Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:05
Sitat fra: Handyman på mandag 26. oktober 2020, klokken 10:01
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 26. oktober 2020, klokken 09:32
Model Y har betydelig større areal å varme opp, kommer og litt an på om man har på trekket over bagasjerom eller ikke......
Model Y har vel ikke slikt trekk? TM3 har derfor uansett betydlig mindre volum å varme opp.
Trodde den hadde det slik S og X har, men ikke sjekka så nøye.

Model S har det, Model X med 5 eller 7 seter har det (6 seter har det ikke) og Model Y har det ikke (enn så lenge).

Men glasstak og mye vindusflate er nok langt mer energikrevende å varme opp enn luften i bilen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

heiho

Sitat fra: heiho på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:31
Jeg er ikke helt trygg på dette rentegreiene...

Er det slik at den eff. renta ved kjøpstidspunktet(f.eks. 0,84% v/150' EGK) blir låst i tre år, selv ved å innbetale x sum etter at lånet er utbetalt? Eller justerer da renta seg igjen?

Ingen som vet?

Motorwatt

Hvis jeg forstår deg riktig, så tenker du å innbetale EK etter at lånet er utbetalt som forskudd på terminbeløp? Eller?

Men: Renten er 0.25% på lånet de første 3 årene. Renten er ikke fast, men flytende. Etter 3 år økes renten til x.xx, og fremdeles flytende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: heiho på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:07
Sitat fra: heiho på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:31
Jeg er ikke helt trygg på dette rentegreiene...

Er det slik at den eff. renta ved kjøpstidspunktet(f.eks. 0,84% v/150' EGK) blir låst i tre år, selv ved å innbetale x sum etter at lånet er utbetalt? Eller justerer da renta seg igjen?

Ingen som vet?


Effektiv rente vil vel endre seg om du betaler ned mer enn forventet, da det blir mindre renter og renters rente over tid, og altså går effektiv rente ned.


Det du antageligvis snakker om er jo den nominelle rentesatsen på 0,25 % som ikke endrer seg. Det er vel fast for de tre årene, og så blir den gjort om til flytende rente etter 3 år, og da etter hva markedsrenten ligger på.


Så kan du heller spørre deg om du vil betale ned mer før det er gått 3 år, eller om du kan investere disse på noe som gir bedre avkastning, men som helst er så trygt at du kan få alt tilgjengelig da, og så heller betaler ned da, eller ta en ny avgjørelse når du ser hva avkastningen har vært. Er den høyere enn markedsrenten, så er det mye som taler for å heller fortsette investeringen,og la lånet løpe som normalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Feil. Nominell rente på 0,25% er flytende. Begynte selv på 0,25, og er nå på 0,19%. Etter 3 år: Ny nominell flytende rente på 3,25% ut lånets løpetid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Ta opp 100% lån.
Den effektive renten går OPP om du tar opp mindre lån eller betaler inn ekstraordinært. Effektiv rente er samlet kostnad. Årsaken til at den går opp er fordi gebyrer da utgjør en større del av kostnaden ved lånet.
Per i dag kan du sette inn EK på en konto med høyere rente enn det du betaler effektivt. Alternativt vurdere forskjellige fond mtp hvor langsiktig kjøpet og plasseringen er.
Så betaler du ned lånet når renten hopper opp til markedsrente, eksempelvis med EK eller ved å bake det inn i boliglån.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Woodbear

Fikk 395k innbytte på min lrawd med boost hos tesla, men velger å selge via en kompis som driver butikk.
Hadde vært painless, men greit å dekke  lånet på 420k
Bestilt performance og får lavere månedlig utgifter selv etter 3 år 😅
2021 model 3 hvit performance.

trykkertor

Tenker dere Tesla tilbyr mer penger til en boost-bil enn en uten?
De er jo troenes til å fjerne boost-pakken og la bruktkunder betale for den én gang til. Så jeg er litt i tvil om de er villig til å gi mer i innbytte for en boost-bil enn en uten.

helge89

Jeg fikk hvertfall 450 000 kr i tilbud, med både boost og FSD.

Så det virker sånn foreløpig. De må jo nesten konkurrere med en markedsverdi x en faktor.

Med akseptfrist ut året og en annonse på finn, har jeg ikke noe hast med å signere.

Woodbear

De fjerner ikke boost i norge, fikk det bekreftet idag. Du får derimot mye igjen for fsd nå. Vurderte fsd på den nye, men kjøper perf. Vanlig auto bruker jeg hele tiden, men noe vil jeg kjøre selv, hvis ikke hadde byttet til pref vært meningsløst 😅
Boosten er gull, jeg bytter mest for at det faktisk blir pga renta på lånet rimligere
500 mindre i 3 år, 100kr mere de neste 5 år..
2021 model 3 hvit performance.

Merko

..Venter på Tesla Model 3.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL


Woodbear

Virker som de legger på nesten hele summen uten moms.. typ 50k mere for like 2019 biler med eller uten.
Bare sammenlignet med en kompis sitt tilbud.

Jeg driver og tenker fram og tilbake om jeg virkelig gidder performance..
Men vil ha leveringsdato før jeg tar valget. Kommer bilen plutselig i februar blir jo prisen på 2019 redusert ytterligere
2021 model 3 hvit performance.

hemi

FSD er dessverre bare 100% bortkasta penger, får ikke igjen en krone ved videresalg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA