Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sånn utenom det så foretrekker jeg å la være å lade til 100% fremfor å måtte huske å lade til 100% hver uke.

Det ene kan du fikse ved å sette ladegrense i bilen til 80%, mens det andre må du manuelt foreta deg noe hver uke for å huske.

LFP-gjengen skal til Aya Nap'na og konemor spør i taxien:
- husket du å trekke ut strykejernet, og å lade bilen til 100%
og du svarer:
- husket i hvert fall å lade til 100%, som er det viktigste. Sto opp i natt og plugget i da jeg kom på det. Vil jo ikke risikere at bilen står med 60% i 3 uker når den må skal være ladet til 100% hver uke for ikke å glemme potensialet...på lik linje med 90-talls videokamera...

Kobolt-gjengen skal til Aya Nap'na og konemor spør i taxien:
- husket du å trekke ut strykejernet, og å la være å lade bilen til 100%?
og du svarer
- hva mener du? Den står alltid på 80% som gir lenger rekkevidde enn billige og tunge LFP-batterier på 100%. Er kun når vi skal kjøre til Ibiza vi justerer til 100% og får enda lenger rekkevidde.
Tesla Model Y                         2021-

Fattigmann



tornaldo

Sitat fra: jorgenask på onsdag 21. oktober 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Fattigmann på onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:26
Er det ikke greit å ta batteridiskusjonen i en egen tråd...

enighet!

Tja, denne diskusjonstråden dreier seg om "ny" TM3. Det absolutt viktigste av det nye, er jo potensielt batteriet. Synes det er veldig relevant, men klart hender det at ting går litt langt. Fortsatt helt innafor her, spesielt etter over 20 sider. Da har man fått diskutert det meste av trådens "hovedsaker".

De to siste bidragene her, er i alle fall de minst givende i hele tråden.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P


Cowboystrekk

Du MÅ ikke lade jernfosfatbatterier til 100%, men de kan bli ubalanserte pga minneeffektiv over tid siden cellespenning er relativt like på 10% som 100% (rundt 3.2V) så det bør gjøres med jevne mellomrom om ikke cellene skal bli ubalanserte og du "mister" kapasitet, forskjellen er at de tåler å stå på 100% over tid mye bedre enn NCA :)

Jeg synes LFP er et smart valg for SR+. De hadde ikke fått plass i LR\P pga lavere energitetthet, men de tåler langt flere fulle oppladninger enn NCA (2000 vs 500 før 80%) og en SR+ vil i snitt lade i et større SOC-intervall enn LR\P. Det får og ned prisen, både pga lavere priser for råmaterialer, men og mindre sikring for brann\overopphetning da LFP tåler høy temp mye bedre enn NCA.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hELgenen

Doble isolerglass - er det i front man snakker om da?
Ser at TB og andre har kommentert en del vindstøy fra sidevindu - det er ikke gjort noe her for å få bort
den støyen?

emmern

Da var M3P bestilt, med FSD (igjen). Jaja nå kan jeg bare skylde på meg selv hvis det ikke kommer noe pga EU etc.

Er det noen som har peil på hvor lenge rentekampanjen varer, jeg regner med at den kan forsvinne til uka eller om 2 mnd?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Electric cars in Norway

#353
emmern  :+1: :+1: Merker jeg er lei av at EU legger ut snubletråder hele tiden.

Er det noen som har peil på hvor lenge rentekampanjen varer, jeg regner med at den kan forsvinne til uka eller om 2 mnd?
Svaret på dette er "vet ikke" Tesla kan plutselig stoppe dette eller fortsette med høyere rente. Noe lavere enn de 0,25% tror jeg ikke kommer. Merker meg at flere andre EV merker tilbyr opp mot 2%.

Men det står skrevet "i en begrenset periode": Kopi:

«Tesla setter nå ned Model 3-prisene for alle varianter. Gjennom Teslas finansieringspartner DNB tilbys det samtidig 0,25 prosent rente på billånet i en begrenset periode ved bestilling av ny Model 3.»

https://itavisen.no/2020/10/16/tesla-har-senket-prisene-dette-koster-model-3-i-norge-na-30-000-kroner-model-s-priskutt/

Bauf

Dere som har fått godkjent lånet fra DNB,hvor lang tid tok det fra dere søkte til de svarte? Blir virkedag 5 i morgen på meg og jeg har enda ikke hørt et pip fra banken. Regner med det muligens er stor pågang hos dem. Men blir nok å ringe dem i morgen om jeg ikke hører fra dem.

Chris Neumann Ruud

Fikk mail fra noreply@dnb.no en time etter bestilling, og så har jeg ikke hørt noe direkte unntatt at det er en checkbox bed siden av betaling på bilens side
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

mobie

Sitat fra: Bauf på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:07
Dere som har fått godkjent lånet fra DNB,hvor lang tid tok det fra dere søkte til de svarte? Blir virkedag 5 i morgen på meg og jeg har enda ikke hørt et pip fra banken. Regner med det muligens er stor pågang hos dem. Men blir nok å ringe dem i morgen om jeg ikke hører fra dem.

Jeg bestilte M3P for noen dager siden. Jeg fikk godkjent status på bestillingen ganske umiddelbart selv om det var sent på kvelden, men det kan kanskje ha med at jeg allerede hadde søkt om finansieringsbevis (automatisk godkjent) for tilsvarende sum kun for å sjekke noen timer i forveien.

Motorwatt

Er ikke helt sikker på om EU legger hindringer for FSD Rewrite. Så lenge man sørger for å ligge innenfor nag-tiden, ikke overskrider 0.3 G, og gir klarsignal før trafikklys, stoppskilt, og filbytte (alt som i dag), er det vel ikke noe i veien for at det kan bli akseptert? Rewrite er vel fremdeles bare Nivå 2.5.

Level 2 ("hands off"): The automated system takes full control of the vehicle: accelerating, braking, and steering. The driver must monitor the driving and be prepared to intervene immediately at any time if the automated system fails to respond properly. The shorthand "hands off" is not meant to be taken literally – contact between hand and wheel is often mandatory during SAE 2 driving, to confirm that the driver is ready to intervene. The eyes of the driver might be monitored by cameras to confirm that the driver is keeping their attention to traffic.

Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[59] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. oktober 2020, klokken 11:01
Doble isolerglass - er det i front man snakker om da?
Ser at TB og andre har kommentert en del vindstøy fra sidevindu - det er ikke gjort noe her for å få bort
den støyen?

Nei, det er sidevinduene som får "double glazing". Frontruter har som regel doble glass uansett siden det er en film i midten de er limt til, for å unngå at de går i tusen biter ved en kollisjon.
https://newsabc.net/tesla-model-3-to-get-an-update-double-windows-more-comfort-and-heat-pump/
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:29
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. oktober 2020, klokken 11:01
Doble isolerglass - er det i front man snakker om da?
Ser at TB og andre har kommentert en del vindstøy fra sidevindu - det er ikke gjort noe her for å få bort
den støyen?

Nei, det er sidevinduene som får "double glazing". Frontruter har som regel doble glass uansett siden det er en film i midten de er limt til, for å unngå at de går i tusen biter ved en kollisjon.
https://newsabc.net/tesla-model-3-to-get-an-update-double-windows-more-comfort-and-heat-pump/

:+1:
Ahh...takk for den. Da er det håp om stillhet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA