Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Magnus Hansen

SR+ har jo tross alt forholdsvis bra rekkevidde den også. Og har man ikke spesielt behov for AWD, så er det jo ganske mye penger å spare. Personlig ville jeg ikke brydd meg noe spesielt om hvilken batteriteknologi det var hvis rekkevidden dekket behovet

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:59
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. Men en Tesla med 430 km til 100% er jo dårligere enn en Tesla med 580 km til 80% - sånn er det jo. Men kunne jeg fått en Tesla med 580 km til 100% - så hadde jeg helt klart tatt den foran en 580 km til til 80%.........Men jeg tror grensen går omtrent der. Noe mer enn litt over 50 mil uten stopp er vel omtrent der mine lengste etapper uten pause har ligget historisk sett.

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

olavxxx

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:01
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:59
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. Men en Tesla med 430 km til 100% er jo dårligere enn en Tesla med 580 km til 80% - sånn er det jo. Men kunne jeg fått en Tesla med 580 km til 100% - så hadde jeg helt klart tatt den foran en 580 km til til 80%.........Men jeg tror grensen går omtrent der. Noe mer enn litt over 50 mil uten stopp er vel omtrent der mine lengste etapper uten pause har ligget historisk sett.

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?
Ja, det var jo et litt rart eksempel i den grad 80% av 1000 er 800 Km.
800 Km er jo vesentlig mer enn 600.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:07
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:01
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:59
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. Men en Tesla med 430 km til 100% er jo dårligere enn en Tesla med 580 km til 80% - sånn er det jo. Men kunne jeg fått en Tesla med 580 km til 100% - så hadde jeg helt klart tatt den foran en 580 km til til 80%.........Men jeg tror grensen går omtrent der. Noe mer enn litt over 50 mil uten stopp er vel omtrent der mine lengste etapper uten pause har ligget historisk sett.

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?
Ja, det var jo et litt rart eksempel i den grad 80% av 1000 er 800 Km.
800 Km er jo vesentlig mer enn 600.

For ikke å snakke om den mye høyere ladehastigheten du får på Supercharger...selv om superladere omtrent blir overflødige med slike rekkevidder...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:18
selv om superladere omtrent blir overflødige med slike rekkevidder...
Med 1000 km så er en nok nådd grensen for hva selv de mest ekstreme har bruk for. Men finner sikkert en Edge case hvor noen skal trekke diger campingvogn i motvind på vinter fra Lindesnes til Nordkapp. Da må det nok superlades litt.
Blir kult for Teslabjørn å kjøre 1000 km challenge uten ladestopp


hELgenen

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:07
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:01
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:59
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. 

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?


Ja

Sitat
Ja, det var jo et litt rart eksempel i den grad 80% av 1000 er 800 Km.
800 Km er jo vesentlig mer enn 600.

Det var hele poenget - jeg kunne skrevet 10000000000 km og 80% - konklusjonen ville uansett vært at 600 km til 100% går foran.  Når bebovet er dekket mhp rekkevidde er det andre faktorer som kommer inn. Det vil alltid være noen som vil ha mer - men dette blir vel som med lønninger - ikke alle ser poenget i å gå fra 100 mill til 200 mill i inntekter - en blir rikere, men ikke nødvendigvis lykkeligere.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:27
Blir kult for Teslabjørn å kjøre 1000 km challenge uten ladestopp

Ja - med nok km så forsvinner jo poenget med slike videoer. Mulig han må endre fokus etterhvert og forberede seg for en Børning 5 variant.

RuneW

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 17:05
Mao. Samme kWh i begge pakkene, men dagens teknologi gir kun lading til 80% som anbefalt

Det virker nesten som du tror det er anbefalt å aldri lade mer enn til 80%... Ikke rart du klager...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sfenne

Bummer da min TM3 LR AWD ikke er en måned gammel engang.

Noen tips til hvordan jeg får en smakebit på noe av dette?

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

TiLT

Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:35
https://itavisen.no/2020/10/20/tesla-har-oppgradert-model-3-sa-mye-oker-rekkevidden/

Her påstår de at model 3 kommer med oppvarmet ratt! Hmmm... Lurer på hva som er riktig.

IT Avisen er ikke akkurat noen bauta innen troverdige nyheter, må jo sies. Jeg fulgte kildehenvisningen deres, og den ledet til en tilsvarende svensk artikkel uten kilder overhodet. Tror nok du bør ta den der nyheten med et lastebillass med salt.

hELgenen

Sitat fra: RuneW på onsdag 21. oktober 2020, klokken 07:53
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 17:05
Mao. Samme kWh i begge pakkene, men dagens teknologi gir kun lading til 80% som anbefalt

Det virker nesten som du tror det er anbefalt å aldri lade mer enn til 80%... Ikke rart du klager...

Skal man ta vare på dagens batteripakke så anbefales det å ikke lade til 100% daglig ja.
Aldri er ikke et ord jeg har brukt i denne sammenheng - og å tro er et ord som hører mer hjemme i religion. 
SR+ med LFP batterier (Kina Tesla med levering medio Febr. 2021) så er det slik at man anbefales å lade til 100% med jevne mellomrom (f.eks 1 gang pr. uke) - batteriet vil tape seg om en ikke gjør det.

Så i løpet av kommende år så vil Tesla, slik jeg leser det,  operere med to vidt forskjellige anbefalinger mhp lading på samme bilmodell avhengig av batteriet.  For de som bestiller SR+ er det viktig å sjekke ut hva som gjelder akkurat din bil  - og for de som skal kjøpe brukt om ett år eller noe slikt vil jo måtte holde holde tungen rett i munnen her.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TiLT på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:35
https://itavisen.no/2020/10/20/tesla-har-oppgradert-model-3-sa-mye-oker-rekkevidden/

Her påstår de at model 3 kommer med oppvarmet ratt! Hmmm... Lurer på hva som er riktig.

IT Avisen er ikke akkurat noen bauta innen troverdige nyheter, må jo sies. Jeg fulgte kildehenvisningen deres, og den ledet til en tilsvarende svensk artikkel uten kilder overhodet. Tror nok du bør ta den der nyheten med et lastebillass med salt.

Ja, det er visst basert på noe som Electrek-nettsiden hadde skrevet. Har og lest at noen hadde lest dette i brukermanualen, men at det hadde stått sånn i lange tider. Kan virke som at de hadde en plan om dette, men at den ble lagt på is fordi rattet ikke er av skinn, og dermed ikke tålte varmen så godt...men det er og ubekreftede spekulasjoner. Er forresten ganske digg å kjøre med skinnhansker, om en glemmer å forvarme bilen...uten at jeg pleier å gjøre det...forvarmet eller ikke.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:47
Sitat fra: RuneW på onsdag 21. oktober 2020, klokken 07:53
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 17:05
Mao. Samme kWh i begge pakkene, men dagens teknologi gir kun lading til 80% som anbefalt
Det virker nesten som du tror det er anbefalt å aldri lade mer enn til 80%... Ikke rart du klager...
Skal man ta vare på dagens batteripakke så anbefales det å ikke lade til 100% daglig ja.
Aldri er ikke et ord jeg har brukt i denne sammenheng - og å tro er et ord som hører mer hjemme i religion. 
SR+ med LFP batterier (Kina Tesla med levering medio Febr. 2021) så er det slik at man anbefales å lade til 100% med jevne mellomrom (f.eks 1 gang pr. uke) - batteriet vil tape seg om en ikke gjør det.

Så i løpet av kommende år så vil Tesla, slik jeg leser det,  operere med to vidt forskjellige anbefalinger mhp lading på samme bilmodell avhengig av batteriet.  For de som bestiller SR+ er det viktig å sjekke ut hva som gjelder akkurat din bil  - og for de som skal kjøpe brukt om ett år eller noe slikt vil jo måtte holde holde tungen rett i munnen her.
Det blir omtrent som å vite om man har diesel eller bensinmotor i bilen. De fleste klarer det fint, selv om en feilfylling her kan bli katastrofalt første gang, mens det med batteri ikke skjer skade før eller lang tid med feil praksis.
Tipper at biler med LFP-batterier varsler om at man bør fullade innimellom, på samme måte som Panasonic-bilene varsler om at man bare bør fullade før langturer.
En kommentar: du ser du ikke har brukt ordet Aldri, men når du i stedet bruker ordet Kun så tror jeg de fleste oppfatter at følgende setninger har samme betydning:
...kun lade til 80% vs ...aldri lade til 100%.... same same spør du meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA