Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

hELgenen


Sitat fra: Contango på onsdag 23. september 2020, klokken 13:18
Jeg lurer på om de av oss som så presentasjonen i går også ble påvirket av kvaliteten på den. Personlig synes jeg begge på scenen var lite inspirerende.  Særlig synes jeg Elon manglet energi og han fremsto som litt usunn.  Regien synes jeg også var delvis klossete og tilfeldig selv om presentasjonene var pedagogiske. De har tross alt hatt veldig lang tid på å forberede dette.

Bare meg som reagerte på det?

Så også på det - forventet sikkert som mange mye mer. Synes seansen var kjedelig...
Men det betyr ikke at det som kom frem ikke har nyhetsinteresse.
Men jeg fikk et bilde av en produsent som kanskje ikke lenger har samme energi til å drive med innovasjon som før.  Var mye vage signaler der i forhold til det som i alle fall jeg hadde sett for meg.
Lucid Motor og BYD synes jeg plutselig fremstod som like spennende som Tesla - hele forspranget i teknologi og innovasjon forsvant liksom under hele seansen. Men - nå har vel Tesla hatt ry på seg til å dunke ut den ene store nyheten etter den andre og lage mye show ut av det også - sånn var i alle fall ikke i natt.

RuneW

Sitat fra: Contango på onsdag 23. september 2020, klokken 13:18
Jeg lurer på om de av oss som så presentasjonen i går også ble påvirket av kvaliteten på den. Personlig synes jeg begge på scenen var lite inspirerende.  Særlig synes jeg Elon manglet energi og han fremsto som litt usunn.  Regien synes jeg også var delvis klossete og tilfeldig selv om presentasjonene var pedagogiske. De har tross alt hatt veldig lang tid på å forberede dette.

Bare meg som reagerte på det?

Sånn har disse presentasjonene alltid vært, men heller det enn en overpolert presentasjon uten sjel eller substans. Dette er av nerder for nerder. Passer undertegnede som hånd i hanske.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

stefse

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 23. september 2020, klokken 13:25
Sitat fra: Contango på onsdag 23. september 2020, klokken 13:18
Jeg lurer på om de av oss som så presentasjonen i går også ble påvirket av kvaliteten på den. Personlig synes jeg begge på scenen var lite inspirerende.  Særlig synes jeg Elon manglet energi og han fremsto som litt usunn.  Regien synes jeg også var delvis klossete og tilfeldig selv om presentasjonene var pedagogiske. De har tross alt hatt veldig lang tid på å forberede dette.

Bare meg som reagerte på det?

Jeg har bare sett utdrag, men dette er jo typisk med teslapresentasjoner. Dårlig forberedt og stotrende Elon. Og generelt slurvete. De burde ansatt et par stykker fra Apple som kunne lært dem litt om dette. Og så må Elon klare å gi fra seg litt kontroll.  Noen litt lenger ned på rangstigen kunne tatt mesteparten av presentasjonen sånn at de kunne hatt noen som var bedre forberedt . Forstår at Elon ikke kan bruke timesvis på å terpe og trene på presentasjonen, men forstår heller ikke hvorfor han ikke kan delegere mer
Det er både óg. En kunne valgt å stå frem til perfeksjon, men da er det ikke genuint. Elon har alt i hodet, men noen gimrende forteller eller skuespiller blir han aldri. Strøkne presentasjoner selger kanskje bedre, men de gidder ikke å bruke tid på det. Her jobbes det mest under panseret.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

rfagerdal

Jeg synes heller disse presentasjonene er bedre i grunn da de virker mer ekte en at alt er lagt foran de, og planlagt framført. Virker heller som de tar litt på sparke underveis under presentasjonen.
Bare mitt inntrykk.

Speeder

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 13:30
Lucid Motor og BYD synes jeg plutselig fremstod som like spennende som Tesla - hele forspranget i teknologi og innovasjon forsvant liksom under hele seansen. Men - nå har vel Tesla hatt ry på seg til å dunke ut den ene store nyheten etter den andre og lage mye show ut av det også - sånn var i alle fall ikke i natt.

Har du link til presentasjoner fra Lucid og BYD som viser deres batteriteknologi og eventuelt hvordan den står seg mot det Tesla presenterte i dag?
I mine øyne fremsto det Tesla presenterte i dag som langt forran det andre har i dag og et drøyt år fremover.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

kodax

Elon ser alltid ut til å mistrives, det er nesten som man skulle tro at det er endel av "varemerket".
Det jeg la merke til var at han sa at det var nok lithium i all leire i USA til å erstatte alle biler i verden, mens han andre sa det var nok i Nevada, noe som Musk nikket anerkjennende til. Så alt blir ikke helt perfekt med denne formen, men mye bedre enn et faktaløst salgsmøte
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Jeg ser presentasjonen som en gedigent salgsfremstøt, og det er ganske polert selv om den muntlige fremføringen er en blanding av manuskript og ad hoc. Det er gjennomførte ppt med kule bilder og fancy grafikk og video. Kun det nødvendige står; så take home message er 56% "lavere pris og mye bedre".

MEN de er ikke konkrete på hvordan de ligger an, og hvor risikoen ligger. Ingen konkrete tidslinjer. Musk mumler "sånn cirka i 21/22, men det er vanskelig".

Du kan velge å stole på selgeren, eller ha et kritisk blikk. Kritiske spørsmål er ikke trolling.

Når de lykkes med disse nye batteriene er det et fantastisk stort fremskritt! Poenget mitt er at det er stor risiko involvert. Lykkes de, fantastisk, men kanskje de ikke gjør det... De har ikke fått til FSD 3-4 år på overtid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Speeder på onsdag 23. september 2020, klokken 14:25
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 13:30
Lucid Motor og BYD synes jeg plutselig fremstod som like spennende som Tesla - hele forspranget i teknologi og innovasjon forsvant liksom under hele seansen. Men - nå har vel Tesla hatt ry på seg til å dunke ut den ene store nyheten etter den andre og lage mye show ut av det også - sånn var i alle fall ikke i natt.

Har du link til presentasjoner fra Lucid og BYD som viser deres batteriteknologi og eventuelt hvordan den står seg mot det Tesla presenterte i dag?
I mine øyne fremsto det Tesla presenterte i dag som langt forran det andre har i dag og et drøyt år fremover.

Det finnes mye av info - bare google - eller søke på Youtube.
Blade teknologien til BYD batterier fokuserer mer på sikkerhet og å kunne pakke mye energi i en mer kompakt
løsning. Mye er likt som Tesla, men batteriene skal gi mindre redusert ytelse i kulde.
Ut fra det jeg ser så har de samarbeidet både med Toyota og Mercedes

Lucid Motor er interessant fordi de fokuserer mye på å redusere energitap i konstruksjonen av bilen.
Altså mellom batteri og fremdrift til hjulene. Her er det mye smarte løsninger. Sjefen sjøl er en tidligere ansatt i Tesla som var med på å bygge Model-S. Her finnes det også mye informasjon om en googler.

Jeg sier ikke at noen av disse er bedre enn Tesla - det har jeg for liten kunnskap til å mene noe fornuftig om, men ut fra det de leverer av biler så mener jeg disse to aktørene har noe på gang som helt klart klarer å konkurrere med Tesla. For ett år siden ville jeg bare avfeid det hele - men ikke nå lenger.
Konkurransen blant elbiler produsenter har blitt vesentlig tøffere - de neste par årene vil Tesla møte konkurrenter som klarer å levere samme ytelse og rekkevidde  - og det er nytt!

Magnus Hansen

#143
Hvis denne er i nærheten av å være oppnåelig i løpet av et par år, så ville jeg ikke vært veldig optimistisk på andre produsenters vegne.  :blank:



Ps jeg kan vel legge til at jeg ikke tror et sekund på at de klarer å oppnå det på et par år hvis utgangspunktet er dagens situasjon. Men jeg vet ikke hva de sa rundt denne illustrasjonen. Den er delt og twitret en del i dag

ToWalkOrDrive

Det virker som at Blade-batteriene er bra i forhold til tidligere Kina-batterier, men ikke i forhold til hva Tesla presenterer her. Dersom Tesla lykkes med 60% av hva de prøver å få gjort med tanke på kost- og rekkeviddeøkning så vil elbiler bli billigere å lage enn bensinbiler, og da vil jo verden snus litt på hodet.

BYD Blade-batteriene kan lades fra 10-80% på 33 minutter, og det er jo ikke fantastisk, selv om maks rekkevidde er 605km. En Tesla Model 3 gjør det samme i dag på 25 minutter...til 505km, og det finnes mange flere ladere (V3)...

Det med "økt sikkerhet" er jo bare søppel. Kanskje økt sikkerhet i forhold til andre Kina-batterier, men det har ikke vært noen problemer med sikkerheten til Tesla eller andre. En indikasjon på det var jo brannen ved Sola Flyplass hvor ingen bilbatterier tok fyr.

Her er et sammendrag om hva som ble sagt på Battery Day, for de som ikke har hørt detaljer:
https://www.youtube.com/watch?v=x538PJZS4GI
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Hvis en sammenligner Semi/Roadster Elon med Battery Day Elon er det to forskjellige både folk og show. Vi må huske at han nylig er blitt pappa ingen, og han så litt ut som en sliten pappa.....

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Var vel redd at info druknet i støy fra Covid-19?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. september 2020, klokken 17:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Var vel redd at info druknet i støy fra Covid-19?
Det er nok den reelle grunnen.

geear

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Hvis en sammenligner Semi/Roadster Elon med Battery Day Elon er det to forskjellige både folk og show. Vi må huske at han nylig er blitt pappa ingen, og han så litt ut som en sliten pappa.....
Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden, og det å utsette battery day har vel egentlig kun gitt positiv effekt for de, en vanvittig forventning om at jo lenger det drar ut jo mer revolusjonerende skulle presentasjonen bli, og dertil stigende aksjekurs som det godt skal gjøres at blir korrigert hele veien tilbake igjen. Forventninger og økt interesse/PR booster kursen og bilsalget i seg selv, så selv om noen mister troa underveis, så går totalen i pluss..

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 23. september 2020, klokken 17:38
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Hvis en sammenligner Semi/Roadster Elon med Battery Day Elon er det to forskjellige både folk og show. Vi må huske at han nylig er blitt pappa ingen, og han så litt ut som en sliten pappa.....
Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden, og det å utsette battery day har vel egentlig kun gitt positiv effekt for de, en vanvittig forventning om at jo lenger det drar ut jo mer revolusjonerende skulle presentasjonen bli, og dertil stigende aksjekurs som det godt skal gjøres at blir korrigert hele veien tilbake igjen. Forventninger og økt interesse/PR booster kursen og bilsalget i seg selv, så selv om noen mister troa underveis, så går totalen i pluss..
Det er et godt poeng, men tror ikke de kunne forutse kursutvikling, hvertfall ikke størrelsen.

Kursen er litt som forventet på vei ned nå, rundt 380-390. Spørsmålet er om det blir liten dip eller stor dip.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA