Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Focus andre generasjon

Startet av HCO, onsdag 26. august 2020, klokken 13:20

« forrige - neste »

HCO

Da er det avgjort, Focus 2017 er bestilt og Zoe 2018 skal selges. Focus-en er vår fjerde elbil, men de andre (to Zoe'r og en Model3) er konstruert som elbiler fra bunnen av mens Focus-en er en "compliance car" basert på en bensinbil. Det betyr dårligere løsninger rundt blant annet plassutnyttelse, men det betyr også komfort og kjøreegenskaper som Ford generelt er kjent for.

Generasjon 2 har gått veldig under radaren for de fleste. Dette til tross for at den har bedre rekkevidde enn første generasjon (men fortsatt snaut om man bare har en bil), CCS hurtiglading og Type2 for hjemmelading.

Focus-en er også eks-forumadmin Lars sitt hatobjekt nummer 1 (Zoe er en god nummer 2), så dette skal bli spennende.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

#1
Som kjent så tar batteripakken opp mye av plassen i bagasjerommet i Focus. Bagasjerommet har imidlertid en brønn der varseltrekant, dekkrep og tauekrok ligger. Jeg tenker at det er bedre å bruke brønnen til handleposer og bagasje. Jeg har også ladekablene i bager med borrelås, slik at de kan ligge oppe på "hyllen". Da ble det slik, etter å ha klippet til en matte:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Etter en måned og ca 2000km, mener jeg at det er helt krise at denne i utgangspunktet velkjørende bilen blir levert med Michelin Energy Saver. De er greie på tørt føre, men glatte og tildels uforutsigbare på vått.

I dag har jeg derfor vært og byttet til Michelin Primacy 4. Disse dekkene kommer nå som originaldekk på bl.a Renault Zoe og Hyundai Kona. For Kona sin del betyr det at offisiell rekkevidde har økt med 8 prosent, uten at det er gjort andre grep.

Så dette bør være et greit elbil-dekk, samtidig som det er tryggere enn Energy Saver. Jeg har litt erfaring med Primacy 3, og har ikke noe å utsette på det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Radiobil1

Hva synes du om Focus kontra Zoe og kanskje også Teslaen.
Praktisk rekkevidde sommer og vinter, ladehastighet og ladetid?
Kjøreegenskaper, kjøreglede osv?

Svein_H

Jeg vil også gjerne vite hvordan erfaringen din blir når du sammenligner Focus og Zoe i praktisk daglig bruk. Jeg hadde allerede Focus (bensin) da jeg kjøpte Zoe som min første elbil, vurderte sterkt Focus også som elbil pga komforten og kjøregleden som jeg var vant til, men grunnet litt for liten rekkevidde falt den dessverre gjennom.

I tillegg må jeg innrømme at bakenden på Focus kombi av den generasjonen er noe av det styggeste jeg har sett på en moderne bil, men det er nå bare min subjektive mening. Den ser jeg uansett ikke når jeg selv kjører bilen, men vet ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut med et slikt syn hver gang jeg åpner garasjeporten! ;D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

#5
Svein og Radiobil, skal forsøke meg på et svar. Jeg velger å dele det i to; Focusen som bil og Focusen som elbil.

Tesla er det ikke hensiktsmessig å sammenligne med, slik jeg ser det. Tesla Model 3 er "Bil 2.0" med minst 5 års forsprang på alle andre, mens Focus er en ganske tradisjonell fossilbil som har fått elektrisk drivlinje.

Det er dermed mest relevant å sammenligne med Zoe, ettersom det er daglig pendling og småturer den brukes til og fordi jeg ga nøyaktig like mye for Focus-en som jeg fikk for Zoe-n som den erstattet. Focus er fra august 2017, mens Zoe ble registert i januar 2018. Focus hadde gått bare 28.000 når jeg overtok den. Vår Zoe hadde laveste utstyrsgruppe (Life), mens alle el-Focuser har høy utstyrsgruppe (Titanium).

Focus som bil: Sammenligner man med tilsvarende 2018-bensinbiler ser man at Ford Focus med høy utstyrsgruppe ligger nærmere kr. 100.000 over en Renault Clio med lav utstyrsgruppe. Så det er ingen tvil om at jeg har fått mye bil for pengene. Focus-en krysser av en del bokser der Zoe (før 2020-modell) har noen irriterende skavanker. Det gjelder spesielt bedre hovedlys, bedre spylerdyser (!), bedre seter, bedre stereo (med Android Auto faktisk). På siste punkt skal det sies at man får Zoe som Bose Edition/Edition One med bra stereo, men da koster den en del mer. Lysene og spylerdysene er dessuten like dårlige på Bose...

Focus-en kjører bra, bedre enn en diesel-Focus av samme årgang som jeg har kjørt en del. Det kommer mest av bedre vektfordeling og stivere fjæring enn fossilvariantene. Men Zoe kjører også bra, særlig om man setter på ordentlige hjul. Jeg har kjørt en del med en Bose-Zoe som har 17" felger og brede Michelin Primacy-dekk, noe som kler bilen bra både mtp. utseende og kjøreegenskaper. På langkjøring er Focus-en mer behagelig, mens Zoe briljerer med at det er en artig og litt gocart-aktig småbil.

Focus som elbil: Focus er som kjent egentlig en fossilbil. Den har utvilsomt en mye mer primitiv el-drivlinje enn de "ekte" elbilene jeg har kjørt (Tesla, Renault, Nissan, BMW). Den er ganske "på-av" på gasspedalen, noe som krever nennsom høyrefot for ikke å få hjulspinn ut av kryss. Oppe i fart er dette et mindre problem. Jeg synes også den har litt mye torque-steer, dvs den drar til høyre ved gasspådrag. Jeg skal undersøke om jeg har slitte foringer på mitt eksemplar, men jeg har ikke noe tro på at dette kan bli helt borte.

Rekkevidde på Focus er omtrent som forventet, med et batteri på drøyt 33kWh. Den er oppgitt til 185km EPA, men i praktisk bruk vil jeg si 15 mil på en god sommerdag om man vil ha litt margin. Jeg har klart 14 mil på motorvei (høyre fil uten å sinke trafikken) med 2 sykler på taket, bare for å gi et bilde av hva man kan forvente. På vinteren bør man ikke satse på å oppnå mer enn 10-12 mil.

2017-modellen har noen viktige forbedringer, sammenlignet med første versjon (2013-2016). Det viktigste er at batteriet er 50% større, men også at man har fått Type2 og 50kW hurtiglading med CCS (tidligere Type1 og ingen hurtiglading). Det gjør at det er mulig å bruke Focus-en på lengre turer, om man tåler et par korte ladestopp. Lading 20-80% tar erfaringsmessig ca. 40 minutter. Zoe med 41kWh batteri går mye lenger, gjerne 25 mil eller mer på sommerstid, men lader tregere (men 2020 og nyere Zoe har også fått CCS). Forøvrig har verken Focus eller Zoe mulighet til å begrense ladenivå.

Appen på Focus er dårlige greier, så den har jeg gitt opp. Det ser nå ut som telemetrien (4g) i bilen har tatt kvelden, men det spiller ingen rolle for meg så lenge jeg ikke bruker app allikevel. Jeg har ikke erfaring med app på Zoe, ettersom Life-versjonen ikke har telemetri.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

Da er Focus-en dessverre lagt ut for salg, grunnet at jeg ikke lenger har parkeringsplass på jobb (Oslo sentrum). Det er en super "kortrekkeviddebil", og av alle elbiler jeg har kjørt er det helt klart denne som i kjøreopplevelse minner mest om en sprek bensinbil. På morsomme veier kan 145 elhester fint sammenlignes med 200+ bensinhester, på grunn av momentet.

Jeg får sikkert tyn for dette, men jeg synes faktisk at Focusen er vesentlig morsommere å kjøre enn standard el-Mustang. Mustangen er alt for sedat og myk for min smak. Mye av forklaringen ligger nok i at Mustangen veier over 600kg mer enn Focusen. Så om du har investert i en Mustang som nr.1-bil bør du unne deg en Focus som nr.2-bil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA