Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:18
Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:38
Vet du hva de gjør i dag, Knut? Batteripakkene består vel i dag av tre separate enheter. Når et batteri ryker, skroter de hele den enheten som ryker eller resirkulerer de på cellenivå?
Dagens batterier består av moduler (4 stk i TM3) kapslet inn i en kasse. Kassa er er skrudd og limt sammen, og etter det jeg vet, ødelegges lokket på kassen når den åpnes. Modulene ser ut til å kunne byttes ut, men man kan ikke reparere dagens batterier på cellenivå, da disse er limt sammen innbyrdes og med kjølekanalene.
Se video: https://www.youtube.com/watch?v=4JiDZVO9NdM
Når det gjelder det nye struktruelle batteriene vil disse også limes, minimum i topp og bunn, men det ser ikke ut til å bli kjølekanaler mellom cellene. Det forenkler det hele betraktelig. Det store spørsmålet er om det vil bli mulig å åpne den nye "batterikassa" i det hele tatt. Vil det være et deksel under hver modul som kan fjernes og vil det i då fall bli mulig å løsne "limet". Hvis ikke blir det vel å betrakte som delebil for Tesla.

Kanskje de pakker batteripakkene i skuffer, og så slider de det inn og ut på rullelager rundt forbi mellom lagene...som en kommode fra IKEA...men seriøst...hvor skal disse "strukturielle batteriene være? Skal de ikke være i bunn av bilen lenger? Hvilken effekt får det på Point of Gravity / Low Gravity? Skjønner ikke at det skal være andre plasser enn i gulvet hvor det passer seg? Hæ?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Batteriene er i dag pakket i moduler, som settes i strukturelle "kasser", som så settes inn i en større "kasse" som dobler som gulv og bærende struktur.


Den eneste forskjellen nå, er at de skal benytte de større cellene, men legge de rett ned i den ytterste strukturelle "kassen", men inni denne er det ingen andre kasser/esker, men batteriene ligger direkte i den sore kassa.


De får derfor ikke noen annen plassering, og det å kutte ut de mindre kassene, er det en viss sjanse for at den ytre kassen ikke trenger å bli noe større, men passe rett inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Ettersom Tesla ser for seg at prisen på batteriene vil være halvparten om tre år, så er det vel sannsynlig at det blir billigere for dem å bytte hele batteripakker enn at verkstedene bruker tid på å demontere pakker for å fikse dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Cobos

Den andre forskjellen er at på Model 3 og muligens også Model S, kan bilen strukturelt kjøre uten batteri. Altså bilen knekker ikke i to hvis du hadde en batteripakke liggende i baksetet koblet med ledning til drivlinja (tenkt eksempel altså). Mens for ny design så vil ikke bilen kunne flyttes videre uten batteri siden den delen som strukturelt bærer fordel og bakdel og kobler de sammen er batteripakka.
Fordelen med det er jo større vektbesparing og eliminasjon av "dobbel" ramme som dagens biler har.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Handyman

Slik de forklarte det under presentasjonen, ville batteriet være selve gulvet i bilen. Det ble forklart som en tykk Honeycomb-plate, hvor cellene limes fast til topp-plata og bunnplata. Cellene blir selve "honninglagrene". Denne strukturen blir en hinsides stiv plate, men jeg har problemer med å se for meg hvordan batteriet skal kunne byttes. Det blir jo å bytte ut hele den bærende konstruksjonen mellom støpedelen til forhjulene og støpedelen for bakhjulene. Jo mer jeg tenker på det desto mer umulig virker det å kunne bytte batteri/modul/brick/celle.
Noen som har noen gode ideer om hvordan man kan opne den viktigste bærende delen i bilen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. september 2020, klokken 00:44
Slik de forklarte det under presentasjonen, ville batteriet være selve gulvet i bilen. Det ble forklart som en tykk Honeycomb-plate, hvor cellene limes fast til topp-plata og bunnplata. Cellene blir selve "honninglagrene". Denne strukturen blir en hinsides stiv plate, men jeg har problemer med å se for meg hvordan batteriet skal kunne byttes. Det blir jo å bytte ut hele den bærende konstruksjonen mellom støpedelen til forhjulene og støpedelen for bakhjulene. Jo mer jeg tenker på det desto mer umulig virker det å kunne bytte batteri/modul/brick/celle.
Noen som har noen gode ideer om hvordan man kan opne den viktigste bærende delen i bilen?

Altså først og fremst må jeg si at jeg så klart ikke har noen "hemmelig" informasjon fra Tesla, og at alt jeg skriver under her er helt og holdent mine spekulasjoner:

Hva legger du i "selve gulvet i bilen"?  Dersom du mener det gulvet som man dekker med tepper og skrur setene og midtkonsollen fast i så tror jeg du bommer. Selv tror jeg at karosseriet kommer med ett eget (ikke bærende) gulv som dette festes i, som så skrues fast i batteripakken.

At dette ikke regnes som "bærende" betyr ikke at det ikke klarer å holde bilen så lenge den står stille og ikke belastes mens batteriet byttes. Evnt. kan man sette bilen i en egen "rigg" som kan holde det samlet noen minutter mens batteriet byttes.

Moduler skal det ikke være i batteriet lengre, og som påpekt her så limes cellene fast, og jeg har derfor heller ingen tro på at de vil prøve å bytte enkeltceller mens batteriet sitter fast i bilen. Pakken kan så evnt. sendes egne verksteder for å repareres, og så være klart for gjenbruk som byttebatterier slik det gjøres i dag.
Model S 85D

Klykken

(ikke lest hele tråden, som tydeligvis har sporet av)

De har jo aldri byttet moduler på SC heller. Du får alltid refurbished eller ny pakke. Refurbished-pakker har blitt reparert utenlandsk (Nederland, mest sannsynlig) som sikkert også vil bli tilfelle med de nye pakkene. Selv ol det er lim er det ikke "umulig" å bytte celler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Enig med Amoss. Refurbishing hos spesialister og bærende på samme måte som endel motorsykkelmotorer:



Det gjør det mer omstendelig å bytte, spesielt for Rich Rebuilds & co, men ikke umulig og i grunnen ikke så veldig forskjellig fra i dag. Du kan tenke deg at batteriet i dag henger ned fra et veldig stivt karosseri i et slags lasterom som har litt toleranser på sidene. Et bærende batteri vil festes på samme måte, men karosseriet er mindre stivt og forbindelsene er mer solide. Når de strammes til er det ingen toleranser og når karosseriet bøyer seg så går kreftene inn i batterikonstruksjonen som så holder i mot.
'21 3LR

daktari

Den blir vel limt sideveis siden det skal være kjøling i bunn +  elektroder topp og bunn. Men ifølge han Munro så vil volumet batteri øke med hele 40% med ny formfaktor, og det kunne funket med dagens kjemi også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. september 2020, klokken 06:42
Hva legger du i "selve gulvet i bilen"?  Dersom du mener det gulvet som man dekker med tepper og skrur setene og midtkonsollen fast i så tror jeg du bommer. Selv tror jeg at karosseriet kommer med ett eget (ikke bærende) gulv som dette festes i, som så skrues fast i batteripakken.
Jeg forholder meg bare til det Tesla presenterte her: https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6330 (vel anvendte 7,5 minutter i denne sammenheng)
Slik jeg "leser bildene" vil nettopp batteriet være selve gulvet som tepper legges på og stolene skurs fast i: https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6690
Teslas analogi til drivstofftankene i fly, får meg til å tro at dette er selve gulvet i bilen. Mye arbeid å bytte den delen av bilen.
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. september 2020, klokken 06:42
At dette ikke regnes som "bærende" betyr ikke at det ikke klarer å holde bilen så lenge den står stille og ikke belastes mens batteriet byttes. Evnt. kan man sette bilen i en egen "rigg" som kan holde det samlet noen minutter mens batteriet byttes.
Det er nok mulig, men tviler på at de har tilført strukturer som gjør at bilen vil bære seg selv uten gulv hvis de strent tatt ikke er nødvendige. Når du fjerner den midte delen av den bærende konstruksjonen så må den i så fall stå i en rigg.
Sammenføyningene mellom støpedelene og batteriet må være særs solide og vil antagelig være limt i tillegg til skruer. https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6640
Ut fra det Musk sier, mistenker jeg sammenføyninger som ikke vil være mulig å løsne. "Overføre krefter til det strukturelle batteriet jevnt og sammenhengende".

Ut fra hva Tesla presenterte tviler mer og mer på at det blir mulig å bytte/reparere batteriene.
Kan Tesla ha konkludert med at det er så lite feil på batteriene at det ikke er lønnsomt å ha en løsning hvor det vil være mulig å bytte batteriet? De er jo ikke redde for å tenke nytt.
Dett er bare min tolkning av det Tesla presenterte og det kan absolutt tenkes at de ikke fortalte alt, og at de har løsninger for batteribytte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 30. september 2020, klokken 16:39
Den blir vel limt sideveis siden det skal være kjøling i bunn +  elektroder topp og bunn. Men ifølge han Munro så vil volumet batteri øke med hele 40% med ny formfaktor, og det kunne funket med dagens kjemi også.
Musk sa spesifikt at cellen limes i topp og bunn: https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6547
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. september 2020, klokken 21:56
Jeg forholder meg bare til det Tesla presenterte her: https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6330 (vel anvendte 7,5 minutter i denne sammenheng)
Slik jeg "leser bildene" vil nettopp batteriet være selve gulvet som tepper legges på og stolene skurs fast i: https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6690
Teslas analogi til drivstofftankene i fly, får meg til å tro at dette er selve gulvet i bilen. Mye arbeid å bytte den
delen av bilen.

Vel, jeg leser ikke bildene helt slik, nettopp fordi de ikke viser selve karosseriet sammen med "rammen" bestående av batteri + del foran og del bak.

Men jo, ser noen bøyler der forsetene skal være, så KAN tyde i den rettingen du antar, men ikke noe definitivt den ene eller andre veien.


Sitat fra: Handyman på onsdag 30. september 2020, klokken 21:56
Det er nok mulig, men tviler på at de har tilført strukturer som gjør at bilen vil bære seg selv uten gulv hvis de strent tatt ikke er nødvendige. Når du fjerner den midte delen av den bærende konstruksjonen så må den i så fall stå i en rigg.
Sammenføyningene mellom støpedelene og batteriet må være særs solide og vil antagelig være limt i tillegg til skruer. https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6640
Ut fra det Musk sier, mistenker jeg sammenføyninger som ikke vil være mulig å løsne. "Overføre krefter til det strukturelle batteriet jevnt og sammenhengende".

I "gamledager" da bilene hadde ramme og karosseri, var rammen det bærende strukturen men det gikk likevel fint å bytte karosseriet som en ikke-bærende konstruksjon over fra ramme til ramme. Som jeg ser det virker dette å ligne mer på en tradisjonell rammekonstruksjon enn ett moderne selvbærende karosseri (uten at jeg sier det er helt likt). Men ja, som jeg sa er jeg enig i at det kan bety at man må benytte en rigg for å ikke belaste ikke-bærende konstruksjon for mye under ett evnt. batteribytte.


Og for å ta det jeg sa sist:  "Dersom du mener det gulvet som man dekker med tepper og skrur setene og midtkonsollen fast i så tror jeg du bommer.". Vil nå utvide dette til at dersom du ikke bommer så begynner jeg å få en misstanke om at Tesla bommer ;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. september 2020, klokken 21:56
Kan Tesla ha konkludert med at det er så lite feil på batteriene at det ikke er lønnsomt å ha en løsning hvor det vil være mulig å bytte batteriet? De er jo ikke redde for å tenke nytt.
Dett er bare min tolkning av det Tesla presenterte og det kan absolutt tenkes at de ikke fortalte alt, og at de har løsninger for batteribytte.
Du tenker altså at alle biler med batterifeil byttes ut i sin helhet fordi det er så få?

Det er mulig men lite sannsynlig tror jeg. Mer sannsynlig at de bytter hele pakker. De har ikke vist alle løsninger enda og det kan komme flere endringer.

Det er jo ingen som har battericeller som bærende del av konstruksjonen, så her må de jo finne opp løsningen.

Selv om batteriet sveises/limes til resten av konstruksjonen vil det være mulig å lage måter hvor det kuttes løs. Tesla sitter jo på tallene så de kan regne på nytte/kost på en temmelig sikker måte. Hvordan dette vil forholde seg etter garantiutløp er usikkert, men Tesla kan jo risikere å gi «million mile» garanti. Det vil jo være et fantastisk salgsargument.

Rosstopher

Som flere har påpekt er et fullt mulig å bytte deler av bærende konstruksjon både på biler og motorsykler uten å kassere hele kjøretøyet. Ramme på biler er ofte festet med bare 4 store bolter, og det at karosseriet ikke er selvbærende betyr ikke at det kollapser under sin egen vekt om man demonterer det.

Ta det helt med ro. I verste fall trenger SC en spesiell bukk eller jigg for å utføre jobben.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OlaM

Hvis batteriet sveises eller limes fast til karosseriet så vil jo det komplisere batteribytte. Le Mans-biler gode for 340 km/t har jo hele girkassen, motoren og bakstillingen festet med en håndfull bolter, så skulle tro det burde holde for en Tesla også.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA