Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: alb92 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 23:04
Derfor trur jeg at fantom bremsing blir et mye mindre problem når fsd åpner opp for oss i Norge.
Vi er evige optimister 😊
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

apehest

Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:35
Sitat fra: apehest på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:20
Liker ikke å lese om fantombremsinga. Er veldig glad i min nåværende adaptive cruise. De hadde ikke hatt dette problemet, og de kræsjene vi har lest om i det siste, om de hadde den enkle og greie laseren som måler avstand utover radaren sin relativt korte rekkevidde. Nesten alle andre merker bruker den llsningen..
Hvilke kræsj? Har ikke fått med meg noe annet enn han som krasjet i over 160km/t og spredde batteriet utover nabolaget.
Fantombremsingen er ille, men hvis noen ligger så tett på bak at du krasjer på den tiden det tar for den å hente seg inn så er det ikke fantombremsingen som er problemet. I hvert fall sånn som jeg kjenner den etter halvannet år så hugger den i bremsene, og så gasser den på igjen før et helt sekund har gått.
Føles forferdelig, gjør andre i trafikken usikker på deg, men det er ikke farlig.

Har ikke tatt vare på lenkene, men disse husker jeg godt nok til å finne igjen.
https://www.dt.no/tesla-kolliderte-med-putebil-ved-e18-tunnel/s/5-57-1524093
https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-pa-autopilot-braste-inn-i-lastebil/s/12-95-3423977603

Jeg får min model 3 på torsdag, og vet veldig godt at min nåværende ville bremset for disse hindringene.
Jeg antar at fantombremsingen skjer fordi tesla prøver å løse dette problemet med kode, i stedet for å legge til en enkel og grei avstandsmåler.


Solheim

Tesla har da avstandsmåler (radar) som er standard på biler med adaptiv cruise. Tingen med radar er at den sliter med å fange opp stillestående objekter, den ser lett objekter som er i bevegelse i forhold til "bakgrunnen". Dette er ikke Tesla spesifikt, her fra Audi E-Tron manualen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

apehest

Radaren har relativt kort rekkevidde. Min bil har en laser-avstandsmåler i tillegg. (ikke lidar).
Den er billig og effektiv, og nærmest utelukker problemstillingen.


apehest

En fra et merke jeg har jobbet for i 16 år, og som ikke hadde noe dugelig å tilby meg når jeg bestemte at det skal bli elbil. Nå er jeg kjent som svikeren, men jeg føler det bare resulterer i at det motiverer daglig leder til å øke presset mot importøren bittelitt.

thebadger

Sitat fra: apehest på onsdag 09. desember 2020, klokken 00:03
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:35
Sitat fra: apehest på tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:20
Liker ikke å lese om fantombremsinga. Er veldig glad i min nåværende adaptive cruise. De hadde ikke hatt dette problemet, og de kræsjene vi har lest om i det siste, om de hadde den enkle og greie laseren som måler avstand utover radaren sin relativt korte rekkevidde. Nesten alle andre merker bruker den llsningen..
Hvilke kræsj? Har ikke fått med meg noe annet enn han som krasjet i over 160km/t og spredde batteriet utover nabolaget.
Fantombremsingen er ille, men hvis noen ligger så tett på bak at du krasjer på den tiden det tar for den å hente seg inn så er det ikke fantombremsingen som er problemet. I hvert fall sånn som jeg kjenner den etter halvannet år så hugger den i bremsene, og så gasser den på igjen før et helt sekund har gått.
Føles forferdelig, gjør andre i trafikken usikker på deg, men det er ikke farlig.

Har ikke tatt vare på lenkene, men disse husker jeg godt nok til å finne igjen.
https://www.dt.no/tesla-kolliderte-med-putebil-ved-e18-tunnel/s/5-57-1524093
https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-pa-autopilot-braste-inn-i-lastebil/s/12-95-3423977603

Jeg får min model 3 på torsdag, og vet veldig godt at min nåværende ville bremset for disse hindringene.
Jeg antar at fantombremsingen skjer fordi tesla prøver å løse dette problemet med kode, i stedet for å legge til en enkel og grei avstandsmåler.
Det er to glimrende eksempler på folk som ikke følger med i trafikken.
Har ikke så mye med bilen å gjøre dersom du får vannlating eller ender opp i en situasjon med stillestående objekter.
Det er nettopp det Tesla prøver å fikse. Der lidar sliter med stillestående objekter prøver Tesla å få kameraene til å assistere med tilleggsinformasjon. Det er denne informasjonen som stort sett fører til fantombremsing for skygger for eksempel.
Din nåværende bil hadde kanskje ikke bremset i det andre tilfellet, for det er nøyaktig en sånn situasjon der sånne adaptive/nødbrems-systemer sliter.

hemi



Chris Neumann Ruud

Ang batterier: Har fått "E3D" i vognkortet på min M3, og det skal tilsi 82kW Panasonic... ?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ressern

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:43
Ang batterier: Har fått "E3D" i vognkortet på min M3, og det skal tilsi 82kW Panasonic... ?

Ja, det skal være det etter hva jeg har lest. Samme kode på min (vin 824).

marcob

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:43
Ang batterier: Har fått "E3D" i vognkortet på min M3, og det skal tilsi 82kW Panasonic... ?

Herlig. Hvilket VIN har du igjen? Du hadde M3P?

Bmwi3

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:43
Ang batterier: Har fått "E3D" i vognkortet på min M3, og det skal tilsi 82kW Panasonic... ?

Nei dessverre er det ikke sånn, flere i Tyskland med denne koden som har fått både 77kwh og 82kwh...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

marcob


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA