Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette et problem? Sverige vil stoppe elbileksport til Norge

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 22. august 2020, klokken 14:57

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Les dagens nyhet på VG eller på e24.no
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/zGW8E5/sverige-vil-stoppe-elbileksport-til-norge

Jeg spør: Er dette et problem? Sverige vil stoppe elbileksport til Norge

Hva mener vi om dette?

Kopi av nyhet:
Sverige vil stoppe elbileksport til Norge

Den svenske regjeringen foreslår å endre reglene for klimabonuser for å hindre eksport av brukte elbiler, hovedsakelig til Norge.

Det skriver den svenske avisen Dagens Nyheter basert på et offisielt dokument fra regjeringen.

Forslaget innebærer at svenske bileiere må betale tilbake klimabonusen de har mottatt hvis de avregistrerer eller eksporterer elbilen sin innen fem år.

Årsaken er at systemet for klimabonuser blir mindre kostnadseffektivt hvis bilene eksporteres ut av landet. Regjeringen i Sverige mener eksporten forsinker omstillingen av den svenske bilflåten og subsidierer omstillingen i naboland.

Rundt én av fire nyregistrere klimabonusbiler i Sverige går til eksport og flesteparten havner i Norge.

I 2019 eksporterte Sverige 11.000 brukte elbiler, hybrider og gassbiler, mens 45.700 nye biler ble registrert, ifølge Dagens Nyheter.

pekle

Klimaet bryr seg ikke, men selvsagt er det et politisk problem i Sverige å bruke skattepenger på norske bilister. Og svenske byer går glipp av gevinsten ved lavere lokale utslipp som de ville fått om bilene hadde blitt i Sverige.

Om det blir et problem for oss? Tror ikke 10.000 biler fra eller til gjør så mye.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. august 2020, klokken 14:57
Les dagens nyhet på VG eller på e24.no
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/zGW8E5/sverige-vil-stoppe-elbileksport-til-norge

Jeg spør: Er dette et problem? Sverige vil stoppe elbileksport til Norge

Hva mener vi om dette?

Kopi av nyhet:
Sverige vil stoppe elbileksport til Norge

Den svenske regjeringen foreslår å endre reglene for klimabonuser for å hindre eksport av brukte elbiler, hovedsakelig til Norge.

Det skriver den svenske avisen Dagens Nyheter basert på et offisielt dokument fra regjeringen.

Forslaget innebærer at svenske bileiere må betale tilbake klimabonusen de har mottatt hvis de avregistrerer eller eksporterer elbilen sin innen fem år.

Årsaken er at systemet for klimabonuser blir mindre kostnadseffektivt hvis bilene eksporteres ut av landet. Regjeringen i Sverige mener eksporten forsinker omstillingen av den svenske bilflåten og subsidierer omstillingen i naboland.

Rundt én av fire nyregistrere klimabonusbiler i Sverige går til eksport og flesteparten havner i Norge.

I 2019 eksporterte Sverige 11.000 brukte elbiler, hybrider og gassbiler, mens 45.700 nye biler ble registrert, ifølge Dagens Nyheter.

Skjønner svenske myndigheter godt, men her må det åpnes for unntak. Hva om man flytter, og tar med seg bilen? Hva om man ønsker å selge bilen for å skaffe seg ny bil? Ikke alle liker å beholde bil så lenge som 5 år. Om bilen skifter eier, eller man av ymse årsaker ønsker å avregistrere bilen for en periode, så må vel dette være lovlig. uten å måtte dekke støtten. 5 år er lenge for mange å binde seg.

Så kommer selvsagt internasjonale regler. Sverige er tross alt medlem av EU, og de har vel også noe de skulle sagt om dette. Tross alt er fri bevegelse av mennesker og varer, inkludert biler, en av grunnpilarene. Det kan gjøre at reglene ikke kan innføres uten store endringer/justeringer.

EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 16:53
Skjønner svenske myndigheter godt, men her må det åpnes for unntak. Hva om man flytter, og tar med seg bilen? Hva om man ønsker å selge bilen for å skaffe seg ny bil? Ikke alle liker å beholde bil så lenge som 5 år. Om bilen skifter eier, eller man av ymse årsaker ønsker å avregistrere bilen for en periode, så må vel dette være lovlig. uten å måtte dekke støtten. 5 år er lenge for mange å binde seg.

Så kommer selvsagt internasjonale regler. Sverige er tross alt medlem av EU, og de har vel også noe de skulle sagt om dette. Tross alt er fri bevegelse av mennesker og varer, inkludert biler, en av grunnpilarene. Det kan gjøre at reglene ikke kan innføres uten store endringer/justeringer.

EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.

Problemet er at de gir direkte subsidier istedenfor lettelse i merverdiavgiften. Om bilen eksporteres kan man få tilbake merverdiavgiften, dermed sitter man igjen med 60k i netto. Om det isteden var 0% mva. som i Norge er det ingen merverdiavgift å få tilbake om bilen eksporteres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. august 2020, klokken 17:13
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 16:53
Skjønner svenske myndigheter godt, men her må det åpnes for unntak. Hva om man flytter, og tar med seg bilen? Hva om man ønsker å selge bilen for å skaffe seg ny bil? Ikke alle liker å beholde bil så lenge som 5 år. Om bilen skifter eier, eller man av ymse årsaker ønsker å avregistrere bilen for en periode, så må vel dette være lovlig. uten å måtte dekke støtten. 5 år er lenge for mange å binde seg.

Så kommer selvsagt internasjonale regler. Sverige er tross alt medlem av EU, og de har vel også noe de skulle sagt om dette. Tross alt er fri bevegelse av mennesker og varer, inkludert biler, en av grunnpilarene. Det kan gjøre at reglene ikke kan innføres uten store endringer/justeringer.

EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.

Problemet er at de gir direkte subsidier istedenfor lettelse i merverdiavgiften. Om bilen eksporteres kan man få tilbake merverdiavgiften, dermed sitter man igjen med 60k i netto. Om det isteden var 0% mva. som i Norge er det ingen merverdiavgift å få tilbake om bilen eksporteres.

Det er jo et problem for Sverige å legge opp støtteordninger som er så lett å utnytte. Derfor bør de og legge eventuelle begrensninger inn, som skal hindre slik misbruk av disse. Synes likevel det er fullstendig urimelig at første eier skal risikere en fet regning fordi eier nummer 2 velger å selge bilen for eksport.

Som jeg startet innlegget med, jeg forstår poenget til myndighetene, men spørsmålet var jo om dette ville være problematisk, noe det selvsagt er. Og spesielt om det tillates at firmaer kjøper masse biler for å lagre de frem til eksport, ene og alene for å utnytte reglene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Hvis dette forslaget går igjennom hos Svenskene kan det bety at også Norge og andre land kan/må  forby eksport av. F.eks biler ?

En bil som eksporteres, vil bety mulig bortfall av framtidige inntekter (  energiavgiftef ved bruk, årsavgifter, veiskatter etc).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Sitat fra: 02jan på lørdag 22. august 2020, klokken 22:17
Hvis dette forslaget går igjennom hos Svenskene kan det bety at også Norge og andre land kan/må  forby eksport av. F.eks biler ?

En bil som eksporteres, vil bety mulig bortfall av framtidige inntekter (  energiavgiftef ved bruk, årsavgifter, veiskatter etc).

Såvidt meg bekjent ettergis ikke avgifter på brukte biler, så et eventuelt "tap" vil normalt sett dekkes inn mer enn godt nok på avgifter på neste bil som kjøpes inn som erstatning for den eksporterte bilen. I realiteten er norsk eksport av biler så godt som fraværende, da biler som regel er dyrere her enn i andre land.

Den eneste eksporten vi kan snakke om, har vært på nye biler, er moms og andre avgifter refunderes om det er lagt ut for. Dette vil i hovedsak gjelde svært dyre biler som oppnår lavere innkjøpspris fra produsent for å motvirke noen av de høye avgiftene, sammenlignet med land som Sverige, der særavgifter knapt eksisterer.

Da er det uansett snakk om avgifter vi likevel ikke ville fått inn i første omgang, og vi snakker derfor om et urealisert papirtap.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Her misforstår du mitt spørsmål, hvis svenske myndigheter ønsker å  forby eksport (her nesten nye elbiler), årsaken er økonomiske tap ?

Hva da med andre økonomiske «tap» , feks en brukt bil eksporteres fra tyskland til polen ? Da vul man også kalkulere et ta for den tyske stat ? Mister mulighet for å inndra diverse framtidige bruksavgifter (energi/drivstopp, veskatt etc). Dette er jo også økonomiske tap, slik som de svenske subsidie bilene.
Vil en slik eksport forbud lov vare gjelde varer med direkte subsidier , hva med inderekte subsidier . Kan det vøre varer norge eksporterer som har inderekte subsidier ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Sitat fra: 02jan på søndag 23. august 2020, klokken 08:15
Her misforstår du mitt spørsmål, hvis svenske myndigheter ønsker å  forby eksport (her nesten nye elbiler), årsaken er økonomiske tap ?

Hva da med andre økonomiske «tap» , feks en brukt bil eksporteres fra tyskland til polen ? Da vul man også kalkulere et ta for den tyske stat ? Mister mulighet for å inndra diverse framtidige bruksavgifter (energi/drivstopp, veskatt etc). Dette er jo også økonomiske tap, slik som de svenske subsidie bilene.
Vil en slik eksport forbud lov vare gjelde varer med direkte subsidier , hva med inderekte subsidier . Kan det vøre varer norge eksporterer som har inderekte subsidier ?

Nei, jeg missforsto nok ikke, da jeg faktisk svarte på dette. Tap av avgiftskrooner ved drivstoffsalg etc, vil som jeg skriver, mer enn nok dekkes inn av avgifter på bilen som importeres til erstatning for denne. Og om det importeres inn f.eks. 10 000 biler ekstra, som går rett til eksport, så vil fremdeles forhandler i Norge få skattbar inntekt på salget (differansen mellom utsalgspris og innkjøpspris, fratrukket kostnader) som er til fordel også for Norge.

Men når du stiller videre spørsmål her om eksport av varer som ellers gir direkte og/eller indirekte subsidier, så stiller du egentlig et helt nytt spørsmål i forhold til det opprinnelige. Husk at elbiler slipper avgifter i Norge, så da er det ingen avgifter som må refunderes ved eksport. Ergo er det lite sannsynlig at de kan kreve noen kryssubsidier, da slikt gjerne utløses i det kjøretøyet registreres. Og siden avgifter ikke refunderes ved eksport av brukte biler, så slår ikke det til her.

Men hva som gjelder andre varer, det skal jeg ikke si jeg vet, men antar, håper og tror at slike subsidier har betingelser som hindrer slik utnyttelse. Dog, innen vindkraft kan det se ut som man får støtte for etablering av nye vindmøller, og det kreves vel drift i x antall år.

Men man mister ikke støtten om den etter den perioden plukkes ned og selges videre, og den hindrer ikke at man kan få støtte ved montering av ny og større mølle på samme sted. Ihvertfall har det vært påstander om at slik skjer, og vindkraftbransjen blir dermed overvåket for å sikre at slikt ikke skjer. Reglene er vel allerede skjerpet, så vidt jeg vet, men kanskje ikke nok.

Så er det og et spørsmål om vindmøllen som plukkes ned, kan settes opp som en ny mølle ett annet sted, kanskje i et annet land, og så motta etableringsstøtte der og. Men det er jo i likhet med selskaper som kjøper elbiler i Sverige, Tyskland og andre steder og mottar støtte for kjøp av disse, for så å selge dyrt i Norge, et tegn på at det finnes svært mange kyniske folk i visse bransjer.

Dessverre, jeg tror dette er et tegn på menneskers iboende kynisme, som kommer ekstra godt frem når det er et firmanavn som kan få "litt dritt på jakkeermet", og ikke den enkelte personen. Men så lenge det finnes smutthull, og dette ikke er ulovlig selv om det er shady, så kan de jo heller ikke straffes for dette.

Men problemet er jo at det først og fremst er den vanlige mann og kvinne som blir taperen, som f.eks. svenske bilkjøperen som ikke får kjøpt den dyre elbilen litt billigere i f.eks. Sverige, fordi den kjøpes opp av et slikt kynisk selskap. Gjerne i kompaniskap med den svenske forhandleren som ser mer på egen profitt enn på "ansvaret" for at svenske kunder skal få glede av slike biler.

Ja, bortsett fra en og annen norsk elbilkjøper som kanskje ikke er eller har vært klar over praksis her, men kun har vært opptatt av å få en bil som ikke ruinerer familieøkonomien.

Selv har jeg kjøpt norsk bil fra norsk forhandler, og jeg er generelt skeptisk til å kjøpe importbil. Jeg skal dog innrømme at jeg har lekt med tanken om å gjøre litt av det samme med eget bilkjøp, selv om realismen i å gjøre dette på egenhånd, ikke har vært stor, så dette er ikke et forsøk på å sette meg selv i et bedre lys. Det er bare en betraktning litt fra sidelinja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vartli

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 16:53
EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.

Det må jo være slik at dette ansvaret ligger på den som eier bilen ved utførsel. Om jeg hadde solgt bilen til deg, og du så eksporterte den ville du måtte betale tilbake støtten.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

pekle

Sitat fra: vartli på mandag 24. august 2020, klokken 09:23
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 16:53
EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.

Det må jo være slik at dette ansvaret ligger på den som eier bilen ved utførsel. Om jeg hadde solgt bilen til deg, og du så eksporterte den ville du måtte betale tilbake støtten.
Det er eksplisitt ikke slik. Det er lange betrakninger rundt det i forarbeidet. Men de anbefaler å ta dekningsansvar inn i eventuell bruktkjøpskontrakt. Ikke at det gjør salg enklere.

RJK

Sitat fra: vartli på mandag 24. august 2020, klokken 09:23
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 16:53
EDIT: Etter litt nærmere ettertanke etter å ha lest lenket innhold, så kan faktisk dette føre til at det grønne skiftet forsinkes. Hvem vil kjøpe en bil, der de kan få en feit regning om man selger bilen, fordi ny eiier (eller den hen selger til) velger å avregistrere eller eksportere bilen, og så må første eier betale tilbake tilskuddet? Det kan tenkes at det er få som vil låse seg så lenge med slike regler.

Det må jo være slik at dette ansvaret ligger på den som eier bilen ved utførsel. Om jeg hadde solgt bilen til deg, og du så eksporterte den ville du måtte betale tilbake støtten.

Jeg kommenterer ut fra slik forslaget ligger, og der hviler ansvaret på den som kjøper bilen.

Jeg vil tro at man kunne begrenset støtten til maks en bil i året på privat kjøper, og ha særdeles strenge vilkår til bedrifter på at biler skal ha oppnådd et visst antall km (10 K km per år) på telleren for at støtten ikke skal kreves tilbake, samt at en viss prosent av bilene ikke kan eksporteres og samtidig beholde støtten. Setter man dette til 10 % , så vil det neppe lønne seg lengre.

Da stopper mman, eller ihvertfall begrenser man, slike firmaers mulighet og villighet (lønnsomhet) til å kjøpe biler kun for å sanke subsidiene, og så eksportere tilnærmet ubrukte biler ut av landet. En ett år gammel bil med minst 10 K km på telleren, vil nok slite med å oppnå like god pris som en 6 mnd gammel bil med under 50 km på telleren. Da er det kanskje begrenset profitt, og spesielt om man ikke kan innregne elbilsubsidien om maksimalt 10 % av de biler man kjøper med subsidie, kan beholde dette ved eksport.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

At svenske myndigheter vil stoppe eksport av subsidier seg jeg overhode inhen problemer med. I forhold til å trekke tilbake støtten ved salg så er det jo bare å si at det ikke trekkes tilbake om man selger bilen i Sverige. Eksporteres den kan støtten kreves tilbakebetalt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA