Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 ladekabel til ladestasjoner - virket ikke alle over alt?

Startet av Mippen, søndag 23. august 2020, klokken 21:22

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har ny elbil hvor jeg fikk med type 2 ladekabel og ladekabel med kladd. Jeg tenkte derfor å selge min "gamle" type 2 kabel som jeg brukte for å lade den gamle bilen min hjemme. Det er en 22 kWh kabel... Jeg leser imidlertid på nettet at det av og til ikke går an å lade på 22 kWh stolper dersom man ikke har 22w kWh kabel. Jeg ble derfor litt i tvil om jeg skal beholde den. Er det noen som har opplevd å ikke få lade med standard tynn type 2 ladekabel på 22 kWh ladestolper??
Fremtiden er elektrisk.

Marius Kotsbak

Hvorfor ikke bare beholde den du har hjemme og lade den nye elbilen med den? Så kan den nye kabelen ligge i bilen til å lade andre steder?

Det er jo minste ledd som bestemmer maks ladeeffekt. Så har du en enfasekabel på 16A så får du ikke ladet med mer enn 3,6kW på 11 og 22kW-stolper. Eller en enfase 32A så får du maks 7,2kW på en 22kW-stolpe og 3,6kW på 11kW-stolpe.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mippen

Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.
Fremtiden er elektrisk.

RJK

Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 21:50
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 21:50
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.

Jeg forstår forskjellen på de ulike benevningene selv om jeg kanskje ikke er så flink til å skille mellom kW og kWh når jeg forklarer, så jeg trenger ikke en lade kalkulator. Jeg lurer bare på om folk har opplevd å ikke få lade på en ladestasjon når bil eller ladekabel ikke støtter maks lading som stasjonen kan gi. Jeg har ikke forsøkt med den nye kabelen min som bare støtter enfas lading, bare den som støtter opp til 32A og 400V. Bilen min støtter riktig nok ikke mer enn 7,2 kW på enfas.

Her er det jeg lurer på (Bilde).
Fremtiden er elektrisk.

Marius Kotsbak

Det skal jo ikke være noen forskjell. Men det forhindrer ikke dårlig programvare i noen ladestolper som ikke vil starte med mindre den merker en trefasekabel tilkoblet.

Jeg har ikke opplevd det med 1-fas 16 og 32A. Gir mening å ikke legge kabel som støtter mer eller mindre enn bilen i bilen og tilsvarende for ladestasjon den som henger der. For å utnytte maksimal ladefart med minst mulig vekt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mippen

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 23. august 2020, klokken 22:47
Det skal jo ikke være noen forskjell. Men det forhindrer ikke dårlig programvare i noen ladestolper som ikke vil starte med mindre den merker en trefasekabel tilkoblet.

Jeg har ikke opplevd det med 1-fas 16 og 32A. Gir mening å ikke legge kabel som støtter mer eller mindre enn bilen i bilen og tilsvarende for ladestasjon den som henger der. For å utnytte maksimal ladefart med minst mulig vekt.

Jeg liker best den nye kabelen fordi den gir det bilen kan lade og er lettere og tar mindre plass i bilen enn den gamle, men jeg reagerte på bildet jeg la ut over hvor det hevdes at enklere kabler ikke alltid fungerer på alle stolper. Da blir jeg usikker på om jeg skal beholde den gamle kabelen likevel.

Jeg har 3 stykk type 2 kabler men trenger bare 2. (En i garasjen og en i bilen). Kan ikke selge den nye kabelen da bilen er leaset, men kan selge den gamle.
Fremtiden er elektrisk.

RJK

Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 21:50
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.

Jeg forstår forskjellen på de ulike benevningene selv om jeg kanskje ikke er så flink til å skille mellom kW og kWh når jeg forklarer, så jeg trenger ikke en lade kalkulator. Jeg lurer bare på om folk har opplevd å ikke få lade på en ladestasjon når bil eller ladekabel ikke støtter maks lading som stasjonen kan gi. Jeg har ikke forsøkt med den nye kabelen min som bare støtter enfas lading, bare den som støtter opp til 32A og 400V. Bilen min støtter riktig nok ikke mer enn 7,2 kW på enfas.

Her er det jeg lurer på (Bilde).

Jeg tok med ladekalkulatoren fordi den visste hvilke hastigheter/effekter man fikk på forskjellig nett og forskjellig forskjellig Ampere. Ikke for å "forklare" forskjell på kW og kWh, for mange forstår forskjellen men skriver fort feil, og det korrigerte jeg uansett direkte i setningen der jeg påpekte det.

Feil kan man selvsagt ikke garantere seg fritatt for, som Marius Kotsbak skriver. Men da er det i tilfelle feil ute å går, ikke at bil og ladestolpe reagerer på om kabelen er fulklkoblet eller ikke. Jeg tror i utgangspunktet at det er mindre sjanse å oppleve feil med en fullkoblet kabel, enn en som kun er 1-fas f.eks. da det i så tilfelle er ombordlader og ladestasjon det står på.

Ja, har du 3 kabler allerede og bilen er leaset, så er du i utgangspunktet begrenset til å beholde akkurat den som ble levert med. Dog, tror de fleste aksepterer om den leveres tilbake med en bedre kabel enn de leverte med bilen. Er jo greit å sende leasingselskapet en epost med spørsmål, så får du forhåpentligvis et svar skriftlig, som du i tilfelle kan vise til om det blir diskusjon i ettertid.

Det er selvsagt et poeng at den er nettere og lettere å pakke med seg. Da er jo selvsagt spørsmålet hva den tredje ladekabelen er, om den er fullkoblet den og. Men tipper du egentlig har tatt ditt valg mellom de to, i forhold til hvilken du i så tilfelle ønsker å beholde av de.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 23:07
Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Mippen på søndag 23. august 2020, klokken 21:50
Jeg har en kabel for mye. Jeg vet at jeg ikke kan lade 22 kWh med en kabel som kanskje støtter 6 kWh. Poenget mitt er at noen mener jeg ikke vil kunne lade på enkelte 11 eller 22 kWh ladestolper hvis jeg ikke bruker en 22 kWh ladekabel, selv om bilen ikke støtter mer enn 6 kWh lading.

Høres det i det hele tatt logisk ut at du ikke skal få ladet med den kabelen som fulgte med bilen? Tror du virkelig de vil sende med deg en kabel du ikke kan bruke alle steder der det ville være sannsynlig at du ville koblet den til?

Selvsagt får du ladet, og det med full effekt på 6,6 kW (kW er effekten, kWh er mengden). Støtter laderen 22 kW så er det nok temmelig garantert at det er 3-fase 400V TN-nett det er snakk om, og du ville fått opp til 7,2 (7,4 inkludert ladetap) på kun en fase. Men er du usikker, ta med deg begge kabler og test.

Her er forresten en fin ladeguide med "kalkulator".

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Forøvrig ville jeg selv beholdt kabelen som støtter 22 kW effekt, og heller vurdert å selge den andre, om ikke disse har forskjellig lengde og du foretrekker den lengste til eget bruk. Eller brukt den nye som "fast" kabel på ladeboksen din (gjerne festet med beslag), og ha 22 kW-kabelen liggende i bilen.

Om noen skulle finne på å stjele kabelen i garasjen, så er det bedre at det er den billigste de stikker av med.

Jeg forstår forskjellen på de ulike benevningene selv om jeg kanskje ikke er så flink til å skille mellom kW og kWh når jeg forklarer, så jeg trenger ikke en lade kalkulator. Jeg lurer bare på om folk har opplevd å ikke få lade på en ladestasjon når bil eller ladekabel ikke støtter maks lading som stasjonen kan gi. Jeg har ikke forsøkt med den nye kabelen min som bare støtter enfas lading, bare den som støtter opp til 32A og 400V. Bilen min støtter riktig nok ikke mer enn 7,2 kW på enfas.

Her er det jeg lurer på (Bilde).

Jeg tok med ladekalkulatoren fordi den visste hvilke hastigheter/effekter man fikk på forskjellig nett og forskjellig forskjellig Ampere. Ikke for å "forklare" forskjell på kW og kWh, for mange forstår forskjellen men skriver fort feil, og det korrigerte jeg uansett direkte i setningen der jeg påpekte det.

Feil kan man selvsagt ikke garantere seg fritatt for, som Marius Kotsbak skriver. Men da er det i tilfelle feil ute å går, ikke at bil og ladestolpe reagerer på om kabelen er fulklkoblet eller ikke. Jeg tror i utgangspunktet at det er mindre sjanse å oppleve feil med en fullkoblet kabel, enn en som kun er 1-fas f.eks. da det i så tilfelle er ombordlader og ladestasjon det står på.

Ja, har du 3 kabler allerede og bilen er leaset, så er du i utgangspunktet begrenset til å beholde akkurat den som ble levert med. Dog, tror de fleste aksepterer om den leveres tilbake med en bedre kabel enn de leverte med bilen. Er jo greit å sende leasingselskapet en epost med spørsmål, så får du forhåpentligvis et svar skriftlig, som du i tilfelle kan vise til om det blir diskusjon i ettertid.

Det er selvsagt et poeng at den er nettere og lettere å pakke med seg. Da er jo selvsagt spørsmålet hva den tredje ladekabelen er, om den er fullkoblet den og. Men tipper du egentlig har tatt ditt valg mellom de to, i forhold til hvilken du i så tilfelle ønsker å beholde av de.

Den tredje kabelen har jeg "fastmontert" på ladestasjonen med lås. Jeg kan naturligvis ta den med meg i bilen også, men den er kortere enn de to andre, også er det en spiralkabel. Valgte den kabelen fordi ladebokser er montert rett bak bilen og da slipper jeg å snuble i en lang kabel.

Jeg får se hva jeg gjør. Siden folk ikke har opplevd problemer med lettere type 2 kabel gjør det ikke noe å fortsatt bruke den på tur. Eventuelt kan jeg ha en av kablene i reserve i boden dersom en skulle bli ødelagt eller stjålet. Er ikke store summer det er snakk om. Tenkte mest på å spare litt plass i bilen og boden.
Fremtiden er elektrisk.

daktari

Det står vanligvis på kabelen hva den tåler av max. strømstyrke og spenning. Det er vel bilens lader som ber om en viss spenning og strøm. Dette kommuniseres til ladeboks som sier "ok" eller "nope".
Hvilken enhet "sjekker" om kabelen er egnet?
Jeg aner ikke om noen bokser er sære på kabelen?
Mulig noen av kabel-forhandlerne her kan svare?
Teste litt kan jo være lurt uansett, og du kan jo la den originale ligge i hylla 3 år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Kabelen er kodet (med en motstand mellom to av pinnene) for hva den tåler av strømtrekk. Setter du en 20A kabel i en 32A ladestasjon, vil ladestasjonen bare tilby 20A til bilen. Det har vært noen ladestasjoner som bare sier "nei takk" dersom kabelen har lavere strømstyrke enn ladestasjonen, men det er ikke riktig oppførsel. Jeg tror det er barnesykdommer som er luket ut nå.

Det er også noen ganger problemer med dimensjonene på type-2 plugg og kontakt, slik at pluggen ikke går helt inn. En av pinnene er (med vilje) kortere enn de andre, for å sikre at den kun har kontakt når alle de andre er godt forbundet. F.eks. kabler som ble levert med BMW i3 frem til ca 2017 var litt trøblete her pga pluggen ikke gikk helt inn i alle ladestasjoner, men det ble byttet fritt til revidert modell.

PS: Spenningen er fast, det er kun strømstyrken (og evt antall faser som skal benyttes) som kommuniseres mellom ladestasjon og bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Bare for å være petimeter og forklare J1772-protokollen som brukes til "Mode 3" lading:

Ladestasjonen sender signal som sier hva som er maks ampere den kan levere. Ingenting annet kommuniseres fra denne.

Ladekabelen har en motstand som bilen leser for å avgjøre hvor mange ampere den er begrenset til.

Bilen leser signalet fra ladestasjonen og sjekker motstanden i ladekabelen. Minste tallet avgjør hva bilen kan trekke av ampere.
Bilen sender signal til ladestasjonen om at alt er OK, og at den ønsker å få skrudd på strømmen. Ladestasjonen kobler inn kontaktoren sin, og setter spenning på ladekabelen.
Bilen sjekker så om den får spenning på 1, 2 eller 3 faser (hvis den støtter dette).
Hvis det er korrekt spenning og alt ser OK ut, vil bilen begynne å lade.

Strømtrekk (ampere) er det kun bilen som kan justere. Ladestasjonen sitt signal om maks ampere kan justeres "i fart", og bilen må justere seg ned umiddelbart. (Den kan også justere seg opp igjen senere hvis signalet endres til et høyere strømtrekk.) Det er dette som benyttes i lastbalanserte anlegg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Det sitter separat PP-PE motstand i begge ender av kabelen, så det er også mulighet for ladestasjonen til å gjøre noen valg her ut fra hva som er plugget inn. Uten at jeg skal si hva som er innenfor standarden eller ikke.....

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marius Kotsbak

Hvilken bil snakker vi om her egentlig? Man skulle tro de fleste nye elbiler kunne lade med 7,4kW og du derfor ønsker å ha en slik (eller trefase 22kW) i bilen. TM3 kan vel nøye seg med trefase 16A og få ladet 11kW. Men det fins noen stolper som bare tilbyr enfase 32A, og da vil en slik kabel begrense ladingen til 3,6kW...
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mippen

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 24. august 2020, klokken 12:39
Hvilken bil snakker vi om her egentlig? Man skulle tro de fleste nye elbiler kunne lade med 7,4kW og du derfor ønsker å ha en slik (eller trefase 22kW) i bilen. TM3 kan vel nøye seg med trefase 16A og få ladet 11kW. Men det fins noen stolper som bare tilbyr enfase 32A, og da vil en slik kabel begrense ladingen til 3,6kW...

Det er en Seat Mii. Jeg sjekket for øvrig kabelen som lå i bilen sidene du sa det står på kabelen hva den er ment for, og da så jeg at kabelen jeg har i bilen min sannsynligvis også er 3 fas. Det står 32A 400 V på den. Kabelen i bilen er likevel litt mykere og tynnere enn den andre og litt kortere.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA