Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

OlaM

I sum: Veldig interessant og antagelig en solid push for elbiler på litt sikt. For vanlige bileiere opptatt av kjedelige ting lurer jeg på hvor lett det blir å bytte dårlige celler i et strukturelt batteri.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. september 2020, klokken 22:18
Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. september 2020, klokken 23:35
Er det ikke "back peddling" det heter 😁😁😁

*blålysene blinker, pirkepolitiet skrenser inn på plassen*

Nei, det heter faktisk "back pedaling". Peddling er noe annet.

Ja, kan bli lurt av fake news på Urban dictionary  ;)

Der står det jo det jeg sier, is it pedal or peddle.

Kan jo alltids sjekke en ordentlig ordbok https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/back-pedal
'21 3LR

emurof

Rent teknisk var dette sinnssyke greier. Massive reduksjon i kostnader, helt vill produksjonskapasitet, med mer.

Men det var nok litt mye teknisk og "kjedelig" for folk flest.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på onsdag 23. september 2020, klokken 01:02
I sum: Veldig interessant og antagelig en solid push for elbiler på litt sikt. For vanlige bileiere opptatt av kjedelige ting lurer jeg på hvor lett det blir å bytte dårlige celler i et strukturelt batteri.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. september 2020, klokken 22:18
Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. september 2020, klokken 23:35
Er det ikke "back peddling" det heter 😁😁😁

*blålysene blinker, pirkepolitiet skrenser inn på plassen*

Nei, det heter faktisk "back pedaling". Peddling er noe annet.

Ja, kan bli lurt av fake news på Urban dictionary  ;)

Der står det jo det jeg sier, is it pedal or peddle.

Kan jo alltids sjekke en ordentlig ordbok https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/back-pedal

Det var faktisk to bilder jeg hadde limt inn der - det første viste litt motsatt av det alle andre viste, mens det andre bildet var fra et annet sted som viste det de fleste steder viser.....selv om den kule sykkelvideoen og finnes under samme skrivemåte som den første. Gjesp.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Hva skjedde egentlig?
Ja,vi fikk vite at bedre batterier kommer til nye biler ca 2022 og vi fikk vite noe om hvor mye bedre,ca 56%. Men hvor var nyheten? Rent bortsett fra året 2022 og 56% så finner jeg ikke noe nytt. Og at det kommer nye batterier er gammelt nytt. BYD har jo presentert mye mer spennende nyheter for norske elbil eiere for lenge siden. At de kommer med batterier som ikke påvirkes så mye av kulde og at bilene med slike batterier kommer nå i 2021.Mulig jeg hadde for høye forventningerååå. 2022 er jo en evighet til,og andre kan komme Tesla i forkjøpet allerede i 2021 på mange områder mhp batteriteknologi virker det som. Kom det noe mer spennende ut av nattens presentasjoner?

TeslaModelX

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 06:45
Hva skjedde egentlig?
Ja,vi fikk vite at bedre batterier kommer til nye biler ca 2022 og vi fikk vite noe om hvor mye bedre,ca 56%. Men hvor var nyheten? Rent bortsett fra året 2022 og 56% så finner jeg ikke noe nytt. Og at det kommer nye batterier er gammelt nytt. BYD har jo presentert mye mer spennende nyheter for norske elbil eiere for lenge siden. At de kommer med batterier som ikke påvirkes så mye av kulde og at bilene med slike batterier kommer nå i 2021.Mulig jeg hadde for høye forventningerååå. 2022 er jo en evighet til,og andre kan komme Tesla i forkjøpet allerede i 2021 på mange områder mhp batteriteknologi virker det som. Kom det noe mer spennende ut av nattens presentasjoner?

Vel, du kan bestille Model S Plaid dersom du har 1.4 mill å avse :P
Leveres 2021 (dersom du er heldig).

Jeg hadde håpet på noe mer nytt som f.eks facelift av Model S og Model X (skjer ingenting med dem).

rfagerdal

Sitat fra: ModelS på onsdag 23. september 2020, klokken 07:23
Vel, du kan bestille Model S Plaid dersom du har 1.4 mill å avse :P
Leveres 2021 (dersom du er heldig).

Jeg hadde håpet på noe mer nytt som f.eks facelift av Model S og Model X (skjer ingenting med dem).

Det er jo en god mulighet for at de oppgraderer denne innen release selv om de ikke sa noe i går kveld ? Er jo ca ett år igjen før levering starter.
Gav meg litt uti Q/A, ble dette spurt om ?

OlaM

Det mest interessante syntes jeg egentlig var muligheter for litium-utvinning andre steder, det er sikkert en tanke som ikke er tenkt nok før. Samme med produksjonen av nikkel, der det er en veldig kompleks og skitten verdikjede pga legacy-greier. Her kan Tesla pushe for endringer. De andre bilprodusentene hadde aldri vært i nærheten av å gjøre noe sånt. Men alle nyheters mor ble det definitivt ikke, aksje-twitter er i harnisk over at ikke manna regner fra himmelen.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. september 2020, klokken 06:33
Det var faktisk to bilder jeg hadde limt inn der - det første viste litt motsatt av det alle andre viste, mens det andre bildet var fra et annet sted som viste det de fleste steder viser.....selv om den kule sykkelvideoen og finnes under samme skrivemåte som den første. Gjesp.

Det er fordi det er en veldig vanlig skrivefeil, samme som f.eks. loser/looser.
'21 3LR

daktari

Veldig spennede tilnærming til batteriproduksjon. Fremstår imponerende. Dessverre virket det å være protype-stadie, og spesielt dette med tørrproduksjon var uklart om de overhodet lykkes. Hvordan ligger de store konkurrentene an?

Nye batteripakke er interessant,  men hele pakken støpes inn i brannhemmende lim. Man bytter ikke en celle da. Enda høyere celle gjør heller ikke underverker for benplassen. Men smart å spare mye vekt=lavere forbruk=økt rekkevidde.

$25000-bilen synes jeg var stusselig, men de sa jo ikke noe om specs, så vanskelig å vite hva de sammenligner med. Det er jo mange ok biler i den prisklassen allerede.

FSD om en måned, javel. Interessant at Nikola har fått sånn pepper for sin fakede video, mens Tesla sin fake FSD-video fra 2016 slapp de relativt lett unna. Vi får se om 3-6 måneder.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stefse

Det er nok langt frem enda, men Tesla gjør det riktige og går helt ned på råstoff og gruve-nivå når det gjelder produksjonen av produktene sine.
De andre bilprodusentene er så langt bak at det kommer til å bli et konkurranseproblem... De kan risikere å bli pålagt å avgi produksjonskapasitet til batterier til andre biler(!)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Contango

Som flere her skriver - langt frem til produktendringer for kundene. Lett å tolke det dithen at de nye batteriene skal produseres før bilene blir oppdatert med «selvbærende» batteri og nytt design. Det vil ta tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Ikke overraskende at aksjekursen faller, å satse penger på noe som kanskje kommer om noen år er vel det analytikere vanligvis fraråder. Hvis/når Tesla kan vise til framgang, vil nok kursen fort gå kraftig oppover, og får de dette til, vil de potensielt bli batteri-leverandør til mange andre også, og da vil alle angre på at de ikke kjøpte mer aksjer.
Plaid er jo heller ikke for massene, så den er jo bare for å understreke at Tesla er på topp ang ytelse/rekkevidde.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Flott med konkurranse i dette markedet,og akkurat nå synes jeg Tesla ikke lenger har den ledelsen de en gang hadde. Akkurat nå synes jeg BYD sine Blade batterier er mer spennende. De skal levere batterier til Mercedes og det neste året vil nok preges av mye tøffere konkurranse for Tesla. Ja,Tesla har fortsatt en ledelse totalt sett mhp effektive elbiler med premium ytelse,men avstanden til f.eks BYD er nå mye mindre. Jeg trodde Tesla igjen ville levere noe som indikerte at de fortsatt lå årevis foran de andre. Der synes jeg de skuffet nå.

Magnus Hansen

#117
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 09:17
Flott med konkurranse i dette markedet,og akkurat nå synes jeg Tesla ikke lenger har den ledelsen de en gang hadde. Akkurat nå synes jeg BYD sine Blade batterier er mer spennende. De skal levere batterier til Mercedes og det neste året vil nok preges av mye tøffere konkurranse for Tesla. Ja,Tesla har fortsatt en ledelse totalt sett mhp effektive elbiler med premium ytelse,men avstanden til f.eks BYD er nå mye mindre. Jeg trodde Tesla igjen ville levere noe som indikerte at de fortsatt lå årevis foran de andre. Der synes jeg de skuffet nå.

Nå er jo BYD bladebatterier basert på LFP kjemi med en del åpenbare svakheter. Ellers er det veldig vanskelig for noen uten særdeles god innsikt å vurdere hvor disse forskjellige produsentene er om 3 år.

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 08:02
Veldig spennede tilnærming til batteriproduksjon. Fremstår imponerende. Dessverre virket det å være protype-stadie, og spesielt dette med tørrproduksjon var uklart om de overhodet lykkes. Hvordan ligger de store konkurrentene an?

Nye batteripakke er interessant,  men hele pakken støpes inn i brannhemmende lim. Man bytter ikke en celle da. Enda høyere celle gjør heller ikke underverker for benplassen. Men smart å spare mye vekt=lavere forbruk=økt rekkevidde.

$25000-bilen synes jeg var stusselig, men de sa jo ikke noe om specs, så vanskelig å vite hva de sammenligner med. Det er jo mange ok biler i den prisklassen allerede.

FSD om en måned, javel. Interessant at Nikola har fått sånn pepper for sin fakede video, mens Tesla sin fake FSD-video fra 2016 slapp de relativt lett unna. Vi får se om 3-6 måneder.


De sa jo de allerede kjørte testproduksjon, men at de trengte ett år på å verifisere at dette fungerte som det skal, og produktene kan kommersialiseres.


At det tar lengre tid å få rampet opp i storskala, og at de ser ikke bare på behovet for de neste 3 årene, men for ihvertfall 10 år frem i tid, ble tatt opp. Men det virker som mye er ganske klart allerede, og noe de allerede har jobbet en god del med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Med all hype og spekulasjoner som verserer på youtube og andre nettsteder (selv om jeg ikke ser de, ser bare av kommentarene i Tesladelen at en god del sannsynligvis plukker opp infoen sin derifra) om Tesla må man vel si at presentasjonen var en skuffelse. Elon hintet jo om skuffelsen allerede på mandag, han har nok også fått med seg de ville spekulasjonene.

Det er uansett veldig gode batterinyheter som blir presentert av Tesla og personlig er jeg ikke skuffet, men veldig positiv til 56% økning i rekkevidde. Om det først skal komme i 2022 ser jeg ikke på som noe problem, problemet er vel om det blir forsinkelser og kanskje bare blir brukt i feks Roadster og cybertruck i starten slik at vi som vil ha mer vanlige biler ikke får denne teknologien før om mange år.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA