Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ung dame skal kjøpe elbil

Startet av Ravis, tirsdag 25. august 2020, klokken 10:27

« forrige - neste »

THE

60 km til hytta på vinter kan vel bli knapt med en gammel iMiev? Og som det blir påpekt er kollisjonssikkerheten i bilen tvilsom.

Jeg tror jeg ville kjøpt en 2013 Leaf med varmepumpe og 12 av 12 batteristreker som minimum. Da må man nok opp i 60-65000,-. For min del blir det helt feil å slippe ut eksos i by, så personlig ville jeg ikke valgt å kjøpe en gammel bensinbil i stedet. Med et stramt budsjett og primært tiltenkt småkjøring så er vel en trilling et OK alternativ, men det kan nok bli litt rekkviddeangst på de verste vinterdagene på tur til hytta. +-0 grader regn, sludd og vind gir like høyt forbruk som tørre veier og mange minusgrader, så vinter på Sørvest-landet kan nok være ille nok mtp. rekkevidde, men på hytteveien det er snakk om her går jo en stor del av strekningen i tunnel med stabilt vær og temperatur.

Med så kort rekkevidde er det uansett helt nødvendig å starte fulladet fra hjemme, og å ha lademulighet på hytta hvis det skal fungere med en iMiev/C-Zero/iOn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

#16
Vår datter studerer i Bergen og vi kunne gitt henne en av våre 30 elbiler.

Etter en helhetsvurdering der bompenger, ladeutfordring og parkering telte negativt, valgte vi i stedet å gi henne en scooter. Tryggere og betydelig mindre utsatt for tyveri enn sykkel. Fungerer perfekt.

Forøvrig er vår e-Up (av samme årsaker) rimelig tilsalgs om dere virkelig vil ha en driftsikker, trygg og varm bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

Er scooter tryggere enn bil? Forstod ikke helt den vurderingen. Og regner det ikke 356 dager i året i Bergen?

RJK

Sitat fra: Vaduz på torsdag 27. august 2020, klokken 18:54
Er scooter tryggere enn bil? Forstod ikke helt den vurderingen. Og regner det ikke 356 dager i året i Bergen?

Var vel tryggere enn elsykkel, slik jeg forstod det.

Og den vitsen med at det regner 365 dager i året i Bergen, den kan du bare glemme. Den stemmer ikke. Det snør nemlig om vinteren. Ihvertfall noen av dagene...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på torsdag 27. august 2020, klokken 19:17
Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?

Tyverimessig mindre utsatt, og med lettere å holde farta langs 30, 40 og 50-soner, er den mindre utsatt for farlige forbikjøringer og å bli dyttet ut i grøfta. Det eer vel kanskje mer aksept for at den ligger midt i fila sammenlignet med en elsykkel eller vanlig sykkel, og ikke ute ved stripa. Dessuten er den fysisk større, og mer stødig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electrix

Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 19:30
Sitat fra: arthur på torsdag 27. august 2020, klokken 19:17
Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?

Tyverimessig mindre utsatt, og med lettere å holde farta langs 30, 40 og 50-soner, er den mindre utsatt for farlige forbikjøringer og å bli dyttet ut i grøfta. Det eer vel kanskje mer aksept for at den ligger midt i fila sammenlignet med en elsykkel eller vanlig sykkel, og ikke ute ved stripa. Dessuten er den fysisk større, og mer stødig.
Hvis man kjører medt på veier med 30, 40 og 50 fartsgrense, og uten sykkelsti eller gang/sykkelsti så kan jeg være enig i at moped kan være tryggere, men i og nær byer og tettsteder vil jeg påstå at elsykkel er mye tryggere fordi mopeder blir kontinuerlig forbikjørt av biler i 60, 70 og 80 soner, og også i 50 der det går litt oppover. Elsyklene kan holde seg unna trafikken og bare bruke veien der det er trygt. Dette gjelder nok spesielt i såpass trafikkerte steder som Sandnes og Bergen.

Forøvrig ville jeg heller gått for en rimelig Leaf om jeg var trådstarter, sikrere, større og bedre rekkevidde en iMiew, og billigere i drift enn bensinbil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RJK

Sitat fra: Electrix på torsdag 27. august 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 19:30
Sitat fra: arthur på torsdag 27. august 2020, klokken 19:17
Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?

Tyverimessig mindre utsatt, og med lettere å holde farta langs 30, 40 og 50-soner, er den mindre utsatt for farlige forbikjøringer og å bli dyttet ut i grøfta. Det eer vel kanskje mer aksept for at den ligger midt i fila sammenlignet med en elsykkel eller vanlig sykkel, og ikke ute ved stripa. Dessuten er den fysisk større, og mer stødig.
Hvis man kjører medt på veier med 30, 40 og 50 fartsgrense, og uten sykkelsti eller gang/sykkelsti så kan jeg være enig i at moped kan være tryggere, men i og nær byer og tettsteder vil jeg påstå at elsykkel er mye tryggere fordi mopeder blir kontinuerlig forbikjørt av biler i 60, 70 og 80 soner, og også i 50 der det går litt oppover. Elsyklene kan holde seg unna trafikken og bare bruke veien der det er trygt. Dette gjelder nok spesielt i såpass trafikkerte steder som Sandnes og Bergen.

Forøvrig ville jeg heller gått for en rimelig Leaf om jeg var trådstarter, sikrere, større og bedre rekkevidde en iMiew, og billigere i drift enn bensinbil.

Forstod det som at dette ikke var helt midt i sentrum, men utenfor bomringen. Så dat kan dert fort være 50 og 60-soner, og kanskje ikke nødvendigvis gode fortau, gangvei eller sykkelstier i området.

Men nå skal ikke jeg si mere om dette, men la Electrolux få svare selv, siden det var hans påstand.

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

For meg er en scooter ofte utstyrt med veldig små hjul i forhold til en (el)sykkel hvilket gjør den mer utrygg i mange situasjoner, men i den helt konkrete saken kan det jo som nevnt være mange forhold som kan tilsi at en scooter kan være vel så bra, ikke minst har fart vært nevnt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

#24
Sitat fra: arthur på torsdag 27. august 2020, klokken 19:17
Og hvorfor/hvordan er en scooter sikrere enn en elsykkel?

Bl.a grunnet den nye "sporten" med å løsne framhjulet :

https://www.tv2.no/a/11495193/

I tillegg er bruk av tryggere hjelm og kjøreutstyr med på å øke tryggheten.

Malin sin Scooter klarer 110 km/t siden den er lett MC med 125cc motor
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ravis

Ser ut til at det kan bli Leaf da. Kan dere hjelpe til med en liten sjekkliste? Bør være:

Minst 2013 modell
12 streker på batteriet
Norsk(er det hurtiglading på alle norske?)
Sjekke rust og bremser
Kosmetisk betyr nada. Tåler skraper og litt bunker(ikke skarpe og dype)

Hvis import, hva må man passe på?

jkirkebo

Personlig hadde jeg følt meg svært mye tryggere på elsykkel enn på scooter. Tohjulinger med motor som gjør mer enn 25km/t rører jeg ikke av prinsipp, det er alt for mye ulykker med slikt. Ja, man kan kræsje med sykkel også, men sykler man som folk blir det svært sjelden dødsulykker eller alvorlige skader av det. Sykle som folk = sykler ikke på rødt lys eller gjennom kryss i høy fart osv.

Framhjul kan man sikre med mutter istedenfor hurtigkobling. Jeg har elsykkel med motor i forhjulet, skulle likt å se den som løsnet det uten tilgang på en 22mm fastnøkkel til akslingen samt 10mm til torque-arm.

Elsykkel bruker jeg trygt hele året (piggdekk med ~300 pigger i hvert hjul), jeg ser ikke mange scootere på veien vinterstid...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: Ravis på fredag 28. august 2020, klokken 13:59
Minst 2013 modell
Hvis import, hva må man passe på?
Varme i framseter og DAB-radio kan mangle

elektrolux

#28
Ravi ville ha et bildet av e-Up og legger derfor ved det eneste jeg fant, nemlig dette som viser størrelsesforskjellen mellom våre 3 favoritt elbiler.

Artig hvordan VW har klart å presse 2 ekstra seter i en bil som kun er en meter lenger enn en 2 seter Smart, mens Smarten omtrent ser ut til å passe i baksetet på Teslaen. Alle var på dette bildet plassert nøyaktig like langt bak så all forskjell i lengde ses framme på bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA