Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

knegg

Ifølge USA sin EPA har 3 og Y ganske lik rekkevidde.

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=42916&id=42275

Isåfall bør jo dette love godt for Model 3 med varmepumpe og de andre forbedringene de kan hente fra Model Y. Kanskje en 600km Model 3? :)
2020 Model 3

Magnus Hansen

Slik som testene utføres så vil man vel ikke få noe forbedring i WLTP ved bruk av varmepumpe så vidt jeg kan skjønne.

Ellers vet jeg ikke om noen har lest noe god forklaring på hvorfor Y får så god rekkevidde. På motorvei bruker Model 3 mindre strøm, mens Y bruker mindre i lav hastighet når luftmotstand betyr mindre.

Motorwatt

Tesla Model 3 New Frunk Design Hints That Heat-Pump, Octavalve, Upgraded A/C

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-from-aug-2020-comes-with-heat-pump-octavalve-upgraded-a-c-and-others

These improvements enable the vehicle to operate more efficiently. Thus, Model Y's range increased. Despite the crossover's added weight, which also bears a larger cross-sectional area, Model Y is still able to achieve increased range, about comparable with Model 3.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 24. august 2020, klokken 22:57
Ellers vet jeg ikke om noen har lest noe god forklaring på hvorfor Y får så god rekkevidde. På motorvei bruker Model 3 mindre strøm, mens Y bruker mindre i lav hastighet når luftmotstand betyr mindre.
Som jeg forstår det er det "ocatvalve" som står for forbedringene i. Denne vil nå 3 også få, og vil da dra fra Y igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. august 2020, klokken 13:15
Tesla Model 3 New Frunk Design Hints That Heat-Pump, Octavalve, Upgraded A/C

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-from-aug-2020-comes-with-heat-pump-octavalve-upgraded-a-c-and-others

Stas! (Bare ikke for oss som etterhvert skal selge vår TM3 til fordel for TMY)

Er det noen som vet om de har fått greie på problemet med støy fra varmepumpen? Tesla skulle komme med en slags "kappe" rundt den vet jeg, men har ikke lest noen rapporter som sammenligner støyen med og uten fabrikkmontert kappe.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

knegg

Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. august 2020, klokken 13:15
Tesla Model 3 New Frunk Design Hints That Heat-Pump, Octavalve, Upgraded A/C

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-from-aug-2020-comes-with-heat-pump-octavalve-upgraded-a-c-and-others

Stas! (Bare ikke for oss som etterhvert skal selge vår TM3 til fordel for TMY)

Er det noen som vet om de har fått greie på problemet med støy fra varmepumpen? Tesla skulle komme med en slags "kappe" rundt den vet jeg, men har ikke lest noen rapporter som sammenligner støyen med og uten fabrikkmontert kappe.

Etter hva jeg forstod fra Sandy Munro så skal ikke varmepumpene lage mye lyd. Dersom de gjør det er det ofte luft i systemet. Jeg prøvde å finne videoen der han snakket om det, men det er for mange å velge mellom... I samme video snakket han om noen Model Y-eiere som opplever lyd fra varmepumpen og andre ikke. Den kappen hjelper nok noe på den vanlige lyden, men det skal ikke være mye lyd fra den.

Selv tror jeg ikke varmepumpen kommer til å gjøre en stor forskjell for min daglige bruk av bilen. Kjører jo gjerne bare 40km om dagen kanskje, selv om vinteren. Og er ikke på så mye ferie vinterstid heller. Men ved salg av bil kan det nok påvirke negativt at den nye har varmepumpe.

Hadde nok ikke vært i tvil om jeg snart skulle handle bil, hadde ventet på varmepumpe...
2020 Model 3

Counterpointer

Varmepumpa på Soul EV lager veldig mye lyd. Har forstått det som at i3 også bråker mye.

Munro sa i den filmen at de måtte isolere pumpa i tillegg til at det ble ekstra ille pga luft i systemet. Men han var ikke overbevist om at kappa ville være nok.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2020, klokken 13:49
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 24. august 2020, klokken 22:57
Ellers vet jeg ikke om noen har lest noe god forklaring på hvorfor Y får så god rekkevidde. På motorvei bruker Model 3 mindre strøm, mens Y bruker mindre i lav hastighet når luftmotstand betyr mindre.
Som jeg forstår det er det "ocatvalve" som står for forbedringene i. Denne vil nå 3 også få, og vil da dra fra Y igjen.
Det er nok først og fremst varmepumpa som sørger for mindre forbruk. Octovalve (ikke octavalve) er jo bare en anvansert og genial ventil som distribuerer varme og kjørling der det trengs på en effektiv måte. Og den bidrar jo på den måten til et effektivt system.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: knegg på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:19
Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. august 2020, klokken 13:15
Tesla Model 3 New Frunk Design Hints That Heat-Pump, Octavalve, Upgraded A/C

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-from-aug-2020-comes-with-heat-pump-octavalve-upgraded-a-c-and-others


Stas! (Bare ikke for oss som etterhvert skal selge vår TM3 til fordel for TMY)

Er det noen som vet om de har fått greie på problemet med støy fra varmepumpen? Tesla skulle komme med en slags "kappe" rundt den vet jeg, men har ikke lest noen rapporter som sammenligner støyen med og uten fabrikkmontert kappe.

Etter hva jeg forstod fra Sandy Munro så skal ikke varmepumpene lage mye lyd. Dersom de gjør det er det ofte luft i systemet. Jeg prøvde å finne videoen der han snakket om det, men det er for mange å velge mellom... I samme video snakket han om noen Model Y-eiere som opplever lyd fra varmepumpen og andre ikke. Den kappen hjelper nok noe på den vanlige lyden, men det skal ikke være mye lyd fra den.
Varmepumpe er jo en kompressor, og de bårker mer eller mindre. Et godt eksempel er kjøleskap, hvor noen er stillegående og andre ikke. Slitte kompressorer eller systemer med "luft" øker støyen. Det kan også være forskjell mellom ellers like kompressorer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:17

Det er nok først og fremst varmepumpa som sørger for mindre forbruk. Octovalve (ikke octavalve) er jo bare en anvansert og genial ventil som distribuerer varme og kjørling der det trengs på en effektiv måte. Og den bidrar jo på den måten til et effektivt system.
Varmepumpe bidrar vel ikke mye til effektivisering om sommeren. Og EPA testing gjøres vel i sommertemperatur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

frankofobia

Har installert Hanshow power frunk og power trunk på min Model 3 og er grisefornøyd. Bruker frunken veldig mye etter at jeg fikk satt inn dette.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)


Lynkjapp

Sitat fra: RJK på mandag 24. august 2020, klokken 17:33
Sies at nye TM3 får en grunnere frunk, sannsynligvis fordi varmepumpen krever plass.
[...]
For de fleste er vel dette greit nok, men er det noen som bruker plassen så aktivt at det blir "no-no" pga dette?

Blir no-no fra meg. Frunken blir brukt til møkkete fjellstøvler etter tur og med størrelse 47 trenger jeg høyden. :)

RJK

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på mandag 24. august 2020, klokken 17:33
Sies at nye TM3 får en grunnere frunk, sannsynligvis fordi varmepumpen krever plass.
[...]
For de fleste er vel dette greit nok, men er det noen som bruker plassen så aktivt at det blir "no-no" pga dette?

Blir no-no fra meg. Frunken blir brukt til møkkete fjellstøvler etter tur og med størrelse 47 trenger jeg høyden. :)

Sprayflaske med noe vann på, så får du spylt de av, og så kan legge de litt på siden.

;)

Alternativt har du jo rommet under gulvet i bagasjerommet. Sett at man får kjøpt et gummideksel som fyller rommet perfekt, som er vanntett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lynkjapp

Sitat fra: RJK på onsdag 26. august 2020, klokken 00:07Sprayflaske med noe vann på, så får du spylt de av, og så kan legge de litt på siden.

;)

Alternativt har du jo rommet under gulvet i bagasjerommet. Sett at man får kjøpt et gummideksel som fyller rommet perfekt, som er vanntett.

Hele poenget er at man har et sted hvor man kan enkelt kan kvitte seg med støvlene, uten noen form for spyling. :) Hullet bak blir i dag kun brukt til ladekabel, pluggsett, kompressor og slikt «nødutstyr», siden det på tur alltid er blokkert av all annen bagasje.

Man kan selvfølgelig venne seg til alt og finne andre løsninger, men i valget mellom varmepumpe og skoskap så velger jeg skoskap. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA