Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri må skiftes...

Startet av JorEl, mandag 24. august 2020, klokken 12:22

« forrige - neste »

jlan

#15
Sitat fra: JorEl på tirsdag 25. august 2020, klokken 15:08
Etter å ha snakket med en flink Teslamann, så kan jeg fortelle at 12vuttaket er koblet opp mot 12v batteriet og ikke hovedbatteriet.
Når det gjelder "vampiredrain" så hadde jeg i grunnen håpet at mitt hifianlegg kunne gått under denne definisjonen. :)
Jeg har en fin tone med mitt service verksted, så håper dette ordner seg.  (  :+1: )
Jeg tror bilen monitorerer strømtrekket fra 12V batteriet via en måleshunt. Dette blir sammenlignet med batterispenningen. Hvis det kobles noe som trekker strøm direkte fra batteriet før måleshunten, så vil bilen oppleve det som at batteriet selvutlader, og kan da rapportere det som defekt. Derfor mener jeg det er viktig at alle forbrukere, ihvertfall de som kan være på når bilen er parkert (inkludert styrestrøm), går via bilens 12V uttak og ikke rett på batteripolene.

Dette kan også gjelde minussiden, for måleshunten kan sitte mellom batteriets minuspol og chassis jord (Tesla Part 6007953).
https://youtu.be/oXt31Mrfsx4?t=419
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Tror vel egentlig det er like sannsynlig at energimengden pr syklus måles og at det trigges melding om bytte når den havner under et visst nivå. Med syklus mener jeg intervallet mellom spenningsnivået DCDC kobler inn, og når det kobler ut.


jlan

Mulig, men det står ihvertfall i databladet for denne sensoren at den sjekker  "state of charge (SOC), state of health (SOH), and state of function (SOF) battery condition parameters", så da vil jeg tro det er best at en kobler slik at den ikke bypasses: https://www.hella.com/mining/assets/media/Brief_Information-Intelligent_Battery_Sensor.pdf

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wibla

Jeg ville aldri koblet meg inn rett på batteriet om det finnes shunt, da saboterer man for logikken i bilen som skal passe på at 12V-batteriet ikke ødelegges.
2018 Tesla Model S 75D

JorEl

Takk for all feedback. Jeg er veldig stresset for tiden..
Jeg har god lyd, men 12v-meldingen freaker meg litt ut :-\
Alle 3 digitale forsterkerene, Audison APBX 10 AS2, Mosconi D2 100.4 og Mosconi D2 150.2 vil ikke sove fant jeg ut i dag. Men de går i "sleep-mode" etter 5-10sec når jeg skrur av bilen fra MCUen. Under service, der finner jeg skru av bilen, og da sover de i hvert fall..Men de vil altså ikke slå seg av, ved vanlig gå-fra-bilen-exit.
Kjørte bilen fra slutten av 2018 til ca 5.mars- da ble HIFIen satt inn- slutten av juni fikk jeg 12v feilmelding og Tesla skiftet 12v batteri- så for ca en liten uke siden fikk jeg 12v meldingen igjen.
Skal bestille time nå hos Tesla så de kan se om alt er ok med batteri eller om det kun er en feilmelding som ikke er helt reel. Håper på det siste naturligvis.
Får ikke siste oppdatering heller naturligvis. Kanskje det finnes en software-oppdatering som fikser "sleep-mode" :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Remote-kabelen til forsterkerne er koblet til permanent 12V hvis de står på hele tiden. Det er rookie mistake som jeg ville tatt med de som monterte...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. august 2020, klokken 21:18
Remote-kabelen til forsterkerne er koblet til permanent 12V hvis de står på hele tiden. Det er rookie mistake som jeg ville tatt med de som monterte...

Støtter Klykken, her har montørene koblet feil. Jeg har også ekstern forsterker (hatt siden tidlig 2018), og har ikke noe problem med vampire drain eller 12V batteri.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorEl

#22
Montøren og jeg hadde litt "trouble-shooting" i går. Når jeg skrur av bilen fra MCUen så skrur altså forsterkerene seg av. Når jeg dro ut lyd-kablene fra DSPen, så skrudde forsterkerne seg av.
Det min montør og hans leverandør mener, er at skjermen på bilen slår seg av, men ikke radioen. De mener DSPen får 6volt fra bilradioen og at dette fant vi ut når jeg trakk ut lydkablene til DSPen.
De ber meg sjekke om midtkonsollen lader telefonen min, etter at jeg har låst og forlatt bilen. Dette skal vissnok "bevise" at bilen ikke slår seg av.
Noen meninger om dette?
Edit; de spør også om jeg bruker Blåtann, og det gjør vi jo. Men kan dette spille inn i hele tatt mtp "bil-soving"? Spør også om vi bruker Sentrymode, det gjør vi skjeldent. Etter en tlf-samtale med en norsk installatør, fikk jeg info om at Sentrymode bruker 250w pr time. Det skal jeg jeg ikke røre på en god stund.
Satte for en liten stund siden telefonen til lading i bilens midtkonsoll og den har ladet seg opp fra 86-96%.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Spenning i midtkonsollen står på ei stund etter at bilen er avslått før det kobler fra.

JorEl

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. august 2020, klokken 13:32
Spenning i midtkonsollen står på ei stund etter at bilen er avslått før det kobler fra.
Har du noen formening om hvor lenge, for en S75D født sen-sommeren 2018?
Om jeg putter en tom stor power-bank i USBen, og den er full om morgenen, er jeg da nærmere et svar om bilen min sover?
Er det slik at bilradioen gir ut 6volt? Og er det en indikasjon på en "våken radio" om jeg trekker ut kablene som går fra radioen til DSP, og anlegget mitt sover slik det skal igjen?
Om DSPen sover uten lydsignaler, som trigger den av og på, er jeg da ved roten av problemet? Eller kan det fremdelse ha noe med strømkablene til batteriet?
PS. Hvem som helst må gjerne svare :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Nei, du må nesten prøve. Lenge siden jeg gjorde det og Tesla endrer jo på ting hele tiden.

mthoring

Bilen går aldri i hvile med sentry på (naturlig nok), det inkluderer at usb-portene holdes på.

Er det slik at bilen må gå i hvile for at "tenningen" er av? Er det ikke nok at bil er "power off" på IC?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

JorEl

#27
Sentrymode bruker jeg nesten aldri, kun om det er noe spesielt "skummelt" ved parkering. Ikke hjemme.
Og etter at Sentrymode begynte med denne røde-prikken, som gjør at man kunne begynne å se opptakene der noe skal ha skjedd, sluttet jeg definitivt. Måtte jo prøve, men  våknet med 20-30opptak der ingenting hadde skjedd på noen av dem. Dette var hjemme hos meg der ingenting pleier å skje, inntil en husvegg. Har ikke nevnt dette til Tesla, siden det jo alltid er noe som ikke virker 100%, men som gjerne blir funksjonelt etter en stund. Nå har jeg trykket av "advanced" knappen, og vil ikke ha oppdateringer før andre har "slitt" med dem. Litt synd for det er jo alltid morsom når det kommer noe nytt.
Hadde tenkt å hooke opp en stor batteribank, men den er såpass stor at den er ikke tømt enda. Skal ikke prøve "mitt-usb-triks" for å se om bilen sover inntil videre.. Takk for tipset mthoring :+1:
I USBene har jeg hatt en Samsung SSD T5 for musikk, men lydkvaliteten på bilens Spotify er god nok. Kommer nok aldri til å bruke den i bilen igjen.

-Er det slik at bilen må gå i hvile for at "tenningen" er av? Er det ikke nok at bil er "power off" på IC?

Bilen har oppført seg helt ok, om jeg ser bort fra 12v-meldingen. Men jeg har ikke TeslaFi og har ikke noen måte å sjekke om bilen sover(godt nok). Situasjonen har gjort at jeg har blitt veldig interessert hvorfor min DSPforsterker vil altså ikke skrue seg av, FØR jeg trykker POWER OFF, på mcuen. Det holder altså ikke å gå fra bilen, som jeg alltid har gjort.
Etter dager og mange meldinger frem og tilbake, samt sjekking av innstillinger, har min "hifi-leverandør" kommet frem til at mcu/radio/bilen ikke sover, siden den sender ut 6volt over lydkablene/RCAene som de har koblet fra mcu til DSP. Trekker jeg ut disse kablene så skrur DSPen seg av.
Så spørsmålet er vel; skal det være strøm i disse kablene, når bilen er av? Og hvorfor kutter strømmen KUN, når jeg trykker "power off" og ikke når jeg forlater bilen?
Edit; har nå selvfølgelig dratt ut disse RCAkablene så jeg kjører rundt med ingen lyd i bilen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#28
Har nå lest litt om Litiumbatterier synes disse var kule.
Vet ikke om dette hadde virket, men det er i hvertfall det cooleste. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3263&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39
Så har vi dette som vissnok mange Teslaeiere er fornøyde med. https://www.ohmmu.com/product-page/12v-lithium-battery-for-tesla-model-s
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Husk at batteristyringen er tilpasset blybatterier. Det betyr at disse vil bli mishandlet under noen omstendigheter om man bare setter dem rett inn uten videre. Glem heller ikke hva som skjer med li-ion batterier om de lades i minusgrader. Plating, dendrittdannelse og over tid fare for kortslutning og thermal runaway. Det er en grunn til at denne typen batteri ikke er valgt her.

Parker langt fra huset om du har et slik i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA