Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet avlest med OBDeleven

Startet av ThomasEL, fredag 28. august 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

ThomasEL

Siden den «originale» OBDeleven tråden her på forumet først og fremst handler om andre sider ved bruk av dette verktøyet, så lager jeg en egen tråd kun for AVLESNING AV ESTIMERT NOMINELL BATTERIKAPASITET

For e-tron 55 skal den være 240Ah før degradering.
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 240Ah • 396V = 95kWt)

For e-tron 50 skal den være 180Ah før degradering
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 180Ah • 396V = 71,3kWt)


Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, altså hvor stor del av opprinnelig kapasitet man har igjen. Hvis man f eks leser av 170Ah på en 50-modell, så har man da estimert 170/180 = 94% restkapasitet, eller 6% tap om man vil.

Jeg foreslår å dele resultatene etter følgende mal:


Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ):
Dato avlest:
Modell (50/55):
Odo (km kjørt):
Nominell kapasitet avlest:
Restkapasitet i prosent:


Jeg får min «dongel» i posten i dag, vil jeg tro, og legger ut min første avlesning så fort jeg har systemet oppe å gå.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Contango

Ville tatt med «MM/ÅÅ førstegangsregistrert» også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Sitat fra: ThomasEL på fredag 28. august 2020, klokken 12:23
Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, ...
SOH er vel alltid et estimat?

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 09/19
Dato avlest: Juli -20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 7000
Nominell kapasitet avlest:   232.8
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Gnist

For å gjøre rapporten lettere å forstå, så bør den også inneholde en prosentvis angivelse av restkapasiteten.

ThomasEL

Sitat fra: Gnist på lørdag 29. august 2020, klokken 14:43
For å gjøre rapporten lettere å forstå, så bør den også inneholde en prosentvis angivelse av restkapasiteten.

Takk for innspill!
Har lagt det inn!

(Man finner denne prosenten ved å ta avlest verdi dividert på 180Ah for e-tron 50, og avlest verdi dividert på 240Ah for e-tron 55)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Aaaaarrrggghhh!!

Da ankom endelig OBDeleven dongelen min, med prolisens og greier.
Jeg fikk koblet greit til, fant "Control unit 8C Battery energy module", og valgte "Live data" (som også er beskrevet som riktig fremgangsmåte her på forumet)

Her fant jeg som ventet hundrevis av mulige verdier å se på: Spenning på ulike celler, ulike temperatursensorer, spenning på pakken totalt osv osv..

Men den ene tingen jeg har kjøpt dongelen for å se, nemlig NOMINELL KAPASITET, altså estimert batterikapasitet/batterihelse, manglet...!!!!! Den er simpelthen ikke et menyvalg!!!!!

Er det andre som kan bekrefte at de har funnet denne med bruk av IOS/iphone? Eller kan det være at akkurat dette kun er tilgjengelig på Android?

Har noen andre sjekket nominell kapasitet nylig, slik at jeg kan få bekreftet at ikke dette er en mulighet som er tatt bort i siste appoppdatering eller noe?

Nå er jeg en smule frustrert.....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Da er det på ny (og for min del første gang) mulig å lese ut "HV battery nominal capacity" :+1:

Anbefaler flest mulig å legge ut fra tid til annen. Da får vi en oversikt over kapasitet og degradering over tid, ut fra ulik bruk, kjørelengde og alder.

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 04/2020
Dato avlest: 04.09.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 10 900
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%

Et resultat som gjorde godt i sjela - selv om jeg selvsagt vet at det er et estimat.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Hvor kjøpte du dongel og hva trenger man. Har bare iPhoner i huset. Og PC'er.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på fredag 04. september 2020, klokken 20:00
Hvor kjøpte du dongel og hva trenger man. Har bare iPhoner i huset. Og PC'er.

Kjøpte fra obdeleven.no

Jeg har også bare iphone.
Variantene som heter «Next gen» fungerer på både Android og IOS.

Jeg kjøpte «Pro pack» varianten.
Men fant ut etterpå at man kan oppgradere til pro på nett hvis man får bruk for det. Selve dongelen er lik.
Så hadde sikkert bare kjøpt «Starter pack» varianten hvis jeg skulle kjøpt igjen.

Utover dongelen og (gratis) app, trengs intet annet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PF

Jeg også kjøpte pro, får ta en dag og lese av.
Litt sånn usikker på om den egentlig er verdt det. 1300,- for å kode trailer assist som jeg egentlig aldri bruker. Pleier å bruke dieselbilen når henger skal dras da den er litt mer brukt og man er hakket mindre redd for den.
Så kanskje skru av bakluke åpning med fotsensor, men føles feil ut det også

oyvindbj

Avlest med VCDS, antar at jeg har lest av riktig verdi.

Har det noe å si om man leser av selv om batteriet ikke er fulladet?

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 07.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 17800
Nominell kapasitet avlest: 229,5Ah
Restkapasitet i prosent: 95,63%

ThomasEL

Det virker å være uavhengig av ladestatus, oyvindbj.
Har sett noen som har lest av med relativt lav SOC og høy SOC med kort mellomrom, og de fikk så og si helt lik måling.
Har ikke selv forsøkt å lese av med 100% SOC ennå.

PS!
På Facebook har jeg sett eksempel på at en 55-modell var helt nede i ca 216Ah... Den hadde gått noe over 10 000km

Selvsagt må vi ta disse avlesningene med noe grad av skepsis, men syns det var veldig mye degradering på kort tid...

Din måling viser jo drøye 4% degradering etter godt over et år og nær 18000km. Det er kanskje litt mer som forventet? Med tanke på at batteriet taper seg mest i starten...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

oyvindbj

216Ah er jo et tap på 10% som er fryktelig høyt etter 10k km, IMHO. Syns selv 4,5% kanskje var i høyeste laget etter 16 måneder og 18k km. Men kan ikke si at jeg har merket noe i det daglige på dette tapet; vær, føre og kjørestil er nok en mye større faktor enn disse prosentene  ;D

ThomasEL

Nyttig hvis flere "melder seg på" her.
Denne tråden er jo først og fremst nyttig hvis mange deler, slik at man får et bredere sammenlikningsgrunnlag.

Vi har fått noen avlesninger fra 55-modeller. Laveste verdi jeg har hørt om til nå er 216Ah.
Vi har få eller ingen (utenom min egen) for 50-modellen.
Må da være flere med 50-modell også som har OBDeleven..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA