Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Sandvika

Ja, ikke sant, men om folk ikke har råd til «normal» månedskostnad, har de da råd til å ta tapet om/når de skal selge?

Counterpointer

Nå har vel Tesla ca 14 milliarder på bok, så de kan låne ut sine egne penger. Dette er uansett et markedsføringstiltak som de bruker helt bevist, uansett om noen ytterst få misliker det.

trykkertor

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:15
Nå har vel Tesla ca 14 milliarder på bok, så de kan låne ut sine egne penger. Dette er uansett et markedsføringstiltak som de bruker helt bevist, uansett om noen ytterst få misliker det.
Det som jeg synes er litt "skummelt" er at enkelte bytter ut en bil til en halv million, i samme eller høyere tempo enn folk bytter ut sin iPhone-modell.
Små justeringer, oppgraderinger, endringer, så er de villig til å selge, bestille på nytt og kjøpe.

Jeg er i motsatt leir. Hadde så mye problemer/utfordringer med service og reklamasjon på vår første og eneste Tesla, at jeg tør ikke risikere å ta ut en ny bil med reklamasjoner på igjen. Nå har jeg endelig fått vår slik jeg vil ha den, og da risikerer jeg ikke å starte forfra med Tesla på en ny modell.
Den kampen får jeg motivere meg opp til når Model Y er klar for levering.

alagerqv

Jeg er sikker på at bilen jeg har bestilt nå vil ha en verdi neste år på minst like mye... Det verste er vel at dagens kroneutvilkling fort kan gjøre at det ikke blir så langt unna sannheten. Selv om fornuften sier at det er i overkant optimistisk.

tornaldo

Sitat fra: alagerqv på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:46
Jeg er sikker på at bilen jeg har bestilt nå vil ha en verdi neste år på minst like mye... Det verste er vel at dagens kroneutvilkling fort kan gjøre at det ikke blir så langt unna sannheten. Selv om fornuften sier at det er i overkant optimistisk.

Det er absolutt ingenting som tyder på at bilen man kjøper seg nå, skal være verdt det samme om ett år.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Facet

Sitat fra: trykkertor på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:15
Nå har vel Tesla ca 14 milliarder på bok, så de kan låne ut sine egne penger. Dette er uansett et markedsføringstiltak som de bruker helt bevist, uansett om noen ytterst få misliker det.
Det som jeg synes er litt "skummelt" er at enkelte bytter ut en bil til en halv million, i samme eller høyere tempo enn folk bytter ut sin iPhone-modell.
Små justeringer, oppgraderinger, endringer, så er de villig til å selge, bestille.....
En Tesla er jo en iPhone med hjul 😅 FOMO og forumer som dette er med på å hype opp marginale oppdateringer og viktigheten av disse. Jeg er skyldig og kjenner på det selv.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

olekvi

Sitat fra: trykkertor på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:29
Det som jeg synes er litt "skummelt" er at enkelte bytter ut en bil til en halv million, i samme eller høyere tempo enn folk bytter ut sin iPhone-modell.
Små justeringer, oppgraderinger, endringer, så er de villig til å selge, bestille på nytt og kjøpe.

Hvorfor er dette skummelt?

Er det ikke bare fint at det havner stadig flere relativt nye og bra elbiler på bruktmarkedet?
På den måten vil en større del av den norske bilparken bli elektrisk raskere framfor om "alle". måtte kjøpe fabrikkny bil?
'19 TM3P


Electric cars in Norway

Sitat fra: olekvi på søndag 01. november 2020, klokken 09:46
Sitat fra: trykkertor på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:29
Det som jeg synes er litt "skummelt" er at enkelte bytter ut en bil til en halv million, i samme eller høyere tempo enn folk bytter ut sin iPhone-modell.
Små justeringer, oppgraderinger, endringer, så er de villig til å selge, bestille på nytt og kjøpe.

Hvorfor er dette skummelt?

Er det ikke bare fint at det havner stadig flere relativt nye og bra elbiler på bruktmarkedet?
På den måten vil en større del av den norske bilparken bli elektrisk raskere framfor om "alle". måtte kjøpe fabrikkny bil?

Helt enig. Vi trenger ikke elbil venteliste situasjoner lengre nå. Bra med økt volum på elbiler i Norge.

lars667

Det er fortsatt litt begrenset tilgang til populære elbiler. Hvermansen kan ikke bare spasere inn til en forhandler og kjøpe seg en TM3 som de synes ser bra ut. Bruktmarkedet for nesten nye biler gir ellers potensielle nybilkjøpere en mulighet til å teste bilen, undersøke for panel gaps osv, før de kjøper. Jeg kan se at mange gladelig sparer "bare" 10-30k på denne måten.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

tornaldo

Prøve en bil kan man gjøre hos Tesla. Behovet for å undersøke panel gaps tror jeg er sterkt oppkonstruert for den jevne bilkjøper. Tror de fleste er langt mer opptatt av å ikke betale for mye. Når man ser på reaksjonen på rentekampanjer, er det enkelt å se.

Ligger mange 2019 modeller, som nå er blitt 1.5 år, ute for ca 470000 på Finn, samme pris som man i løpet av 3 minutter kan bestille en flunka ny inventory bil for, med en uke eller to leveringstid. Mange av de hos Tesla.

Må virkelig være fullstendig nedsnødd for å gå for en mars 2019 modell med 20-50k km på telleren, for de prisene der, frykt for panel gaps eller ikke.

På et godt år taper en bruktbil seg ca 10%, eller normalt 15%+ første år. Dvs man bør ikke betale mer enn ca 400k for en 2019 TM3 LR. Og de prisene kommer vi nok til å se straks, hvis man ikke er der allerede. Den billigste ligger for 415k nå, og selges antageligvis for nærmere 400k.

EDIT: Ser mitt innlegg heller burde ligge under en annen tråd, Bruktbilpriser for Model 3
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hemi

folk er obs på det, han som kjøpte min, kjøpte den fordi den var strøken, (kompis er oppretter for tesla og fiksa alle mine)

de på finn til 470 selges jo neppe

lars667

Sitat fra: tornaldo på mandag 02. november 2020, klokken 13:42
Ligger mange 2019 modeller, som nå er blitt 1.5 år, ute for ca 470000 på Finn, samme pris som man i løpet av 3 minutter kan bestille en flunka ny inventory bil for, med en uke eller to leveringstid. Mange av de hos Tesla.

Forsåvidt enig i det, men inventory av disse bilene betyr bare at de ligger og skvulper langt nedi Atlanterhavet. Tesla selv sier levering tidligst først i desember. Jeg tenker for såvidt som deg, og har bestilt på rentekampanje. Men jeg forstår at andre kan tenke litt annerledes. Tid er penger, og kan en unngå x antall verkstedbesøk for å rette opp ting (om det så er bagateller) ved å kjøpe en bil som har gått 10-15' så forstår jeg den. De fleste går nok under utropspris uansett.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Det er vel også sånn at bruktbiler kan ha vinterhjul, gummimatter og diverse andre forbedringer som lakkforsegling/foliering/ skvettlapper osv osv.

Hver gang jeg kjøper en ny bil er det alltid diverse innkjøp og forbedringer som gjøres.

Woodbear

Du får en basic hvit med sort interiør nytt
Så ligger de på finn, kanskje med farger,  19 sommer hjul, vinterhjul.
Noen har boost, noen har fsd. Noen har mulig rullet under  10-20k km som er nesten nytt å regne
Kanskje helt uten noen feil, eller alt rettet.

Min koster koster nesten 540000 å bestille ny, men jeg er happy med å selge den for laaangt under 470k

Men lurer nesten på om jeg burde ha tatt de 395000 tesla bød 😅 men har kompis som driver bilsalg og tar minimalt for å selge den, så tror ikke det blir så lavt når tilbudet er over 🙈
2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA