Om dette stemmer har jeg mistet over 5% av batteriet på 3 måneder og 2,5k km kjørt. Skal jeg tolke det dithen at jeg har fått nesten 10% kortere rekkevidde siden ny eller at dette ikke er en god indikator på batteriets tilstand. Jeg begynner å helle mot det siste.
Jeg er ikke sikker på om disse tallene er pålitelige i det hele tatt. Min viste altså 204,1. Fikk byttet kontrollenhet til batteriet, så viste den 238,1.
Registrerer også store avvik mellom forbruksindikator og SOC-indikator. Det kan rapporteres helt ulikt forbruk på samme strekning, og med omtrent samme energimengde benyttet ut fra SOC-indikator fra en dag til en annen. Så det blir helt håpløst å beregne nominell totalkapasitet ut fra dette også.
Eks:
Dag 1: Kjørt 188 Km, benyttet 61% av batteriet, forbruksindikator sier 27,2
Dag 2: Kjørt 188 Km, benyttet 62% av batteriet, forbruksindikator sier 25,2
Dag 3: Kjørt 188 Km, benyttet 60% av batteriet, forbruksindikator sier 25,5
Regnet om til nominell kapasitet:
1) 83,83 kWh
2) 77,66 kWh
3) 78,59 kWh
Så enten rapporterer en av målerne feil (eller utelater noe), eller så varierer batteriets nominelle kapasitet med dagsformen.
