Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Ellemelle

Dette er en konsekvens av Osborneeffekten.
De må være tilstrekkelig vag til at du fortsetter å kjøpe biler med dagens teknologi, men samtidig konkret nok til at du vet det ikke plutselig lanseres et "million mile battery" dagen etter at du har kjøpt en bil med dagens teknologi.

RuneW

Sitat fra: kodax på torsdag 24. september 2020, klokken 12:23
Ble det ikke sagt da at dette skulle brukes i Semi, Cybertruck og den kommende nye lille?

De var litt vage og det er jo ikke sikkert at planene er 100% spikret heller, men jeg også oppfattet det som at de skulle brukes i Cybertruck/Semi. De MÅ vel egentlig brukes i disse for at prisen skal kunne være i nærheten av det man har blitt forespeilet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BR

Men vil ikke økningen i rekkevidde for Plaid forutsette at den får de nye batteriene?  Dette vil vel i så  fall også gjelde resten av S modellene fra 2022 siden det krever strukturelle endringer i bilen og de neppe har en egen produksjonslinje for Plaid ?

Magnus Hansen

Sitat fra: BR på torsdag 24. september 2020, klokken 16:05
Men vil ikke økningen i rekkevidde for Plaid forutsette at den får de nye batteriene?  Dette vil vel i så  fall også gjelde resten av S modellene fra 2022 siden det krever strukturelle endringer i bilen og de neppe har en egen produksjonslinje for Plaid ?

Det er ikke så enkelt som at de har fått tilgang til batterier med 25% større energitetthet? Vet ikke om det er realistisk, men dagens batterier er vel ikke helt state-of-the-art lenger

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 24. september 2020, klokken 16:11
Det er ikke så enkelt som at de har fått tilgang til batterier med 25% større energitetthet? Vet ikke om det er realistisk, men dagens batterier er vel ikke helt state-of-the-art lenger

Alt er mulig...  Men den skulle jo komme i sommer, men nå ifm. batteridagen så både forteller de mer om den, og annonserer at bilen er utsatt til omtrent den tiden de sier at de forventer å ha løst problemene i pilotproduksjonen av de nye batteriene - og gir bilen ca like stort slingringsmonn som batteriene.

Så klart, det behøver ikke henge sammen, men jeg tolker det slik at Paid versjonen er avhengig av de nye cellene, samtidig med at de øvrige som ble sagt tyder på at de øvrige S+3+X+Y forsetter med de gamle batteriene (foreløpig i alle fall).


Sitat fra: BR på torsdag 24. september 2020, klokken 16:05
Dette vil vel i så  fall også gjelde resten av S modellene fra 2022 siden det krever strukturelle endringer i bilen og de neppe har en egen produksjonslinje for Plaid ?

Godt poeng, at de nye cellene ikke vil ha plass i de gamle modulene som skal inn i de gamle batteripakkene sier egentlig seg selv. Men kan de få plass direkte i de gamle pakkene, event. en lett modifisert pakke?
Evnt. om de lager en egen linje der de tester ut det nye karosseriet som de senere skal oppdatere alle utgavene til? Kanskje vil de etterhvert lansere en ny LR med nytt karosseri og batteri, men den nåværende 100-modellen blir en ny SR med gammelt batteri og karosseri?

Bare prøver å gjette her :)
Model S 85D

emurof

#170
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 13:30Så også på det - forventet sikkert som mange mye mer. Synes seansen var kjedelig...
Men det betyr ikke at det som kom frem ikke har nyhetsinteresse.
Men jeg fikk et bilde av en produsent som kanskje ikke lenger har samme energi til å drive med innovasjon som før.  Var mye vage signaler der i forhold til det som i alle fall jeg hadde sett for meg.
Lucid Motor og BYD synes jeg plutselig fremstod som like spennende som Tesla - hele forspranget i teknologi og innovasjon forsvant liksom under hele seansen. Men - nå har vel Tesla hatt ry på seg til å dunke ut den ene store nyheten etter den andre og lage mye show ut av det også - sånn var i alle fall ikke i natt.

Du synes ikke det hadde nyhetsinteresse fordi presentasjonen var kjedelig... det var dyptgående analyse, du!

Hvis man faktisk ser på hva som ble presentert så er det faktisk banebrytende. Halvering av kWt-prisen, for eksempel. Eller hvor mye større produksjon de kan ha i mindre lokaler. Og så videre. Jeg tør å påstå at de som ikke ble imponert ikke skjønte hva de snakket om. Og det er lov det. Men om man foretrekker polerte markedsførings-presentasjoner fremfor tekniske detaljer så betyr jo ikke det at de tekniske detaljene ikke er imponerende.

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 15:44Sjefen sjøl er en tidligere ansatt i Tesla som var med på å bygge Model-S.

Nei, Lucid-sjfen kom inn i Tesla etter at prototypen allerede var ferdig. Han bidro i følge Elon Musk til noe på karosseriet, men ikke på batteri, elektronikk, programvare eller drivlinje.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 15:26Jeg ser presentasjonen som en gedigent salgsfremstøt, og det er ganske polert selv om den muntlige fremføringen er en blanding av manuskript og ad hoc. Det er gjennomførte ppt med kule bilder og fancy grafikk og video. Kun det nødvendige står; så take home message er 56% "lavere pris og mye bedre".

Er det ikke litt pussig at du kommer med dom over presentasjonen uten å ha fått med deg det meste av innoldet i den?

SitatMEN de er ikke konkrete på hvordan de ligger an, og hvor risikoen ligger. Ingen konkrete tidslinjer. Musk mumler "sånn cirka i 21/22, men det er vanskelig".

Hva mener du? De hadde jo en konkret tidslinje, nemlig at de per i dag har pilotproduksjon i gang og produserer batteriene, men at dette må skaleres opp. Dette vil gjøres gradvis frem mot 2022, når de vil nå full masseproduksjon. Men før de når full masseproduksjon vil de produsere Plaid-utgaven.

SitatDu kan velge å stole på selgeren, eller ha et kritisk blikk. Kritiske spørsmål er ikke trolling.

For å kunne stille kritiske spørsmål bør man i det minste ha fått med seg hva de presenterte.

SitatNår de lykkes med disse nye batteriene er det et fantastisk stort fremskritt! Poenget mitt er at det er stor risiko involvert. Lykkes de, fantastisk, men kanskje de ikke gjør det... De har ikke fått til FSD 3-4 år på overtid.

Du kan ikke sammenligne FSD med batteriteknologiene Tesla presenterte. Det er to ulike typer problemer. Tesla har patenter på batterteknologiene sine, i tillegg til at de har kjøpt opp selskaper som har bidratt til det som ble presentert. Forbedringer i batteriteknologi er noe folk har drevet med i mange tiår, mens FSD er et nytt problem som ingen har tatt for seg på samme måte før.

emurof

Sitat fra: PF på torsdag 24. september 2020, klokken 08:24Det er sant, men min påstand er at de presenterte kun luftslott denne gangen. Virker som at det er vanskelig å ta kvantesprangene med dagens teknologi, spesielt på litiumbatteri.
Å putte mer batteri inn i en bil klarer nok alle, men med de prisene som følger med så er det forståelig at mange fabrikanter ikke gjør det. Selv om det kanskje hadde vært god PR for dem med lang rekkevidde.

Hvis du tror at alt de presenterte var å putte mer batteri inn i en bil så har du tydeligvis ikke sett presentasjonen eller lest noe om innholdet.

Men dette er kanskje en av fordelene med tekniske presentasjoner som ikke er veldig "sexy" og glatte på overflaten: Mange får ikke med seg hva som faktisk er presentert og hva det faktisk betyr, noe som gir gode kjøpsmuligheter for de som er aksjonærer.

For enten du vil det eller ikke så vil det de presenterte den dagen ende opp i produktene deres, men da er det nok for sent å kjøpe aksjen med rabatt.

De som skjønner hva Tesla faktisk presenterte har altså en enorm fordel sammenlignet med slike som deg, som tilsynelatende ikke fikk med dere noe som helst.

emurof

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:224680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda.

Det de ikke hadde fått stabilt nok var "tørrbelegget", der de hadde fått det til under produksjon, men det var ikke stabil nok kvalitet. De sa ikke noe om at ikke alt det andre ikke var på plass, såvidt jeg kan huske.

Storg

Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 21:08
Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:224680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda.

Det de ikke hadde fått stabilt nok var "tørrbelegget", der de hadde fått det til under produksjon, men det var ikke stabil nok kvalitet. De sa ikke noe om at ikke alt det andre ikke var på plass, såvidt jeg kan huske.
Men de sa heller ikke at det var på plass.

hELgenen

Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 20:54
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 13:30Så også på det - forventet sikkert som mange mye mer. Synes seansen var kjedelig...
Men det betyr ikke at det som kom frem ikke har nyhetsinteresse.
Men jeg fikk et bilde av en produsent som kanskje ikke lenger har samme energi til å drive med innovasjon som før.  Var mye vage signaler der i forhold til det som i alle fall jeg hadde sett for meg.
Lucid Motor og BYD synes jeg plutselig fremstod som like spennende som Tesla - hele forspranget i teknologi og innovasjon forsvant liksom under hele seansen. Men - nå har vel Tesla hatt ry på seg til å dunke ut den ene store nyheten etter den andre og lage mye show ut av det også - sånn var i alle fall ikke i natt.

Du synes ikke det hadde nyhetsinteresse fordi presentasjonen var kjedelig... det var dyptgående analyse, du!


Read my lips :
Sitat
Men det betyr ikke at det som kom frem IKKE har nyhetsinteresse.

Men poenget mitt var vel at alle egentlig visste alt dette på forhånd.
Ikke detaljene, men vi visste at Tesla kom med en ny batteridesign - vi visste at den ville være
mer effektiv. Det som var uavklart var hvor mye bedre og når får vi se biler med disse batteriene.
Og vi fikk noen svar - men ikke nødvendigvis den hellige gralen som solid state batterier.
Uansett - jeg mener det hadde nyhetsinteresse, men innholdet og konklusjonene var litt vage - ja de har noe spennende på gang, men det virket ikke som de var kommet så langt som en kunne få inntrykk av på forhånd. Men dette er typisk Tesla - de kommer med promiseware år før vi får se det ferdige produktet. VW presenterte ID.4 her i går - du kan få bilen i Januar. Tesla presentere også en ny model S - Plaid - om du er heldig får du den til jul 2021. Tesla er flinke - har fantastiske ingeniører men de lever på en måte hele tiden på kreditt - de selger noe lenge før produksjonslinjen er klare. Nå solgte de ny batteriteknologi minst ett år før vi får se dem i en bil.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. september 2020, klokken 21:19VW presenterte ID.4 her i går - du kan få bilen i Januar.

ID.4 ble først vist i 2017. Produksjonsbilen ble vist bare noen måneder før levering ja. Tesla har vel ikke vist frem noen produksjonsmodell av Plaid?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Sitat fra: emurof på onsdag 23. september 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører allerede i dag med imponerende tall.

Å, er Air i salg alt?

Read my lips (too):

Har ikke sagt at den er for salg, men at den  faktisk kjører nå. Ser du forskjellen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Og den som ble testet på Ringen eller den som satte en svært god tid på Laguna, var bare et luftslott?


Bilen er kommet langt, men om de nye batteriene var i testbil eller de testet andre aspekter vet jeg ikke, men er da feil å si at den ikke har kjørt og derfor bare er en fremtidsplan.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 21:09
Men de sa heller ikke at det var på plass.

Når de presenterer ett produkt og forteller at produktet alt er i prøveproduksjon må man forutsette at produktet er i prøveproduksjon - akkurat slik det er presentert. Dersom de har problemer med prøveproduksjonen og forteller hvilke problemer de har må vi forutsette at dette er korrekt, og at det de sliter med er det de sier at de sliter med.

Er det dermed sagt at alt MÅ være 100% slik, og vi ikke skal se på tingene med ett kritisk blikk?  Slett ikke!  Men før man prøver å fremsette noen om at ting IKKE er slik de ble presentert bør man i det minste ha noe å underbygge påstandene med.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA