Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny studie Elbilene slipper ut store mengder mikroplast

Startet av elektrolux, mandag 24. august 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

elektrolux

Dekk er en vesentlig kilde til mikroplast, og når elbilene blir stadig tyngre og sterkere og med stadig større dekk øker slitasjen av disse:

https://www.dinside.no/motor/elbilene-spiser-dekk/72753718

Her mener jeg Elbilforeningen har sviktet med sitt ensidige fokus på store elbiler og batteripakker i stedet for å fremme små og betydelig mer miljøvennlige alternativer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Nå er jo ikke nødvendigvis elbilene så veldig mye tyngre enn ice-variantene av samme bilen, Så det argumentet tror jeg står seg dårlig i en kontrollert studie.

Men at man pga rullemotstand velger smalere dekk, vil jo tilsi at en mindre overflate skal stoppe eller drive frem en begrenset tyngre bil. Dette vil nødvendigvis fordele kreftene på et mindre område. At disse da i tillegg har mer momentan kraft, som folk utnytter, hjelper heller ikke på. Jeg vil tro at effekten av disse to punktene er langt viktigere enn vektens påvirkning.

Og skal man måle reell slitasje, så må man faktisk veie dekkene før og etter, fordi et bredere dekk sliter over et større område, slik at å bare måle på mønsterdybden, er en dårlig målemetode for å se på reell slitasje. Måler man vekten i tillegg, så får man en riktigere oversikt over hvor mye gummi som slites vekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

Det at dekkene er smalere betyr også at slitasjeflaten er mindre. Altså om dekkene i snitt er 30% smalere, og slites ut 30% raskere, så bidrar elbiler med akkurat like mye mikroplast som andre biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. august 2020, klokken 10:50
Det at dekkene er smalere betyr også at slitasjeflaten er mindre. Altså om dekkene i snitt er 30% smalere, og slites ut 30% raskere, så bidrar elbiler med akkurat like mye mikroplast som andre biler.

Det var forsåvidt en fin og lettfattelig omskriving av deler av svaret mitt.

:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#4
Leste denne saken og stusset litt, for dette stemmer ikke helt med egen erfaring. Skiftet sommerdekk på e-golfen i våres etter fem år, og de hadde fremdeles nok mønster igjen til at det føltes litt råflott. Bilen har gått 70.000 med nesten bare småkjøring og aktiv (i følge min kone aggressiv) bykjøring med tusenvis av rundkjøringer, samt noe motorvei. Det var jo også nevnt en annen studie i Finland som sådde tvil ved undersøkelsen. Vår Model S med 50.000 km. hadde fremdeles bra mønster både på Primacy3 sommer og Hakka3 vinterdekk da vi solgte. Nåværende e-tron med 35.000 km. er langt unna å ha slitte dekk og går nok dobbelt så langt før det bør byttes. Og enda lenger før det byttes. Hvor lenge varer et gjennomsnittsdekk?

Det er helt sikkert noe mer dekkslitasje på elbiler i utgangspuktet pga. dreiemoment og vekt, samt at folk ofte kjører mer når de får gleden av å kjøre elbil, men siden man kanskje er mer bevisst på ting som rullemotstand, dekktrykk og kjørestil, vil jeg tro at dette virker positivt inn også på dekkslitasje. Og det vel flere elbiler med firehjulstrekk i Norge (og Finland) enn i Tyskland. Har det noen innvirkning?

Det som i alle fall er sikkert er at denne saken vil gå sin seiersgang blant elbilmotstanderne i sosiale medier. Da er det godt å vite at vi snart får dekk laget av løvetann. :) Regner med at Staten tar regningen hvis jeg bytter til sånne. ;D https://www.continental.no/bil/selskapet/go-green
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Dekkslitasje er et fenomen som har betydning, men vanskelig å få entydige svar.

Min bil er en Model 3 performance med 20' Michelin pilot sport 4S. Dette er sportsdekk som er sticky og egentlig skal slites fort. Jeg har kjørt 35 k km med bilen inkludert Autobahn tur på 5500 km. Jeg vil si at mine dekk er mindre enn halvslitte.

Dette blir anekdotisk, men taler ikke for at en meget sportslig elbil som ikke lusekjøres IKKE sliter mye dekk!

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. august 2020, klokken 12:17
Min bil er en Model 3 performance med 20' Michelin pilot sport 4S. Dette er sportsdekk som er sticky og egentlig skal slites fort. Jeg har kjørt 35 k km med bilen inkludert Autobahn tur på 5500 km. Jeg vil si at mine dekk er mindre enn halvslitte.

Dette blir anekdotisk, men taler ikke for at en meget sportslig elbil som ikke lusekjøres IKKE sliter mye dekk!
Dekk som er beregnet for banekjøring vil normalt ikke oppnå optimal temperatur selv ved kjøring på motorvei. Dermed vil gummien være hard og slites saktere. Det betyr og at grep vil være dårligere enn for veitlpassede dekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2020, klokken 14:09
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. august 2020, klokken 12:17
Min bil er en Model 3 performance med 20' Michelin pilot sport 4S. Dette er sportsdekk som er sticky og egentlig skal slites fort. Jeg har kjørt 35 k km med bilen inkludert Autobahn tur på 5500 km. Jeg vil si at mine dekk er mindre enn halvslitte.

Dette blir anekdotisk, men taler ikke for at en meget sportslig elbil som ikke lusekjøres IKKE sliter mye dekk!
Dekk som er beregnet for banekjøring vil normalt ikke oppnå optimal temperatur selv ved kjøring på motorvei. Dermed vil gummien være hard og slites saktere. Det betyr og at grep vil være dårligere enn for veitlpassede dekk.
Så dagevis med kjøring i 30-35 varmegrader med 150-170 i marsjfart burde slitt en god del.......

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. august 2020, klokken 09:24
Dekk er en vesentlig kilde til mikroplast, og når elbilene blir stadig tyngre og sterkere og med stadig større dekk øker slitasjen av disse:

https://www.dinside.no/motor/elbilene-spiser-dekk/72753718

Her mener jeg Elbilforeningen har sviktet med sitt ensidige fokus på store elbiler og batteripakker i stedet for å fremme små og betydelig mer miljøvennlige alternativer.

Denne artikkelen er bare basert på spekulasjoner rundt dekkslitasje. Bare en stor undersøkelsen som inkluderer alle typer biler og der en sammenligner "like" biler kan si noe om elbilers dekkslitasje!

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. august 2020, klokken 14:17
Så dagevis med kjøring i 30-35 varmegrader med 150-170 i marsjfart burde slitt en god del.......
Kanskje. Kjørte 6000km med ganske lik kjøring (150-200km/t) i 30-40 graders temperatur, de dekkene holdt 24kkm, men kun fordi de var skeivslitte. De neste holdt omtrent det samme, men ble ikke kjørt like mye i varme / på motorvei.

Mye kommer og an på lufttrykk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2020, klokken 16:50
[...] de dekkene holdt 24kkm [...]
[offtopic] Kilokilometer? Hva er galt med megameter? Altså 24 Mm. [/offtopic]  :D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 24. august 2020, klokken 15:28
Denne artikkelen er bare basert på spekulasjoner rundt dekkslitasje.
Så sant. Det er vel bare et par år siden det kom «forskningsresultater» på at elbiler lagde mer veistøv på grunn av tyngde.

Viste seg jo at «forskerne» hadde sterke interesser i fossilindustrien og særs dårlig metodikk. Hele problemstillingen ble avvist av seriøse forskere. Veislitasje kommer i all hovedsak fra tungtransport.

THE

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. august 2020, klokken 21:49
Veislitasje kommer i all hovedsak fra tungtransport.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skader i veioppbygging og bærelag i veien kommer nesten utelukkende pga. tungtrafikk. Det er disse skadene som er dyre å rette opp pga. at veien må graves opp og massene må byttes ut før ny asfalt legges hvis skadene blir store nok. Støvproduksjon, dvs. asfaltslitasje, skyldes i hovedsak piggdekk. Uten å ha tall på det så vil jeg tro at en personbil på piggdekk sliter mer asfalt enn et vogntog på piggfrie dekk pr. km. kjørt. I 2016 viste en undersøkelse utført av elbilforeningen at piggdekkandelen på elbiler var mye lavere enn på bensin/diesel-biler. Hvis det fremdeles er en trend, så betyr det at asfaltslitasje, og dermed svevestøvproduksjon, er lavere for elbiler.

For å sammenligne dekkslitasje mellom elbiler og fossilbiler må det vel litt bedre metoder til enn det som ser ut til å være brukt av tyskerene omtalt i Dinside-artikkelen. Burde jo være gode muligheter til å gjøre tester som kan dokumenteres  ved å sammenligne dekkslitasje på eGolf og "vanlig" Golf for eksempel. Mine personlige erfaringer er at dekkene varer minst like lenge på elbil som på fossilbilene jeg har hatt tidligere. Det som er viktig er hjulstilling og dekktrykk, blir det feil så slites dekkene uansett om bilen drives av elektroner eller brennbare væsker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:44
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. august 2020, klokken 21:49
Veislitasje kommer i all hovedsak fra tungtransport.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skader i veioppbygging og bærelag i veien kommer nesten utelukkende pga. tungtrafikk. Det er disse skadene som er dyre å rette opp pga. at veien må graves opp og massene må byttes ut før ny asfalt legges hvis skadene blir store nok. Støvproduksjon, dvs. asfaltslitasje, skyldes i hovedsak piggdekk. Uten å ha tall på det så vil jeg tro at en personbil på piggdekk sliter mer asfalt enn et vogntog på piggfrie dekk pr. km. kjørt. I 2016 viste en undersøkelse utført av elbilforeningen at piggdekkandelen på elbiler var mye lavere enn på bensin/diesel-biler. Hvis det fremdeles er en trend, så betyr det at asfaltslitasje, og dermed svevestøvproduksjon, er lavere for elbiler.

For å sammenligne dekkslitasje mellom elbiler og fossilbiler må det vel litt bedre metoder til enn det som ser ut til å være brukt av tyskerene omtalt i Dinside-artikkelen. Burde jo være gode muligheter til å gjøre tester som kan dokumenteres  ved å sammenligne dekkslitasje på eGolf og "vanlig" Golf for eksempel. Mine personlige erfaringer er at dekkene varer minst like lenge på elbil som på fossilbilene jeg har hatt tidligere. Det som er viktig er hjulstilling og dekktrykk, blir det feil så slites dekkene uansett om bilen drives av elektroner eller brennbare væsker.
Fin utdyping Helt enig.

ToWalkOrDrive

Kjørte 75.000km med 19" Tesla Model S uten å skifte dekk (da var det på tide å skifte). Tror de som har satt på 21" superlavprofildekk sliter ut dekkene mye raskere, og kanskje undersøkelsen har en overrepresentasjon av sistnevnte dekk...er jo og påfallende at alle slike undersøkelser er tyske....selv om tyskerne nå er blant de som satser hardest på elbiler nå, får en tilsynelatende inntrykk av... Et superlavprofildekk er jo og litt mer følsomt mot feilinnstillinger i opphenget, siden det er hardere og skjevheter fører fortere til skjevslitasje....men klart....tar du en BMW og putter både en svær bensin/diesel-motor i, en elektromotor, batterier og full bensintank...og hundrevis av kilo av støymatter....så vil nok dekkene slites fortere....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA