Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MDG om E18-flertall: Tidenes miljøsvik i Oslo-regionen Virkelig?

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 25. august 2020, klokken 11:43

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hvorfor skal det være miljømessig svik å få 4,4km vei vekk fra overflaten og inn i tunnel? Er MDG klar over at 70% av alle nye biler i Oslo-området kan kjøre på strøm? Er det ikke av betydning at folk får kommet seg på jobb og hjem igjen? At barn får være med på fritidsaktiviteter? Eller er det viktigere at folk blir presset inn på Diesel-Corona-busser som verken går fra der du bor, eller stopper der du skal? Ser at flotte sykkel/gangsti/sparkesykkel-stier også er med i planen, og alt henger sammen med planer om baner. Kan ikke MDG bare si: "ja, vi var i mot det da bilene forurenset mye, men kan akseptere dette nå dersom bensinbileiere må betale sykehus-/forurensingsavgift for mikrostøv de slipper ut, slik at enda flere ruller uten bensin til jobb".

Det er ikke alle som kan bo midt i Oslo, og da har en behov for å flytte på seg.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/mdg-om-e18-flertall-tidenes-miljøsvik-i-oslo-regionen/ar-BB18jsnv?ocid=spartan-ntp-feeds

https://www.nettavisen.no/nyheter/bekreftet-gront-lys-forny-e18-i-oslo---mdg-og-sv-gar-ut-av-fylkesradet/3424009618.html
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Hovedpoenget til MDG er at pengene burde vært brukt på andre ting.

Ellers har prosjektet blir slanket så mye at det faktisk ikke kommer til å bli noe økt kapasitet på veien. Så mindre køer blir det ikke. Men det blir mye høyere bompenger...

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. august 2020, klokken 13:17
Hovedpoenget til MDG er at pengene burde vært brukt på andre ting.

Ellers har prosjektet blir slanket så mye at det faktisk ikke kommer til å bli noe økt kapasitet på veien. Så mindre køer blir det ikke. Men det blir mye høyere bompenger...

Ja, da har jo "Kristoffer Robin" oppnådd en av tingene, selv om det ikke ble "ja takk, begge deler". Han var jo redd for at "- Det vil føre til flere biler". Men da oppnår han i hvert fall at det blir færre biler oppå jordoverflaten i hvert fall, slik at folk kan ha hjemmekontor i busslommer, og det blir mindre eksos der da, hvis avgassene fra tunnelen blir ført vekk på rett måte. Med tanke på hvor mange milliarder eksos-forurensing koster samfunnet i form av helseplager så er det i hvert fall noen kroner spart.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

MDG kan ta seg en bolle, dersom de ikke er villig til å gi seg på at dette var det rett og slett ikke flertall for. Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt. Gleder meg derved stort over at de tapte dette så det sang. Dessverre oppnådde de allerede for mye ved å trenere saken.

Selv bor jeg langs strekka, men har gåvei til jobb, og blir derfor i mindre grad rammet av rushtrafikken tidvis står i stamper. Men jeg har forståelse for at folk må komme seg til jobb og hjem igjen, og at kollektivtilbudet ikke er på plass ennå.

Få til Ring 4, og så et skikkelig kollektivtilbud, så kan man begynne å stramme inn, men ikke før dette er på plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:27
MDG kan ta seg en bolle, dersom de ikke er villig til å gi seg på at dette var det rett og slett ikke flertall for. Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt. Gleder meg derved stort over at de tapte dette så det sang. Dessverre oppnådde de allerede for mye ved å trenere saken.

Selv bor jeg langs strekka, men har gåvei til jobb, og blir derfor i mindre grad rammet av rushtrafikken tidvis står i stamper. Men jeg har forståelse for at folk må komme seg til jobb og hjem igjen, og at kollektivtilbudet ikke er på plass ennå.

Få til Ring 4, og så et skikkelig kollektivtilbud, så kan man begynne å stramme inn, men ikke før dette er på plass.

Bygge større E18 er i alle fall ikke løsningen på noen ting. Veien som skal ta i mot trafikken fra E18 har ikke kapasitet. Allerede i dag står køen ut på E18 fra overbelastede lokalveier. Ellers virker det litt fantasiløst å ikke tenke alternativer (ring 4, tunnel under oslofjorden etc). Det er i jo forferdelig dyrt sted og bygge vei. Jeg kan ikke fatte hvordan dette skal løses i anleggssiden... forøvrig står det litt her om justert løsning:


Sitat

Vegkapasiteten er noe redusert med løsningen det er forhandlet om sammenliknet med dagens E18. I østgående retning er det like mange gjennomgående bilfelt som i dag. I vestgående retning er det ett færre gjennomgående bilfelt.




https://www.vegvesen.no/Europaveg/e18lysakerasker/lysaker-ramstadsletta/justert-alternativ/justert-alternativ-for-e18-lysakerramstadsletta


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:27
MDG kan ta seg en bolle, dersom de ikke er villig til å gi seg på at dette var det rett og slett ikke flertall for. Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt. Gleder meg derved stort over at de tapte dette så det sang. Dessverre oppnådde de allerede for mye ved å trenere saken.

Selv bor jeg langs strekka, men har gåvei til jobb, og blir derfor i mindre grad rammet av rushtrafikken tidvis står i stamper. Men jeg har forståelse for at folk må komme seg til jobb og hjem igjen, og at kollektivtilbudet ikke er på plass ennå.

Få til Ring 4, og så et skikkelig kollektivtilbud, så kan man begynne å stramme inn, men ikke før dette er på plass.

Bygge større E18 er i alle fall ikke løsningen på noen ting. Veien som skal ta i mot trafikken fra E18 har ikke kapasitet. Allerede i dag står køen ut på E18 fra overbelastede lokalveier. Ellers virker det litt fantasiløst å ikke tenke alternativer (ring 4, tunnel under oslofjorden etc). Det er i jo forferdelig dyrt sted og bygge vei. Jeg kan ikke fatte hvordan dette skal løses i anleggssiden... forøvrig står det litt her om justert løsning:


Sitat

Vegkapasiteten er noe redusert med løsningen det er forhandlet om sammenliknet med dagens E18. I østgående retning er det like mange gjennomgående bilfelt som i dag. I vestgående retning er det ett færre gjennomgående bilfelt.




https://www.vegvesen.no/Europaveg/e18lysakerasker/lysaker-ramstadsletta/justert-alternativ/justert-alternativ-for-e18-lysakerramstadsletta



Spørs om det feltet som forsvinner er det som de skal gjøre om til kollektivfelt...

Er litt spent på hva en Kollektivterminal til 700 millioner er... Viking Stadion (SR-Bank Arena) kostet 160 millioner med 15900 seter)....så like mye som 4 stk Viking Stadion....og 60 millioner til...
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:27
Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt.
Det er politikk og demokrati. Er du misfornøyd og ikke politisk aktiv, så kan du gå inn i politikken og prøve å påvirke i den retningen du ønsker.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:56

Er litt spent på hva en Kollektivterminal til 700 millioner er... Viking Stadion (SR-Bank Arena) kostet 160 millioner med 15900 seter)....så like mye som 4 stk Viking Stadion....og 60 millioner til...

Og dette er en forenklet løsning... men det er ikke akkurat lett å bygge noe nytt på Lysaker. Det er jo allerede trangt og så skal det trykkes inn ny bussterminal og en ny t-banestasjon... det blir veldig komplisert å få til

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:27
MDG kan ta seg en bolle, dersom de ikke er villig til å gi seg på at dette var det rett og slett ikke flertall for. Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt. Gleder meg derved stort over at de tapte dette så det sang. Dessverre oppnådde de allerede for mye ved å trenere saken.

Selv bor jeg langs strekka, men har gåvei til jobb, og blir derfor i mindre grad rammet av rushtrafikken tidvis står i stamper. Men jeg har forståelse for at folk må komme seg til jobb og hjem igjen, og at kollektivtilbudet ikke er på plass ennå.

Få til Ring 4, og så et skikkelig kollektivtilbud, så kan man begynne å stramme inn, men ikke før dette er på plass.

Bygge større E18 er i alle fall ikke løsningen på noen ting. Veien som skal ta i mot trafikken fra E18 har ikke kapasitet. Allerede i dag står køen ut på E18 fra overbelastede lokalveier. Ellers virker det litt fantasiløst å ikke tenke alternativer (ring 4, tunnel under oslofjorden etc). Det er i jo forferdelig dyrt sted og bygge vei. Jeg kan ikke fatte hvordan dette skal løses i anleggssiden... forøvrig står det litt her om justert løsning:


Sitat

Vegkapasiteten er noe redusert med løsningen det er forhandlet om sammenliknet med dagens E18. I østgående retning er det like mange gjennomgående bilfelt som i dag. I vestgående retning er det ett færre gjennomgående bilfelt.




https://www.vegvesen.no/Europaveg/e18lysakerasker/lysaker-ramstadsletta/justert-alternativ/justert-alternativ-for-e18-lysakerramstadsletta



Utbygging av E18 er ikke en løsning alene, men det blir nok langt bedre enn det som er nå. Vi nmå fremdeles ha en Ring 4 rundt Oslo som fører gjennomgangstrafikken vekk fra denne "veistubben" vi snakker om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: kodax på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:27
Slikt mindretallstyrrani ønsker ihvertfall jeg meg frabedt.
Det er politikk og demokrati. Er du misfornøyd og ikke politisk aktiv, så kan du gå inn i politikken og prøve å påvirke i den retningen du ønsker.

Jeg har vært politisk aktiv i mine yngre dager. Sluttet med det da jeg flyttet sørover, men er fullstendig klar over hva som egentlig må til, og hvordan systemet virker.

Er dessverre ikke villig til å legge mere tid i dette nå ihvertfall, så jeg får "kjempe min krig" som tastaturkriger foreløpig.  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Hele veien er en politisk fadese og burde inn i lærebøkene til både byplanleggere og veiplanleggere. Det er helt krise hvor dårlig arbeid E18 mellom Oslo og Asker har vært helt siden oppstarten. Man bør være flau over mangelen på kompetanse over flere tiår. Er man ikke det, så jobber man (eller burde jobbe) i en offentlig etat.

Lang historie så kort som mulig: da denne veien ble bygget, var det en 4-felts vei (2 felt i hver retning). Akkurat som i dag, så planla man bare for trafikkmengden i sanntid og "estimatene" for fremtidig trafikkvekst var like dårlig som i 2020 - altså en finger i været-øvelse utført av noen som synes jobben er kjedelig og helst vil at jobben skal bestå av en 8 timer lang kaffepause.

Så fant man (selvfølgelig) ut like etter veien var bygget, at ojsann, det er behov for flere filer. Så man fjernet veiskulderen og gjorde feltene uforholdsmessig smale for å få plass til 3 filer i hver retning. Dette var da quick fixen mens man skulle planlegge utvidelse av veien.

Det har nå gått et sted mellom 40 og 50 år siden man startet planleggingen for å utvide veien.

For mange år siden ble det satt opp en ekstra bom i Bærum, rett før bygrensen. Denne var håpet alle vi som kommer derfra ventet på. Den bomringen var satt opp for at vi som brukte veien skulle betale for ny E18. I stedet endte det opp i 2019 med nok et løftebrudd og en ekstra bomring utenfor Oslo rundt hele byen.

Nå nærmet vi oss 2025, MDG sin utopi om at alle skal kjøre miljøvennlige biler nærmer seg med stormskritt og vestsiden av Oslo er trolig det stedet i Norge som først oppnår 100% elbiler i personbiltrafikken. Da finner MDG på at elbiler ikke er miljøvennlige allikevel og at E18 vil føre til mer forurensning, selv om de aller fleste bilene er erstattet med utslippsfrie elbiler. Men dette skal altså forurense mer enn dagens fossilbilpark.

Da har vi ikke engang vært innom temaet at biler fort forurenser dobbelt så mye av å kjøre i dagens rykk og napp-kø, enn å ha en jevn (men lav) hastighet på en større vei. Nei, man kan ikke bygge seg ut av rushtrafikken, men det er 100% oppnåelig å bygge seg ut av å ha den tregeste og mest forurensende rushtidstrafikken i Europa.

Vi må heller ikke glemme at det er en fadese av dimensjoner å bruke så mye penger på å bygge en vei som ikke vil øke kapasiteten. Det er heller ingen planer om økt godstrafikk på skinner gjennom Oslo, ei heller andre veialternativer for gjennomgangstrafikken.

Det sitter altså helt nedsnødde folk i Oslo og de ulike offentlige etatene og planlegger for at samfunnet skal ha 0 befolkningsvekst og 0 trafikkvekst i minst de neste 50 årene. Ikke bare i Oslo, men i hele Stor-Oslo og stort sett hele Øst-, Sør-, og Vestlandet - som alle er landsdeler som er avhengig av E18 for å få transportert varer og tjenester. Jeg har ikke ord for hvor tjukk i hodet det er mulig å være og samtidig få jobb i det offentlige. Snakk om vernet bedrift.

Svikerpartiet de grønne mener tydeligvis at kun Oslo fortjener et hyggelig bymiljø og drar opp stigen etter at innbyggerne utenfor Oslo har betalt for at Oslo har fått motorveien i tunnel.

Magnus Hansen

Det er åpenbart at bilistene ender opp med svarteper her, ja. De må i stor grad betale, men får ikke noe igjen for det. Vesentlig mer i bompenger. Ingen økning i kapasitet. Og noe som antageligvis blir årevis med anleggsarbeid med trafikal trøbbel. De kan umulig klare å opprettholde full kapasitet på veien i hele byggeperioden. Det «eneste» Bærum sitter igjen med er deler av traseen i tunnel som gir gode muligheter for fine boforhold på Høvik og i Sandvika.

Etter dette kompromisset er jeg mer overbevist om at det riktige hadde vært å la veien forbli som den er nå og heller bruke pengene på andre tiltak. Ring 4, tog, bedre kryssing av oslofjorden etc for å få ned belastningen på veien. Det virker litt fantasiløst og tro at løsningen er mer av det samme fremfor å tenke alternativt.

ToWalkOrDrive

Ganske sterke ord Venstre, Høyre og KRF kommer med til MDG...med poenger som jeg og ville frem til :-)

Sitat Venstre, Høyre og KRF:
Oslos byråd Lan Marie Berg kaller vedtaket et svik mot miljøet. Det eneste sviket vi kan se her er at byråden selv bryter avtalen hun selv var med å undertegne i 2016, som innebar både en oppstart av ny E18 fra Lysaker til Drengsrud, og en garanti for bygging av første etappe frem til Strand. Det er den samme garantien fylkesrådet i Viken nå har gitt.

Denne saken har imidlertid vist at MDG er en umulig samarbeidspartner som bare skyver på sine krav etter hvert som de blir innfridd.
   

https://www.venstre.no/artikkel/2020/09/02/ny-e18-en-seier-for-miljoet-og-demokratiet/

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA