Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Li-ion var vel også en utfordring og/eller umulig før man fikk det til? Det gjelder vel strengt tatt de fleste innovasjoner?

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 12:45

Det største produktet jeg var kjent med som er i solid state er en powerbank. Det er vel produksjonsmetoden som er utfordringen slik jeg forstår det.

Men hva med dette da:

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/09/25/daimler-electric-bus-citaro-solid-state-battery-pack/amp/

«Daimler unveils electric bus with 441 kWh solid-state battery pack»
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. september 2020, klokken 13:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 12:45

Det største produktet jeg var kjent med som er i solid state er en powerbank. Det er vel produksjonsmetoden som er utfordringen slik jeg forstår det.

Men hva med dette da:

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/09/25/daimler-electric-bus-citaro-solid-state-battery-pack/amp/

«Daimler unveils electric bus with 441 kWh solid-state battery pack»
Nå vet jeg om den også

Litt rart om Daimler har klart det som beskrives som «holy grail» for batterier, uten at det blir noe mer enn en Electrec artikkel. Siden det er i en buss så kan en jo mistenke at det kan være både stort og tungt. Samt «en svale gjør ikke en sommer».....

Men kommer EQC med solid state i 2021 så blir jeg imponert og sterkt korrigert.

trikola

En annen artikkel -  https://www.electrive.com/2020/09/23/ecitaoro-g-to-reach-220-km-range-with-solid-state-batteries/ - om bussen sier at disse batteriene er dårlig egnet til hurtiglading:

"The solid-state batteries are said to be "only very limited" in terms of their suitability for rapid charging"



TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

daktari

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 13:21
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. september 2020, klokken 13:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 12:45

Det største produktet jeg var kjent med som er i solid state er en powerbank. Det er vel produksjonsmetoden som er utfordringen slik jeg forstår det.

Men hva med dette da:

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/09/25/daimler-electric-bus-citaro-solid-state-battery-pack/amp/

«Daimler unveils electric bus with 441 kWh solid-state battery pack»
Nå vet jeg om den også

Litt rart om Daimler har klart det som beskrives som «holy grail» for batterier, uten at det blir noe mer enn en Electrec artikkel. Siden det er i en buss så kan en jo mistenke at det kan være både stort og tungt. Samt «en svale gjør ikke en sommer».....

Men kommer EQC med solid state i 2021 så blir jeg imponert og sterkt korrigert.
kanskje fordi Daimler 1) mener dette er noe umodent
2) de er et avkastninsselskap og ønsker ikke en urolig aksjepris
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 26. september 2020, klokken 13:45
kanskje fordi Daimler 1) mener dette er noe umodent
2) de er et avkastninsselskap og ønsker ikke en urolig aksjepris
Nr 2 har de ikke så stor kontroll på, men nr 1 er nok veldig sannsynlig

Contango

Sylinderiske batterier er billigere å produsere enn de andre typene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Cobos

Jeg tenker jeg kan nevne at folk muligens blir lurt av at Tesla kaller den nye batterifabrikken sin en pilot-plant. Dette er IKKE en liten fabrikk. Dette er en MASSIV fabrikk. Ihvertfall i produksjonen.
Det er litt krangling om akkurat tall men jeg har sett tall på 280GWt til 320GWt for verdensproduksjonen av Li-ion produksjon i 2019. Dette gjelder småelektronikk, stasjonære batterier og transport. Altså i praksis all batteriproduksjon med unntak av alkaliske og blybatterier som ikke er store mengdene i hverken GWt eller verdi.

Tesla sin "lille" fabrikk skal altså innen 18 mnd stå for ca 30% økning av verdensproduksjonen.
Northvolt Ett når den er ferdig i 2023, altså ca 15 mnd etter at Tesla har rampet sin lille fabrikk skal produsere 32-40GWt eller ca en tredjedel av det Tesla ramper på kortere tid.

Mitt anslag er at idet denne fabrikken er rampet tar det under et år å bygge en kopi et annet sted. Battery day handlet om pris og PRODUKSJON av batterier. Hvordan kan vi øke produksjonen fortest mulig. Altså ikke hvordan får det beste batteriet? Hvordan får vi veldig veldig mange av gode nok batterier. Og i prosessen blir batteriene ganske mye bedre. Merk at den største reduksjonen var i pengene det kostet å bygge batterifabrikker, og sånn sett er ofte kostnad å bygge koblet mot tiden det tar å bygge.

PS: Som kjemiker, det å slippe svovelsyren i metallfremstillingen er meget gunstig av prosess og miljøhensyn.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

emurof

Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 21:09
Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 21:08
Sitat fra: Storg på torsdag 24. september 2020, klokken 09:224680 med tabless. Men uten ny kjemi, for den hadde de ikke fått til enda.

Det de ikke hadde fått stabilt nok var "tørrbelegget", der de hadde fått det til under produksjon, men det var ikke stabil nok kvalitet. De sa ikke noe om at ikke alt det andre ikke var på plass, såvidt jeg kan huske.
Men de sa heller ikke at det var på plass.

Jo, for de sa at de allerede hadde satt i gang produksjon ved pilotlinjer, og de nevnte ikke noe annet som ikke var på plass. Siden de konkret nevnte tørrbelegget som noe de fortsatt måtte jobbe med så vil man ved å utelukke alt de ikke nevnte kunne gå ut ifra at det også var det eneste.

emurof

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. september 2020, klokken 21:19Men poenget mitt var vel at alle egentlig visste alt dette på forhånd.

Bare fordi smarte folk hadde gjort detektivarbeid.

SitatOg vi fikk noen svar - men ikke nødvendigvis den hellige gralen som solid state batterier.

Hvorfor er SS-batterier den hellige gralen?

SitatUansett - jeg mener det hadde nyhetsinteresse, men innholdet og konklusjonene var litt vage - ja de har noe spennende på gang, men det virket ikke som de var kommet så langt som en kunne få inntrykk av på forhånd.

Hva ga deg det inntrykket? De har allerede de nye batteriene under produksjon, men det tar naturligvis tid å øke produksjonen, på samme måte som det tok tid med Model 3.

SitatMen dette er typisk Tesla - de kommer med promiseware år før vi får se det ferdige produktet. VW presenterte ID.4 her i går - du kan få bilen i Januar. Tesla presentere også en ny model S - Plaid - om du er heldig får du den til jul 2021. Tesla er flinke - har fantastiske ingeniører men de lever på en måte hele tiden på kreditt - de selger noe lenge før produksjonslinjen er klare. Nå solgte de ny batteriteknologi minst ett år før vi får se dem i en bil.

Haha, for ingen andre enn Tesla kunngjør produkter lenge før de kommer? ID.4 ble vist frem som konseptbil i 2017. På den annen side ble Model Y vist frem for første gang i 2019, bare litt over et år før den ble levert til kunder.

Så der bommet du ganske heftig :D

Burger

Sitat fra: Handyman på fredag 25. september 2020, klokken 23:10
Fra mitt ståsted oppsummerer Munro det ganske godt her:
https://youtu.be/jKrFAcNgG40?t=1174
Takk for fin lenke, veldig bra at Bob Galyen var med som både motvekt og informasjon at det skjer ting andre steder også.

Så for meg med tanke på miljø og overgang til kun fornybar energi så er worst case scenario at Tesla lykkes med 60% av det de presenterte, middels resultat er at Tesla lykkes 100% og absolutte beste er at Tesla lykkes samt det kommer mye nyskapning fra andre aktører i tillegg.

Det som jeg også syntes var veldig interessant med battery day er at dersom det stemmer at de kan ta vekk mange unødvendige steg i fra råvarer til ferdig produkt, så vil det tvinge andre råvareprodusenter til å begynne å tenke på prosessene sine på nytt og kanskje gjøre de enklere og mer miljøvennlig.

Jeg sliter med å finne noe negativt i presentasjonen, bortsett fra at Musk sier nesten noe mellom linjene, men korrigerer seg selv. Må se presentasjonen en gang til for å sette fingeren på det. TV predikanter bruker samme taktikk, men må studere det for å se om følelsen jeg har surrende i bakhodet er feil eller ikke. Liker jo veldig den direkte måten Elon snakker på.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 19:10

Hva ga deg det inntrykket? De har allerede de nye batteriene under produksjon, men det tar naturligvis tid å øke produksjonen, på samme måte som det tok tid med Model 3.



De har ikke de nye batteriene under produksjon - de arbeider med å sette opp en produksjonslinje

Et enkelt google søk kan bekrefte det :

https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

Et kjennetegn hos enkelte Tesla fan er jo nettopp at de tror produktet er der allerede når det annonseres.
Dette ser en jo gjerne på diskusjonsforum der folk spør hvilken bil de skal kjøpe i dag - da kommer det ofte slengere inn fra venstre om kommende produkter fra Tesla. Sagt det før og gjentar det gjerne - mange Tesla fans lever i fremtiden på godt og vondt....

Sitat

Haha, for ingen andre enn Tesla kunngjør produkter lenge før de kommer? ID.4 ble vist frem som konseptbil i 2017. På den annen side ble Model Y vist frem for første gang i 2019, bare litt over et år før den ble levert til kunder.

Så der bommet du ganske heftig :D

Nei - en konseptbil kan du ikke kjøpe.
Tesla kunngjør nye biler omtrent der andre kunngjør konseptbiler - og du kan bestille bilen med en gang.
Eller mener du f.eks at Model Y som ble presentert var en konseptbil du kunne bestille?
Model Y har ingen norske  kunder fått ennå - men du har kunnet bestille den fra dag 1 den ble lansert.
Slik det ser ut nå så drøyer det ennå en stund før model Y kommer til norske kunder.

Synes jeg traff 100% - men så kommer det sikkert ann hvilke øyner en bruker.

z4rd

#207
Men du velger fortsatt å ignorere det faktum at den leveres ut til amerikanske kunder.

Akkurat på samme måte som de andre modellene Tesla har lansert og produsert tidligere. Det gikk også 1 år fra S og 3 f.eks. ble levert i USA før de kom til Norge. Til sammenligning, e-tron... Den 24. april 2017 reserverte jeg og betalte 20k. Det var samme dag de åpnet for reservasjon og bilen ble lansert, og Norge var først. Når ble første bilen levert til kunde i Norge? Det var vel i løpet av februar/mars 2019.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amoss

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 19:50
De har ikke de nye batteriene under produksjon - de arbeider med å sette opp en produksjonslinje

Nå er ikke jeg synsk, og ikke har jeg intern kunnskap om hva som skjer bak lukkede dører hos Tesla. Men denne batteridagen ble jo utsatt to ganger fordi smittesituasjonen ikke til lot dem å ta med publikum for å se dem alt operative produksjonslinjen til "Roadrunner" prosjektet. Til slutt måtte de bite i det sure eplet å nøye seg med å vise den frem som film i den smittebegrensede presentasjonen.

Ja, de jobber forsatt med å få ned feilraten og opp produksjonstakten. De fortalte oss også om hvilke problemer de sliter med der. Men jo, de HAR en produksjonslinje klar og i gang dersom de ikke direkte løy til oss. Har du noe grunnlag til å påstå at de gjorde det?  I så fall synes jeg at du bør dokumentere det her - eller la være å påstå det.
Model S 85D

hELgenen

Les her :

https://cleantechnica.com/2020/09/22/everything-you-need-to-know-about-teslas-new-4680-battery-cell/

"This is not just a concept or a rendering," Baglino said. "We are starting to ramp up manufacturing of these cells at our pilot 10 GWh production facility just around the corner."

Så - de er i ferd med å starte opp en pilot produksjon - mao. de har ikke fått orden på dette ennå, men har en prøveproduksjon på gang.

""It will take awhile to get to the 10 GWh [annualized] production capacity," Musk said. The company expects to have the kinks in the new production lines ironed out in the next 12 months. "

Mao. det er fortsatt en del som må på plass før de er 100% oppe å går.

Jeg leser dette som at de ennå arbeider med å få på plass en fungerende produksjonslinje.
Å lage noen få batterier i en prøveproduksjon er ikke det samme som å ha en fungerende fabrikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA