Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyd fra motor på P85+

Startet av Ampéreson, mandag 24. august 2020, klokken 12:18

« forrige - neste »

Ampéreson

Har søkt en del på forumet og det virker som at "drive unit failure" ikke skjer så ofte lenger. Men jeg mistenker at min er på vei til å bli dårlig. Den har det siste året hatt en høyfrekvent lyd som nå er blitt mer en sirkelsag lyd i senere tid. Kjører jeg mellom 40 og 50 kmt på en fin og rolig veg hører jeg det meget godt med vinduene nede. Slipper jeg aksleratoren forsvinner lyden. Så det har noe med hvor mye strøm som går gjennom motoren som skaper lyden.

Er dette et tegn på at motoren havarerer, evt. hva er tegnene?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Ikke opplevd selv, men har lest at sirkelsag er lyden som tilsier DU-havari, ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

El-boy

Det er tegnene ja. Samt økende slakk i transmisjonen.
Hvinelyden er nok pitting i motorlagerene pga strømlekkasje. Nye motorer har vistnok keramikkbelagte lager nå og har vist seg å holde "evig". (relatert til samme fenomen som Panasonic varmepumper hadde problemer med for slik 10-15 år siden) Slakke i transmisjonen har jeg sett her på forumet att skyldes slitasje i drivknuter etc. (manglende smøring eller feil type grease?).
Slakke/klunk i transmisjonen er ikke relatert til hvinelyden fra motoren.
Jeg er på min andre Drive Unit og har fått hvinelyden igjen og ganske så tydelig, men ikke ille nok til at Tesla vil skifte den. Viker som en må kjøre med det til det havarerer ...

Ampéreson

Var oppe på Tesla Kokstad, de kjørte en runde med den og kunne bekrefte at det var ulyd. De skulle gjøre klart og kalle inn så fikk jeg skiftet. Vet ikke om det er ny drive unit eller deler. Men han nevnte at det var et lager som er dårlig som er en kjent sak på eldre modeller. Han nevnte at enkelte har hatt så voldsom lyd at de kunne høre det på hundre meters avstand.

Her er lyden fra bilen min forresten, er som en sirkelsag som kjører fordi. Fikk ikke lagt til videoen direkte av en eller annen grunn.

https://youtu.be/vvwOgsXOxFQ
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Litt artig at det som i sin tid bare var for lite fett på en aksling nå er blitt til et lager. Ikke for det, sannheten var vel egentlig godt kjent :)  Disse gamle DU`ene har flere failure modes og det lageret er bare et av dem. Bilene er også konstruert slik at det rett og slett ikke er plass til å få inn en like holdbar stor DU som på de nyere bilene, men de kan holde veldig lenge om de ikke misbrukes. Vår 2013 har gått 80.000 på DU fra 2015 uten en eneste ulyd.

Ampéreson

Ja det er litt snodig, mener det høres ut som en elektrisk ulyd. Det kan selvfølgelig komme av slark i et lager som gjør at noen elektriske komponenter kommer for nær hverandre eller lignende.

Det har pågått i et år, nå i det siste har det blitt verre, og det blir verre fortere nå, lyden er pr. i dag slik at enkelte snur seg på gaten for å se hva som kommer rullende.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

offpist

Det er en S 2013 nedi gata for der jeg bor hvor DU bråker så mye at du snur deg for å se hva som kommer.
Og slik har det vært ganske lenge.. virker som om de bare tenker å kjøre til det stopper av seg selv ;)

Og lyden kommer hovedsakelig under gasspådrag, nesten helt stille når han/hun slipper gassen.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Det er det lille "pinjonglageret" om man kan bruke det uttrykket som lager lyden. Ligger bl.a. en video fra Rich på tuben hvor de bytter det. I den videoen ser man også enda en failure mode på de tidlige DU`ene, nemlig splines på utgående aksling fra motoren som holder på å havarere.

El-boy

#8
Kanskje slitasjen i Splinen er årsaken til slakken i drivverket som kan kjennes?
Det nok en sannsynlig konsekvens av gåent pinjonglager...

@Muffin: ingen link til video fra Rich på tuben

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA