Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Steffinho

Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:45
"We are transitioning Model 3 and Model Y to a new headlight design, which is eventually going to be consistent across all variants, globally. By Q1 2021, we expect all Model 3 and Model Y vehicles to feature this new unit."

https://electrek.co/2020/12/15/tesla-upgrading-model-3-y-headlights/
Early adopter pain

Kommer sikkert flere oppdateringer i Q1, derav rentekampanjen. Måtte sikkert bli kvitt en del deler som var på lager før en litt større refresh kanskje. Akkurat som de gjorde da rentekampanjen var for S og X i 2017.
Tesla kommer alltid med noe nytt, hvert kvartal. Spørsmålet er bare hvor synlig det er og hvor mye. Teslabjørn fant ut at de hadde krympet den fremmere delen av glasstaket med 5mm. Godt eksempel på en endring som ikke blir oppdaget så lett. Må bare bestemme seg for å kjøpe når det gjelder Tesla, men denne rentekampanjen kommer neppe tilbake på en stund.

Ryktes at M3P med høyt VIN nummer får 245 brede dekk istedenfor 235.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

alagerqv

Oj, da må jeg avbestille med en gang, det var en skikkelig deal-breaker! :) Antageligvis den minst viktige endringen noen gang. Går nok også utover forbruket/rekkevidden.

Solheim

Sitat fra: Steffinho på tirsdag 15. desember 2020, klokken 16:51
Ryktes at M3P med høyt VIN nummer får 245 brede dekk istedenfor 235.
Hvor kommer disse ryktene fra? Har sett at de blir registrert i Tyskland med 245, men tror det kun har med at den skal være godkjent for å kjøre med track pack som har 245 dekk. Under alternative dekk på min Performance står det 245/35.
Går de for bredere dekk vil de også få lavere range, og under 2021 EPA testen brukte de 235/35 R20 42 PSI.

Saberhagen

Sitat fra: Steffinho på tirsdag 15. desember 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:45
"We are transitioning Model 3 and Model Y to a new headlight design, which is eventually going to be consistent across all variants, globally. By Q1 2021, we expect all Model 3 and Model Y vehicles to feature this new unit."

https://electrek.co/2020/12/15/tesla-upgrading-model-3-y-headlights/
Early adopter pain

Kommer sikkert flere oppdateringer i Q1, derav rentekampanjen. Måtte sikkert bli kvitt en del deler som var på lager før en litt større refresh kanskje. Akkurat som de gjorde da rentekampanjen var for S og X i 2017.
Tesla kommer alltid med noe nytt, hvert kvartal. Spørsmålet er bare hvor synlig det er og hvor mye. Teslabjørn fant ut at de hadde krympet den fremmere delen av glasstaket med 5mm. Godt eksempel på en endring som ikke blir oppdaget så lett. Må bare bestemme seg for å kjøpe når det gjelder Tesla, men denne rentekampanjen kommer neppe tilbake på en stund.

Ryktes at M3P med høyt VIN nummer får 245 brede dekk istedenfor 235.

Jeg er helt enig, men noen endringer er større/mindre enn andre - som potensielt kan bety en god del. Jeg fikk erfare det ved forrige rentekampanje med en S som jeg bestilte med premium pakke og lydpakke, og hvor det etter 14 dager kom med uncorked, premium pakke inkludert med lyd, vinter og luftfjæring, og en lavere pris "samlet". Om jeg ikke husker feil kom AP 2.5 rett etterpå også. Det er jo disse endringene man bør få med seg, og ikke enkle endringer som nye lys, så jeg er helt enig med det du sier.

royturbodiesel

For meg som ikke har hatt Tesla før, så er litt interessant å lese disse kommentarene.
Jeg har en lang fartstid med data (vært PC forhandler siden 1990), og det er egentlig akkurat som å overvære datafolk som stadig må skifte PC fordi det kommer noe nytt. En 3 år gammel PC er jo som en dampmaskin å regne.
Har aldri overvært slike diskusjoner når det gjelder andre bilmerker, og når man nærmer seg 54 år i passet, og har interessen så har det unektelig vært noen biler/bilmerker.
No offence, bare en litt interessant observasjon.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Steffinho

Sitat fra: Solheim på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Steffinho på tirsdag 15. desember 2020, klokken 16:51
Ryktes at M3P med høyt VIN nummer får 245 brede dekk istedenfor 235.
Hvor kommer disse ryktene fra? Har sett at de blir registrert i Tyskland med 245, men tror det kun har med at den skal være godkjent for å kjøre med track pack som har 245 dekk. Under alternative dekk på min Performance står det 245/35.
Går de for bredere dekk vil de også få lavere range, og under 2021 EPA testen brukte de 235/35 R20 42 PSI.
Så det på et tysk forum, men jeg er ikke så stødig i tysk så kan være noe av konteksten ble borte i oversettelsen til Google. Men jeg forsto det som at han hadde fått bekreftet at bilen hans kom med 82 kwh batteri og 245 mm dekk.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Solheim

Sitat fra: Steffinho på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:56
Så det på et tysk forum, men jeg er ikke så stødig i tysk så kan være noe av konteksten ble borte i oversettelsen til Google. Men jeg forsto det som at han hadde fått bekreftet at bilen hans kom med 82 kwh batteri og 245 mm dekk.
Har fulgt forumet de siste ukene og tror ikke noen har fått bekreftet 245 fra Tesla. Tror ikke man skal legge for mye i de registreringene, mange Performance som ble registrert med 77 kWh og 245, men levert på 235 og SMT sier 82 kWh.

Saberhagen

Sitat fra: royturbodiesel på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:56
For meg som ikke har hatt Tesla før, så er litt interessant å lese disse kommentarene.
Jeg har en lang fartstid med data (vært PC forhandler siden 1990), og det er egentlig akkurat som å overvære datafolk som stadig må skifte PC fordi det kommer noe nytt. En 3 år gammel PC er jo som en dampmaskin å regne.
Har aldri overvært slike diskusjoner når det gjelder andre bilmerker, og når man nærmer seg 54 år i passet, og har interessen så har det unektelig vært noen biler/bilmerker.
No offence, bare en litt interessant observasjon.

Velkommen til Tesla-verdenen. Du kjøper ikke en bil lenger, du kjøper en PC på hjul som får små inkrementelle oppgraderinger hver dag, for så å få en litt større oppgradering en gang i kvartalet. Ingenting er som å selge en 2 år gammel bil til 500k (model S) hvor potensielle kjøpere forventer HW3, MCU3 (som ikke finnes) og alt av finesser som den nyeste modellen har, men ikke vil betale for  :D

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

hemi

ski i model 3 er lite ideelt, du må legge ned 2 seter, også stikker de ut mellom setene, alternativt kan du også kjøre passasjer settet fremover så man ikke kan sitte der, og ha de på skrå bak setet der.

Toonster

Sitat fra: hemi på onsdag 16. desember 2020, klokken 00:54
ski i model 3 er lite ideelt, du må legge ned 2 seter, også stikker de ut mellom setene, alternativt kan du også kjøre passasjer settet fremover så man ikke kan sitte der, og ha de på skrå bak setet der.

Ingen krise, men hadde vært fint. Enda bedre med 40/20/40 deling, men det får bli neste gang :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

thebadger

Sitat fra: royturbodiesel på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:56
For meg som ikke har hatt Tesla før, så er litt interessant å lese disse kommentarene.
Jeg har en lang fartstid med data (vært PC forhandler siden 1990), og det er egentlig akkurat som å overvære datafolk som stadig må skifte PC fordi det kommer noe nytt. En 3 år gammel PC er jo som en dampmaskin å regne.
Har aldri overvært slike diskusjoner når det gjelder andre bilmerker, og når man nærmer seg 54 år i passet, og har interessen så har det unektelig vært noen biler/bilmerker.
No offence, bare en litt interessant observasjon.
Mange av ryktene minner meg om spillkoder man delte før Internett dukket opp.
Hvor kom disse kodene fra?
Hva var den ekte Lara Croft naken-koden?

Haggish

Sitat fra: thebadger på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:26
Sitat fra: royturbodiesel på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:56
For meg som ikke har hatt Tesla før, så er litt interessant å lese disse kommentarene.
Jeg har en lang fartstid med data (vært PC forhandler siden 1990), og det er egentlig akkurat som å overvære datafolk som stadig må skifte PC fordi det kommer noe nytt. En 3 år gammel PC er jo som en dampmaskin å regne.
Har aldri overvært slike diskusjoner når det gjelder andre bilmerker, og når man nærmer seg 54 år i passet, og har interessen så har det unektelig vært noen biler/bilmerker.
No offence, bare en litt interessant observasjon.
Mange av ryktene minner meg om spillkoder man delte før Internett dukket opp.
Hvor kom disse kodene fra?
Hva var den ekte Lara Croft naken-koden?

Slik er det vel på de fleste forum, 95% synsing og gjetting, 5% noenlunde riktig info ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

DagfinnN

Sitat fra: royturbodiesel på tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:56
Har aldri overvært slike diskusjoner når det gjelder andre bilmerker, og når man nærmer seg 54 år i passet, og har interessen så har det unektelig vært noen biler/bilmerker.
Det er slik det er. Tesla er tydeligvis bilhatobjekt nr.1 for veldig mange. Den minste feil i en Tesla eller bare rykter om en feil lager en storm (i vannglass). At andre merker sliter med vel så mange problemer, gås forbi nærmest i stillhet.
Årsakene kan være mange, jeg lister opp kandidater:
1. Tesla var den første bilen som kunne konkurrere mot fossil i rekkevidde og med en så god ladehastighet og suverent ladenettverk at den fungerer utmerket på langtur i hele EU. I tillegg var/er TMS overlegen de aller fleste merker i kjøreopplevelse.
2. Tesla var så dyr at den var utenfor rekkevidde for de fleste. Saken ble ikke bedre da Tesla lanserte "gratis" strøm fra Tesla superladere og destinasjonsladere.
3. De første bilene, særlig før 2015, hadde en rekke barnesykdommer.
4. Tesla aksjen har ofte vært priset "sinnsykt" høyt.

Årsak 1 truet eksisterende olje og bilindustri som selvsagt var tjent med negative rykter. 4 forsterket dette fra shortere som ønsket å snakke Tesla ned. Disse produserte "profesjonelle" FUD artikler.
2 medførte mye misunnelse som gjør at mange kaster seg på og forsterket negative rykter selv om de ikke har Tesla. Det finnes mange eksempler på innlegg fra slike her. Fordi Tesla var blant de første, ble Tesla også angrepet av elbilhatere. Når Tesla eiere prøver å forsvare seg blir, de straks møtt med hersketeknikker om at de er fan-boys og Elon evangelister med mere.
3 er åpenbar og flere som erfarte dette er ressurssterke og har kjørt heftige kampanjer i mange kanaler. 3 kan irritere mange i dag pga utviklings og innovasjonsmetodikken som gjør at bilen er i kontinuerlig forandring - mest på godt men ikke bare.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA