Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC 350

Startet av Stikkkontakt, fredag 28. august 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 04. september 2020, klokken 09:20
..Eller som Jaguar gjør på andre markeder. Selger EV320 til samme pris som EV400, men med masse utstyr som standard.
Irrelevant her men det er ikke mye utstyr som standard, noe har den fått mens andre ting som før var standard er fjernet.

Det er naturligvis måten å gjøre det på - øk prisen på den opprinnelige modellen betraktelig, deretter presenter en litt lavere spec utgave til gammel startpris. Dekker inn både de som ønsker toppmodellen, og de som kan klare seg med litt mindre ytelser.

Hvis mindre motor kan få ned prisene er det jo ingenting bedre enn det - det er tross alt ikke nødvendig med 3-4-5 sekund 0-100, det viktigste i et land hvor man har snø 6 måneder i året og våte sleipe veier de resterende 6 er trekk på alle 4 hjul.

Trond.m

#16
Ja, jeg tipper at dersom EQC skulle introduseres, så vil de stoppe pågående kampanjepris og / eller øke grunnprisen på EQC 400. De har jo faktisk, i motsetning til konkurrentene, ikke justert prisene på 21 modellen. Så jeg tipper EQC 350 ligge 30-35 under dagens pris, mens EQC400 går opp omtrent tilsvarende, så forskjellen utgjør 70K. Tipper det kunne komme en EQC kampanse til 599K med moderat utstyr ink. vinterhjul.

Noen stor risiko for å gå på en smell ved å kjøpe EQC400 i dag tror jeg likevel ikke det er, selv om EQC 350 skulle introduseres fra årsskiftet. Med 70K i prisforskjell tror jeg salget av EQC350 ville bli høyest (kanskje 70/30) og totalsalget gå opp. Ulempen er vel at det kunne ramme salget av andre fossile MB modeller, så det er nok ingen lett beslutning å ta for importøren.

Øyvind.h

Hvis du tar en titt på Audis salgstall for 2019 ser du at fossilmodellene er rimelig døde allerede.
E-tron selger i bøtter og spann. Alle andre modeller blir bare smuler.

Tipper en vil se denne endringen for Mercedes også i år. Men litt usikker på om fordelingen vil være like radikal som for Audi. Dels fordi de ikke fikk fart på utlevering av EQC før i sommer, og delvis fordi jeg tror at Mercedes har en hakket mer traust historisk kundeskare.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#18
Øyvind.h:  :+1: Helt enig i din vurdering. Det tror jeg også. En jeg snakket med på BOS ifm prøvekjøring av EQC sa til meg at de knapt hadde kommet i gang enda...  Jeg tror ikke noen kan ta igjen Audi sitt forsprang... men kanske neste år.  Uansett så er det svært spennende å se den videre utviklingen.

Kopi:
Tipper en vil se denne endringen for Mercedes også i år.

Stikkkontakt

#19
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 04. september 2020, klokken 17:36
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 04. september 2020, klokken 09:20
..Eller som Jaguar gjør på andre markeder. Selger EV320 til samme pris som EV400, men med masse utstyr som standard.
Irrelevant her men det er ikke mye utstyr som standard, noe har den fått mens andre ting som før var standard er fjernet

Les: Andre markeder.
De selger EV320SE til samme pris som EV400.
Der er heller ikke prisen skrudd i taket på EV400 slik som i Norge.

Trond.m

Forhandleren min har kontaktet importør 2 ganger. Siste gangen ringte han for å dobbeltsjekke mens jeg var der. Svarer var at dette ikke er en modell som er aktuell for Norge verken i år eller neste år. Om den blir aktuell senere med tanke på eventuell grense for mva frittak er umulig å forutsi. Virker som de selger godt med EQC om dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA