Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 14. februar 2021, klokken 09:57
Er kaldstart med kaldt batteri skadelig for batteriet?
Er gniten på forvarming på hytten. Eller er gjør redusert power at dette går fint? Klarer fint å leve med en "dau" bil, for å slippe å bruke masse strøm på varme batteriet for en liten tur
Teslabjørn testa jo forvarming med sine performance X ved å gi maks aks helt til batteriet var varmt  ;D

Min erfaring er at power limit på Tesla er ganske bra aks, så du klarer vel deg fint med det du har av krefter?

ladov

Sitat fra: Contango på lørdag 13. februar 2021, klokken 16:37
Sitat fra: ladov på lørdag 13. februar 2021, klokken 16:01
I det siste har det vært så kaldt at setevarmen må stå på minst 5 minutter før jeg merker noe som helst. I de 5 minuttene savner jeg rattvarme men jeg ser ingen grunn til *rattet* skal klare å varme seg opp raskere enn setet og da er jeg på en måte like langt.. Når først setevarmen merkes savner jeg ikke lenger rattvarme.
Rattvarmen på S'en kommer mye raskere enn setevarmen.
Endelig en *god* grunn til å ha rattvarme. :D

Trekker litt ned at rattvarmen synes å være dårlig regulert da. Men det gjelder setevarmen også. Kunne gjerne ønsket meg en 'automatisk rumpevarmer i kulda' setting på setevarmen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: lars667 på søndag 14. februar 2021, klokken 10:16
Skjønner ikke at det skal være skadelig. Den trekker jo masse strøm fra batteriet til forvarming også?
Forvarming trekker vel rundt 7kW og det er lite sammenliknet med hva motorene trekker. Så det er neppe et argument eller en forklaring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: 1000kwh på søndag 14. februar 2021, klokken 10:42
Min erfaring er at power limit på Tesla er ganske bra aks, så du klarer vel deg fint med det du har av krefter?
Nei, parkering ute i kulda nå gir en voldsom reduksjon av effekt. Har lurt på samme som TøddiVedder men har kommet til at BMS regulerer både effekt inntak og uttak over hele temperatur-, og ladeskalaen. Hvis «kaldkjøring» er skadelig må det være fordi BMS er dårligere på å regulere under noen forhold ift andre. Da går det løs på hele tilliten til BMS generelt for meg, så lenger kom jeg ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: ladov på søndag 14. februar 2021, klokken 11:34
Trekker litt ned at rattvarmen synes å være dårlig regulert da. Men det gjelder setevarmen også. Kunne gjerne ønsket meg en 'automatisk rumpevarmer i kulda' setting på setevarmen.
Jeg vil ikke ha et termometer som automatisk kommer opp i rumpa :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TøddiVedder

@1000kwh. Når bilen har stått parkert i -25 lenge, så er det ikke mye power igjen! Nesten som å kjøre en kald diesel med 75hk. Seriøst, klampen i bånn og nesten ingen aks. Men klarer fint å kjøre slik for å spare litt strøm.

lars667

Sitat fra: Handyman på søndag 14. februar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: lars667 på søndag 14. februar 2021, klokken 10:16
Skjønner ikke at det skal være skadelig. Den trekker jo masse strøm fra batteriet til forvarming også?
Forvarming trekker vel rundt 7kW og det er lite sammenliknet med hva motorene trekker. Så det er neppe et argument eller en forklaring.

Ok, trodde den potensielt kunne trekke 5-6 kW per motor og i tillegg en kW eller to til varmepumpa. Men du har fortsatt rett i at det ikke ligner trekket ved middels pådrag. Bilen kunne forsåvidt vært programmert til "økonomi-oppvarming" slik at den bare varmet slik at det ble sånn passelig ok for framdrift. Sikkert utrolig mas å ha flere sånne parametere, men jeg synes det er viktig å spare litt strøm i hverdagen også.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kim-

VP trekker en 6-8kW, motorene trekker 7kW så man er oppe i ca 14kW. Helt enig at det burde vært en rekkevidde/kortdistanse modus, det har liksom ikke så mye for seg å varme batteriet opp til 15 grader når det er -10 ute når jeg kjører i 15 min til jobb.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

GOS

Sitat fra: Kim- på søndag 14. februar 2021, klokken 21:55
VP trekker en 6-8kW, motorene trekker 7kW så man er oppe i ca 14kW. Helt enig at det burde vært en rekkevidde/kortdistanse modus, det har liksom ikke så mye for seg å varme batteriet opp til 15 grader når det er -10 ute når jeg kjører i 15 min til jobb.

Eller enda verre. Det varmes til 20 grader på Model 3 (i det minste på min som er 2 år gammel) i følge Canbus måler nå på lørdag.

I minus 15-17 grader og 1 t med AP på fartsgrense +7% på motorveien (E6) mellom Oslo og Skjeberg så stiger faktisk ikke batteritemperaturen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum


alagerqv


Handyman

Sitat fra: alagerqv på mandag 22. februar 2021, klokken 19:40
Ja, noen bittesmå foran. Lå noe annet tjafs i frunken også.
Tipper at fjaset du beskriver er de lange "ekstralappene" som kan monteres utenpå de som står på bilen.
De subber i bakken nesten "hele tiden" og jeg klippet derfor av ca 4cm. Da har man brukbar beskyttelse og det subber lite.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alagerqv

Godt mulig. Tenker at dersom tenker de burde være på bilen, så hadde de montert de. Og i riktig lengde.

Contango

På basis av responsen i tråden om varmepumpe trekker jeg konklusjonen at problemet med manglende varme er fikset med nye sensorer. Bilene som leveres ut nå har alle nye lykter også - så langt jeg forstår det. Har ikke sett flere poster om at batteriet blir for kaldt heller. Fikset med software? Må vel være greit å ta levering av M3 nå.
Da er det rattvarme som er det neste. På biler som kommer til våren? Og bedre hurtigladehastighet gjennom SW.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA