Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Usmidig innbytte ved kjøp

Startet av BrutusMacGregor, fredag 28. august 2020, klokken 08:26

« forrige - neste »

BrutusMacGregor

I starten av juni bestilte jeg en Model 3 og bestemte meg for å bruke min Toyota Avensis 2015 som innbyttebil. Bilen er strøken og jeg fikk en tja, ok pris på 165.000. Under hva bilen går for på finn, men jeg orker ikke finn-maset så jeg lot det stå til.

Etter å ha sendt inn fine bilder og info så står det at bilen skal leveres innen 30 dager eller ved utlevering av ny bil, Tesla tar kontakt. 30 dager nærmer seg men ingen har tatt kontakt. På dag 28 ringer jeg og spør om de vil ha bilen, for jeg kan jo se at jeg ikke vil få en ny bil før i august. Neida, det var ikke så farlig, bare skriv ny km.stand. Jeg hadde kjørt minst mulig med bilen etter bilder, men måtte jo kjøre litt siden det var sommerferie, så noe ville den jo øke.

Plutselig så får jeg en beskjed om at ny bil vil utleveres torsdag 27.08. På mandag 24.08 ringer en fra Tesla og spør om jeg er klar for ny bil. Åjada, forsikringsbytte, EU-kontroll og alt på Tesla-sidene har vært ordnet i lang tid, og jeg informerer om forandringen i km.stand har nå gått fra 42100 til 43100 (på 2,5 mnd.), men at jeg ikke har sett noe sted på Tesla-kontoen om hvor jeg kunne oppdatere dette. Det var intet problem, det var bare å dukke opp på torsdagen for et bytte!

På torsdag møter jeg opp med bil og må spørre pent om å få snakke med noen, da jeg skal ha en ny bil. Litt tregheter, men ok. Damen kan ikke finne papirene på bilen, så hun må lete. Etter mye om og men så viser det seg at jeg har ikke sagt ja til innbytteprisen jeg ble tilbudt? Joda, sa jeg, det gjorde jeg med en gang jeg fikk det. Hun insisterte på at jeg ikke hadde gjort det og må gå inn på kontoen igjen og godta dette. Telefonen var for liten til å se på til dette, så jeg fikk låne en mac. (Ikke en pc, men en mac! Som hadde et tastatur som ikke virket. Og som var uten @ til brukernavn, men jeg fant ut at jeg måtte bruke / isteden?)

Og joa, der sto det at innbytte var ikke godkjent. Men nå hadde tilbudet gått ned til 150.000? Når var dette byttet? Da husket jeg han som jeg snakket med og sa det var intet problem, men det gjaldt visst bare hans side. For meg økte prisen med 15.000! Når jeg sjekker mailen så viser det seg at de har sendt en mail om dette klokka 10:20 denne dagen!?! Mens jeg er på vei for å gjøre byttet?

Jeg ville gjerne snakke med en som drev med dette og fikk beskjed om å vente. I tre kvarter. Før jeg fikk beskjed om at de snart skulle stenge og at de ville ta kontakt.

Jeg sa at jeg da heller ville selge bilen på en annen måte og lurte på hvordan vi skulle gjøre det med betaling da. Jeg har ordnet med pengene via min egen bank, ikke gjennom Santander eller no, så for dem ville det bare være å sende meg en faktura. Neida, jeg måtte foreta en "straks-utbetaling". Noe jeg ikke hadde hørt om og fremdeles ikke kan finne via nettbanken. Nei, det måtte gjøres via en datamaskin. Dermed så måtte jeg tilbake til den som ikke virket og det gikk jo ikke!

Nå var det stengetid og jeg har vært i butikken i over en time for å prøve å prakke på dem over en halv million kroner. Uten hell. De sa de ville ta kontakt så vi får se hvor glade de er i penger. Irriterende at jeg betalte en tusenlapp for å vente, når jeg ser de har en akkurat maken bil i Inventory i Drammen og.

En dårlig start på det som skulle være mitt Tesla-eventyr.  ::)

jazzwheel

Lignende opplevelse nylig. Henter ny TMS til uka, og skulle levere min gamle TMS i innbytte. Fikk nemlig en pris jeg var ok fornøyd med og 30 dagers gyldighet - alt sammen dokumentert på mail. På grunn av noe krøll med å koble innbyttebil mot ny bil ba Tesla meg gjennomføre prosessen på nytt. Jeg fylte inn alt likt, bortsatt fra at jeg økte km-stand med 700km siden jeg hadde kjørt en del siste to ukene. Dette var som sagt et ledd i feilsøking for Tesla, så jeg hadde aldri gjort dette på nytt om ikke det var fordi de ba meg forsøke det. Likevel var prisen nå blitt 19k lavere. Jeg ringte spurte hvorfor og de bekreftet at dette var på grunn av de 600km jeg hadde kjørt. Jeg påpekte at det første tilbudet, som fortsatt hadde gyldighet, sa at jeg kunne kjøre 2000km i løpet av de 30 dagene det varte, men det hjalp ikke.

Siden tilbudene ikke har noe referansenummer lurer jeg på om de fortløpende overskriver hverandre når man putter inn samme regnr/understell på nytt. De hadde ikke oversikt. Jeg orket ikke tanken på å krangle mer om det så bilen ble solgt på FINN. Tanken på å dra derfra til uka, i ny bil, men likevel potte sur...

Blir min tredje TMS siden 2014, og jeg vil ikke ha noen annen bil, men det er ikke fordi serviceapparatet til Tesla er det ryddigste i verden.

Rævedilter

Litt det samme her; eg fekk foreløpig pris på innbytte, men endelig pris får eg ikkje etter eg bestillt ny bil fekk eg beskjed om.
Det er snakk om ein demobil så levering er umiddelbart, i tillegg så står "gamle" bilen inn hos Tesla så eg bad dei gje meg endelig pris iom. at dei tross alt har bilen inne. Nei, det ville dei ikkje.
Så da veit eg ikkje før eg bestiller kor mykje eg får i innbytte?
Håpløs praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA