Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. september 2020, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på søndag 27. september 2020, klokken 11:34
Interessant den videoen fra Munro.
Blås i ny kjemi, gi meg større celler og den selvbærende pakken nå!
Merk at han skryter litt av Jaguars kjøleløsning også.
Veldig mye skryt her ja, men ikke noe snakk om hvordan det blir å reparere på.

God kjøleløsning er tydeligvis ikke nok for god ladefart....
Dagens batterier er vel ikke særlig vedlikeholdsvennlige, men med 4680 vil antall celler være en brøkdel, og derfor ha mange færre skjøre koblinger. Kjølekanaler mellom cellene vil det kanskje ikke være behov for. Færre ting som kan svikte.
Tabless batterier har mye lavere indre motstand, noe som betyr mindre utvikling av varme. Tesla påstår at det fjerner problemet med varmgang. Da vil man ikke ha behov for samme kjøling.
Har ikke funnet ut noe om egenskapene når batteriet er kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Bra med Munro gjennomgangen. Hjalp litt. Men det er mange som strever med å forstå når de nye batteriene kommer: https://www.autoweek.com/news/technology/a34124027/heres-what-teslas-tabless-battery-promises/

Er det noen som enkelt kan forklare hva tabless batterier er? Min forståelse er at med «tab batterier» går elektronene fra innerst til ytterst i batteriet og ender opp i «tabs» i hver ende. Altså langt å reise for elektronene i et større batteri. Tabless betyr at elektronene går mellom bunn og topp i batteriet og at endesidene da er direkte ledere?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. september 2020, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på søndag 27. september 2020, klokken 11:34
Interessant den videoen fra Munro.
Blås i ny kjemi, gi meg større celler og den selvbærende pakken nå!
Merk at han skryter litt av Jaguars kjøleløsning også.
Veldig mye skryt her ja, men ikke noe snakk om hvordan det blir å reparere på.

God kjøleløsning er tydeligvis ikke nok for god ladefart....
kan neppe repareres. I beste fall resirkuleres, etter at de har løst opp alt limet.. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Hvis bilen er så skadet at det må repareres så spørs det om ikke bilen måtte vært skrotet uansett.

Contango

Det er jo mange batterifeil som ikke har noe med ulykker å gjøre. Jeg lurer også på hvordan kostnadene over tid kan holdes under kontroll med en så strukturelt innlåst løsning.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

emurof

Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 19:36Det er jo mange batterifeil som ikke har noe med ulykker å gjøre. Jeg lurer også på hvordan kostnadene over tid kan holdes under kontroll med en så strukturelt innlåst løsning.

Hvilke kostnader?

Hvis batterifeil skjer uten ulykke så er det jo garantisak.

Contango

Skrotes bilen etter garantiperioden? Dessuten er kostnadene de samme enten Tesla dekker de for deg eller ikke. De må jo ha en eller annen vag ide om hvordan de selv skal fikse defekte batterier? Eller? 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 19:36
Det er jo mange batterifeil som ikke har noe med ulykker å gjøre. Jeg lurer også på hvordan kostnadene over tid kan holdes under kontroll med en så strukturelt innlåst løsning.
Spørs om ikke løsningen er så solid og har så mange fordeler at de bare bytter hele pakker på de få som får problemer.

Det er jo egentlig det de ofte gjør i dag med å sette inn en byttepakke, mens den skadede repareres for så å bytte de igjen.
I det nye oppsettet bare byttes det og den skadede går til Second life eller third life evt resirkuleres. De sparer en god del jobb på verksted med å bare bytte hel pakke.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:16
Skrotes bilen etter garantiperioden? Dessuten er kostnadene de samme enten Tesla dekker de for deg eller ikke. De må jo ha en eller annen vag ide om hvordan de selv skal fikse defekte batterier? Eller?
De kan ha en god innbyttepris på batterier utenfor perioden siden de har et sirkulært livsløp for batterier.

Contango

Vet du hva de gjør i dag, Knut? Batteripakkene består vel i dag av tre separate enheter. Når et batteri ryker, skroter de hele den enheten som ryker eller resirkulerer de på cellenivå?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Jeg VET ikke hva de gjør. Jeg hører bare at de sier de bytter moduler eller hele batteriet.
De sier vel at de resirkulerer 100% av alt som ikke brukes.

Contango

OK. Kanskje forskjellen da ikke er så stor.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:38
Vet du hva de gjør i dag, Knut? Batteripakkene består vel i dag av tre separate enheter. Når et batteri ryker, skroter de hele den enheten som ryker eller resirkulerer de på cellenivå?
Dagens batterier består av moduler (4 stk i TM3) kapslet inn i en kasse. Kassa er er skrudd og limt sammen, og etter det jeg vet, ødelegges lokket på kassen når den åpnes. Modulene ser ut til å kunne byttes ut, men man kan ikke reparere dagens batterier på cellenivå, da disse er limt sammen innbyrdes og med kjølekanalene.
Se video: https://www.youtube.com/watch?v=4JiDZVO9NdM
Når det gjelder det nye struktruelle batteriene vil disse også limes, minimum i topp og bunn, men det ser ikke ut til å bli kjølekanaler mellom cellene. Det forenkler det hele betraktelig. Det store spørsmålet er om det vil bli mulig å åpne den nye "batterikassa" i det hele tatt. Vil det være et deksel under hver modul som kan fjernes og vil det i då fall bli mulig å løsne "limet". Hvis ikke blir det vel å betrakte som delebil for Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:18
Vil det være et deksel under hver modul som kan fjernes og vil det i då fall bli mulig å løsne "limet". Hvis ikke blir det vel å betrakte som delebil for Tesla.

Om jeg har oppfattet rett har de droppet hele begrepet om moduler. Men antar de kan bytte ut hele den strukturelle pakken med battericeller i sin helhet. Så er spørsmålet om de sitter med en "delebatteripakke" eller om noe kan gå til "second life" evnt. resirkulering.

Greit nok så lenge bilen er under garanti, men kan bli dyrt utenom dersom de ikke tilbyr en god innbyttepris på den gamle pakken.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA