Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri må skiftes...

Startet av JorEl, mandag 24. august 2020, klokken 12:22

« forrige - neste »

JorEl

Har instalert høytalere 6stk + subwoofer. Installatør mener jeg sa at de hadde koblet seg til hovedbatteriet, men styrestrøm fra 12V.
Kan styrestrøm tømme 12vbatteriet? Finnes det en fiks for dette? Kan jeg heller få noen til å koble mine digitale forsterkere opp til 12v- uttaket bak?
Tesla har allerede skiftet ut batteriet(eller ladet det opp).
Får ikke neste oppdatering før dette er fikset :'(
Edit; Har fått med meg at noen mener Tesla S spiser 12volts til frokost, men tar gjerne kostnaden selv om dette er problemet..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på mandag 24. august 2020, klokken 12:22
Har instalert høytalere 6stk + subwoofer. Installatør mener jeg sa at de hadde koblet seg til hovedbatteriet, men styrestrøm fra 12V.
Kan styrestrøm tømme 12vbatteriet? Finnes det en fiks for dette? Kan jeg heller få noen til å koble mine digitale forsterkere opp til 12v- uttaket bak?
Tesla har allerede skiftet ut batteriet(eller ladet det opp).
Får ikke neste oppdatering før dette er fikset :'(
Edit; Har fått med meg at noen mener Tesla S spiser 12volts til frokost, men tar gjerne kostnaden selv om dette er problemet..

Å koble mot styrestrøm vil jo si at anlegget "styres" og dermed skal slå seg av og på ettersom "tenningen" går av og på. Det er slik det bør gjøres...

Men selvsagt kan jo installatør ha gjort feil, så beste er jo å få de til å sjekke over arbeidet sitt. Finner de ikke ut av det, så prøv gjerne en annen, sertifisert og/eller velkjent installatør til å se over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Takk for svar. Har skrevet en mail til installatør, så får jeg se om de svarer. Tesla sier jeg kan koble meg opp til 12v uttaket bak i bagasjerommet. Men hvor trekkes strømmen fra da, mon tro? 12v eller 75kw-batteriet? Skal ikke 12v lade seg opp automatisk likevel?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på mandag 24. august 2020, klokken 12:59
Takk for svar. Har skrevet en mail til installatør, så får jeg se om de svarer. Tesla sier jeg kan koble meg opp til 12v uttaket bak i bagasjerommet. Men hvor trekkes strømmen fra da, mon tro? 12v eller 75kw-batteriet? Skal ikke 12v lade seg opp automatisk likevel?

Det trekkes nok fra hovedbatteriet fremdeles, selv om du henter ut 12V. Det er på samme måte som at det meste av bilens elektronikk også går på 12V, hentes fra hovedbatteriet. Det samme gjelder USB-uttakene selv om de normalt sett er begrenset til 5V (men kan støtte opp til 20V).

Det er nok bare at dette uttaket sjeldent er i bruk, men er lett tilgjengelig og også går på "styrestrøm", altså slåes strømmen av når "tenningen" er av. Og de er da relativt sikre på at du ikke kobler deg til feil sted.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Takk takk.

Fant nå ut at 12uttaket er i midtkonsoll :)
Litt ergelig at etter en lading på Suc og litt lading hjemme, så vokner man til en 12v feilmelding..

Det finnes sikkert bedre 12volts enn det som kommer med bilen. Kan man få hvem som helst til å skifte til et bedre batteri? Noen tips om hvilke batterier jeg bør se på?
Eller begynner jeg i feil ende ::)
Alle tips mottas med takk. Dette er hjerteskjærende siden bilen oppfører seg eksemplarisk, minus en feilmelding :'(
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på mandag 24. august 2020, klokken 14:02
Takk takk.

Fant nå ut at 12uttaket er i midtkonsoll :)
Litt ergelig at etter en lading på Suc og litt lading hjemme, så vokner man til en 12v feilmelding..

Det finnes sikkert bedre 12volts enn det som kommer med bilen. Kan man få hvem som helst til å skifte til et bedre batteri? Noen tips om hvilke batterier jeg bør se på?
Eller begynner jeg i feil ende ::)
Alle tips mottas med takk. Dette er hjerteskjærende siden bilen oppfører seg eksemplarisk, minus en feilmelding :'(

Du begynner nok i feil ende, for det er neppe batteriet som er dårlig. Er nok en feil ved koblingen. Kan det være at de har koblet seg opp til 12V-batteriet til bilen, istedet for å hente all strøm fra 12V-uttak koblet til hovedbatteriet? Det ville jo vært en temmelig dum feil å gjøre, men kanskje mulig om installatør ikke kjenner til hvordan elbiler er bygget opp.

Men er selvsagt mulig å få tak i bedre 12V-batteri om du likevel vil gå den veien, men da overlater jeg til andre å komme med råd og formeninger om det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

RJK-"Kan det være at de har koblet seg opp til 12V-batteriet til bilen, istedet for å hente all strøm fra 12V-uttak koblet til hovedbatteriet?"

Det er mulig. 12v uttaket går altså rett til hovedbatteri?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

12V-batteri i tesla er ikke noe standard-greier og ikke lett å få tak i hos andre tilbydere.

RJK har et poeng, og du bør få det sjekket før du evt skifter batteri. Er remote koblet til konstant 12V tappes batteri da forsterker aldri slår seg av. Det er en amatørmessig feil av de som har montert dette for deg mener jeg...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: JorEl på mandag 24. august 2020, klokken 15:06
RJK-"Kan det være at de har koblet seg opp til 12V-batteriet til bilen, istedet for å hente all strøm fra 12V-uttak koblet til hovedbatteriet?"

Det er mulig. 12v uttaket går altså rett til hovedbatteri?

Ja, de skal være koblet til hovedbatteriet og ikke startbatteriet. Selv i en ICE-bil er det jo fullstendig spinnvilt å koble via startbatteriet om man ikke har en "cut-off" som styres av styrestrøm.

I seriøs bilstereo-sammenheng så vil anleggene kreve så mye strøm at man gjerne setter inn et ekstra 12V-batteri, men ihvertfall en eller flere kraftige kondensatorer som gir kraftoverskudd til å takle heavy strømtrekk fra kraftige basskasser/subwoofere. Men det er stor "fyfy" å koble slik at man tapper hovedbatteriet når motoren ikke går og lader dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Lærer litt på nettet. Men jeg har mye igjen.
I følge TeslaTap så bruker vist Tesla 12v blybatteriet til mye;

Many parts of the Tesla vehicles today are powered by the 12v battery, including:

All lights, such as headlights, turn lights, fog lights, taillights, backup lights, license plate, and interior lights
LCD Display –Instrument Cluster (S/X) and the main display
The MCU and many modules with processors (50+ in the Model S/X)
Non-traction motors, such as windows, liftgate (S/X), wipers, washer fluid, seat motors, side mirror adjusts, sunroof (if equipped) charge port door, steering assist, fans, valves, and coolant pumps
An audio system including tuners, antenna amplifiers, and audio amplifiers
Safety systems, such as airbags, brake booster, and seatbelt pre-tensioners
Autopilot systems including cameras, sensors, and radar
Heated items, if equipped such as seats, steering wheel, washer nozzle, side mirrors, rear defrost and camera heaters.
Other items like the alarm, rearview mirror dimmer, USB ports, horn, Homelink, air suspension (if equipped) and various latches (doors, trunk, frunk, glovebox)
High-voltage battery pack contactors

Når det gjelder å få strøm fra hovedbatteriet ;
Only a few items are directly powered by the high-voltage battery pack. This includes the traction motor(s), the a/c compressor, cabin air heater, battery coolant heater (S/X only) and the DC to DC converter for 12v power and charging the 12v battery.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Etter å ha snakket med en flink Teslamann, så kan jeg fortelle at 12vuttaket er koblet opp mot 12v batteriet og ikke hovedbatteriet.
Når det gjelder "vampiredrain" så hadde jeg i grunnen håpet at mitt hifianlegg kunne gått under denne definisjonen. :)
Jeg har en fin tone med mitt service verksted, så håper dette ordner seg.  (  :+1: )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Du kan nok være glad for at uttaket ikke er koblet mot hovedbatteriet, for det er ikke 12v men opptil 400v ;)


jkirkebo

I Teslaene så leveres 12V SVJV fra DC-DC når bilen er igang. Når den ikke er igang leveres det fra blybatteriet, men dette overvåkes og DC-DC vil slå seg på for å lade 12V batteriet om det tappes for langt ned.

Høyere strømtrekk når bilen er av vil føre til flere sykluser på 12V batteriet slik at det slites ut raskere.

Det er ingen "omkobling" av noe som helst slag, både blybatteriet og DC-DC er koblet til bilens 12V anlegg. Men når DC-DC er på vil den holde en høyere spenning enn blybatteriet gjør, dermed leveres all strømmen fra den kilden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#13
Eneste jeg tenker på er om ledningsnettet til 12v bak er dimensjonert for en sub forsterker? Sikringen tar vel forhåpentligvis for tung vedvarende last.
Mtp slitasje er 12V batteriet i Tesla ganske lite. Mener det er 30-35Ah, som er omtrent halve størrelsen av hva en fossil i den klassen ville hatt. Det kan kanskje være deler av årsaken til at 12V virker å ha begrenset holdbarhet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Remote er som en av/på-bryter. Kobles denne til noe med konstant spenning vil forsterker alltid stå på. Styrestrøm, altså. Hovedstrøm er nok koblet med egen tykk nok strømkabel direkte på 12V-batteri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA