Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. august 2020, klokken 22:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2020, klokken 12:55
- Silisium-nanotråd-anode, slik Amprius jobber med. Dette kan øke energitetthet betraktelig.

Er ikke helt sikker på om denne teknologien er helt klar enda?  Med de har også andre teknologier som gjør at Tesla kan øke Silisium andelen av anoden ytterligere (de har jo alt innført noe Silisium der), og med *planer* om å gå over til Silisium-nannotråd-anode så snart teknologien er moden nok i løpet av en ca. 2-3-4 år. Men så klart, tar jeg feil her så blir jeg i alle fall ikke trist av den grunn ;)

Vel, nå har Elon avkreftet at det skjer noe som helst mellom Tesla og Amprius, så da er det nok hverken Silisium-nannotråd-anode eller noe annet på gang fra disse.

SitatCleanTechnica @cleantechnica
Tesla & Amprius — What Is Going On?
SitatTesla fans have zeroed in on a battery startup called Amprius. A number of clues indicate that it may be or may have been acquired by Tesla, or at least plays a role in Tesla's battery innovation and...
cleantechnica.com
2:56 a.m. · 27. aug. 2020·WordPress.com

SitatElon Musk @elonmusk
41m

Nothing

SitatElon Musk @elonmusk
19m

But actually nothing. Was surprised to hear they're across the road. Adding silicon to carbon anode makes sense. We already do. Question is just what ratio of silicon to carbon & what shape? Silicon expands like crazy during discharge & comes apart, so cycle life is usually bad.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#16
Ja, han forklarte også bildet: https://twitter.com/elonmusk/status/1298880004332412929

Så bytt ut "silicon nanowire" med "tabless electrodes". (Glemte helt av det patentet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. august 2020, klokken 22:03Er heller ikke overbevist om at de er helt klare for V2G enda, på tross av all hypen rundt dette nå i det siste.  Men også her kan de snakke om en strategi mot dette i en ikke alt for fjern fremtid.
Jeg tenker de er klare når de ruller ut "million mile" batterier. Og det tror jeg skjer rundt årsskiftet, i en eller annen form. Senest 2021.

Det er jo litt sånn at hvorfor skal man ha behov for å kunne kjøre kanskje 2 millioner km over levetiden til en bil? Normalen er nærmere 200k, altså utnytter man 10% av levetiden til batteriet.

Jeg tror ikke Tesla ville ha ofret noe for å få inn V2G, men når god levetid er en heldig bivirkning av maxwell-teknologien, så gir det mening å gjøre det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. august 2020, klokken 09:47
Jeg tenker de er klare når de ruller ut "million mile" batterier. Og det tror jeg skjer rundt årsskiftet, i en eller annen form. Senest 2021.

Det er jo litt sånn at hvorfor skal man ha behov for å kunne kjøre kanskje 2 millioner km over levetiden til en bil? Normalen er nærmere 200k, altså utnytter man 10% av levetiden til batteriet.

Jeg tror ikke Tesla ville ha ofret noe for å få inn V2G, men når god levetid er en heldig bivirkning av maxwell-teknologien, så gir det mening å gjøre det.

Jeg er helt enig med deg i rasjonaliteten, bare ikke like optimistisk når det gjelder tidshorisonten. Men klart, kan ta feil :)
Model S 85D

Magnus Hansen

Vil tro alt er kompromisser. Veldig lang levetid vil være negativt for kostnad eller vekt feks.

Men kan jo hende det blir noe som er mest aktuelt for semi i første omgang. Kanskje de i større grad har forskjellige batterityper for forskjellige biler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. august 2020, klokken 09:35
Ja, han forklarte også bildet: https://twitter.com/elonmusk/status/1298880004332412929

Så bytt ut "silicon nanowire" med "tabless electrodes". (Glemte helt av det patentet.)

Får håpe han har mer juicy info å komme med enn "foldede strømsamlere øverst / nederst i cellen":D
Men fyttikatta hvor spennende batteriutviklingen er! Det er jo bare tilfeldigheter at bilene kan kjøre 40 mil på en lading, og ikke 4 mil eller 400 mil.... så plutselig finner noen på noe som får bilen til å kjøre 400 mil :-)
Tesla Model Y                         2021-

Larsebass

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. august 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. august 2020, klokken 09:35
Ja, han forklarte også bildet: https://twitter.com/elonmusk/status/1298880004332412929

Så bytt ut "silicon nanowire" med "tabless electrodes". (Glemte helt av det patentet.)

Får håpe han har mer juicy info å komme med enn "foldede strømsamlere øverst / nederst i cellen":D
Men fyttikatta hvor spennende batteriutviklingen er! Det er jo bare tilfeldigheter at bilene kan kjøre 40 mil på en lading, og ikke 4 mil eller 400 mil.... så plutselig finner noen på noe som får bilen til å kjøre 400 mil :-)

Da er det bare å dra til Stockholm for å hente Nobel-prisen, i alle fall. :)
Tesla X75D.

Veggen



Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. august 2020, klokken 09:47
Det er jo litt sånn at hvorfor skal man ha behov for å kunne kjøre kanskje 2 millioner km over levetiden til en bil?

Robotaxi

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 27. august 2020, klokken 12:27
Vil tro alt er kompromisser. Veldig lang levetid vil være negativt for kostnad eller vekt feks.

Det vil nok oftest være slik ja, men det MÅ ikke nødvendigvis være det.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 27. august 2020, klokken 12:27
Men kan jo hende det blir noe som er mest aktuelt for semi i første omgang. Kanskje de i større grad har forskjellige batterityper for forskjellige biler

Helt siden de lanserte Semi og Roadster - og siden Cybertruck - har jeg i alle fall selv vært overbevist om at spesifikasjonene de oppga fordret en del videreutvikling av batteriene i forhold til dagens batterier. Så ja, tror bestemt at de nye batteriene først og fremst går til disse nye modellene. Og kanskje Plaid Model S/X.
Model S 85D

Counterpointer

Tror battery day vil dreie seg hovedsaklig om batterier. Tesla har/skal jo lage egne celler, tror det kommer noe om sterkt redusert kostnad....

OG «one more thing!»

Elon har noe i ermet som er på linje med Roadster 2 som kom på Semi og tok all oppmerksomhet.

Aner ikke hva det er, men en Roadster med Space X pakke kunne vært mulig og ville ikke lagt mer forventningspress på selskapet. Det hadde vært på tide å kommet med noe nå! Hadde jeg betalt 200k $ for reservasjon for flere år siden hadde jeg forventet noe.

JorEl

Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Jeg håper på at Tesla har utviklet et nytt batteri, der 12v-batteriet blir avlegs. Eller ett helt nytt lithiums-12v som tåler mye. Tror 12v-batt er en svakhet for alle elbiler.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Nå skal ikke hverken jeg eller noen andre her fortelle deg hva du trenger eller ønsker ;)

Men nå er vel "the million miles batteries" helst beregnet på Tesla Semi, og ikke de vanlige sedan/SUV'ene som vi vanlig privatpersoner skal kjøpe. Og for Semi vil lang batterilevetid være alfa og omega for lønnsomheten.

Men selv hadde jeg også satt pris på slike batterier i min bil. Ikke fordi jeg forventer at en vanlig personbil skal vare så lenge, men om batteriene skal holde 1,6 millioner km før de er "døde" (70% restkapasitet?  80%?) så bør det være svært liten degradering av batteriene og dermed rekkevidden til bilen innen en normal livstid for bilen. Uten å ha regnet nøye på det bør batteriet fortsatt ha en 95-92,5% restkapasitet ved EOL etter la oss si 400k km.

Det er verd litt enten man har tenkt å beholde bilen lenge, eller om man skal selge bilen som brukt. Dessuten vil batteriet fortsatt være svært brukbare i mange år etter EOL for bilen, og dermed ha en enda større verdi for "second life use" når bilen blir skrapet.

Så "the million miles batteries", ja takk :)
Model S 85D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2020, klokken 12:37
Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Nå skal ikke hverken jeg eller noen andre her fortelle deg hva du trenger eller ønsker ;)

Men nå er vel "the million miles batteries" helst beregnet på Tesla Semi, og ikke de vanlige sedan/SUV'ene som vi vanlig privatpersoner skal kjøpe. Og for Semi vil lang batterilevetid være alfa og omega for lønnsomheten.

Men selv hadde jeg også satt pris på slike batterier i min bil. Ikke fordi jeg forventer at en vanlig personbil skal vare så lenge, men om batteriene skal holde 1,6 millioner km før de er "døde" (70% restkapasitet?  80%?) så bør det være svært liten degradering av batteriene og dermed rekkevidden til bilen innen en normal livstid for bilen. Uten å ha regnet nøye på det bør batteriet fortsatt ha en 95-92,5% restkapasitet ved EOL etter la oss si 400k km.

Det er verd litt enten man har tenkt å beholde bilen lenge, eller om man skal selge bilen som brukt. Dessuten vil batteriet fortsatt være svært brukbare i mange år etter EOL for bilen, og dermed ha en enda større verdi for "second life use" når bilen blir skrapet.

Så "the million miles batteries", ja takk :)

Kan jo virke som de er inne på en kobolt-fri versjon med kortere levetid, men som blir mye billigere å lage. Da kan de gjerne ha overkapasitet i antall kWh, sånn at 70% gjenstående kapasitet er flere kWh enn 90% var med kobolt-batteriene...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2020, klokken 12:37
Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Nå skal ikke hverken jeg eller noen andre her fortelle deg hva du trenger eller ønsker ;)

Men nå er vel "the million miles batteries" helst beregnet på Tesla Semi, og ikke de vanlige sedan/SUV'ene som vi vanlig privatpersoner skal kjøpe. Og for Semi vil lang batterilevetid være alfa og omega for lønnsomheten.

Men selv hadde jeg også satt pris på slike batterier i min bil. Ikke fordi jeg forventer at en vanlig personbil skal vare så lenge, men om batteriene skal holde 1,6 millioner km før de er "døde" (70% restkapasitet?  80%?) så bør det være svært liten degradering av batteriene og dermed rekkevidden til bilen innen en normal livstid for bilen. Uten å ha regnet nøye på det bør batteriet fortsatt ha en 95-92,5% restkapasitet ved EOL etter la oss si 400k km.

Det er verd litt enten man har tenkt å beholde bilen lenge, eller om man skal selge bilen som brukt. Dessuten vil batteriet fortsatt være svært brukbare i mange år etter EOL for bilen, og dermed ha en enda større verdi for "second life use" når bilen blir skrapet.

Så "the million miles batteries", ja takk :)

Får jo håpe det da blir mulig å kjøpe bil uten batteripakke, og så bare sette den på et nytt chassis...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. august 2020, klokken 14:43
Kan jo virke som de er inne på en kobolt-fri versjon med kortere levetid, men som blir mye billigere å lage. Da kan de gjerne ha overkapasitet i antall kWh, sånn at 70% gjenstående kapasitet er flere kWh enn 90% var med kobolt-batteriene...

Dette er nytt for meg. Har du noen kilder som kan underbygge dette?

Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 19:52
Får jo håpe det da blir mulig å kjøpe bil uten batteripakke, og så bare sette den på et nytt chassis...

;)

Når din da drøyt 20 år gamle bil avgår med en naturlig død vil jeg tro det burde være mulig å få fatt i en ~9-10 år gammel utgave med ett defekt batteri (flom, punktering etc.) til en billig pris som du så kan putte ditt gamle batteri i :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA