Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC 350

Startet av Stikkkontakt, fredag 28. august 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Kommer til høsten.
-samme hardware, men redusert effekt
-lavere pris
-286 hk 415 nm
-0-100 på 6,9 sek
-har allerede vært i salg i Kina en stund. Der er 350 13-14% billigere enn 400.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/08/eqc-350-4matic-kommt-im-herbst/

Det står også at 11kw AC-lading også kommer samtidig med den nye modellen.

4Matic Fanatic

Tydeligvis in å selge nedtuna biler med samme hw, ref tilsvarende I-Pace.
Her må det bli et marked om noen år når hackerne har funnet ut hvor begrensningen ligger.. ;)

Counterpointer

Når kommer 200 modellen til halv pris lurer jeg på. EQC til samme pris som Niro/Kona og lignende hadde vært noe

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. august 2020, klokken 20:11
Når kommer 200 modellen til halv pris lurer jeg på. EQC til samme pris som Niro/Kona og lignende hadde vært noe

En EQC250 med én motor på i overkant av 200 hk kunne nok solgt litt. Kanskje det hadde medført positive bieffekter som feunk og lengre rekkevidde i tillegg til den åpenbare reduksjonen av vekt og pris. 0-100 på rundt 8 sekunder er fortsatt raskt nok for mange. Folk som ikke er vant til elbil for jo sjokk av 0-50 i en e-golf.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 30. august 2020, klokken 12:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. august 2020, klokken 20:11
Når kommer 200 modellen til halv pris lurer jeg på. EQC til samme pris som Niro/Kona og lignende hadde vært noe

En EQC250 med én motor på i overkant av 200 hk kunne nok solgt litt. Kanskje det hadde medført positive bieffekter som feunk og lengre rekkevidde i tillegg til den åpenbare reduksjonen av vekt og pris. 0-100 på rundt 8 sekunder er fortsatt raskt nok for mange. Folk som ikke er vant til elbil for jo sjokk av 0-50 i en e-golf.
Ville helst hatt to motorer. SUV med en motor er for kjipt....

Kires

Noen som har hørt med noen forhandlere om når denne kommer til norge?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Sitat fra: Kires på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:05
Noen som har hørt med noen forhandlere om når denne kommer til norge?
Forhandleren min har spirt importør, men ikke fått noe svar. Enten holder de kortene veldig tett, eller så vil det ikke være en modell for alle markeder. I Tyskland har de forskjellig subsidie avhengig av pris, så det er mulig at modellen passer best der. I Norge selger de vel godt med EQC400 for øyeblikket, og da er den kanskje mindre aktuell så lenge det ikke er noen grense for mva fritak.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på torsdag 03. september 2020, klokken 12:11
Sitat fra: Kires på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:05
Noen som har hørt med noen forhandlere om når denne kommer til norge?
Forhandleren min har spirt importør, men ikke fått noe svar. Enten holder de kortene veldig tett, eller så vil det ikke være en modell for alle markeder. I Tyskland har de forskjellig subsidie avhengig av pris, så det er mulig at modellen passer best der. I Norge selger de vel godt med EQC400 for øyeblikket, og da er den kanskje mindre aktuell så lenge det ikke er noen grense for mva fritak.

Jeg vil tro at BOS vil selge disse selv og ikke at parallellimportører skal gjøre det. Det vil være et marked for denne med såpass mye lavere pris.

Kires

Snakket med en forhandler som mente de hadde funnet ut at besparelsen i forhold til 400 ble så lav at de droppet 350.
Stiller meg noe tvilende til det,da alle skjønner det er lite å spare på å produsere en 350 vs 400 da det kun er mindre effekt som skiller.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#9
Det er nok heller at importøren er redd for markedseffekten ved å tilby en rimeligere bil med spesifikasjoner som gjør at EQC400 salget ville falle betydelig. Hvis markedet totalt ikke blir vesentlig større med en modell til, så er det åpenbart ikke lønnsomt for importøren. De ønsker vel å posisjonere seg i forhold til e-tron 55 . EV320 skal visstnok bare selges i et begrenset antall i år for at fabrikken skal nå et fastsatt co2 mål, men det vil vel tiden vise.

RJK

Sitat fra: Kires på torsdag 03. september 2020, klokken 12:26
Snakket med en forhandler som mente de hadde funnet ut at besparelsen i forhold til 400 ble så lav at de droppet 350.
Stiller meg noe tvilende til det,da alle skjønner det er lite å spare på å produsere en 350 vs 400 da det kun er mindre effekt som skiller.


Synes at det du skriver egentlig bare er å si det samme, men på 2 forskjellige måter. De måtte ha satt prisen så høyt, at prisdifferansen ville blitt minimal. Ergo ville du knapt spart penger på den, og du hadde nok havnet på den dyrere likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kires

#11
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Kires på torsdag 03. september 2020, klokken 12:26
Snakket med en forhandler som mente de hadde funnet ut at besparelsen i forhold til 400 ble så lav at de droppet 350.
Stiller meg noe tvilende til det,da alle skjønner det er lite å spare på å produsere en 350 vs 400 da det kun er mindre effekt som skiller.

Synes at det du skriver egentlig bare er å si det samme, men på 2 forskjellige måter. De måtte ha satt prisen så høyt, at prisdifferansen ville blitt minimal. Ergo ville du knapt spart penger på den, og du hadde nok havnet på den dyrere likevel.


Nja, litt uenig der. Hvis de hadde lansert 350, så måtte den kommet til en lavere pris, kanskje 50-60k lavere. Utsalgspris er ikke lineær med produksjons kost, de kan tåle lavere marginer på en modell.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Prisen skiller visstnok 11.000 US$, og så vist jeg ser så produseres den bare i kina foreløpig.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på fredag 04. september 2020, klokken 09:12
Prisen skiller visstnok 11.000 US$, og så vist jeg ser så produseres den bare i kina foreløpig.

Det er riktig, men den er bekreftet for Europa i forbindelse med modellrevisjon 20/2.
EQC har vel en del utstyr som standard. Kanskje de kutter litt utstyr også for å få prisen ned.
Eller som Jaguar gjør på andre markeder. Selger EV320 til samme pris som EV400, men med masse utstyr som standard.

RJK

Sitat fra: Kires på fredag 04. september 2020, klokken 07:41
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Kires på torsdag 03. september 2020, klokken 12:26
Snakket med en forhandler som mente de hadde funnet ut at besparelsen i forhold til 400 ble så lav at de droppet 350.
Stiller meg noe tvilende til det,da alle skjønner det er lite å spare på å produsere en 350 vs 400 da det kun er mindre effekt som skiller.

Synes at det du skriver egentlig bare er å si det samme, men på 2 forskjellige måter. De måtte ha satt prisen så høyt, at prisdifferansen ville blitt minimal. Ergo ville du knapt spart penger på den, og du hadde nok havnet på den dyrere likevel.


Nja, litt uenig der. Hvis de hadde lansert 350, så måtte den kommet til en lavere pris, kanskje 50-60k lavere. Utsalgspris er ikke lineær med produksjons kost, de kan tåle lavere marginer på en modell.


Du sier de måtte, og ja, skal den være konkurransedyktig, så stemmer nok sikkert det. Men det betyr ikke at de ville gjort det. Og de er tydeligvis ikke interessert å ta den dumpen på marginene sine, da det vet at de får solgt unna 400-versjonen. Så får de heller vurdere å ta den inn når salget går ned.

Akkurat nå som det selges i bøtter og spann, så skjønner jeg veldig godt at dette er fullstendig uinteressant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA