Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsikringsselskap kjøper bompasseringene dine

Startet av RJK, mandag 24. august 2020, klokken 10:17

« forrige - neste »

RJK

Forsikringsselskap kjøper bompasseringene dine

Forsikringsselskapet Fremtind kjøper oversikten over bompasseringene til 750.000 norske bilister. Ap-politiker er bekymret.

https://motor.no/arbeiderpartiet-autopass-bompenger/forsikringsselskap-kjoper-bompasseringene-dine/177790

Hva mener dere, og hva mener Norsk Elbilforening?

Skal man ha rabatten i bomanlegget, så er det ikke et alternativ å si opp avtalen i protest. Og bompasseringene blir registrert likevel, så du blir endel av registeret og statistikken selv.

Er det stuereint å selge slike opplysninger til et privat selskap, eller snakker vi om brudd på personvernet her? Er det andre regler man mener brytes ved dette?

Eller er det fullstendig uproblematisk?

I tilfelle, hva motiverer et privat selskap til å kjøpe slike data, om de ikke har et mål med dette?

Kjør debatt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Fjellinjen, Ferde og de andre selskapene som driver med bompengeinnkreving er jo allerede private i dag. Men eierne har vært fylkeskommunene. Jeg er skeptisk til at DNB/Fremtind som forsikringsselskap skal få tilgang til data på mine bevegelser med bilen min. Det er ille nok med andre selskap som vet hvor jeg er til enhver tid. Apple, Google og Telenor er noen jeg kommer på i farta som sporer meg 24/7 via mobilen min. Og jeg prøver å unngå å la andre selskaper spore lokasjonen min hvis jeg kan. Jeg har også holdt meg unna trackingbokser fra forsikringsselskap som de prøver å pushe på deg mot at du får rimeligere forsikringspremie hvis du kjører som ei bestemor på vei til kirken, og ikke som en hormonfylt 18-åring som nettopp har fått førerkort.

Dette er en interessant problemstilling. Jeg fikk med meg overskriften såvidt i forrige uke, men tenkte ikke noe mere over hva dette evt. kan innebære av problemstillinger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Meget skeptisk. Både til personvern og ikke minst til økonomien i dette. Hvis noen skal tjene penger må noen betale. Gjett hvem det blir?

Men overvåking av hvor en ferdes er det viktigste. Når data kombineres så er det uhyggelig mye som vises om en person.
Datatilsynet får en viktigere og viktigere jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA