Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkelstativ til Leaf

Startet av koffeld, fredag 27. april 2012, klokken 14:31

« forrige - neste »

koffeld

Tenker litt på hvordan jeg kan utvide bruken av Leafen ytterligere.  Ville en slik være mulig redskap for å få med seg sykler?

http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Bike-Carriers/RearDoor/Thule-ClipOn-9103
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

cra

HAr noe tilsvarende for Caravellen, og det funker veldig bra. Ønsker meg en "modul" som gjør at jeg kan feste ski på den om vinteren. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

#2
Sitat fra: koffeld på fredag 27. april 2012, klokken 14:31Ville en slik være mulig redskap for å få med seg sykler?

Ja, denne vil jeg tro er meget godt egnet for sykler (hvis du får den på Leaf'en da). Den dukket ikke opp på Thule sin tilpasningsguide, så det er kanskje tvilsomt?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Olofm

Sitat fra: koffeld på fredag 27. april 2012, klokken 14:31
Tenker litt på hvordan jeg kan utvide bruken av Leafen ytterligere.  Ville en slik være mulig redskap for å få med seg sykler?

http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Bike-Carriers/RearDoor/Thule-ClipOn-9103

Brukte en slik på VW Polo i mange år. Fungerer meget bra og syklerne sitter godt. Men leter nå etter noe tilsvarende til Leafen...
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

koffeld

Jeg får stikke innom Torshov bilrekvisita og teste den ut.  Har et flott Thule-stativ for 4 sykler til montering på tilhengerkula liggende, men kula forsvant sammen med gamlebilen da Leafen kom i hus. 
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Lynet

Det er ikke noe problem å montere hengerfeste på Laf, men du får ikke dra henger. Sykkelstativ bør ikke være noe problem. Sjekk med vegstasjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bkv

Sitat fra: koffeld på fredag 27. april 2012, klokken 14:31
Tenker litt på hvordan jeg kan utvide bruken av Leafen ytterligere.  Ville en slik være mulig redskap for å få med seg sykler?

http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Bike-Carriers/RearDoor/Thule-ClipOn-9103

Biltema har en variant av dette til kr. 500. Jeg har brukt den etpar år på en Mazda 323 og var fornøyd. Thules versjon ser finere ut, men koster sikkert mer.
Mitsubishi i-Miev 2017

Vaagen

Men har noen sjekket om bakluken til LEAFen tåler denne løsningen? Skulle montere en tilsvarende løsning på en BMW 3-serie touring for noen år siden, men da fikk vi beskjed om at selv om THULE stativet passet fint, så gikk det ikke pga. spoileren kun er limt på.

Fant det vedlagte bilde på et US LEAF forum en gang, det er et YAKIMA stativ. Men jeg minnes å ha lest at det heller ikke anbefales av Nissan  >:(

2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

Nettulven

Er det noen som har fått testet dette clip-on sykkelstativet, på en Leaf?
Eller kanskje det er noen som har funnet ei anna smart, og lovlig løsning? :)


Thomas Molnes

RuneW

Sitat fra: Nettulven på fredag 04. mai 2012, klokken 13:00
Er det noen som har fått testet dette clip-on sykkelstativet, på en Leaf?
Eller kanskje det er noen som har funnet ei anna smart, og lovlig løsning? :)


Thomas Molnes

Du mener bortsett fra Thule sin takstativ-løsning? Muligens ikke så smart, men det funker som en kule!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Nettulven

Klart det er ei smart løsning hvis du får sykkelen hengende på bakdøra, uten å måtte montere noe på bilen :)
Så denne Thule-løsninga funker på Leaf?


Thomas Molnes

RuneW

#11
Sitat fra: Nettulven på lørdag 05. mai 2012, klokken 19:26
Så denne Thule-løsninga funker på Leaf?

Ja, den fungerer helt suverent den:



Jeg er ikke så sikker på om den er noe vanskeligere å ta av/på enn bakluke-varianten heller. Og med sykkelen på taket, har du full tilgang til bakluken samtidig og ikke noe dårligere sikt bakover etc.

Hadde jeg hatt en bakluke-løsning, ville jeg antagelig tatt den av for hver gang jeg skulle frakte sykkelen, noe som umulig kan være bra for lakken ved de 6 (!) festepunktene. Slik jeg har det nå er takstativet alltid montert på bilen (minimal lakkslitasje). Jeg har Thule Wingbar for minimal luftmotstand, skjønt jeg vet ikke om dette er merkbart eller ikke. Når det gjelder forbruket tror kjørestilen har 10 ganger så mye å si som luftmotstanden til takstativet - i alle fall der jeg kjører bilen (90% av kjøringen foregår under 60 km/t).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Nettulven

Glimrende, da blir det takstativ :)

RuneW

Sitat fra: Nettulven på mandag 07. mai 2012, klokken 10:50
Glimrende, da blir det takstativ :)

Ser her for de Thule-komponentene du trenger:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4861.msg47607.html#msg47607

Jeg har det over, minus Thule One Key System 544, 4 cylinders. Vil noen rappe takstativet så be my guest (men sykkelen tør jeg ikke la stå obevoktet...)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

el-snorre

Tøft med takstativ, selv om jeg ikke tror diverse veimyndigheter synes det samme siden bilen etter sigende ikke er godkjent for taklast... Dog er nok sjansen for å bli tatt for det liten.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA