Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38
Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden, og det å utsette battery day har vel egentlig kun gitt positiv effekt for de, en vanvittig forventning om at jo lenger det drar ut jo mer revolusjonerende skulle presentasjonen bli, og dertil stigende aksjekurs som det godt skal gjøres at blir korrigert hele veien tilbake igjen. Forventninger og økt interesse/PR booster kursen og bilsalget i seg selv, så selv om noen mister troa underveis, så går totalen i pluss..

Så en taktikk som går ut på å "lure" aksjonærer,kunder osv. til å tro at firmaet vil levere mer enn hva som reellt er - skal altså være en lur taktikk? Vel - brent barn skyr ilden er det noe som heter. Og Tesla, som andre selskaper som selger varer, lever av tillitt også. Uten tillitt så faller alt sammen og det hele vil i historiebøkene bli omtalt som verdens største boble. Jeg vil tro Elon - i alle fall håper jeg det - ikke er ute etter raske penger, men at han faktisk vil fortsette å bygge et solid selskap som kan leve lenge etter hans død. Å drive narrespill er ingen heldig taktikk over tid. Tesla må fortsette å være dedikert bilprodusent - investere i innovasjon, tiltrekke seg dyktige ledere, ingeniører,økonomer,designere osv...og fortsette å levere varene som de har lovt.
 

OlaM

Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
'21 3LR

geear

Sitat fra: OlaM på onsdag 23. september 2020, klokken 18:44
Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 20:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 23. september 2020, klokken 18:44
Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.
Når en sammenligner med f.eks Byton som hadde en meget talefør og erfaren CEO i Carsten Breitfeld eller Fisker som har en slick kommunikatør i Henrik Fisker, så foretrekker jeg en litt stotrende og keitete Elon Musk, som faktisk leverer biler og inoverer samtidig.

Det er mye mer ekte med en ingeniør som faktisk vet hva han snakker om og kan snakke om det uten særlig forberedelse.

OlaM

Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 20:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 23. september 2020, klokken 18:44
Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.

Det er ingen som lurer meg. Det Tesla viser er jo at man ikke trenger å være en glætt PR-gnom for å kommunisere noe bra, hvis man har noe bra å si. Men at man har noe bra å si betyr ikke at man er god på kommunikasjon. Å være populær i tidens ånd er ikke det samme som å være rå på PR.
'21 3LR

PF

Sitat fra: OlaM på torsdag 24. september 2020, klokken 08:11
Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 20:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 23. september 2020, klokken 18:44
Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.

Det er ingen som lurer meg. Det Tesla viser er jo at man ikke trenger å være en glætt PR-gnom for å kommunisere noe bra, hvis man har noe bra å si. Men at man har noe bra å si betyr ikke at man er god på kommunikasjon. Å være populær i tidens ånd er ikke det samme som å være rå på PR.

Det er sant, men min påstand er at de presenterte kun luftslott denne gangen. Virker som at det er vanskelig å ta kvantesprangene med dagens teknologi, spesielt på litiumbatteri.
Å putte mer batteri inn i en bil klarer nok alle, men med de prisene som følger med så er det forståelig at mange fabrikanter ikke gjør det. Selv om det kanskje hadde vært god PR for dem med lang rekkevidde.

Husker min 2009 BMW hadde full statistikk lagret på hvor mange turer den hadde over visse lengder. Det er garantert statistikk BMW har benyttet når de ser på hvor lang rekkevidde en bil egentlig trenger.

RuneW

Sitat fra: PF på torsdag 24. september 2020, klokken 08:24
Det er sant, men min påstand er at de presenterte kun luftslott denne gangen. Virker som at det er vanskelig å ta kvantesprangene med dagens teknologi, spesielt på litiumbatteri.

Luftslott? De gikk jo punkt for punkt gjennom nyvinningene som tilsammen vil halvere kostnadene for batteriene. Pilotproduksjon er allerede igang, men de har ikke den yield'en de ønsker enda.

Er det fordi de ikke allerede nå har gigantiske fabrikker som spytter ut batterier med den nye prosessen du kaller det luftslott?

Eller mener du det de presenterte er for godt til å være sant?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Storg

Sitat fra: RuneW på torsdag 24. september 2020, klokken 08:56
Sitat fra: PF på torsdag 24. september 2020, klokken 08:24
Det er sant, men min påstand er at de presenterte kun luftslott denne gangen. Virker som at det er vanskelig å ta kvantesprangene med dagens teknologi, spesielt på litiumbatteri.

Luftslott? De gikk jo punkt for punkt gjennom nyvinningene som tilsammen vil halvere kostnadene for batteriene. Pilotproduksjon er allerede igang, men de har ikke den yield'en de ønsker enda.

Er det fordi de ikke allerede nå har gigantiske fabrikker som spytter ut batterier med den nye prosessen du kaller det luftslott?

Eller mener du det de presenterte er for godt til å være sant?
De har pilotproduksjon på den nye størrelsen. Mesteparten av det andre er ikke kommet så langt.

Amoss

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:12
De har pilotproduksjon på den nye størrelsen. Mesteparten av det andre er ikke kommet så langt.

Så du mener at pilotproduksjonen består av 4680 celler med tab'er og gammel kjemi i anode/katode? :O !?!

Om de i dag har pilotproduksjon av biler med det nye strukturelle batteriet vet vi dog lite om....
Model S 85D

Storg

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. september 2020, klokken 09:19
Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:12
De har pilotproduksjon på den nye størrelsen. Mesteparten av det andre er ikke kommet så langt.

Så du mener at pilotproduksjonen består av 4680 celler med tab'er og gammel kjemi i anode/katode? :O !?!

Om de i dag har pilotproduksjon av biler med det nye strukturelle batteriet vet vi dog lite om....
4680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda. Og de lager enda ikke modell y med den nye castingen. Tipper det tidligst kommer fra Berlin og da etter sommeren.

Amoss

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:22
4680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda. Og de lager enda ikke modell y med den nye castingen. Tipper det tidligst kommer fra Berlin og da etter sommeren.

Når det gjelder produksjonsutgaver av Model Y vil jeg anta du har rett.
Kan du vise til noen kilde for den første påstanden?
Model S 85D

Storg

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. september 2020, klokken 09:26
Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:22
4680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda. Og de lager enda ikke modell y med den nye castingen. Tipper det tidligst kommer fra Berlin og da etter sommeren.

Når det gjelder produksjonsutgaver av Model Y vil jeg anta du har rett.
Kan du vise til noen kilde for den første påstanden?
At de ikke har fått til ny kjemi? Det sa Elon fra scenen på battery day.......

Amoss

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:27
At de ikke har fått til ny kjemi? Det sa Elon fra scenen på battery day.......

Da må det være noe jeg ikke fikk med meg. Det jeg fikk med meg var at de hadde problemer med den nye "dry electrode" teknikken for å legge på de nye anodene/katodene, slik at de fikk en utilstrekkelig andel fungerende celler ut av produksjonen. Jeg fikke ikke med meg at de overhode ikke fikk til noen produksjon eller at de inntil videre brukte "gammel" anode/katode i pilotproduksjonen.

Men om du kan peke på akkurat hvor/når han sa det så skal jeg gi meg på den :)
Model S 85D

Contango

#163
Det er akkurat denne diskusjonen jeg synes viser noen av svakhetene i kommunikasjonen. Skal de nye batteriene fases inn i nye biler? Når? I hvilke biler? Skal de bruke størrelsen selv om nye batterikjemi ikke er klar? Er de i stand til å produsere tabless batterier nå?  Det var mange elementer i å oppnå 50% besparelse. Skal elementene introduseres gradvis eller henger de så tett sammen at det må skje i ett jafs? Etc etc etc etc 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Ble det ikke sagt da at dette skulle brukes i Semi, Cybertruck og den kommende nye lille?
Og så er det jo naturlig at det også vil komme i de andre, men det sier de naturligvis ikke noe om, da det jo kan føre til at folk potensielt venter med å kjøpe.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA