Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet avlest med OBDeleven

Startet av ThomasEL, fredag 28. august 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

Thorden

Sitat fra: Tonk på søndag 29. november 2020, klokken 17:49
30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:

  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !

Thanks, that did the trick!

Og dermed leste jeg av følgende: 238,10 Ah. 
Km. stand er 32.200.

Det var noe annet! :D

Rekkevidde i gjettometer er helt klart mye høyere enn før verkstedbesøk. Gjenstår å se i praksis, men skal en 220 Km tur i morgen som sannsynligvis gir svaret. Alt tyder på at det faktisk er en reell endring etter at kontrollenhet til batteriet ble byttet.

elektro

Sitat fra: Thorden på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:19
Sitat fra: Tonk på søndag 29. november 2020, klokken 17:49
30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:

  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !

Thanks, that did the trick!

Og dermed leste jeg av følgende: 238,10 Ah. 
Km. stand er 32.200.

Det var noe annet! :D

Rekkevidde i gjettometer er helt klart mye høyere enn før verkstedbesøk. Gjenstår å se i praksis, men skal en 220 Km tur i morgen som sannsynligvis gir svaret. Alt tyder på at det faktisk er en reell endring etter at kontrollenhet til batteriet ble byttet.

Så bra! Men altså, det er veldig høyt. :+1: Min beste måling er 224,5 Ah, og bilen har vel gått ca. 38.000 km, men det er en tidlig 2019 modell da. Det skal jo være litt forskjell.. :) Vet du ca. batteritemp og SoC da du målte?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Thorden

Sitat fra: elektro på torsdag 03. desember 2020, klokken 21:38

Så bra! Men altså, det er veldig høyt. :+1: Min beste måling er 224,5 Ah, og bilen har vel gått ca. 38.000 km, men det er en tidlig 2019 modell da. Det skal jo være litt forskjell.. :) Vet du ca. batteritemp og SoC da du målte?

Ja, det er høyt. Omtrent som da jeg målte i vinter på rundt 25000 km, uten at jeg kan si nøyaktig. Bare husker at jeg var fornøyd med svært lav degradering den gang.

Min er også relativt tidlig 2019, produsert i mars/april.
Batteritemp sjekket jeg ikke, den stod til saktelading 7 kW, stått en times tid. Lufttemp 2-3 grader, ikke kjørt på et par timer. Status på batteri rett under 70%.

ThomasEL

Er det kun dere som har e-tron 55 fra før uke 48 2019 som har "bevegelige" tall for HV battery nominal capacity?

Eller er det også noen med 55 fra etter uke 48 ("Ny" versjon av 55 bilen) som får lest ut noe degradering, altså under 240Ah?

På 50-modellene ser det nemlig ut som tallet står dønn stille på 180Ah, altså som fabrikkny. Det er jo utopisk at det faktisk stemmer...! Kan nesten se ut som Audi har lagt inn en slags sperre her, så man ikke kan lese av hva det reelle tallet er...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

oyvindbj

Sitat fra: oyvindbj på mandag 07. september 2020, klokken 13:27
Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 07.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 17800
Nominell kapasitet avlest: 229,5Ah
Restkapasitet i prosent: 95,63%

Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 17.12.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 20360
Nominell kapasitet avlest: 217Ah
Restkapasitet i prosent: 90,4%

Om dette stemmer har jeg mistet over 5% av batteriet på 3 måneder og 2,5k km kjørt. Skal jeg tolke det dithen at jeg har fått nesten 10% kortere rekkevidde siden ny eller at dette ikke er en god indikator på batteriets tilstand. Jeg begynner å helle mot det siste.

Amatøren

Sitat fra: ThomasEL på fredag 04. desember 2020, klokken 08:54
På 50-modellene ser det nemlig ut som tallet står dønn stille på 180Ah, altså som fabrikkny. Det er jo utopisk at det faktisk stemmer...! Kan nesten se ut som Audi har lagt inn en slags sperre her, så man ikke kan lese av hva det reelle tallet er...

Vil ikke Audi at det avsløres at batteriene ikke holder må? Kostnader ved utskifting...

Fiks for lovet kapasitet kunne jo være å montere batterier for e-tron 55 i e-tron 50 (ja, litt mer vekt) uten struping av kapasitet, men opprettholde garantert minimumskapasitet for e-tron 50 i forhold til garanti.

Det blir verre med e-tron 55 for de har jo ganske enkelt ikke større batterier å putte inn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thorden

Sitat fra: oyvindbj link=topic=52760.msg943732#msg943732

Om dette stemmer har jeg mistet over 5% av batteriet på 3 måneder og 2,5k km kjørt. Skal jeg tolke det dithen at jeg har fått nesten 10% kortere rekkevidde siden ny eller at dette ikke er en god indikator på batteriets tilstand. Jeg begynner å helle mot det siste.

Jeg er ikke sikker på om disse tallene er pålitelige i det hele tatt. Min viste altså 204,1. Fikk byttet kontrollenhet til batteriet, så viste den 238,1.

Registrerer også store avvik mellom forbruksindikator og SOC-indikator. Det kan rapporteres helt ulikt forbruk på samme strekning, og med omtrent samme energimengde benyttet ut fra SOC-indikator fra en dag til en annen. Så det blir helt håpløst å beregne nominell totalkapasitet ut fra dette også. 

Eks:
Dag 1: Kjørt 188 Km, benyttet 61% av batteriet, forbruksindikator sier 27,2
Dag 2: Kjørt 188 Km, benyttet 62% av batteriet, forbruksindikator sier 25,2
Dag 3: Kjørt 188 Km, benyttet 60% av batteriet, forbruksindikator sier 25,5

Regnet om til nominell kapasitet:
1) 83,83 kWh
2) 77,66 kWh
3) 78,59 kWh

Så enten rapporterer en av målerne feil (eller utelater noe), eller så varierer batteriets nominelle kapasitet med dagsformen.  ???




elektro

Jeg tror konklusjonen må være at vi ikke helt klarer å komme frem til noen fasit her, men all empiri tilsier vel at batteriet bør ha en viss temperatur for å oppnå sitt fulle potensiale. Det må også være balansert.

På min snart 2 år gamle e55 var nominal capacity låst på én verdi en god stund, før den plutselig ble låst på en høyere verdi. Men fremdeles viste den en betydelig degradering. Samtidig merker jeg ingenting til dette i praksis.

Hadde vært gøy å teste hvor mye energi man får inn i en ny bil kontra en gammel bil, inkl. ladetap, hvis man lader begge fra 0% til 100% samtidig med ca. samme batteritemperatur. Deretter kunne man sjekket hvor langt man kommer, kjørt i følge, eller egentlig hva de rapporterer at man får ut av dem, før man er på 0% igjen. Begge biler bør da ha omtrent samme power limit og skilpaddemodus.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tonk

#53
It seems to me that the "H-V Battery, Nominal Capacity" parameter is very inaccurate. In one week time I measured 220.4 Ah, and after one full charge (at 11 kW) from 3% to 100% (on the display), I then got 232.8 Ah, and yesterday (after charging to 100% again) it increased to 237.3 Ah, which is almost 99% !!!.

I suppose the parameter "H-V Battery, Nominal Capacity" is only used by my car to calculate the consumption in kWh/100km (this calculation is possibly changed, because ThomasEL always read the maximum nominal value for his ETron50). The consumption increased (a raw estimate of mine) from about 22 kWh/100km to about 25 kWh/100km from begin november until now. Other parameters should be about the same (weather, routes, etc). So i must conclude from this that using the Nominal Capacity is a very poor parameter to get an indication of the battery degradation. I wonder what others think of this?

Date: 16.12.2020
Temperature: about 7grC
Model (50/55): 55
Odo: 68560
H-V battery Nominal capacity: 220.4Ah
Residual capacity in percent: 91.8%

Date: 18.12.2020
Temperature: about 10grC
Model (50/55): 55
Odo: 69181
H-V battery Nominal capacity: 232.8Ah
Residual capacity in percent: 97.0%

Date: 19.12.2020
Temperature: about 9grC
Model (50/55): 55
Odo: 69498
H-V battery Nominal capacity: 237.3Ah
Residual capacity in percent: 98.9%
Audi E-Tron 55 from May 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA