Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefales i-Pace?

Startet av Topsy, mandag 24. august 2020, klokken 00:04

« forrige - neste »

Topsy

Hei!
Jeg og familien har egentlig ventet på og bestilt Model Y. Men vi begynner bli rimelig lei av den lille "ventepølsa" vi kjøpte etter at forrige leasing gikk ut, så Y virker veeeeldig langt frem i horisonten. Med inntog av EV320, så dukket i-pace opp i kikkerten vår, egentlig litt over budsjett, men mulig. Kan dere på dette forumet anbefale bilen? Har ikke funnet noen annen tråd på de ferskeste sidene som tar for seg dette, så valgte starte en ny.

Hva er bra? Hva er håpløst? Hva er viktig å være klar over?

Bruken er for liten familie (3stk). Snart ferdig med barnevogn. Bilen skal være alene i familien, bor utenfor Oslo og skal brukes daglig, samt mest hytteturer på snaue 25 mil hver vei, eller tilsvarende. Kan tenke oss noen lenger turer i året på ferie, type sør eller Vestlandet. Liker å pakke komfortabelt og har hobbyer som tar litt plass, så det er behov for størrelsen, selv om vi bare er 3..
Har i grunn ikke behov for mer enn 750kg hengerfeste, nesten ikke det engang, så det er ikke så viktig.
Aldri eid el før.

Ingeniøren

Veldig fornøyd med bilen. Har ikke hatt noe tull å snakke om etter å hatt bilen et drøyt år. Litt rusk med tidlig infotainment programvare, men det er rettet opp i sener oppdateringer over nett. Vet ikke hvor du bor men nå bygges det godt ut med ladere, i alle fall i sør Norge, så fordelen men lade-nettverket til Tesla er ikke så stort lenger.

Bilen har vært plaget av litt lav hurtiglade hastighet, mindre enn det som har vært lovet, noe som skyldes begrensingen som batterileverandøren har satt. Det skal være løst nå, og oppdatering på gang for å fikse 2019/2020 modeller og bør være bra på den nye 2021 modellen - dog ikke helt Tesla.

Der har vært noen feil med 12V lading på tidlige modeller men ser ikke ut til være problematisk på 2020 og nyere. Bilen virker veldig godt sammensatt og en annen klasse en Tesla, både utvendig og innvendig. Bygges i Østerrike så man har "Tysk" finish.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Nei.
Utifra mine erfaringer med bilen vil jeg ikke anbefale den til min verste fiende. Den har vært et mareritt.

Trond.m

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 24. august 2020, klokken 07:19
Nei.
Utifra mine erfaringer med bilen vil jeg ikke anbefale den til min verste fiende. Den har vært et mareritt.
Hmm, kan du utdype det. Hvis den er et dårlig kjøp, må den vel være midt i blinken for din verste fiende 😏

Stikkkontakt

#4
Sitat fra: TM på mandag 24. august 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 24. august 2020, klokken 07:19
Nei.
Utifra mine erfaringer med bilen vil jeg ikke anbefale den til min verste fiende. Den har vært et mareritt.
Hmm, kan du utdype det. Hvis den er et dårlig kjøp, må den vel være midt i blinken for din verste fiende 😏

Nei, jeg er såpass empatisk at jeg ikke unner noen det. 12volt trøbbel. Tauet en haug med ganger, tauet 2 ganger for andre issues. Infotainment og tilknyttede funksjoner er et mareritt. F.eks virker ryggekamera 2/3 av gangene bilen settes i revers. Man kjører flere 100 meter før systemet er oppe og går osv. Infotainmentsystemet er dog irrelevant å nevne for nye kunder. PiviPro er forhåpentligvis bedre.
Alt i alt har jeg hatt vesentlig mer trøbbel med denne bilen enn med alle andre biler jeg har hatt tilsammen over mer enn 20 år.

Contango

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. august 2020, klokken 07:00
Bilen har vært plaget av litt lav hurtiglade hastighet, mindre enn det som har vært lovet...Det skal være løst nå, og oppdatering på gang for å fikse 2019/2020 modeller og bør være bra på den nye 2021 modellen
«Litt lav» er ikke presist ift MY. Ladehastigheten er svært mye lavere. Er det bekreftet at  MY2021 har bedre ladehastighet og at det kommer noen SW forbedring på dagens biler? Hvor mye er forbedringen i så fall?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på mandag 24. august 2020, klokken 08:21
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. august 2020, klokken 07:00
Bilen har vært plaget av litt lav hurtiglade hastighet, mindre enn det som har vært lovet...Det skal være løst nå, og oppdatering på gang for å fikse 2019/2020 modeller og bør være bra på den nye 2021 modellen
«Litt lav» er ikke presist ift MY. Ladehastigheten er svært mye lavere. Er det bekreftet at  MY2021 har bedre ladehastighet og at det kommer noen SW forbedring på dagens biler? Hvor mye er forbedringen i så fall?

Nei. Ingenting er bekreftet.
Den eneste infoen i hele verden om økt hastighet finner vi i salgsprospektet hos noen norske forhandlere der det står 120kw lading.
Det gjelder kun nye biler.

ardevd

Model Y vil gi deg bedre rekkevidde, mye bedre ladehastighet, et eget superladenettverk, bedre tech og bedre plass.

I-Pace gir deg mer kjøreglede, finere interiør, bedre vinteregenskaper og en mer allsidig kjøremaskin.

I-Pacen er flott og en drøm å kjøre!

Tellus

Er svært fornøyd med min bil. Ikke vært på verksted utover service og en sw oppgradering.
Personlig synes jeg ladehastigheten er helt OK, men håper fortsatt på en noe mer aggresiv ladekurve. Sist jeg hutigladet fikk jeg snitt på rundt 80 kW fra rundt 15 til 70% SOC noe som er på høyde med ganske mange eldre Telsa'er i hvert fall. Dog var dette første gangen bilen ladet på 100 kW over en lengre periode enn noen få minutter. Mer typiske lader den 80 kW opp til ca 50% SOC.

Ellers er det noen småting man bør være klar over. En del biler får litt støv inn ved gulvet i baksetet. Om vinteren får jeg inn for mye tunnellukt hvis jeg ikke straks setter bilen på omluft.  Kjører du daglig gjennom en eller flere av oslotunnelene så er det ganske irriterende.

Og selvfølgelig. Ingen mulighet til automatisk å få bilen til å stoppe å lade på noe annet enn 100% med mindre du laster ned en tredjeparts app.

Har ingen problemer med å anbefale bilen til andre.

JorgenM

Null problemer her også, etter 30k kilometer siden juli 2019.
Vi har 3 barn mellom 6 og 9 år.
Lofoten-tur denne sommeren.

Anbefales selvsagt, og alltid over Tesla (som jeg selv har litt erfaring med).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

#10
Samme her, null problemer, har heller ikke sand i baksetet. For meg er det viktig med en "stille" bil så det ville ha gjort Tesla Model 3 uaktuell selv om den hadde vært større.

Jeg har også hobbyer som tar plass så det er ofte kajakk på taket, til hytta så er det av og til en henger og i sommer med 4 voksne så var det en bagasjeboks på hengerkroken. Bilen var lastet med "allt" av utstyr fra byturer til overnatting i telt på fjellet.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

#11
Et par generelle betraktninger siden du ikke eier elbil fra før av. Omtrent alle forumene har preg av «Vålerenga mot Lillestrøm» syndromet. Altså at vi heier på de bilene vi har fra før. Spør du i denne delen av forumet får du en overvekt av positive svar - som du vil få om du spør om de andre bilene i de andre delene av forumet. Det synes å være ganske mange som blir skuffet når de kjøper sin første elbil - av de dyre utgavene. Det krever mer kompetanse og planlegging med elbil enn med fossil foreløpig. En god eieropplevelse er: erfaring minus forventninger større enn null. Forventninger er direkte knyttet til kompetanse før kjøp. Ergo, sett deg ordentlig inn i hva det vil si å eie elbil og velg bil ut fra hva du trenger ift personlige preferanser. Vi leide oss en Tesla S en weekend og testet den på langkjøring før vi kjøpte den biltypen. Anbefalt prosedyre uansett hvilken bil du vurderer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på mandag 24. august 2020, klokken 10:35
Et par generelle betraktninger siden du ikke eier elbil fra før av. Omtrent alle forumene har preg av «Vålerenga mot Lillestrøm» syndromet. Altså at vi heier på de bilene vi har fra før. Spør du i denne delen av forumet får du en overvekt av positive svar - som du vil få om du spør om de andre bilene i de andre delene av forumet. Det synes å være ganske mange som blir skuffet når de kjøper sin første elbil - av de dyre utgavene. Det krever mer kompetanse og planlegging med elbil enn med fossil foreløpig. En god eieropplevelse er: erfaring minus forventninger større enn null. Forventninger er direkte knyttet til kompetanse før kjøp. Ergo, sett deg ordentlig inn i hva det vil si å eie elbil og velg bil ut fra hva du trenger ift personlige preferanser. Vi leide oss en Tesla S en weekend og testet den på langkjøring før vi kjøpte den biltypen. Anbefalt prosedyre uansett hvilken bil du vurderer.
Støttes! Trådstart er anbefales I-Pace? Jeg kan jo si hvorfor jeg kjøpte I-Pace (usortert rekkefølge):

- Jeg likte utseendet, den er litt annerledes
- Stor innvendig, "kompakt" utvendig
- Utrolig god å kjøre, sportslig og smidig, stille innvendig
- Jeg liker interiøret, god cockpit for den som kjører
- God rekkevidde, 30-35 mil om vinteren og 35-40 mil om sommeren
- Kan ha ting på taket
- Kan trekke henger
- God bakkeklaring (med luftfjæring) , mine hobbyer fører meg til underlige veier, forrige bil var en Land Cruiser
- Utrolig til å ta seg frem, har systemer/ASPC fra Landrover som gir godt feste på alle hjul

Ulempene så som ladehastighet har null betydning for meg, ser at alle hurtigladinger jeg har hatt er på ca. en halvtime - passer fint for en hvil eller noe mat.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Kjører man ofte lange turer, spesielt på motorvei, og ønsker å komme fort frem vil TMY være overlegen. Den har og en overlegen "selvkjøringsfunksjon", om enn noe buggy. TMY har og bedre ytelse, spesielt om man velger Performance.

I-Pace fremstår som en tradisjonell premiumbil, og har mulighet for luftfjæring (om det er viktig). Vår I-Pace har vært problemfri de 12.000km vi har eid den, men savner en del bekvemmelighetsfunksjoner fra TMX. Bilen er dog komfortabel, fleksibel og god å kjøre. Anbefaler å prøve en.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Topsy

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 24. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: TM på mandag 24. august 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 24. august 2020, klokken 07:19
Nei.
Utifra mine erfaringer med bilen vil jeg ikke anbefale den til min verste fiende. Den har vært et mareritt.
Hmm, kan du utdype det. Hvis den er et dårlig kjøp, må den vel være midt i blinken for din verste fiende 😏

Nei, jeg er såpass empatisk at jeg ikke unner noen det. 12volt trøbbel. Tauet en haug med ganger, tauet 2 ganger for andre issues. Infotainment og tilknyttede funksjoner er et mareritt. F.eks virker ryggekamera 2/3 av gangene bilen settes i revers. Man kjører flere 100 meter før systemet er oppe og går osv. Infotainmentsystemet er dog irrelevant å nevne for nye kunder. PiviPro er forhåpentligvis bedre.
Alt i alt har jeg hatt vesentlig mer trøbbel med denne bilen enn med alle andre biler jeg har hatt tilsammen over mer enn 20 år.

Har skjønt at 12v er noe flere har hatt problemer med. Er det ingen fix eller bekymring fra Jaguar selv?

Sitat fra: ardevd på mandag 24. august 2020, klokken 08:29
Model Y vil gi deg bedre rekkevidde, mye bedre ladehastighet, et eget superladenettverk, bedre tech og bedre plass.

I-Pace gir deg mer kjøreglede, finere interiør, bedre vinteregenskaper og en mer allsidig kjøremaskin.

I-Pacen er flott og en drøm å kjøre!

Ja, det var vel en rimelig kort oppsummering av hvilket inntrykk jeg også har fått. Vært fokusert på Tesla pga rekkevidde og ladenettverk og heier på dem, men nå begynner jeg (og fruen enda mer!) å bli utålmodige mtp Y. Ventetiden føltes lenger enn vi trodde med den lille ventepølsa som står hjemme og begynner få flere bugs og issues som må fikses og bekostes.

Komfort, plass, støy og vinteregenskaper er viktige for meg da. Ikke ofte vi kjører på lange turer på 40+ mil, så kan vel tåle litt dyr hurtiglading og kø de gangene kanskje..? (sammenlignet med Tesla)
Plassen må jeg få vurdert. Foreløpig ikke vært inni en I-pace.

Sitat fra: Contango på mandag 24. august 2020, klokken 10:35
Et par generelle betraktninger siden du ikke eier elbil fra før av. Omtrent alle forumene har preg av «Vålerenga mot Lillestrøm» syndromet. Altså at vi heier på de bilene vi har fra før. Spør du i denne delen av forumet får du en overvekt av positive svar - som du vil få om du spør om de andre bilene i de andre delene av forumet. Det synes å være ganske mange som blir skuffet når de kjøper sin første elbil - av de dyre utgavene. Det krever mer kompetanse og planlegging med elbil enn med fossil foreløpig. En god eieropplevelse er: erfaring minus forventninger større enn null. Forventninger er direkte knyttet til kompetanse før kjøp. Ergo, sett deg ordentlig inn i hva det vil si å eie elbil og velg bil ut fra hva du trenger ift personlige preferanser. Vi leide oss en Tesla S en weekend og testet den på langkjøring før vi kjøpte den biltypen. Anbefalt prosedyre uansett hvilken bil du vurderer.

Leide en X på en ukes norgesferie i sommer, så har fått kjenne litt på det. Rekkevidde har jeg egentlig satt som et svært viktig punkt for meg, nettopp pga planlegging. Skulle gjerne hatt long range S, men det mener 50% av kjøperne ikke er passe bil  :P Ser at ladehastighet kan være et issue her da, også mtp å misse superchargernettverket.

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2020, klokken 14:45
Kjører man ofte lange turer, spesielt på motorvei, og ønsker å komme fort frem vil TMY være overlegen. Den har og en overlegen "selvkjøringsfunksjon", om enn noe buggy. TMY har og bedre ytelse, spesielt om man velger Performance.

I-Pace fremstår som en tradisjonell premiumbil, og har mulighet for luftfjæring (om det er viktig). Vår I-Pace har vært problemfri de 12.000km vi har eid den, men savner en del bekvemmelighetsfunksjoner fra TMX. Bilen er dog komfortabel, fleksibel og god å kjøre. Anbefaler å prøve en.

Selvkjøringsegenskapene fra Tesla er artig, men merket at det ikke var noe som ga meg så veldig mye verdi enda. Holder lenge med lane hold og dynamisk cruise for min del, som jeg hadde på min gamle SUV.
Performance er ikke aktuelt. Skal ha familiebil. Leke kan jeg gjøre på mc.
Hva savner du fra TMX du ikke har nå? X har lenge vært en jeg vurderte, men funnet ut at blir for dyr å prioritere.

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 24. august 2020, klokken 11:27

Støttes! Trådstart er anbefales I-Pace? Jeg kan jo si hvorfor jeg kjøpte I-Pace (usortert rekkefølge):

- Jeg likte utseendet, den er litt annerledes
- Stor innvendig, "kompakt" utvendig
- Utrolig god å kjøre, sportslig og smidig, stille innvendig
- Jeg liker interiøret, god cockpit for den som kjører
- God rekkevidde, 30-35 mil om vinteren og 35-40 mil om sommeren
- Kan ha ting på taket
- Kan trekke henger
- God bakkeklaring (med luftfjæring) , mine hobbyer fører meg til underlige veier, forrige bil var en Land Cruiser
- Utrolig til å ta seg frem, har systemer/ASPC fra Landrover som gir godt feste på alle hjul

Ulempene så som ladehastighet har null betydning for meg, ser at alle hurtigladinger jeg har hatt er på ca. en halvtime - passer fint for en hvil eller noe mat.

Fin oppsummering der!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA