Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt "nybil" Fukt/vannskader

Startet av Stukogkjør, torsdag 27. august 2020, klokken 20:42

« forrige - neste »

Stukogkjør

Nylig kjøpt en E-Golf som har vært demobil hos forhandler. 2017 modell med ca 3300km og aldri vært registrert. Bilen har nå vært i mitt eie i nøyaktig 1 uke.

La merke til at det drypte litt fra bakdøra før jeg kjøpte bilen. Selger beroliget meg med at det bare var en tett dreneringskabel og at dette skulle de fikse på første service. Bilen var på service 25.08. Feilen var dreneringskabel og alt skulle nå være i skjønneste orden.

I dag, 27.08 etter en liten handletur måtte jeg plukke opp noen varer som hadde havnet på gulvet i baksetet. Legger da merke til at det er litt fukt i venstre baksete, samme side som det lakk fra døren. Løfter da opp baksete og blir ganske sjokkert.
Ikke de beste bildene
https://drive.google.com/file/d/1sIlJb13AmHPlhHfEgYx1K65SUTtUjVwg/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1sJRXvVY668vJF-FZKfPM2Eu6whQ7IuY8/view?usp=sharing

Ser dette værre ut enn det er?
Eller er det værre enn jeg tror?
Hva må fikses?
Hva har jeg krav på?

hELgenen

Hev kjøpet eller krev full nedsliping og lakkering.
3300 km 2017 demo vogn...hos forhandler.
Nei den kjøper jeg rett og slett ikke. Demovogner
selges løpende og står aldri flere år hos forhandler.
Dette lukter noe muffens lang vei..

Oddaa

Du skal i alle fall tilbake til forhandler asap og høre hva de vil gjøre med dette...

Høyttalerne lekker vel på 'alle' Golf, men om vannet derfra havner under setet er et spørsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Asterix

Du har kjøpt bilen av Møller? Jeg har tidligere hatt en bil fra Møllerkonsernet (ikke VW...) som var belemret med vannlekkasjer. Kan bare ønske deg lykke til. Tror du skal forberede deg på at dette kan bli en kamp...

Stukogkjør

Bilen er ikke kjøpt av Møller.

Skal oppsøke forhandler i morgen og høre hva de har og si. De skal få en mulighet til å ordne opp, men de har nå mistet min tillit. Forhandler må virkelig gjøre en innsats for å få den tilbake. Hevelse av kjøp er absolutt i mine tanker.

Hvis de gjør et arbeid, sier at de har fikset dette, kan jeg kreve å få "godkjenning" fra merkeverksted?
Krav til tort og svie?

storeulv

Om du kjøper bruktbil gjennom forhandler har du 5 års reklamasjonsrett (2 år ved kjøp fra privatperson). Det betyr at du med loven i hånd kan kreve utbedring av feil som forhandleren burde ha kjent til og informert deg om før kjøpsavtalen ble inngått.

Normalt vil selger ha rett på 2 forsøk på å utbedre feilen før man kan kreve andre ting som f.eks. prisavslag eller heving av kjøp.

"Tort og svie" kan du bare glemme. Det er kun utbedring i form av reparasjon, prisavslag eller heving som er hjemlet i loven.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

kaiat

Vet om en e-Golf der det lakk inn gjennom bakdøra. Visstnok pakningen som var dårlig. Møller fikk det aldri helt til og det endte med at eieren fikk et meget godt tilbud på en ny e-Golf med problembilen i innbytte.

Men jeg ville ha sjekket historikken til bilen for her er det noe rart. Trolig importbil som har stått lenge hos en forhandler i et land der det nesten ikke selges elbiler. Hos en norsk forhandler ville ikke støvet ha rukket å legge seg før en ivrig kunde stod klar til å underskrive kontrakt. I verste fall har den stått lenge med fulladet batteri i et varmere klima enn her hjemme.

Stukogkjør

Det er forhandler som har importert bilen fra "merkeforhandler" i Tyskland.

Kaiat skriver:" I verste fall har den stått lenge med fulladet batteri i et varmere klima enn her hjemme."
Hvorfor er dette "worst case"? Klima kan jeg forstå, men hva har fulladet batteri med saken å gjøre? Er det slik at batteriet holder seg best når det er på 80-90%? Lest tester av mobilbatteri som indiker at det er tilfellet for den typen duppe dings.

Hva med låne-bil mens feilene blir utbedret, har jeg krav på nogen-lunde tilsvarende bil eller må jeg ta til takke med det de tilbyr? 

turfsurf

Sitat fra: Stukogkjør på fredag 28. august 2020, klokken 10:00
Klima kan jeg forstå, men hva har fulladet batteri med saken å gjøre? Er det slik at batteriet holder seg best når det er på 80-90%? Lest tester av mobilbatteri som indiker at det er tilfellet for den typen duppe dings.
Batteriene trives best rundt 50%. Står den ladet til 100% (selv om 100% i bilen ikke er 100% cellespenning) degraderer det batteriet unødvendig. Jeg prøver å holde våre biler stort sett under 80% (indikert i bil). Teslaer under 70%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stukogkjør

#9
Det var jeg ikke klar over.
Hvordan går jeg fram for å måle degradasjon av batteriet? Trenger jeg å koble meg til OBD? Får man tilgang til OBD fra VW appen?

Stukogkjør

Har nå vært hos forhandler. Fikk lovnader om at dette skulle de fikse opp i. Bilen skal da inn tidlig neste uke og de forventet at det kom til å ta ca 3 dager før jeg får igjen bilen. I mellomtiden skal jeg få låne tilsvarende bil.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. august 2020, klokken 20:49
..krev full nedsliping og lakkering.
Nevnte dette for dem, selger og mekaniker, og de mente ikke det var nødvendig. Selger gjentok at de skulle ordne opp i problemet..

Nå har jeg kommet hjem og fått tenkt litt. Skrev en lengre epost til forhandler der jeg spør om blant annet, hevelse av kjøp, prisreduksjon, tilbud på ny eller tilsvarende bil, garanti på rettelse av potensielle følgefeil mm.

geear

Hva er det dere vil slipe ned?

Ser ut for meg som at det er stengene under skumgummien i sitteputa som er kilden til all rustfargen? Få stanset lekkasjen, tørket opp bilen og skiftet sitteputa, så er det good?

Stukogkjør

Sitat fra: geear på fredag 28. august 2020, klokken 17:55
Hva er det dere vil slipe ned?

Ser ut for meg som at det er stengene under skumgummien i sitteputa som er kilden til all rustfargen? Få stanset lekkasjen, tørket opp bilen og skiftet sitteputa, så er det good?
Jeg kan ingenting om dette. I utgangspunktet så virker det ganske fornuftig det du sier geear.

Hittil har jeg funnet vann;
I venstre bakdør
Gulv bak, venstre og høyre side
Korrosjon og vann under alle 3 bakseter
Fuktighet i baksete
Vann i bagasje

Snakket med en som er tidligere mekaniker. Med en gang han hørte vann i gulv så ble han veldig skeptisk. En ting han poengterte var potensielle følgeskader. Vann i gulv kan være årsaken til korrosjon skader som viser seg lenge etterpå. Korrosjon som starter innenfra og ikke blir oppdaget før det synes fra utsiden..

arthur

Denne bilen har noen helt "grunnleggende" problemer og er i vesentlig dårligere stand enn hva du rimeligvis kunne forvente sett i lys av selgers opplysninger og (trolig) prisen du har betalt. Omlevering er i mine øyne eneste akseptable alternativ!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Stukogkjør på fredag 28. august 2020, klokken 19:41
Sitat fra: geear på fredag 28. august 2020, klokken 17:55
Hva er det dere vil slipe ned?

Ser ut for meg som at det er stengene under skumgummien i sitteputa som er kilden til all rustfargen? Få stanset lekkasjen, tørket opp bilen og skiftet sitteputa, så er det good?
Jeg kan ingenting om dette. I utgangspunktet så virker det ganske fornuftig det du sier geear.

Hittil har jeg funnet vann;
I venstre bakdør
Gulv bak, venstre og høyre side
Korrosjon og vann under alle 3 bakseter
Fuktighet i baksete
Vann i bagasje

Snakket med en som er tidligere mekaniker. Med en gang han hørte vann i gulv så ble han veldig skeptisk. En ting han poengterte var potensielle følgeskader. Vann i gulv kan være årsaken til korrosjon skader som viser seg lenge etterpå. Korrosjon som starter innenfra og ikke blir oppdaget før det synes fra utsiden..
Ja, hvis gulvet også er vått så er det verre, det KAN gå med å tørke ut bilen, men det er tjukk isolasjon i gulvet, og teppe, som dessverre kan måtte byttes.

Alle (?) Golf 7 (iallfall de første 3-4 årene) har potensiell vannlekkasje i bakdørene, fordi en ring rundt basshøyttaleren sprekker og slipper alt vannet som kommer langs vinduet inn i bilen i stedet for ut dreneringshullene. På vår e-Golf måtte hele gulvet byttes. Men dette kommer ikke i baksetet, så det virker som du har en annen lekkasje..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA