Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet avlest med OBDeleven

Startet av ThomasEL, fredag 28. august 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

ThomasEL

Du ser på riktig tall, ja..

Men enig, noe er litt muffens...
Jeg får jo f eks fortsatt 180Ah på min e-50, enda jeg jo mistenker en del degradering basert på min (til det kjedsommelige) utregninger.

(Verkstedtimen min i forgårs ble forøvrig utsatt igjen :-(
Ny time torsdag og fredag i neste uke)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 04/20
Dato avlest: 31.10.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 15000 km
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%

Jeg får altså fortsatt 180Ah, som er 100% av hva det skal være på 50-modellen.
Men jeg tror ikke helt på det. Det er helt usannsynlig at det ikke er degradering i det hele tatt. Hadde således nesten vært mer fornøyd om jeg hadde lest av 175-177Ah, for da kunne man kanskje trodd på det....

Er det noen med 50-modell som har lest av noe annet enn 180Ah..?

Hvordan kan det ha seg at det på 55-modellen faller (som man kan vente seg hvis dette er et fornuftig mål på degradering), men det på 50-modellen virker å ligge "dønn fast" på 180Ah...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:25
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?

Kjørte bilen ned til 1% SOC i dag. Batteriet viste da plutselig 224,5 Ah ved 9 grader Celius, etter å ha vist 220,0 Ah hver gang jeg har sjekket siden jeg fikk ODBeleven. Har målt ved forskjellig SOC og alt fra 2 til 15 grader Celcius over et par uker.

Interessant nok viste OBDeleven appen Test Program State of Charge 8%, men jeg hadde bare 4 km igjen på GOM og turtle mode med ca. 25% power. Er det så mye bricking protection i bunn?

Saktelader nå til 100% og gjør en ny avlesning i morgen.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Tyder på at BMS fikk et mer nøyaktig datagrunnlag etter du kjørte en god syklus!

Ja, jeg har også lest av at reell SOC er ca 8 prosentpoeng høyere enn den SOC som vises i bilen når man nærmer seg «tomt». Så rimelig bra «brick protection», ja.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Ladet bilen saaakte til 100% (2,4 kW AC) og leste av på nytt. Fikk samme resultat, 224,5 Ah. Temperaturen var 6 grader Celcius. Lurer på om det hadde gjort noen forskjell om det var 26 grader?

Og når SOC i bilen er 100% er State Of Charge i OBDeleven 96%. Men.. hvis det er 7% i bunn og 4% på topp så er jo det fremdeles 84,55 av 95 kWh. Eller tenker jeg feil her?

Er det egentlig 4% buffer i både topp og bunn, eller egentlig 3% i bunn, ettersom OBDeleven viste 8% ved 1% SOC?

Og skal man trekke dette fra den nominelle kapasiteten? Da kan man i mitt tilfelle regne (224,5 Ah * 396V) - 7% = 82,7 kWh
Det lever jeg fint med..  :) :) Nå er det noen måneder siden jeg har testet skikkelig, men tror jeg får 80-81 kWh ut i følge kjørecomputer på det beste. Det kan stemme. #ønskebasertforskning

Selv om vi runder opp til 1 kWh i tap av de opprinnelige 83,6 kWh nominelt, virker det litt lite. På den annen side har vi jo aldri sett biler med så stor buffer som første utgave av e-tron 55.. Og i mitt hode stemmer det bedre at jeg har mistet 1 kWh, enn 6,1 kWh. Jeg har behandlet batteriet pent, men ville normalt tippet et sted midt i mellom. Rundt 3-4% første halvannet år med 40k km. med lite hurtig- og topplading.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@elektro:

Ja, det virker som du resonnerer riktig her. Og ja, grunnet historisk høy buffer er det vel ikke utenkelig at de "gamle" e-tron 55 får historisk lav degradering..?

Angående disse bufferne, så blir ikke jeg heller helt klok.

Når du, med "gammel" 55 modell lader til 100% SOC vist i MMI, så er det 96% reell SOC
Når jeg, med 50 modell lader til 100% SOC vist i MMI, så viser OBD bare 95% reell SOC
- Dette er svært ulogisk, siden din bil skal ha mye mer buffer i topp enn min. (Vi får begge 7-8% buffer i bunn i våre målinger).

Begynner nesten å lure på om det er som med GIDS i Leaf Spy for Nissan Leaf: At dette SOC-tallet i OBDeleven ved toppladet batteri er prosent SOC i forhold til OPPRINNELIG batterikapasitet...
(I Leaf Spy var det slik. Hvis batteriet hadde 8% tap, så ladet bare bilen til 92% GIDS (GIDS er en energienhet Nissan bruker))
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tonk

#36
@electro:

I think this link gives some interesting info https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/39. It shows 8% bottom and 4% top buffer for your model E-Tron55. Take also a look at the graph with the battery degradation, it shows during the first part a rather fast degration from 100% to about 95%.

When I understand this correctly, you did get  224.5Ah * 396V = 88.9kWh, which is about 94% of the original 95kWh. I don't think that you should take 95kWh minus 4% for the top buffer, because I saw in one of the other posts someone still having 232.1Ah which is about 97% of 240Ah. When you compare this to 95kWh minus 4% you would get a value of more than 240Ah (95kWh), which makes no sense.

First registration (MM / JJ): 05/19
Date: 31/10/2020
Temperature: about 11grC
Model (50/55): 55
Odo: 64385
H-V battery Nominal capacity: 225.2Ah
Battery charge level: 80% (OBDEleven: 77%)
Remark: lately I charge mostly at home with 11kW from about 10-20% to 80%
Audi E-Tron 55 from May 2019

Thorden

#37
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 204,1 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?

Edit: skrev feil i første omgang, avlest er 204,10 Ah, ikke 210,4.

daktari

Sitat fra: Thorden på lørdag 14. november 2020, klokken 09:47
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 210,4 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thorden

Sitat fra: daktari på lørdag 14. november 2020, klokken 11:13
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?

daktari

Sitat fra: Thorden på lørdag 14. november 2020, klokken 11:36
Sitat fra: daktari på lørdag 14. november 2020, klokken 11:13
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?
aner ikke dessverre. Verksted må på banen. Men det har skjedd før, og kombinasjon av akutt kortere rekkevidde samt rar avlesning bør vekke interessen deres.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Sitat fra: Thorden på lørdag 14. november 2020, klokken 11:36
Sitat fra: daktari på lørdag 14. november 2020, klokken 11:13
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?

Du vil kunne få en anelse ved å lese av spenning på høyeste og laveste celle når du begynner å ha lite energi igjen på batteriet (under 10-15% SOC)
- Normalt vil du få en ganske stor spenningsdifferanse da hvis ei celle er dårlig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electric cars in Norway

#42
ThomasEL :+1: :+1: jeg merker jeg får helt vondt og føler med deg. Det er da ikke meningen at du SKAL måtte dokumentere overfor bilbutikken. Har du fått degerenering som følge av feil ladepraksis i butikken i mange måneder så må de gi deg en ny bil. Kostnadsfritt. Tips en biljournalist om saken. Du har en god sak når det står i bilens brukermanual (jeg postet bilde) at det ikke skal topplades slik hele tiden, konstant.

Hadde jeg jobbet i ledelsen i Audi eller Møller hadde jeg tatt en telefon til den butikkansvarlige som så hadde ringt deg og spurt om du ville ha samme farge eller annen  på din kostnadsfrie nye bil :police: :police:

Thorden

Sitat fra: Thorden på lørdag 14. november 2020, klokken 09:47
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 204,1 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?

Edit: skrev feil i første omgang, avlest er 204,10 Ah, ikke 210,4.

Bilen har vært på verksted og styreenhet til batteri byttet. Virker umiddelbart som gjettometeret gjetter lengre, lovende. Har ikke prøvd langtur ennå.
Men nå dukker ikke lengre "HV battery nominal capacity" opp i OBDeleven. :-(
Tips?

Tonk

#44
Yesterday I got an update (device?) and my OBDEleven version is now 0.31.1. The record with the "H-V battery, nominal capacity" is also gone again ! (I just made a new support call at Voltas IT Support).

30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:

  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !
Audi E-Tron 55 from May 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA