Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg en Nordic edition eller ikke?

Startet av Nedward, onsdag 26. august 2020, klokken 10:50

« forrige - neste »

Nedward

Kjøpte nylig en importert Leaf, produsert i 2014 med 24 kWh batteri. I annonsen sto det at det var en Nordic edition. Så jeg tenkte det var greit nok. Etter å hatt bilen snart en uke er jeg ikke så sikker lenger. Tenker jeg betalte litt ekstra for at det skulle være en Nordic.

Hvordan vet jeg at det er en Nordic edition?

Burde det ikke være setevarmere? Finner ikke noen knapp for å slå den på.
Hva med varmepumpe? Hvordan vet jeg at jeg har det?

kaiat

Nordic-edition var en utstyrspakke Nissan Norge leverte. Utstyrt som en Tekna med LED-lys og 360-kamera, men uten skinn. Du kunne få tilsvarende utstyrspakke i noen andre land også, men Nordic-navnet var noe den norske importøren hengte på.

Men jeg tror du kanskje tenker på om du har "Cold Climate"-utstyr. Det var standard i Norge, men ekstrautstyr andre steder. En "Cold Climate"-bil skal ha setevarmere og batterivarmer. Jeg mener varmepumpe var standard på alle Accenta og Tekna uavhengig om du har setevarmere eller ei. Inngangsmodellen Visia har derimot ikke varmepumpe, selv ikke på norske biler.

Du kan sjekke VIN på partsouq.com og få en ide om hvordan bilen din var utstyrt.

Nedward

Sitat fra: kaiat på onsdag 26. august 2020, klokken 11:45
Nordic-edition var en utstyrspakke Nissan Norge leverte. Utstyrt som en Tekna med LED-lys og 360-kamera, men uten skinn. Du kunne få tilsvarende utstyrspakke i noen andre land også, men Nordic-navnet var noe den norske importøren hengte på.

Men jeg tror du kanskje tenker på om du har "Cold Climate"-utstyr. Det var standard i Norge, men ekstrautstyr andre steder. En "Cold Climate"-bil skal ha setevarmere og batterivarmer. Jeg mener varmepumpe var standard på alle Accenta og Tekna uavhengig om du har setevarmere eller ei. Inngangsmodellen Visia har derimot ikke varmepumpe, selv ikke på norske biler.

Du kan sjekke VIN på partsouq.com og få en ide om hvordan bilen din var utstyrt.
Det gir mening, om importøren lagde en egen model. Da antar jeg at det er en Accenta jeg har fått. Men, igjen, hvordan vet jeg dét? Det er navigasjon og Carwings. Mener å ha fått med meg at det ikke er i Visia.

Jeg har prøvd å søke opp VIN, men får ikke noe fornuftig ut av det. Her er VIN: SJNFAAZE0U6017979
Men jeg har

kaiat

Jeg får opp at dette er en sølv-metallic Accenta produsert i juni 2014. Det er ikke nevnt noe om "Cold Climate", så da er det nok ikke det. Du skal kunne se i motorrommet om du har varmepumpe eller ei (det var et bilde som viste forskjellen et sted), men jeg er ganske sikker på at du har det.

Nedward

Det var som jeg misstenkte.

Får litt inntrykk av at bilselgere, helst foretak, er veldig ivrige på å selge disse bilene og unnlater å opplyse om en del ting eller opplyser feil. Det eneste riktige jeg har fått opplyst er at bilen er importert.

I annonsen sto det "Nordic" som variant. I mitt hode tenkte jeg det var Nordic Edition. Det er det jo ikke hvis det var noe Nissan Norge kokte sammen.
Så det neste plausible var da at det var en bil med kald-klimapakke, altså setevarmere (som sto i utstyrslista), rattvarme og den mye omtalte batterivarmeren. Finner altså verken rattvarme eller setevarme.
Det eneste nordiske med bilen er at den befinner seg i Norge og skjermen kan settes til norsk språk.

Burde vel være en grei sak å enten heve kjøpet eller få prisavslag?

kaiat

Har ingen anelse om hvor enkelt det er å heve kjøpet (har aldri prøvd meg på sånt), men du bør i hvert fall sørge for å ha kopi av annonsen der det stod at bilen var en "Nordic Edition". Ellers blir det ord mot ord, og da blir det fort litt verre.




Nedward

Ordnet seg med heving. Var egentlig ganske greit. Det er på drt tørre at jeg hadde grunn til å forvente mer enn jeg faktisk fikk. Å sette en pris på manglene var såpass vanskelig at vi ble enige om at heving var det beste. De har tydeligvis ingen problemer med å selge bilen igjen. Med litt flaks tjener de mer på det, for jeg pruta ganske hardt.

Electric cars in Norway

Nedward :+1: :+1: takk for at du deler. Dette er komplisert. Fint at flere kan lære av dette. :+1: :)

Trekkoppbil

Det kan være ganske forvirrende marked for den som ikke kjenner til Leaf godt.

Enkelte begreper er nok mest for å forvirre. Mange Leafer blir annonsert uten at modell er oppitt, mens andre er opptitt med feil model, og årgangene som oppgis på Finn, er ofte feil.

Sjekk om bilen har knapper for ratt- og setevarme, da det indikerer varmepakke. Denne bilen begynner på S, og det betyr at den er laget i England, og i Europa var vel varmepakke standard i omtrent ett land. Mens alle Leafer som begynner på 1, er produsert i USA, og de har varmepakke.

Varmpempumpe er noe annet, og det kom med 2013-modellen, med unntak av billigmodellen Visa eller S, som kjennetegnes med liten skjerm, og som ikke har varmepumpe. Jeg synes ikke manglede varmepumpe er det værste: Det viktige er at bilen ikke har vannbåren varme som 2011- og 2012-modellene, da det er vannvarmelementet som suger kraft.

Norsk Leaf  betyr at bilen har  lyktespyler.

Annet utstyr man bør legge merke til, er  skinn, arroundveiw, Bose og 6kw likeretter.
Enkelte bruktbiler annonseres med Carwing. Det kan være litt juks når det annonseres på gamle biler, da bilene har 5 års abonnement, og det er opptil flaksen om det virker deretter. Navigering er også begrensa på gamle biler, da det koster et par tusen for kartoppdatering.


Nedward

Ufattelig irriterende at det skal være slik. Men jeg føler meg trygg på at selger ikke aktivt prøvde å lure meg, det må nevnes. Det virket som de hadde liten kunnskap om Leaf.

Likte bilen dog. Var veldig overrasket over hvordan der var å kjøre. Satser på at det blir en ny el-bil etter dette. Nå som jeg vet at det er litt ville tilstander i markedet så blir det i såfall grundigere undersøkelser. Har aldri hatt til vane for å søke opp VIN osv. for å få ikke bli "lurt".

kaiat

Forhandleren jeg kjøpte min Leaf av, hadde heller ikke spesielt god greie på Leaf - men var ærlig og informerte om det. Jeg har kanskje litt mer kunnskap om Leaf enn den gjengse bilkjøper sånn sett, så det var ikke noe problem for meg.

Jeg bruker å søke opp VIN på de fleste biler jeg ser på, da jeg er nøye på hvordan bilen skal være utstyrt.

Sjalabais

De bilene som hverken har varmepumpe eller vannbåren varme, hvordan varmes de opp? Dverger på tredemølle? :D

Interessant at du fikk hevet kjøpet, og sikkert helt korrekt. Vi har hatt en norsklevert 2012 Leaf i vel halvannet år og det har vært et godt kjøp. Rekkevidden er ikke all verdens, men det holder til forbausende mange hverdagsturer - og vi bor grisgrendt. Svært billig bil. Og her inne får man mye hjelp.  :+1:
2012 Leaf Tekna

Vesterskog

Sitat fra: Sjalabais på mandag 31. august 2020, klokken 21:50
De bilene som hverken har varmepumpe eller vannbåren varme, hvordan varmes de opp? Dverger på tredemølle? :D

Interessant at du fikk hevet kjøpet, og sikkert helt korrekt. Vi har hatt en norsklevert 2012 Leaf i vel halvannet år og det har vært et godt kjøp. Rekkevidden er ikke all verdens, men det holder til forbausende mange hverdagsturer - og vi bor grisgrendt. Svært billig bil. Og her inne får man mye hjelp.  :+1:
Vår 2014 "S" (us imp) har elektrisk varmeelement  mener jeg.

Funker helt fint. Men bruker nok noe mer strøm enn varmepumpe. Brukes uansett til så korte avstander at ikke noe problem.

Vannbåren varme var vel standard frem till oppgradering i 2013 og endring til England og US fabrikk.


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA