Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

TøddiVedder


DagfinnN

Sitat fra: hemi på torsdag 29. oktober 2020, klokken 16:27
FSD er dessverre bare 100% bortkasta penger, får ikke igjen en krone ved videresalg.
Stemmer til nå.
Men plutselig....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Én ting er at man ikke får noe igjen for FSD hvis man selger nå, men man har heller ikke fått noe igjen for det den tiden man har hatt det. At Tesla ikke verdsetter FSD med så mye som én krone ved innbytte hos dem sier vel litt om hva de selv mener det er verdt......
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 29. oktober 2020, klokken 17:31
Én ting er at man ikke får noe igjen for FSD hvis man selger nå, men man har heller ikke fått noe igjen for det den tiden man har hatt det. At Tesla ikke verdsetter FSD med så mye som én krone ved innbytte hos dem sier vel litt om hva de selv mener det er verdt......
Jeg fikk i allefall HW3( siden jeg hadde EAP), og er rimelig fornøyd med det.
I tillegg bruker jeg "alltid" NOA på motorvei (daglig), noe jeg liker veldig godt.
Resten er foreløpig mest gimmick.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

helge89

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 29. oktober 2020, klokken 17:31
At Tesla ikke verdsetter FSD med så mye som én krone ved innbytte hos dem sier vel litt om hva de selv mener det er verdt......

Tydeligvis ca 50 000 kr... les tidligere innlegg.

RJK

Med tanke på prisene de tar for bytte av FSD-hardware, så kan det se ut som at det allikevel lønner seg sammenlignet med å betale for oppgraderingene løst, ved 2. gangs oppgradering.. Det og i tillegg til det som faktisk er forskjell mellom bil med og uten FSD, ,så heller jeg mer mot at det likevel er verdi i det, enn jeg gjorde før.


Hadde aldri trodd at de første bilene vil rekke å oppleve FSD i sin pure form, før de avgår med alderdom og slitasje, og generelt ikke lengre verdt å reparere. Men som sagt, pga oppdateringene av HW, som gir støtte for mer av oppgraderingene av SW, så var det kanskje ikke så dumt likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Sitat fra: helge89 på torsdag 29. oktober 2020, klokken 19:43
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 29. oktober 2020, klokken 17:31
At Tesla ikke verdsetter FSD med så mye som én krone ved innbytte hos dem sier vel litt om hva de selv mener det er verdt......

Tydeligvis ca 50 000 kr... les tidligere innlegg.

For bare 10 dager siden sendte jeg og en bekjent inn forespørsel til Tesla om innbytte. Vi har identiske biler, den ene er 3 uker eldre enn min og uten FSD. Min hadde da gått 2700 km. mer, og har FSD. Farge, interiør, og soltak lik på begge. Prisen var på kronen den samme. Mulig det er forskjell på TM3 og TMS da.

Tesla må ha problemer med verdisetting, da FSD har kostet fra ca. 16K til ca. 60K innen et forholdsvis kort tidsrom. Hvordan gjør de det da når de skal sette utpris? For meg virker det som de tar den letteste veien ut. Nemlig 0-null.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

helge89

Da hadde jeg bedt om et nytt revidert tilbud.

Det har vært gjentatte tilfeller både i denne tråden og bruktbilpris tråden som gjentar 50 000 kr differanse mellom tilsvarende TM3 biler med/uten FSD.

Innbyttetilbud skal være en vurdering av markedspris og vil inkludere alle tillegg bilen har inkl. software. Snakket med innbytteavdeling på tlf i går.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nilsern

Fikk tilbud om demobil (dårlig pris... Husker ikke hvor mye) som hadde FSD. Dette var ikke jeg interesser i. Selgeren sa da at de kunne ta det bort så bilen ble billigere. Det er en funksjon de kan slå av og på. Mulig at Tesla også kan gjøre det med bruktbiler? Og at det dermed ikke gis ekstra betaling for? Edit: kan jeg ha missforstått?

alagerqv

Fin sammenlingning med kickstarter, det er jo akkurat det FSD er. Og dessuten ulovlig i EU, så overhodet ikke noe poeng å tenke tanken på å bestille det, med mindre man ønsker å gi en ekstra donasjon til Tesla.

Woodbear

Kjører 90% på vanlig autopilot, helt ned i 30- 40 soner. Kryss og rundkjøringer får jeg ta selv. Ender jeg nå med perf desto større grunn.. frese ut av kryss 😂
Så lenge man må nøkke i rattet hele tiden og fsd ikke kan hente meg på fest så tiltaler det meg ikke. 0-100 på 3.3 sec og plage passasjerer.. mye mere 😅 mulig jeg er skap sadist
2021 model 3 hvit performance.

helge89

FSD-pakken har vært på tilbud fram til nå. Elon flagget at FSD prisen skulle til slutt ende opp på 10 000 USD, allerede i 2018.

Jeg etter-oppgraderte det på første bilen etter å ha innsett at jeg må NoA med automatisk filbytte. Jeg ble med mildere gal av å plinge meg forbi hvert eneste vogntog på mine 3-timers pendleturer. Da var ikke noe tvil om å ikke ha det igjen på nummer to. Øvrig selvkjøring er ikke så viktig for meg. Summon er en gimmick, men som Clarkson sa om akkurat det: - Hvem liker vel ikke en gimmick?

Så er det nok en teori med røtter i virkelighet at når nå teknologien blir bevist utprøvd i USA, og de tyske konkurrente klarer å komme opp på par med Tesla, så snur den Bayerske lobbyvirksomheten til å prøve å rette opp disse EU-reglene ganske raskt.


Da kan man jo selvsagt få lov til å betale det som da må bli 125 000 kr istedenfor, om man så skulle få lyst til å etteroppgradere. Sannsynligvis blir nok ikke dette mange, som da gjør det bedre for de som kjøpte det på salg i 2018.

Tenk også på at det å bygge tilsvarende dagens FSD/autopilot pakke (acc, kjøre-, parkeringsassistent, skilt-, trafikklysgjenkjenning etc.) hos en av de større bil-leverandørene allerede har en tilsvarende tjukk og god pris på seg.

Det er mye personlige meninger om hva en eventuellt skulle trenge det til i sin egen lille boble, men det er noe mer med de objektive tallene på det og.

Jeg vil verdsette FSD til samme verdi, om ikke mer, som Performance. Denne gangen valgte jeg begge deler.

sjokomelk

Sitat fra: helge89 på torsdag 29. oktober 2020, klokken 22:28
Så er det nok en teori med røtter i virkelighet at når nå teknologien blir bevist utprøvd i USA, og de tyske konkurrente klarer å komme opp på par med Tesla, så snur den Bayerske lobbyvirksomheten til å prøve å rette opp disse EU-reglene ganske raskt.
Tesla har allerede plass i den gruppen som jobber med dette opp mot UN/ECE, og de prøver på/har fått gjennomslag for å øke grensen for sideveis krefter i svinger fra 0,3g til 0,4g (usikker på tallene) når man kjører med AutoSteer innkoblet. Så vi behøver ikke vente på at tyskerne skal komme etter. Men det vil selvfølgelig hjelpe på med "flere på laget" når man skal endre lovverket.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SurSnasen

Sitat fra: helge89 på torsdag 29. oktober 2020, klokken 22:28
Så er det nok en teori med røtter i virkelighet at når nå teknologien blir bevist utprøvd i USA, og de tyske konkurrente klarer å komme opp på par med Tesla, så snur den Bayerske lobbyvirksomheten til å prøve å rette opp disse EU-reglene ganske raskt.

Nå må du ikke bli altfor konspiratorisk. EU-regler er typisk strengere enn US. Det har fint lite med tysk bil-lobbyisme å gjøre, men rett og slett å sette rammer og retningslinjer. De tyske bilprodusentene må forholde seg til samme regelverket. De jobber også med selvkjøringsløsninger, men uten å bruke menigmann som forsøkskaniner.

Selv liker jeg svært godt Audi sin lanekeep-assistent. Man slipper å bruke hendel for å aktivere/deaktivere. Du har sensor på rattet som merker at du har noen fingre der, i motsetning til behov for motstand/napping. Du kan styre unna hull eller hinder i veibanen uten å måtte aktivt deaktivere. Bremser inn mot kryss og rundkjøringer gjør den også. Og automatisk regenerering sørger for at du slipper å ha aktivert ACC for at bilen skal begynne å bremse for deg. Den justerer også fint mellom coasting og bremsing på regen. Langkjøring har aldri vært så avslappende. Fantombremsing er det også fint lite av så lenge man har slått av automatisk hastighetsjustering etter fartsgrenser.

Har Tesla noe spennende på gang? Definitivt. Har de en lang vei å gå? Definitivt. Er det (økonomisk) risiko forbundet med å klinke til med FSD-pakke til mange titusener av kroner når man kjøper en ny Tesla? I aller høyeste grad. Og nå har Musk lovet at det skal komme månedsabonnement på FSD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA