Ladet bilen saaakte til 100% (2,4 kW AC) og leste av på nytt. Fikk samme resultat, 224,5 Ah. Temperaturen var 6 grader Celcius. Lurer på om det hadde gjort noen forskjell om det var 26 grader?
Og når SOC i bilen er 100% er State Of Charge i OBDeleven 96%. Men.. hvis det er 7% i bunn og 4% på topp så er jo det fremdeles 84,55 av 95 kWh. Eller tenker jeg feil her?
Er det egentlig 4% buffer i både topp og bunn, eller egentlig 3% i bunn, ettersom OBDeleven viste 8% ved 1% SOC?
Og skal man trekke dette fra den nominelle kapasiteten? Da kan man i mitt tilfelle regne (224,5 Ah * 396V) - 7% = 82,7 kWh
Det lever jeg fint med..

Nå er det noen måneder siden jeg har testet skikkelig, men tror jeg får 80-81 kWh ut i følge kjørecomputer på det beste. Det kan stemme. #ønskebasertforskning
Selv om vi runder opp til 1 kWh i tap av de opprinnelige 83,6 kWh nominelt, virker det litt lite. På den annen side har vi jo aldri sett biler med så stor buffer som første utgave av e-tron 55.. Og i mitt hode stemmer det bedre at jeg har mistet 1 kWh, enn 6,1 kWh. Jeg har behandlet batteriet pent, men ville normalt tippet et sted midt i mellom. Rundt 3-4% første halvannet år med 40k km. med lite hurtig- og topplading.