Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norske Tesla Model Y priser

Startet av BWV10, lørdag 22. august 2020, klokken 14:51

« forrige - neste »

BWV10

Hei alle sammen,

Jeg vurderer å kjøpe en Model Y snart, men er litt overrasket over prisene. Model Y AWD koster nesten 12.000 dollar mer i Norge enn i USA, selv om den skal produseres i Europa (transportkostnader kan altså ikke være grunnen). Jeg vet at prisene gikk opp i mars pga kronekursen etc, men 12.000 dollar syns jeg kan ikke forsvares.

Hva syns dere? Forventer dere en prisnedgang snart?

Magnus Hansen

Diskutert her:



https://elbilforum.no/index.php?topic=51956.0



Sånn ellers er ikke Model Y til salgs i Norge ennå. Neste år en gang

BWV10

Takk for svar. Har sett denne diskusjonen, men mitt spørsmål handler ikke bare om valutakursen, men at teslaene er generelt overpriset i Norge sammenlignet med USA.

geear

Hvis det blir prisreduksjon etter bestilling så får kunden fordelen av det. Hvis ikke er det uansett angrerett. Hva dollarkursen er om et halvt år eller enda lenger aner vi ikke, så det har liten hensikt å bruke energi på det for Model Y sin del.

OleBrummen


Jeg tror jo at tesla må ha veldig god tro på markedet i Norge når de ikke lot priskuttet i USA påvirke norske priser. (som du sier er det nå en prisforskjell som et frikoblet fra dollarkurs). Dersom kursen NOK-USD går ned mot 8,5-8,6 igjen tror jeg prisen justeres...men har en følelse av at det fortsatt vil være en viss forskjell.

Tesla kan jo brenne seg på å ikke signalisere prisnedgang nå. En del kjøpere kan i mellomtiden binde seg til andre bilmerker som vil konkurrere i Y's segment. Men, de kjenner kanskje markedet og hva de får av konkurrenter og prising bedre enn vi tror.

batterimannen

Sitat fra: OleBrummen på lørdag 22. august 2020, klokken 21:37

Jeg tror jo at tesla må ha veldig god tro på markedet i Norge når de ikke lot priskuttet i USA påvirke norske priser. (som du sier er det nå en prisforskjell som et frikoblet fra dollarkurs). Dersom kursen NOK-USD går ned mot 8,5-8,6 igjen tror jeg prisen justeres...men har en følelse av at det fortsatt vil være en viss forskjell.

Tesla kan jo brenne seg på å ikke signalisere prisnedgang nå. En del kjøpere kan i mellomtiden binde seg til andre bilmerker som vil konkurrere i Y's segment. Men, de kjenner kanskje markedet og hva de får av konkurrenter og prising bedre enn vi tror.

Lurer på om noen i Tesla følger med på andre merker. Skoda Enyaq åpner for bestillinger 2 september og de fleste oppgir Model Y som den andre bilen de vurderer. Enyaq AWD kommer neste sommer, ca samtidig som Model Y.

Møller vil bondefange flest mulig 2 september. Man må signere bindende kontrakt hos selger i løpet av en uke etter at du får tilgang til kjøpe, for ikke å miste kønummer (selv om du ikke har fått sett bilen fysisk). Hvis Tesla setter ned pris før 2 september, så kan flere hoppe over til Model Y.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Nickelilltroll

Har levt med både ccs og supercharging og hade bestemt meg for at aldrig gå tilbake til denna tullete hurtigladeløsning som andre enn Tesla tilbyr. Men nå...jammen....tilogmed min Y-reservasjon har fått seg litt mindre sikkerhet. Irriterer meg grønn på at Tesla selger bilerne så mye dyrere her åt oss. Går ikke ann og forsvare det med krone vs dollarkurs lenger. Det er rett og slett ren fortjeneste de gjør på oss.

Sitter og vurderer både Skoda sin og I.D 4, selv om jeg sagt jeg ALDRIG skulle kjøpe VAG-produsert igjen(håpløse med app).

Samtidigt må man vare klar over at det skjer MYE nå i September. Ingen vet noe så spekulasjoner er det nok av. Men hvordan de nye konkurrenterne blir prisatt OG batteryday er viktige for meg nå. Hva hvis Europeiske Y kommer med nyeste batteriteknologien? Ingen som vet. Men den neste elbilen må vare noe jeg skal ha lenge og stå seg godt fremover i tid.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

OleBrummen

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 23. august 2020, klokken 10:04
Har levt med både ccs og supercharging og hade bestemt meg for at aldrig gå tilbake til denna tullete hurtigladeløsning som andre enn Tesla tilbyr. Men nå...jammen....tilogmed min Y-reservasjon har fått seg litt mindre sikkerhet. Irriterer meg grønn på at Tesla selger bilerne så mye dyrere her åt oss. Går ikke ann og forsvare det med krone vs dollarkurs lenger. Det er rett og slett ren fortjeneste de gjør på oss.

Sitter og vurderer både Skoda sin og I.D 4, selv om jeg sagt jeg ALDRIG skulle kjøpe VAG-produsert igjen(håpløse med app).

Samtidigt må man vare klar over at det skjer MYE nå i September. Ingen vet noe så spekulasjoner er det nok av. Men hvordan de nye konkurrenterne blir prisatt OG batteryday er viktige for meg nå. Hva hvis Europeiske Y kommer med nyeste batteriteknologien? Ingen som vet. Men den neste elbilen må vare noe jeg skal ha lenge og stå seg godt fremover i tid.

Tenker akkurat det samme. Forstår det slik at en kan beholde kønummer uten kjøp «med en gang» hos Skoda også. Selv kjøper jeg ikke før jeg kan se bilen fysisk og alle specs er klare. Om det blir model Y eller enyaq avhenger nå veldig mye av prisnivå og Enyaqs endelige «look». Det er også fristende å velge bil fra en produsent kjent for holdbare biler uten mye feil, fremfor Teslas litt grusomme rykte. (Også for model y leveranser)

Nickelilltroll


[/quote]

Tenker akkurat det samme. Forstår det slik at en kan beholde kønummer uten kjøp «med en gang» hos Skoda også. Selv kjøper jeg ikke før jeg kan se bilen fysisk og alle specs er klare. Om det blir model Y eller enyaq avhenger nå veldig mye av prisnivå og Enyaqs endelige «look». Det er også fristende å velge bil fra en produsent kjent for holdbare biler uten mye feil, fremfor Teslas litt grusomme rykte. (Også for model y leveranser)
[/quote]

Jeg er IKKE noen Teslafanboy, men har som sagt både levd med og prøvd mange slags elbiler. Alle har sine egne kriterier. Derfor er det umulig og si hva slags elbil som er best for noen :)

For meg er Tesla helt overlegen på mye, har heller ikke hatt noen store el driftfeil med de 2 jeg eid(2 småting som de fikset på 15 min men rangerservice da). Service fra Tesla Brunmunddal er noe av det BESTE jeg opplevd gjenom 26 år med ulike bilforhandlere. Går ikke ann og lese hva media el andre sier, ALLE bilmerker har problemer. Ikke en gang start meg på de HAUGEVIS av tull jeg hade med E-Golfen. Det skrev ikke VG eller andre clickbaitaviser noe om ;) :D

Har faktiskt vurdert Mach 1 og men føler dem har priset seg litt bort. De har ikke noe sensasjonellt eller premium at tilby...dessverre. Jeg synes det er rart det ikke er fler av biltilverkarne som ikke følger med i prisutviklinga. Det at Tesla nekter og gjøre noe med Model Y prisen betyr ikke alt men de bør passe seg litt nå. Vi er mange som nå kan mer om hvordan det er at leve med elbil og hva som er kriterian for et nybilskjøp. Markedet har forandra seg. Ser ikke noen andre enn Enyaq og I.D 4 som konkurrent til Y. Sitter og vurderer en pent brukt Model S(2019).

Men ja, jeg kommer ta et valg dagen etter batteryday. I verste fall kommer det ikke noe konkret eller annet. Reservasjoner hos Tesla går at trekke. Spent på hvordan Skoda tenker om en ev reservasjon.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

automat

Det har jo vært koronastille i hele sommer, når det gjelder utleveringer av model 3. I utleveringstråden for tm3 spekuleres det i at vi står foran et lite utleveringsrush før neste kvartalsslutt.

Tesla er jo kjente for å ha veldig fokus på kvartalstall, og det er ikke usannsylig at de venter med prisjusteringer på Y til etter kvartalslutt. Slik at ikke lavere Y-pris skal få noen til å hoppe av fra 3er-utleveringen sin.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Det gjenstår å se hvor mye mindre feil det blir med MEB-bilene til VAG ift Teslas biler. Ikke sikkert tyskerne heller får til alt perfekt med det første, det har jo vært mye tull med bla. eTron.
Forøvrig er det vel på sin plass å vente til prisene er annonsert for Enyaq og ID4 før man er misfornøyd med TMY-prisen;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Dieselgubben

Plutselig så TMY ganske gammelmodig ut. Tesla aksjen ned 4 prosent per nå.

Tror og håper Tesla kontrer med lavere pris, også pga valuta.

lirekassa

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:34
Plutselig så TMY ganske gammelmodig ut. Tesla aksjen ned 4 prosent per nå.

Tror og håper Tesla kontrer med lavere pris, også pga valuta.

Hva refererer du til?

Daniel_0007

#13
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:34
Plutselig så TMY ganske gammelmodig ut. Tesla aksjen ned 4 prosent per nå.

Tror og håper Tesla kontrer med lavere pris, også pga valuta.

Hva refererer du til?


Tipper han tenker på enyaq og bare så fra 350 000,  må opp til modellen som koster 480 000 for å sammenligne med y og selv da mangler ting man får på model y som infotainment med online navigasjon og acc.
Tipper og bagasje plassen er bedre på y,  ingen frunk på skoda og tipper rommet under bak ikke er så dypt
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA