vil dette naturlig forandre seg over tid.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på fredag 28. august 2020, klokken 22:57

Nybilsalg er derimot tilførsel av nye kjøretøy, og her er jo det viktige hvordan utviklingen går.

Poenget mitt var at det er lite relevant å trekke inn bruktbiler for å vurdere folks holdninger til elbiler. Så vi er jo helt enige!

Altså er overskriften ganske meningsløs, slik som innlegget før mitt påpekte!

Speeder

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. august 2020, klokken 20:51

Fjern bompenger fra batteribilene så vil trenden snu.
Ja, å fjerne bompengene gir sikkert mange brukte elbiler til salgs med god rekkevidde til fornuftig pris....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Vil tro motsatt. Vi kjøpte nye elbiler da de var bomfrie og Norge var best på elbil , men selger oss ned nå til fordel for bomfrie  L1-L7e kjøretøy.

Heldigvis kommer flere og flere av disse også som batterikjøretøy
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hanche

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 23:59
Så hva er din løsning? Begynne å produsere bruktbiler?
Ja! Man gjør jo det med olabukser allerede, så hvorfor ikke biler?  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA