Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører i allerede dag med imponerende tall.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører i allerede dag med imponerende tall.
De er vel på akkurat samme stadiet?  8)

stefse

Jeg liker at Tesla tar tak i kjernen av ting, og forteller det på et teknisk nivå, uten å overdrive. Det er nok av produktpresentasjoner som kommer med masse bla. bla. og luftig pjatt som er beregnet på at det skal være lett for journalister og oppfatte og gjengi innholdet på en enda mer lettfattelig måte. Derfor er det svært viktig å få med seg det som sies direkte fra Musk og co.

Når det gjelder konkurranse fra BYD og Kina, så kan det godt hende at ting skalerer raskere der, men man bør ikke legge for mye vekt på teknologiutviklingen derfra. Fremdeles vil nok ingeniørene i California være et stykke foran, mens de andre ligger litt bak og ser an hva som lønner seg. Imidlertid vil Kina-bilene bli alvorlige konkurrenter til endel andre bilmerker.

Når jeg ser på det øvrige bil-landskapet så er det som de andre lever i svarte natta. Surrer rundt med "revolusjonerende" måter å pakke battericeller, når Tesla undersøker gruver og eksperimenterer med måter å fremstille råvarene mer effektivt, rett og slett fordi det er der flaskehalsene ligger til å få prisen på produktet ned. Dette er å ta miljøansvar på alvor folkens.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 23. september 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører i allerede dag med imponerende tall.
De er vel på akkurat samme stadiet?  8)

Du skal ha en bra nakke for å takle 0-100 på 2 sekunder... synes mine 3,5 sekunder er raskt...og det synes nakken min også... Ser at Musk mener de kjører raskere enn Lucid...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: stefse på onsdag 23. september 2020, klokken 11:29
Surrer rundt med "revolusjonerende" måter å pakke battericeller, når Tesla undersøker gruver og eksperimenterer med måter å fremstille råvarene mer effektivt, rett og slett fordi det er der flaskehalsene ligger til å få prisen på produktet ned. Dette er å ta miljøansvar på alvor folkens.
Det synes jeg var mest imponerende og. Hvis fremstillingen av Lithium er som de sa, så er det jo fantastisk. Kjøpte like godt sin egen Lithium gruve...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 06:45Hva skjedde egentlig?
Ja,vi fikk vite at bedre batterier kommer til nye biler ca 2022 og vi fikk vite noe om hvor mye bedre,ca 56%. Men hvor var nyheten? Rent bortsett fra året 2022 og 56% så finner jeg ikke noe nytt. Og at det kommer nye batterier er gammelt nytt. BYD har jo presentert mye mer spennende nyheter for norske elbil eiere for lenge siden. At de kommer med batterier som ikke påvirkes så mye av kulde og at bilene med slike batterier kommer nå i 2021.Mulig jeg hadde for høye forventningerååå. 2022 er jo en evighet til,og andre kan komme Tesla i forkjøpet allerede i 2021 på mange områder mhp batteriteknologi virker det som. Kom det noe mer spennende ut av nattens presentasjoner?

Den eneste grunnen til at dette ikke var nytt var at folk hadde funnet det ut på forhånd på bakgrunn av patenter, lekkasjer m.m. Men en halvering av pris per kWt er jo sensasjonelt. Også hvor mye man kan øke produksjonen med mindre lokaler, og en haug med andre ting som totalt sett rett og slett er revolusjonerende.

Hva har BYD presentert som er mer spennende? Batterier som ikke påvirkes så mye av kulde? Hva betyr det?

2022 er slett ikke en evighet til. Det er 15 måneder unna. De har allerede begynt pilotproduksjon, og det som vil ta tid er å skalere opp til masseproduksjon. Det vil være full masseproduksjon i 2022. Før det vil det være som med Model 3, at de starter med prøveproduksjon og så øker de den over tid.

Jeg må si at holdningen "ok, så de halverte prisen per kWt og en haug med andre revolusjonerende ting, men hva så?" er ganske merkelig.

emurof

Sitat fra: ModelS på onsdag 23. september 2020, klokken 07:23Jeg hadde håpet på noe mer nytt som f.eks facelift av Model S og Model X (skjer ingenting med dem).

Det var en batteridag, ikke alle mulige andre ting.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 08:02Nye batteripakke er interessant,  men hele pakken støpes inn i brannhemmende lim. Man bytter ikke en celle da. Enda høyere celle gjør heller ikke underverker for benplassen. Men smart å spare mye vekt=lavere forbruk=økt rekkevidde.

Det har vel samme høyde som før, bare at aktive ingredienser i batteriene tar mer plass og "innpakning" mindre.

Sitat$25000-bilen synes jeg var stusselig, men de sa jo ikke noe om specs, så vanskelig å vite hva de sammenligner med. Det er jo mange ok biler i den prisklassen allerede.

Hvordan kan du vite om bilen er stusselig når du ikke vet noe om den? Litt forutinntatt kanskje? Du har jo allerede bestemt deg for å rakke ned på Tesla uansett.

Hvor mange andre elbiler med kanskje 500 km rekkevidde eller mer er det i den prisklassen (husk at Musk har sagt at 300 miles er minimum av det folk vil finne akseptabelt i fremtiden)? Hvilke biler tenker du på egentlig?

SitatFSD om en måned, javel. Interessant at Nikola har fått sånn pepper for sin fakede video, mens Tesla sin fake FSD-video fra 2016 slapp de relativt lett unna. Vi får se om 3-6 måneder.

Fake FSD-video? Er det nødvendig å trolle?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører i allerede dag med imponerende tall.

Å, er Air i salg alt?

emurof

Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Ikke overraskende at aksjekursen faller, å satse penger på noe som kanskje kommer om noen år er vel det analytikere vanligvis fraråder. Hvis/når Tesla kan vise til framgang, vil nok kursen fort gå kraftig oppover, og får de dette til, vil de potensielt bli batteri-leverandør til mange andre også, og da vil alle angre på at de ikke kjøpte mer aksjer.
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.

Kanskje om noen år? 2022 er 15 måneder unna.

Ja, de som selger nå vil angre. Det er det som alltid skjer. De som skjønner det, kjøper. De som ikke skjønner det, sitter igjen med tapene sine.

Plaid er ikke for massene fordi det er ment å være en "cutting edge"-bil. Den vil koste mye fordi den kommer midt under opprampingen av de nye batteriene.

Contango

Det var da voldsomt, Emurof. Har du fått en injeksjon av Audi forum i armen? Det må være lov å skrive at egne forventninger ikke er møtt og utfordre Tesla på leveransene. Tesla har litt for ofte lovet mer enn de har levert på - hvorav FSD er et spesielt godt eksempel. Det var mange som hadde forventet mer konkret produkt innhold enn Plaid et år frem i tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Som kunde skulle jeg gjerne sett at Teslas antatt solide forsprang på batteri- og drivlinjekost kom meg til gode i form av vesentlig lavere pris enn konkurrentene.
Jeg vet USD jobbet mot dette, men valuta har også vært ulempe for andre bilmerker som selges i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Jeg lurer på om de av oss som så presentasjonen i går også ble påvirket av kvaliteten på den. Personlig synes jeg begge på scenen var lite inspirerende.  Særlig synes jeg Elon manglet energi og han fremsto som litt usunn.  Regien synes jeg også var delvis klossete og tilfeldig selv om presentasjonene var pedagogiske. De har tross alt hatt veldig lang tid på å forberede dette.

Bare meg som reagerte på det?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Magnus Hansen

Sitat fra: Contango på onsdag 23. september 2020, klokken 13:18
Jeg lurer på om de av oss som så presentasjonen i går også ble påvirket av kvaliteten på den. Personlig synes jeg begge på scenen var lite inspirerende.  Særlig synes jeg Elon manglet energi og han fremsto som litt usunn.  Regien synes jeg også var delvis klossete og tilfeldig selv om presentasjonene var pedagogiske. De har tross alt hatt veldig lang tid på å forberede dette.

Bare meg som reagerte på det?

Jeg har bare sett utdrag, men dette er jo typisk med teslapresentasjoner. Dårlig forberedt og stotrende Elon. Og generelt slurvete. De burde ansatt et par stykker fra Apple som kunne lært dem litt om dette. Og så må Elon klare å gi fra seg litt kontroll.  Noen litt lenger ned på rangstigen kunne tatt mesteparten av presentasjonen sånn at de kunne hatt noen som var bedre forberedt . Forstår at Elon ikke kan bruke timesvis på å terpe og trene på presentasjonen, men forstår heller ikke hvorfor han ikke kan delegere mer

RuneW

Sitat fra: emurof på onsdag 23. september 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 23. september 2020, klokken 08:56
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Plaid er vel ikke på topp annet enn på papiret. Lucide Air derimot kjører i allerede dag med imponerende tall.

Å, er Air i salg alt?

Mulig jeg husker feil, men var ikke den bilen Lucid satte rekord med en "performance" variant som ikke er den første som kommer i salg engang?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA