Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil nr 2 - plass til barnevogn og barnesete - hva skal man ha?

Startet av vinglepetter, torsdag 27. august 2020, klokken 20:21

« forrige - neste »

vinglepetter

Tips?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

automat

Både Leaf og e-Golf er elbilteknologisk gammeldagse, med dårlig temperaturstyring av batteriet.

Møller har dumpet prisen på e-Golf, og pumpet de ut på markedet, i påvente av at de skal få ut Id-3. Jeg tror man vil se en korreksjon i bruktprisene når Id-3 kommer.

Leaf har Chademo, som har tapt kampen som hurtigladerstandard mot CCS. Før eller siden blir Chademobiler derfor ukurrant (i hurtigladersammenheng), med de konsekvenser det kan ha for bruktbilprisene.

Ingen av bilene behøver å være dårlige valg, hvis man kan leve med ulempene, og usikkerheten knyttet til verditap.

Jeg tror nyere og mer moderne biler er sikrere, mht verditap.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

Jeg fant Leaf som litt vel trang for vår familie på 2 voksene og en 2åring.

Vinkelen på setene, gjør at barnesetene passer dårlig, og du må ha en særdeles kort passasjer forran barnesetet.
Bagasjerommet er i praksis mindre enn oppgitt, siden det mangler bredde til barnevogna (dypt ,men lite areal)
Elendige bremser, ingen imponerende rekkevidde, bose-anlegg som absolutt ikke imponerer, en del hjulstøy spesielt.

Jeg endte opp med MG ZS av alle ting.... Ikke fordi den er kul, fancy, eller overbevisende, for den er langt fra perfekt på noen måte.
Men baksetet fikser barneseter veldig bra, barnevogna (Simo classic) går akkurat inn (og den passer faktisk ikke i E-tron)+ det er plass til 4-5 handleposer rundt omkring den.
Jeg på 185 sitter helt greit forran barnesetet (iZi pluss) fra gamle bilen som ikke har Isofix.
jeg får plass fordi fotbrønnen og dashbordet er omtrent optimalt utformet for plassutnyttelse med stolen langt fram.
Relativt støysvak, kjører godt, CCS, 5stjerner NCAP,  det du må ha av assistenter, mye plass.

Manuelt klimaanlegg (80'talls), skai skinnseter, ingen forvarming/cooling, litt rariteter, noe treig skjerm, noen har litt tekniske problemer, men totalt sett nå etter 2000km : veldig fornøyd, min første elbil. Null feil på min.

Morro med GTI følelsen når du får hjulspinn på tørr asfalt i 40😄😄 mer en nok motor for en sånn bil, nesten 400nm.
Selvfølgelig ingenting mot en Tesla, men gamle rånerhjertet får litt smøring av en god dose Torque-steer og antispinn lys innimellom.

Men det er min erfaring, bør vurderes... Prøv den med pikkpakk, men ikke ha høye forventninger om andre ting en plassen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Vi har også bestillt en MG. Den er veldig grei familiefrakter. Mer plass enn Leaf og man sitter mye høyere.

Støtter erfaring med barneseter. Det er plass til store seter og ungene ser godt ut.

RJK

Sitat fra: jbh på torsdag 27. august 2020, klokken 20:21
Vi har er Tesla X fra før, og er ute etter en bil nr 2, men det blir vel den som blir kjørt 70% av tiden når vi får den i hus. Vi trenger plass til barnevogn og barnesete, og ettersom vi er 4 personer er det greit om det ikke blir veldig trangt for en handletur med alle sammen.

Har sett på e208, e2008, id3, E-Golf, Leaf og Zoe bla. Kun prøvekjørt Leaf og følte faktisk at den huket av på mye. E2008 er svært interessant, men ikke fått prøvekjørt. E-Golf går litt kort, men er en god om romslig bil, vet bare ikke hvordan den holder seg i verdi.

Har fått tilbud på en splitter ny Leaf Tekna 40kwt 2020 modell. Kliss ny fra forhandler. Prisen jeg har fått er 289.000kr (eks vinterhjul). Når jeg specker den samme på nettsiden kommer jeg til 333.400kr. God å kjøre og svært god plass foran, baksetet og bagasjerommet. Men så er litt spørsmålet om verdifallet på denne bilen blir stort da det selges mange av den, den har en del konkurrenter, den har en relativt kort rekkevidde (270 km). Er dette et godt kjøp?

Har også et tilbud på en E2008 GT Line godt utstyrt til 340.00kr.

Vi vil ikke bruke allverdens på bil nr 2, og ser derfor i området rundt 300.000kr. Er veldig åpen for forslag til bil og tilbakemeldinger!

Hadde tatt Peugeoten ene og alene pga langt kulere bil. Men det hjelper på at den har CCS og god hastighet på lynlading med denne, og ingen #Rapidgate.

Klar over at langkjøring ikke er poenget med denne, men det skader ikke å ha mulighet, f.eks. om Teslaen lånes bort eller må på verksted, eller dere velger å ta med flere på tur, og det er ønskelig å kjøre to biler.  Eller dere velger å gjøre det, fordi den ene ikke kan bli like lenge som resten av gjengen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolars

Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 15:21
Sitat fra: jbh på torsdag 27. august 2020, klokken 20:21
Vi har er Tesla X fra før, og er ute etter en bil nr 2, men det blir vel den som blir kjørt 70% av tiden når vi får den i hus. Vi trenger plass til barnevogn og barnesete, og ettersom vi er 4 personer er det greit om det ikke blir veldig trangt for en handletur med alle sammen.

Har sett på e208, e2008, id3, E-Golf, Leaf og Zoe bla. Kun prøvekjørt Leaf og følte faktisk at den huket av på mye. E2008 er svært interessant, men ikke fått prøvekjørt. E-Golf går litt kort, men er en god om romslig bil, vet bare ikke hvordan den holder seg i verdi.

Har fått tilbud på en splitter ny Leaf Tekna 40kwt 2020 modell. Kliss ny fra forhandler. Prisen jeg har fått er 289.000kr (eks vinterhjul). Når jeg specker den samme på nettsiden kommer jeg til 333.400kr. God å kjøre og svært god plass foran, baksetet og bagasjerommet. Men så er litt spørsmålet om verdifallet på denne bilen blir stort da det selges mange av den, den har en del konkurrenter, den har en relativt kort rekkevidde (270 km). Er dette et godt kjøp?

Har også et tilbud på en E2008 GT Line godt utstyrt til 340.00kr.

Vi vil ikke bruke allverdens på bil nr 2, og ser derfor i området rundt 300.000kr. Er veldig åpen for forslag til bil og tilbakemeldinger!

Hadde tatt Peugeoten ene og alene pga langt kulere bil. Men det hjelper på at den har CCS og god hastighet på lynlading med denne, og ingen #Rapidgate.

Klar over at langkjøring ikke er poenget med denne, men det skader ikke å ha mulighet, f.eks. om Teslaen lånes bort eller må på verksted, eller dere velger å ta med flere på tur, og det er ønskelig å kjøre to biler.  Eller dere velger å gjøre det, fordi den ene ikke kan bli like lenge som resten av gjengen.

Har en 2,5 år leaf av den nyere typen som fungerer greit med to barn på 8 og 2 (dvs et vanlig og et bakovervendt barnesete). Kort sagt kan leafen oppsummeres med at den fungerer greit som transportmiddel, ingen feil eller overraskelser så langt. Bor i Oslo og rekkevidden er god nok til at vi kommer oss på hytta på fjellet over veggli og til Valdres på vinteren, men ikke stort mer. Tur/retur til Svinesund går ikke uten lading, som alle andre biler bruker den mye mer strøm når du passerer 100 km/t og jeg nekter å ligge og lunke bak en trailer.

Vi kjøpte en enklere sportbarnevogn  da vi kjøpte bilen siden den vi hadde ikke gikk inn på langs. Barna har det bra i baksetet og det er fint med isofix foran også slik at barn kan sitte der hvis jeg kjører alene med dem. Mener å huske at golfen har betydelig mindre bagasjerom. Apple CarPlay er utrolig deilig, vil ikke ha en bil uten dette.

Samtidig, jeg ville ikke kjøpt leaf'en igjen av to grunner; a-stolpene tar alt for mye sikt fremover og siden det er eneste bilen vår så ville jeg lagt mer i det for å få en med lenger rekkevidde. Lading har ikke vært noe stort problem selv om min opplevelse er at den lader ganske mye tregere enn annonserte 50kw/H over 20-80% - må bare planlegge handle- og spisestopp så går det greit.

Jeg er enig med siste taler i at det ikke er en kul bil, men argumentene om at man kanskje har bruk for mer plass eller lenger rekkevidde en gang i blant putter jeg på «man bygger ikke kirker etter julaften»-kontoen. Så oppsummert vil jeg si at det er en bil uten de store overraskelsene, den fungerer greit. Om rekkevidde og a-stolpene er innenfor for det tenker jeg det er et fornuftig kjøp.

RJK

Sitat fra: elektrolars på lørdag 29. august 2020, klokken 20:34
Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 15:21
Sitat fra: jbh på torsdag 27. august 2020, klokken 20:21
Vi har er Tesla X fra før, og er ute etter en bil nr 2, men det blir vel den som blir kjørt 70% av tiden når vi får den i hus. Vi trenger plass til barnevogn og barnesete, og ettersom vi er 4 personer er det greit om det ikke blir veldig trangt for en handletur med alle sammen.

Har sett på e208, e2008, id3, E-Golf, Leaf og Zoe bla. Kun prøvekjørt Leaf og følte faktisk at den huket av på mye. E2008 er svært interessant, men ikke fått prøvekjørt. E-Golf går litt kort, men er en god om romslig bil, vet bare ikke hvordan den holder seg i verdi.

Har fått tilbud på en splitter ny Leaf Tekna 40kwt 2020 modell. Kliss ny fra forhandler. Prisen jeg har fått er 289.000kr (eks vinterhjul). Når jeg specker den samme på nettsiden kommer jeg til 333.400kr. God å kjøre og svært god plass foran, baksetet og bagasjerommet. Men så er litt spørsmålet om verdifallet på denne bilen blir stort da det selges mange av den, den har en del konkurrenter, den har en relativt kort rekkevidde (270 km). Er dette et godt kjøp?

Har også et tilbud på en E2008 GT Line godt utstyrt til 340.00kr.

Vi vil ikke bruke allverdens på bil nr 2, og ser derfor i området rundt 300.000kr. Er veldig åpen for forslag til bil og tilbakemeldinger!

Hadde tatt Peugeoten ene og alene pga langt kulere bil. Men det hjelper på at den har CCS og god hastighet på lynlading med denne, og ingen #Rapidgate.

Klar over at langkjøring ikke er poenget med denne, men det skader ikke å ha mulighet, f.eks. om Teslaen lånes bort eller må på verksted, eller dere velger å ta med flere på tur, og det er ønskelig å kjøre to biler.  Eller dere velger å gjøre det, fordi den ene ikke kan bli like lenge som resten av gjengen.

Har en 2,5 år leaf av den nyere typen som fungerer greit med to barn på 8 og 2 (dvs et vanlig og et bakovervendt barnesete). Kort sagt kan leafen oppsummeres med at den fungerer greit som transportmiddel, ingen feil eller overraskelser så langt. Bor i Oslo og rekkevidden er god nok til at vi kommer oss på hytta på fjellet over veggli og til Valdres på vinteren, men ikke stort mer. Tur/retur til Svinesund går ikke uten lading, som alle andre biler bruker den mye mer strøm når du passerer 100 km/t og jeg nekter å ligge og lunke bak en trailer.

Vi kjøpte en enklere sportbarnevogn  da vi kjøpte bilen siden den vi hadde ikke gikk inn på langs. Barna har det bra i baksetet og det er fint med isofix foran også slik at barn kan sitte der hvis jeg kjører alene med dem. Mener å huske at golfen har betydelig mindre bagasjerom. Apple CarPlay er utrolig deilig, vil ikke ha en bil uten dette.

Samtidig, jeg ville ikke kjøpt leaf'en igjen av to grunner; a-stolpene tar alt for mye sikt fremover og siden det er eneste bilen vår så ville jeg lagt mer i det for å få en med lenger rekkevidde. Lading har ikke vært noe stort problem selv om min opplevelse er at den lader ganske mye tregere enn annonserte 50kw/H over 20-80% - må bare planlegge handle- og spisestopp så går det greit.

Jeg er enig med siste taler i at det ikke er en kul bil, men argumentene om at man kanskje har bruk for mer plass eller lenger rekkevidde en gang i blant putter jeg på «man bygger ikke kirker etter julaften»-kontoen. Så oppsummert vil jeg si at det er en bil uten de store overraskelsene, den fungerer greit. Om rekkevidde og a-stolpene er innenfor for det tenker jeg det er et fornuftig kjøp.

Bare for å presisere, jeg sa at Peugeoten er kulere, ikke at Leaf er ukul.

Jeg stod og trippet på om jeg skulle bestille meg en norges-utgave da denne ble lansert. Jeg hadde bokstavelig talt et ferdig-utfylt bestillingsskjema i nevene, scannet det inn på PCen, og lastet opp i en epost klar til å sende inn. Jeg trakk meg i absolutt aller siste sekund.

De negative sidene, ChaDeMo og 50 kW som raskeste ladefart, samt ingen varmepumpe og derved ikke aktiv kjøling og varming av batteriene var det som gjorde at jeg trakk meg. Trodde #Chargegate var tilbakelagt stadium med denne, men ble jo etterhvert klar over at dette fortsatt er et problem.

Bilen er greit pen, og noe de fleste kan leve godt med, som sagt foruten de svakhetene som vi alle er klar over nå. Jeg bare liker Peugeoten langt bedre, og den har ikke de skavankene som Leaf V2 har. Håper virkelig det kommer et ombyggingskit til Leaf, som gjør at man kan bruke et adapter lik det Tesla tilbyr, eller full utbytting av porten, så man slipper adapter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Ser at en del klager på setene på Leaf (myke + ikke korsryggstøtte). Er det bare 1 gen, eller 2 generasjon også?

Tror MG ville passet bra som nr 2 bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1000kwh

Sitat fra: batterimannen på lørdag 29. august 2020, klokken 23:11
Ser at en del klager på setene på Leaf (myke + ikke korsryggstøtte). Er det bare 1 gen, eller 2 generasjon også?

Tror MG ville passet bra som nr 2 bil.
Ingen Leaf eller MG har det, som er skikkelig drit!

Men i MGen så var det en del korsryggstøtte i utgangspunktet. Setene i Leaf er kriminelle på langtur.

Radial

Så i ettertid at e2008 også er på lista.
Kul bil, tikker inn alle bokser UNNTATT plass.

Hvor de får disse ca 430 literene i bagasjerommet, skjønner jeg ikke, for det er i praksis veldig lite.
Bakseteplass er ofret for framsetene, så når feks passasjerstolen må fram pga barnesete så står dashbordet rett i kneet til undertegnede.
Kunne til nøds gå for min bedre halvdel, men når prisen er opp 80k over en topp utstyrt MG, og bagasjerommet er for lite, ble 2008 vraket.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


kaiat

Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 21:18
De negative sidene, ChaDeMo og 50 kW som raskeste ladefart, samt ingen varmepumpe og derved ikke aktiv kjøling og varming av batteriene var det som gjorde at jeg trakk meg. Trodde #Chargegate var tilbakelagt stadium med denne, men ble jo etterhvert klar over at dette fortsatt er et problem.

Hvis det er Leaf du snakker om her, så har den hatt varmepumpe siden 2013. Varmepumpe har ingen sammenheng med avkjøling eller oppvarming av batteriene.

jman76

Har 40-Leafen (2018) som eneste bil med to barn. Tror den kan være en bra bil til trådstarters bruk, han har jo en Model X, så hurtiglading er vel ingen stor utfordring.

Men jeg hadde nok ikke kjøpt denne bilen ny i dag.

Godt utvalg på bruktmarkedet med pent brukte 40-Leafer, som det bør være mulig å få tak i til rundt 200.000. Tror verditapet på en slik bil vil holde seg ganske fornuftig fremover. All erfaring tilsier god kvalitet. Velkjørende og rimelig kjapp bruksbil uten mye tull. God plass.

Med et budsjett på over 300.000 hadde jeg nok kikket på e-2008 eller en e-Soul. Men sistnevnte blir kanskje litt for trang for barnevogn, men den er vel utformet på en måte som bidrar til at den svelger mer enn man kanskje tror. Jeg ville nok også tatt en titt på ID.3, kan nok fort komme noen gode tilbud i løpet av høsten. Men barnevogn blir nok krevende i denne bilen.

Her er det vel bare å teste litt biler med full oppakning.

amps

Leaf er ikke  dum som bybil. Men det er klønete å dra på langtur, kjenner noen som kjøpte 60kwh leafen for å bl.a dra på hytten. Det var såpass kø på ladestasjoner på utkjørsdager at de har kjøpt Tesla i tillegg. Så tror det bare blir vanskeligere å hurtiglade en leaf. Neste år vil det sannsynligvis bli solgt flere biler med CCS enn det er biler med Chademo i Norge nå.

Ville sjekket ut MG ZV eller Xpeng G3, G3 ble satt ned med 40.000 nå i August. Men problemet er jo når du får de levert, tipper det fort blir 2021 hvis du bestiller nå, det slipper du med leafen.

jman76

Høres også ut som at trådstarter kunne levd veldig godt med en e-NV 200. Utrolig praktisk bil som eliminerer alle plassproblemer. Sitter høyt i denne bilen, så den tilbyr god oversikt i bytrafikken. Men blir det blir selvsagt litt mer varebilfølelse og noe kortere rekkevidde enn Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA